اقتصادی

خیال باطل کاهش قیمت مسکن

خیال باطل کاهش قیمت مسکن

آفتاب‌‌نیوز :

در این شرایط، وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده که در کشور درباره کاهش قیمت بررسی‌های میدانی در حال انجام است. البته وی همچنین عنوان کرده که همه شهر‌ها مشمول کاهش قیمت شده‌اند؛ اگرچه هنوز کاهش قیمت‌ها مطلوب نیست و هرچه قیمت‌ها پایین رود، تاثیرات را در بازار اجاره هم نشان می‌دهد. بذرپاش در عین حال در اظهارنظری، از سهم ۳۰ درصدی تولید مسکن در کاهش تورم گفته است.

با این حال، مشاوران املاک تهران می‌گویند که در تابستان امسال قیمت‌ها کاهشی نبوده است و از رکود سنگین بر بازار می‌گویند و شمار معاملات اندک.

خیال باطل کاهش قیمت مسکن

در همین رابطه، محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت بازار مسکن می‌گوید: در حال حاضر آمار‌های رسمی در حوزه مسکن منتشر نمی‌شود، آمار مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که کاهش قیمتی در کار نبوده است، ولی وزیر مسکن می‌گوید که سهم تولید مسکن در کاهش تورم ۳۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به حبس ۹ ماهه آمار مسکن، می‌افزاید: این اتفاق اثر مثبتی قطعا در بازار نخواهد داشت. این تصور غلطی است که فکر کنیم اگر مردم بفهمند قیمت‌ها گران می‌شود و یا گران شده، بیشتر قیمت‌ها تغییر می‌کند. انتظارات تورمی این‌گونه نیست که اگر مردم آمار را نبینند، انتظارات شکل نمی‌گیرد.

این کارشناس بازار مسکن تصریح می‌کند: انتظارات تورمی از خیلی مولفه‌ها تبعیت می‌کند؛ نه فقط شنیدن این‌که قیمت‌ها چقدر شده است. اصلا انتظارات براساس قیمت‌های رسمی میانگین‌شده ایجاد نمی‌شود؛ انتظارات تورمی برای مثال، این‌گونه ایجاد می‌شود که از مشاوران املاک بپرسید قیمت‌ها چند و چگونه شده است. انتظارات قیمت این‌گونه شکل می‌گیرد. یا این که افراد که با هم صحبت می‌کنند، از وضعیت قیمت‌ها بگویند.

اولاد عنوان می‌کند: انتظارات ناشی از میزان اعتمادی است که مردم به سیاست‌های دولت و حاکمیت دارند. انتظارات را سیاست‌های کلان و تحولاتی که در سیاست‌های کلان رخ می‌دهد، شکل می‌دهد؛ نه این‌که آمار‌ها حبس شود.

افراد، اعداد و ارقام را می‌بینند

این کارشناس بازار مسکن متذکر می‌شود: فعالان اقتصادی یا کسانی که در بازار خرید و فروش می‌کنند، این‌گونه نیست که ندانند وضعیت چگونه است. افراد کور نیست؛ می‌توانند آمار را از بنگاه سر کوچه خود بگیرند و ببینند قیمت‌ها چگونه شده است.

اولاد می‌گوید: شما وضعیت قیمت‌ها را می‌بینید؛ این‌طور نیست که بگویید از وقتی قیمت‌ها اعلام نشده، ثبات قیمتی رخ داده است. شما کجا ثبات قیمتی را می‌بینید؟!

وی با اشاره به وضعیت تولید متذکر می‌شود: وضعیت تولید مسکن بهبود پیدا نکرده است. در حوزه نهضت ملی مسکن نیز مسایلی وجود دارد. برای مثال، متقاضیانی که ثبت‌نام کردند، خیلی‌ها توان مالی ندارند که حتی آورده اولیه بیاورند.

این کارشناس بازار مسکن عنوان می‌کند: یعنی مردم ثبت‌نام کردند و خانه می‌خواهند، اما همان آورده اولیه را هم نمی‌توانند تامین کنند. در بخش عرضه نیز در حوزه تامین زمین به شدت مشکل داریم.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا