اقتصادی

ورود نخستین خودروی عراقی به منطقه آزاد اروند

ورود نخستین خودروی عراقی به منطقه آزاد اروند

ایواره/خوزستان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از ورود خودروهای عراقی به منطقه آزاد اروند براساس مجوز “کارنه دو پاساژ” خبر داد و گفت: تردد آزاد خودرویی دو منطقه مجاور در استان‌های خوزستان و بصره عراق تحولی بزرگی در حوزه‌های مختلف به دنبال خواهد داشت.

علی زارعی در گفت و گو با ایواره، با اشاره به ورود نمادین نخستین خودروی عراقی از مرز شلمچه براساس توافقات انجام شده، اظهار کرد: استفاده شهروندان عراقی از مجوز «کارنه دو پاساژ» و معافیت از پرداخت عوارض‌های مرتبط، می‌تواند موجب رونق گردشگری و اقتصادی در منطقه شود و اثرات مثبتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ورود خودروهای عراقی به کشور در قالب این مجوز از سر گرفته شده است، افزود: این مجوز به کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند تعلق می‌گیرد و بر این اساس خودروهای عراقی با پلاک بین المللی می‌توانند از طریق مرز شلمچه وارد کشور شده و تردد کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با توجه به این مساله، متقاضیان عراقی در کشور مبدا، باید به نهادهای متولی مراجعه و سازوکار تردد خودروهای خود را انجام دهند و سپس نسبت به تردد اقدام کنند. فرآیند تردد این خودروها از مرزهای کشور نیز در حداقل زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام خواهد شد.

زارعی عنوان کرد: ورود این خودروها در صورت دارا بودن پلاک بین‌المللی، به کشور بلامانع است اما در غیر این‌ صورت مالکان خودروهای خارجی که از مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند وارد کشور می‌شوند، به اداره راهنمایی و رانندگی خرمشهر ارجاع داده شده تا با نصب پلاک گذرموقت، امکان تردد در خاک ایران را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه مدت زمان این مجوزها ۵ ماه است، افزود: تردد آزاد خودرویی دو منطقه مجاور در استان‌های خوزستان و بصره عراق تحولی بزرگی در حوزه‌های مختلف به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: این سازمان موضوع تردد مجدد خودروهای عراقی در منطقه را به فال نیک گرفته و برنامه‌ریزی لازم جهت استقبال گسترده، نظام‌مند و سودآور از این مسئله را در دستور کار قرار خواهد داد.

زارعی خاطرنشان کرد: حمایت سازمان منطقه آزاد اروند از تردد خودروهای خارجی در منطقه نافی حمایت از کسب و کارهای خرد نخواهد بود و به ‌طور حتم فعالیت‌هایی که در منطقه منجر به درآمدزایی و امرار معاش از طریق تردد اتباع می‌شود را طی سازوکاری تضمین خواهیم کرد.

وی گفت: در بحث تامین سوخت این خودروها نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و اتباع می‌توانند با استفاده از کارت سوخت جایگاه، نسبت به سوخت‌ گیری اقدام کنند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا