فرهنگ و هنر

روزشمار «بازتاب جهانی عملیات کربلای 5» رونمایی شد

روزشمار «بازتاب جهانی عملیات کربلای 5» رونمایی شد

جلد دوم چهل و ششم دفتر خاطرات مجموعه بزرگ خاطرات جنگ ایران و عراق با عنوان “بازتاب جهانی عملیات کربلای 5” توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش ایواره ، در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و سالگرد عملیات کربلای 5 ، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از جلد دوم چهل و ششمین دفتر خاطرات جنگ ایران و عراق با عنوان “مروری جهانی بر عملیات کربلای 5 ». شایان ذکر است که مراسم کشف به دلیل وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه ها برگزار شد. وی برای آشنایی بیشتر با این کتاب با حجت الله کریمی ، مدیر گروه دفتر خاطرات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، ابوالقاسم حبیبی ، نویسنده بخش نظامی و سعید حصاری ، نویسنده بخش مدنی ،

مباحث موجود در جلد دوم تقویم چهل و ششم تحت تأثیر مسائل سیاسی است

حجت الله کریمی با اشاره به چهل و ششم دفتر خاطرات گفت: با توجه به اینکه ما در زمان ورود جلد چهل و ششم چه در حوزه های نظامی و چه در حوزه های سیاسی شاهد موضوعات بسیار مهمی بوده ایم ، تصمیم بر این شد که در دو جلد جلد کتاب 1-46 با عنوان “عملیات کربلای 5” و کتاب 2-46 با عنوان “بازتاب جهانی عملیات کربلای 5” باید منتشر شود.

وی در مورد جلد دوم چهل و ششم دفتر خاطرات جنگ ایران و عراق گفت: دوره این کتاب از 25 فوریه 1986 تا 30 فوریه 1986 است. قسمت نظامی کتاب توسط آقای ابوالقاسم حبیبی تدوین شده است ، اما در قسمت مدنی ، در جلد اول ، دکتر. همتی قسمت سیاسی را تدوین کرد و در جلد دوم آقای سعید حصاری قسمت مدنی را ویرایش کرد.

دفتر خاطرات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه تسلط بر موضوعات در جلد دوم دفتر چهل و شش ، مباحث سیاسی است ، اظهار داشت: عملیات کربلای 5 یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین عملیات دوران دفاع مقدس است و دارای اثرات و عواقب فوری و آینده است. در این دوره بسیار مهم است ، بنابراین در کتاب “بازتاب جهانی عملیات کربلای 5” نویسندگان به طور کامل در زمین به آن پرداخته اند.

وی درباره محتوای دفتر خاطرات “بازتاب جهانی عملیات کربلای 5” گفت: در قسمت نظامی این کتاب ، ادامه عملیات کربلای 5 و تلاش رزمندگان برای حرکت به سمت کانال یکنواخت و نیروهای ایرانی نزدیک به بصره مطرح شده است. جنگ شهری و پیامدهای آن از دیگر موضوعات است. این کتاب همچنین در مورد مواضع و اقدامات دولت ها ، شخصیت های نظامی ، سیاسی و بین المللی در مورد جنگ ، وقایع داخلی و خارجی هر دو کشور بحث می کند.

کریم به مسائل سیاسی جلد دوم چهل و ششم دفتر خاطرات جنگ ایران و عراق اشاره کرد و گفت: “در بعد سیاسی ، آنچه بیشترین توجه رسانه ای را داشته است و در این کتاب توقف رزمندگان در پشت دروازه بصره و نگرانی درباره پیروزی نهایی ایران. ” .

وی اظهار داشت: از جمله مواردی كه رسانه های خارجی به آن توجه می كنند و در این كتاب بازتابی از عملیات در نظر گرفته شده است ؛ این آمار بالای كشته شدگان در ایران است كه سعی در برجسته سازی این موضوع دارد.

مدیریت دفتر خاطرات مرکز تحقیقات اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: “مسئله دیگری که در جلد دوم به آن پرداخته شده ، بحران گروگانگیری در لبنان است. دولتهای غربی معتقد بودند که جمهوری اسلامی ایران در لبنان نفوذ دارد و با توجه به این نفوذ ، می خواست از آن استفاده کند. ” به همین دلیل است که در این کتاب می بینیم فرانسه ، که یکی از تأمین کنندگان اصلی سلاح به عراق در طول جنگ است ، همچنین برای دستیابی به این هدف در تلاش است روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران بهبود بخشد.

وی گفت: از نظر روابط خارجی سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به مسکو و دیدار با سران اتحاد جماهیر شوروی مورد توجه است. روابط ایران با آلمان غربی نیز به دلیل موضوعات مختلف از جمله پخش یک برنامه طنز که به امام خمینی توهین می کند ، در معرض خطر است.

کریمی با بیان اینکه در این دوره جنگ شهرها در مناطق مختلف کشور در جریان است ، افزود: بمباران شهرها و مناطق نظامی ایران توسط عراق در این زمان شدت می گیرد. بر اساس آمارهای خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارشی از جنگ در شهرها ؛ از 10 دسامبر 1986 تا ساعت 12 ظهر روز پنجشنبه ، 20 فوریه 1986 ، که دقیقاً آخرین روز این کتاب است ، به مدت 45 روز ، در مجموع 66 شهر و منطقه بمباران شد. ما حداقل 3050 شهید و 11163 زخمی در مناطق غیرنظامی داریم که بیشترین تلفات در سنندج است. و او در ارومیه بود. با این حال ، برخی از رسانه های غربی سعی کرده اند گزارش دهند که این ارقام از آنچه در واقع است کمتر است.

سپس با ابوالقاسم حبیبی ، محقق و نویسنده قسمت نظامی تقویم چهل و ششم ، که راوی عملیات کربلای 5 بود ، صحبت کردیم و گفت که جلد دوم ادامه جلد اول تقویم چهل و ششم است ، وی گفت “در این کتاب گزارش های منحصر به فردی وجود دارد که نمی توانید آنها را در هیچ منبعی بخوانید. در این کتاب گزارش هایی از عملیات کربلای 5 وجود دارد که در پاسخ به بسیاری از س questionsالات یک منبع و منبع مهم است.

سعید حصاری ، محقق و نویسنده بخش مدنی جلد دوم چهل و ششم دفتر خاطرات ، می گوید كه كتاب خاطرات “تأمل جهانی در عملیات كربلا 5” شامل یك دوره 27 روزه از فوریه 1986 ، تا برخی از وقایع مهم مدنی است. در این دوره گفت: “در این مرحله ، مهمترین موضوع بحث در مورد جنگ شهری و بمباران مناطق مسکونی است.” حملات هوایی تقریباً روزانه در بسیاری از شهرها رخ می دهد و باعث کشته و زخمی شدن بسیاری از غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان می شود. علاوه بر خانه های مسکونی ، مناطق دیگری مانند مدارس ، بیمارستان ها ، مساجد و کتب تاریخ نیز هدف قرار گرفتند و خسارات زیادی دیدند.

وی با تأکید بر اینکه انعکاس عملیات کربلای 5 در رسانه های بین المللی از موضوعات مهم این کتاب است ، گفت: موفقیت این عملیات ، قربانیان آن و نقش سلاح های آمریکایی در این عملیات از موضوعات مورد توجه رسانه ها بوده است.

نویسنده بخش مدنی جلد دوم چهل و ششم دفتر خاطرات جنگ ایران و عراق به سایر موضوعات در دفتر خاطرات “بازتاب جهانی عملیات کربلای 5” اشاره کرد و گفت: “اجلاس سران کشورهای اسلامی در کویت که سعی دارد “جنگ را تمام کنید ، در این دوره برگزار شد.” در این اجلاس سران کشورهای اسلامی در اجلاس کویت علی رغم سر و صدای زیاد نتوانستند موفق شوند. عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس باعث شکست نتایج و اهداف این اجلاس شد. قطعنامه نهایی این اجلاس به وضوح در حمایت از عراق بود.

حصاری گفت: افشای جزئیات پرونده مک فارلین در این زمان بحث عمده ای را در ایالات متحده ایجاد کرده است. “در این دوره ، رسانه های جهانی در تلاشند تا نقش سلاح های داده شده به ایران در طول مک فارلین و تأثیر آن بر این عملیات را برجسته کنند.” . دولت ایالات متحده با فاش کردن این جزئیات سخت تلاش کرد تا رسوایی را توجیه کند. این صداقت بسیاری از متحدان آمریکا را زیر سوال برده است. نقش اسرائیل و انگیزه کاخ سفید در این موضوع توسط رسانه های بین المللی پوشش داده شد.

