علمی و پزشکی

این ۵ خوراکی سرشار از ویتامین E هستند

این ۵ خوراکی سرشار از ویتامین E هستند

آفتاب‌‌نیوز :

این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند و جلوگیری از پیشرفت آلزایمر، بهبود بیماری‌های چشم، مقابله با کم‌خونی، کندشدن روند پیری سلول‌ها و کاهش درد‌های پیش از قاعدگی از جمله تاثیرات آن بر سلامت بدن است. 

گرچه بسیاری از افراد برای تامین نیاز بدن از مکمل ویتامین E استفاده می‌کنند، اما بعضی از خوراکی‌ها سرشار از این ویتامین هستند که گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی توصیه می‌شود که به ترتیب عبارتند از:

دانه‌های آفتابگردان

دانه‌های آفتابگردان یکی از بهترین منابع ویتامین E است و به‌طور متوسط هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۴۲ میلی‌گرم ویتامین دارد و مصرف ۲۵ گرم دانه آفتابگردان می‌تواند تقریبا ۳۵ درصد نیاز روزانه بدن را تامین کند. آلفاتوکوفرول نوعی ویتامین E موجود در دانه‌های آفتابگردان است که از غشای پوشاننده سلول‌های بدن به‌خصوص سلول‌های ایمنی محافظت می‌کند.

بادام

بادام مجموعه‌ای از ریزمغذی‌ها و ویتامین هاست و ورزشکاران رشته بدنسازی برای افزایش انرژی و تقویت مقاومت بدن پیش از جلسات تمرین این خوراکی را میل می‌کنند. بادام به‌خاطر ویتامین E بالا منبع آنتی‌اکسیدانی عالی محسوب می‌شود که خوردن ۶۰ گرم آن حدود ۲۴ درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. چربی‌های غیراشباع چندمولکولی در بادام برای کنترل قند خون و رشد عضلات مفید هستند. بادام همچنین منبع غنی از پروتئین است که می‌تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که رژیم گیاهخواری دارند. 

اسفناج

اسفناج همانند دیگر سبزیجات سبز سرشار از ریزمغذی‌های مختلف مانند سلنیوم، پتاسیم، آهن، روی و… است که تاثیرات عالی بر سلامت و خلق‌وخو دارد. به‌طور کلی، اسفناج خوراکی بسیار مفید برای مقابله با بیماری‌های مزمن و پیرشدن سلولی است. البته با افزایش سن نیاز به مصرف بیشتری اسفناج در رژیم غذایی است تا نیاز بدن به ویتامین‌ها و پروتئین‌ها تامین شده و عملکرد سلول‌ها تقویت و از بروز پیری زودرس جلوگیری شود. 

کیوی

کیوی علاوه بر اینکه مقدار فراوانی ویتامین C دارد، یکی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین E است و خوردن یک عدد از آن، ۱۲ درصد نیاز بدن را تامین می‌کند. دانه‌های سیاه در این میوه از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که عامل پیری سلولی و سرطا‌ن‌ها هستند، محافظت می‌کند. کیوی منبع سرشار از فولات و فیبر‌های غذایی است، قند پایینی دارد و حاوی آنزیمی به‌نام آکنیتیدین است که هضم مواد غذایی در بدن را تسهیل می‌کند.

آووکادو

آووکادو یکی از میوه‌هایی است که در رژیم غذایی ورزشکاران توصیه می‌شود، زیرا حاوی مقدار فراوان اسید‌های چرب غیراشباع، موادمعدنی، ویتامین‌هاست. البته این میوه یکی از منابع غنی ویتامین E نیز محسوب می‌شود. البته آووکادو سرشار از فیبر‌ها و ویتامین K است که نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد و برای مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا