عمومیمدیریت کسب و کار

راهنمای نصب و راه اندازی سختی گیر رزینی FRP

طرز کار سختی گیر رزینی

به نقل از onepetro.org های رزینی دارای قطعات مختلف از جمله شیر چند راهه، مخزن اصلی، مخزن نمک، رزین سختی گیر و…. می باشند که با یکدیگر به می پردازند. در این مقاله در مورد مراحل روش کار سختی گیر رزینی  و نحوه راه اندازی ستون های رزینی فلزی و frp فایبرگلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قیمت شیر سختی گیر: های رزینی معمولا شامل پنج مرحله مختلف می باشند که یک مرحله مربوط به تصفیه آب (سرویس) و چهار مرحله مربوط به سیکل احیا می باشد. هنگامی که سیستم، آب سخت ورودی سیستم را به آب نرم تبدیل می کند، “سرویس” نامیده می شود. در حین مرحله سرویس ، آب سخت از لوله اصلی آب به سیستم سختی گیر آب جریان می یابد. در داخل قرار دارد که بستری از هزاران گرانول کوچک است نحوه کارکرد سختی گیر رزینی.

سختی گیر تبادل یونی

هرچه آب سخت از بستر عبور می کند، هر گرانول یون های سختی آور آب را جذب کرده و یون سدیم آزاد می کند. به این عمل “” گفته می شود و بسیار شبیه آهنربایی است که فلزات را جذب و نگه می دارد. سپس آب نرم (بدون یون های سختی آور) از سیستم آب به لوله های آب خروجی ادامه می یابد.

گروه صنعتی آریاب تولید کننده انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب و مواد شیمیایی می باشد. برای استعلام قیمت، مشاوره و خرید محصولات و مواد شیمیایی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

پس از گذشت مدت زمانی، گرانول های از مواد معدنی سخت (کلسیم و منیزیم) اشباع می شوند و نیاز به احیا کردن دارند که فرآیند احیا نامیده می شود. سیکل احیا شامل چهار مرحله است:

شستشوی معکوس

در هنگام شستشو ، آب با سرعت بالایی از مخزن رزین عبور می کند و آهن، خاک و رسوبات انباشته شده را از بستر رزین خارج و به سمت فاضلاب هدایت می کند. در این مرحله جهت عبور آب از پائین به بالا می باشد. هدف از شستشوی معکوس یکی شستشوی بستر رزین و دیگری جدا کردن دانه های رزین و آماده کردن آن برای احیا می باشد.

در فرآیند شستشوی معکوس یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار فشار آب است که اگر از حد مجاز کمتر باشد نمی تواند دانه های رزین را به خوبی از هم جدا نماید. اگر فشار آب ورودی به سختی گیر ازحد مجاز کمتر باشد باید در مسبر آب ورودی به سختی گیر از یک پمپ استفاده نمایید.

مکش آب نمک

در هنگام مکش آب نمک، از مخزن ذخیره نمک به حرکت می کند. آب نمک ماده تمیز کننده مورد نیاز برای از بین بردن مواد معدنی سخت از رزین است. یون های عامل ایجاد سختی آب و آب نمک به درین تخلیه می شوند. با توجه به اینکه مکش آب نمک توسط فشار آب انجام می گردد کاهش فشار آب به کمتر از 2 بار سبب اختلال در سیستم احیا خواهد شد.

اندازه مخزن مورد استفاده برای نمک سختی گیر با توجه به میزان رزین تعیین می شود و زمان پر شدن آب در آن بر اساس فشار آب ورودی تعیین می گردد.

راهنمای نصب و راه اندازی سختی گیر رزینی FRP

پر

برای تمیز کردن مواد معدنی سخت از دانه های رزین، مورد نیاز است. برای تهیه آب نمک، آب در مرحله پر شدن به محل ذخیره نمک جاری می شود. وجود مخزن نمک پر از آب نمک برای مراحل بعدی احیای سختی گیر الزامی است.

گروه صنعتی آریاب تولید کننده انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب و مواد شیمیایی می باشد. برای استعلام قیمت، مشاوره و خرید محصولات و مواد شیمیایی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

شستشوی سریع

پس از مر حله مکش (احیا)، شیر آب نمک بسته می شود. آب از لوله ورودی وارد مخزن رزین می شود و آب نمک به جا مانده از مرحله پیشین را از خارج می کند. پس از شستشوی سریع، سیستم به سرویس آب نرم برمی گردد.

هنگام سیکل احیا، باید در حالت بای پس قرار گیرد و این امکان را فراهم کند که آب سخت در طی این فرآیند در دسترس منازل قرار گیرد. پس از ، آب مجدداً از طریق بستر رزین هدایت می شود تا تصفیه شود (نرم شود).

توصیه می شود پس از هر بار اتمام مراحل شستشوی سختی گیر؛ نمک جامد را در مخزن نمک ریخته و مخزن نمک را با آب پر نمایید تا برای احیا های بعدی آب نمک در دسترس و آماده باشد.

بهتر است مرحله احیای های آب که برای مصارف خانگی به کار گرفته می شوند از ساعت دو بامداد تنظیم گردد چراکه در این مدت میزان مصرف آب به حداقل می رسد و احتمالا ایجاد کم آبی و نبود آب در لوله ها کمتر می شود..

مدت زمان بین دو احیای متوالی به میزان مصرف آب ، درجه سختی آب و همچنین ظرفیت بستگی دارد. آب قبل از احیا ، ظرفیت ذخیره 20 تا 25٪ را دارد. این بدان معنی است که وقتی دانه های رزین 75 تا 80 درصد اشباع شوند ، وارد می شود.

رزین سختی گیر

رزین های تبادل یونی را در سه دسته طبقه بندی می کنند

رزین کاتیونی

رزین های کاتیونی با تبادل یون کاتیون ها را حذف می کنند برای مثال رزین سختی گیر با جایگزینی سدیم با کلسیم و منیزیم سختی را از آب می گیرد. رزین های کاتیونی به دو دسته تقسیم می شوند.

رزین کاتیونی قوی

از رزین کاتیونی قوی برای حذف تمام کاتیون ها از آب استفاده می کنند. این نوع از رزین ها بیشتر از بقیه گروه های رزین تبادل یونی کاربرد دارند. به عنوان پرکاربرد ترین رزین کاتیونی قوی می توان رزین سختی گیری را نام برد. یکی از کاربرد های رزین کاتیونی قوی در تولید آب بدون یون است که در دیونایزر ها اتفاق می افتد.

رزین کاتیونی ضعیف

رزین کاتیونی ضعیف دارای ظرفیت بالاتری نسبت به رزین کاتیونی قوی است. ظرفیت رزین کاتیونی ضعیف در حدود دو برابر رزین کاتیونی قوی است و همچنین این رزین ها دارای بازده احیای بالاتری نیز هستند.

نحوه کار سختی گیر رزینی آب

گروه صنعتی آریاب تولید کننده انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب و مواد شیمیایی می باشد. برای استعلام قیمت، مشاوره و خرید محصولات و مواد شیمیایی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

فروشگاه مهام

فروشگاه مهام پالایش با هدف تامین تجهیزات صنعت تصفیه آب در کنار تجربه درخشان ۲۰ ساله خود مجموعه شروع به فعالیت کرد.به علت تعهد نسبت به اعتماد مشتریان به مجموعه مهام پالایش توانست، کالاهای مورد نیاز در صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی را با بالاترین کیفیت روز دنیا و ایران در اختیار مشتریان مجموعه قراردهد.
دکمه بازگشت به بالا