علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

آیا پیکرتراشی برگشت دارد ؟

پیکرتراشی و تناسب اندام

به نقل از بهترین دکتر پیکرتراشی در تهران پیکرتراشی یکی از انواع روش‌های درمان و از بین بردن رسوبات چربی است که در اثر عوامل متعدد در نواحی مختلف بدن به وجود آمده‌اند. چربی‌های ناخواسته از دوران کودکی در بدن وجود دارند با این تفاوت که در سنین بالاتر و به دلایل مختلف مانند عدم تحرک پذیری، نداشتن خواب کافی، استفاده از رژیم‌های غذایی و سبک زندگی نامناسب موجب می‌شوند تا حجم آن‌ها روزبه‌روز بیشتر شود.

با ادامه این روند چاقی موضعی و ایجاد سلول‌های چربی در لایه‌های زیرین پوست اتفاق می‌افتد که در نهایت موجب می‌شود تا بدن از فرم زیبای خود دور شود. بافت‌های چربی در نواحی مختلف بدن به خصوص شکم، پهلو، بازو‌ها، باسن، قسمت‌های داخلی و خارجی ران‌ها و… دیگر در قسمت‌های زیرین پوست لانه کرده و به دلیل عدم توجه و رسیدگی به آن‌ها، رشد کرده و در نهایت چاقی موضعی را تشکیل می‌دهند.

پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن از جمله شیوه‌های نوین درمان و حذف لایه‌های چربی اضافی است که با کمک تکنیک‌های جراحی و غیر جراحی روز دنیا کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاه افراد به اندام ایده آل خود دست یابند. پیکرتراشی باعث می‌شود تا علاوه بر سوزانده شدن چربی‌ها و خارج کردن آن‌ها از بدن، عضلات ناحیه مورد نظر از بدن نیز تقویت شده، پوست اضافه شل شده در اندام خاص حذف شده و با ایجاد خطوط صاف و سفت شدن قسمت مشخص شده یک فرم ظاهری زیبایی را به بدن فرد هدیه دهد.

آیا پیکرتراشی برگشت دارد ؟

انواع روش‌های پیکرتراشی

پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن با استفاده از شیوه‌های نوین درمانی به صورت نیمه تهاجمی (جراحی) و غیرتهاجمی (غیر جراحی) به فرد در خارج کردن و از بین بردن بافت چربی اضافی کمک می‌کند. نوع جراحی پیکرتراشی بسته به فاکتور‌های مختلف بنابر تشخیص جراح متخصص بر روی بدن بیمار انجام می‌شود.
معیار‌هایی مانند جنسیت، سن، نوع ساختار و فیزیک بدن بیمار، مقدار بافت چربی، اندام مورد نظر دچار چربی اضافی، انجام معاینات فیزیکی و ارزیابی آزمایش‌های مراجعه‌کننده توسط جراح بررسی شده و در نهایت نوع پیکرتراشی انتخاب می‌شود.

تکنیک‌هایی مانند لیپوماتیک، لیپوساکشن، لیفت که از روش‌های درمانی جراحی هستند. در هر یک از این روش‌ها با اعمال بیهوشی می‌توان پیکرتراشی را اجرا کرد. لیپوماتیک و لیپوساکشن با کمک میله باریک کانولا و وارد کردن ارتعاشات حرکتی و گرمایی به خارج کردن چربی‌ها از بدن کمک می‌کنند و در لیفت کردن با ایجاد برش در ناحیه مشخص شده چربی و پوست اضافی به صورت هم‌زمان از بین خواهند رفت.

تکنیک‌های غیر جراحی نیز با کمک فناوری و علم پزشکی بدون اعمال روش‌های جراحی و با میزان عوارض کمتر در مدت زمان کوتاه‌تری تغییرات درخواستی بیمار را بر روی بدن اعمال کرده و بافت چربی را از بین خواهند برد.

آیا پیکرتراشی عوارض دارد؟

جراحی پیکرتراشی نیز مشابه با سایر روش‌های جراحی شامل عوارض و خطراتی است. میزان این عوارض بسته به نوع عمل زیبایی می‌تواند متغیر باشد. انتخاب مرکز درمانی معتبر، جراح متخصص با تجربه و دانش کافی و استفاده از تجهیزات پیشرفته و به روز موجب می‌شود تا میزان عوارض و خطرات تا حد بسیاری کاهش پیدا کند.

از جمله مراکز درمانی زیبایی در تهران است که با بهره‌مندی از تیم پزشکی با مهارت بالا و دارای مدارک معتبر بین‌المللی با استفاده از تکنیک‌های به روز دنیا در محیطی کاملاً بهداشتی و تمیز به شما کمک می‌کنند تا با کمترین میزان عوارض و خطرات بتوانید به اندام ایده آل خود با پیکرتراشی دست پیدا کنید.

عوارض در پیکرتراشی به سه دسته تقسیم می‌شود:

۱. عوارض موقت

این دسته از خطرات جراحی در دسته عوارض مشترکی قرار می‌گیرند که فرد پس از انجام جراحی با آن مواجه می‌شود. مانند تورم، کبودی، قرمزی و…

۲. عوارض طولانی مدت

عوارض طولانی مدت که در نتیجه استفاده از شیوه نادرست جراحی پیکرتراشی در بدن فرد ایجاد می‌شوند. از جمله دلایل مهم در ایجاد این عارضه‌ها نداشتن مدرک تحصیلی مرتبط جراح متخصص، عدم آشنایی با شیوه جراحی اندام مورد نظر و عدم تجربه و مهارت کافی او در انجام جراحی است.

عوارض طولانی مدت می‌توانند تا مدت‌ها پس از انجام جراحی معمولاً ۶ ماه همراه با بیمار باشند. مواردی مانند ناهمواری در پوست، شیوه اجرایی نادرست، خارج نمودن مقدار زیاد یا کمتر چربی‌های اضافه و ایجاد نامتقارنی و….

۳. عوارض نادر و خطرناک

عوارض نادر و خطرناک به دلیل عدم رعایت استاندارد‌های لازم و به کارگیری تجهیزات نامناسب برای جراحی به وجود می‌آیند. مواردی مانند خطرات بیهوشی و ایجاد آلرژی پس از جراحی را می‌توان در این دسته قرار داد.

عوارض و خطرات پیکرتراشی

استفاده از شیوه‌های طبیعی مانند رژیم‌های غذایی و انجام تمرینات ورزشی هرچند به فرد در کاهش وزن و هم چنین کاهش سایز با حذف کردن آهسته آهسته چربی‌های موضعی کمک می‌کند اما می‌تواند پوست فرد را دچار ترک و سلولیت کند، در پوست و اندام مشخص شده حالت افتادگی و شل شدگی ایجاد کند که این برای بیمار ناخوشایند است.

پیکرتراشی تنها با حذف مقدار مشخصی از بافت چربی در ناحیه مورد نظر کمک می‌کند تا فرد با کاهش سایز و لاغری بتواند به تناسب اندام ایده آل خود دست پیدا کند و کمکی به کاهش وزن افراد نخواهد کرد.

در این میان اجرای پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن می‌تواند با عوارض و خطراتی نیز همراه باشد که در صورت انتخاب تیم پزشکی حرفه‌ای می‌توانند آن‌ها را به حداقل رسانده و بیمار در مدت زمان کوتاهی به نتیجه رضایت‌بخش با کمترین میزان عوارض دست یابد. در بین تکنیک‌های مختلف پیکرتراشی، عوارض مشترکی وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

جای زخم و تشکیل بافت اسکار

در فرایند پیکرتراشی می‌توان مقادیر مختلفی از رسوبات چربی اضافی لایه‌های زیرین پوست را برداشت. به همین دلیل در استفاده شیوه‌های جراحی مانند لیفت کردن نیاز است تا برش‌های عمیق و طولانی را ایجاد کرد. در حالتی که پوست فرد خاصیت ارتجاعی کمتری داشته باشد میزان برش‌های ایجاد شده و زخم‌ها در طولانی مدت بهبود پیدا می‌کنند.

علاوه بر این پس از اجرای پیکرتراشی فرد با جای زخم بر روی بدن خود مواجه می‌شود که اجتناب‌ناپذیر است. با این حال جراح متخصص با تجربه تمام تلاش خود را می‌کند تا با استفاده از شیوه‌های پیوند برش‌ها بتواند کمترین آسیب و جای زخم را ایجاد کند. برخی از اسکار‌های ایجاد شده در نواحی از بدن مانند امتداد خط بیکینی، زیر سینه‌ها یا حتی در زیر بغل می‌توانند پنهان شوند تا زیبایی ظاهری بدن نیز حفظ شود.

برای پیشگیری از این عارضه بهتر است جراح طی جلسه مشاوره قبل از انتخاب شیوه پیکرتراشی حتماً تمامی اطلاعات و خطرات احتمالی را به اطلاع بیمار برساند تا بتواند تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشد.

ایجاد مایع اضافی (سروما)

ایجاد سروما یا تشکیل مایع خونی اضافی در لایه‌های زیرین پوست که در واقع در بدن به دام می‌افتند از خطرات منحصربه‌فرد جراحی پیکرتراشی هستند. برای خارج کردن این عارضه و عدم ابتلای فرد به بیماری‌های ریوی و قلبی و مشکلات سلامتی دیگر، از لوله‌های زهکشی استفاده می‌شود که کمک می‌کند این مایع خونی بلافاصله پس از عمل و بنابر تشخیص پزشک تا مدت زمان معلوم در بدن فرد به خارج کردن این مایعات کمک کنند.

آمبولی

یکی از بدترین و خطرناک‌ترین عوارض پیکرتراشی لخته شدن خون و تجمع آن و یا چربی در رگ‌های عمقی است که موجب می‌شود تا وارد خون شده و با گرفتگی دریچه‌های قلبی عارضه سکته را در فرد به وجود آورد.

خونریزی داخلی

خونریزی داخلی یکی از عوارض جانبی بالقوه در فرد بیمار است که تحت جراحی پیکرتراشی قرار گرفته است. وارد شدن ضربه یا شیوه‌های دیگر که موجب ایجاد خونریزی داخلی می‌شود موجب می‌شود تا حالتی مانند سروما در بدن تشکیل شود. در صورت یافتن منبع ایجاد خونریزی داخلی می‌توان جلوی آن را گرفت اما در موارد نادر نیاز است تا فرد مجدد تحت جراحی قرار گیرد.

وارد شدن فشار به اندام

افرادی که جراحی پیکرتراشی را انجام داده‌اند با احساس سبک در بدن خود گمان می‌کنند که می‌توانند پس از مدت زمان کوتاهی از دوران نقاهت خود به فعالیت روزانه و معمولی بپردازند که همین امر موجب می‌شود تا در بسیاری از موارد به قسمت تحت عمل فشار وارد شده و بخیه‌های آن باز شود. توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه فعالیت شدید بدنی حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

تورم و کبودی

متورم شدن بدن و ایجاد کبودی در اندام تحت جراحی از شایع‌ترین عوارض پیکرتراشی است. با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی چربی از بدن خارج شده است، بدن واکنش خود را با ایجاد تورم و کبودی به این کار نشان می‌دهد. این عارضه به صورت موقت بوده و خطر چندانی برای بیمار ندارد.

احساس درد و عفونت

در پیکرتراشی مقدار زیادی از بافت‌های بدن و هم چنین پوست دستخوش تغییرات شده‌اند که با از بین رفتن اثرات مواد بیهوشی، احساس درد در بیمار تشکیل می‌شود. این عارضه نیز به صورت موقت همراه بیمار است که در صورت ادامه‌دار شدن احتمال وجود عفونت در ناحیه داده می‌شود. در صورت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها پس از جراحی طبق نظر جراح می‌توانید از ایجاد عفونت و درد در ناحیه مشخص محافظت کرد.

هر یک از شیوه‌های درمانی پیکرتراشی نیز می‌توانند علاوه بر عوارض مشترکی که وجود دارد دارای خطرات مخصوص به خود باشند که تمامی آن‌ها در صورت انتخاب مرکز درمانی دارای مجوز رسمی و هم چنین جراح متخصص با تجربه و دارای مهارت کافی می‌توانند به حداقل ممکن رسیده و پس از یک دوره نقاهت به صورت کامل از بین بروند.

منبع : کلینیک ماه

منبع : (https://drgoya.com/blog/)

دکمه بازگشت به بالا