وی اظهار داشت: تشکیل 100 هزار سپاهی حضرت مهدی (عج) برای رفتن به جبهه از دیگر موضوعات این کتاب است. شایان ذکر است که در این راستا ، روزانه افراد زیادی از مناطق مختلف کشور عازم جبهه می شدند.

دقت و دقت موارد مهمی است که باید هنگام ضبط خبر رعایت شود

یعقوب نعمتی وروجنی ، ناظر علمی و محتوای دفتر خاطرات “بازتاب جهانی عملیات کربلای 5” ، اظهار داشت که در وهله اول ، برای یک ناظر مهم است که همه اخبار مهم را که باید در دفتر خاطرات وارد شود ، جمع آوری کند: دفتر خاطرات نباید اشتباه باشد و همه اخبار مهم مربوط به امور روزمره جنگ ایران و عراق باید ثبت و جمع آوری شود.

وی افزود: “به همین منظور ، طیف وسیعی از منابع ، از جمله منابع باز و محرمانه و همچنین منابع خاص مرکز بررسی و فیلم برداری می شود. منابعی مانند روزنامه های کثیرالانتشار ، بولتن های خبری مختلف مانند گزارش های ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی ، بولتن های رادیویی خارجی ، بولتن های مطبوعات جهان. ” برخی از خبرنامه ها ، و همچنین برخی از مقالات پژوهشی و کتاب های مربوط به آن دوره به طور کامل بررسی شده و پرونده های لازم از مجله اختصاصی و منابع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تهیه شده است ، از جمله اسناد نظامی ، گزارش ها در مورد عملکرد دفاتر راویان جنگ و مانند آن.

ناظر علمی و محتوایی جلد دوم کتاب چهل و ششم اظهار داشت: مسئله مهمی که هنگام ضبط خبر باید رعایت شود ، دقت و صحت است. یعنی اخبار باید به طور صحیح و دقیق ثبت شوند و اسامی افراد در آمار و سایر ارقامی که در ژورنال ثبت می شوند باید با دقت و تثبیت زیاد به طور دقیق و دقیق در نظر گرفته شوند.

وی با بیان اینکه پس از مرحله ضبط دقیق و صحیح اخبار ، در مرحله تنظیم دفتر خاطرات ، تلفیق اخبار و ترکیب صحیح آنها بسیار مهم است ، گفت: در فاز قبلی ، طیف وسیعی از طیف گسترده ای از اخبار و بنابراین لازم است متنوع و رویدادهای متعدد سازمان یافته و منسجم باشند. تمرکز اصلی این آیین نامه موضوع اخبار است ، یعنی اخباری که در یک قسمت موضوعی هستند در واقع گرد هم می آیند و برای تشکیل یک گزارش با هم ترکیب می شوند.

نعمتی با بیان اینکه پیامدهای افشای مسئله مک فارلین در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و برخی تلاش های بین المللی برای برقراری صلح از مهمترین موضوعات سیاسی این دوره است ، گفت: “به منظور پرداختن به ابعاد مختلف وقایع مربوط به منابع معتبر داخلی و خارجی و از راز موجود استفاده شد و نویسنده تلاش زیادی کرد تا هیچ یک از ابعاد مختلف وقایع را از دست ندهد.

وی افزود: بنابراین ممکن است ادعاهایی توسط منابع خارجی به جای کتاب مطرح شود که با گفتمان رسمی داخلی مغایرت داشته باشد ، اما از آنجا که اصل بر بی طرفی و شمول علمی و توجه به ابعاد مختلف وقایع در روایت تاریخ است از طرف دیگر ، با توجه به حقانیت جمهوری اسلامی ایران در تمام این رویداد مهم تاریخی ، به شرح وقایع و استفاده از منابع مختلف وفاداری کامل داده شده است.

ناظر علمی و محتوایی جلد دوم کتاب چهل و ششم خاطرنشان کرد: در واقع انتخاب دقیق اخبار ، استفاده از منابع معتبر و معتبر و نگارش هنری وقایع ، سه ماده اصلی در جلوگیری از طول و جزئیات غیر ضروری است. با این وجود ، روایت دقیق ، دقیق ، جامع و کامل حوادث مهمترین اصلی است که باید در تنظیم دفتر خاطرات مورد توجه قرار گیرد ، حتی اگر منجر به افزایش حجم کتاب شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا