پیش بینی قیمت دام زنده

پیش‌بینی کاهش قیمت گوشت در هفته آینده

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی گفت: با خرید گوسفند و عرضه گوشت وارداتی از یکشنبه هفته جاری شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز هستیم که این تغییر قیمت در هفته آینده بیشتر خود را نشان می دهد. علی اصغر ملکی، در خصوص تغییرات قیمت گوشت قرمز پس از عرضه گوشت وارداتی برای تنظیم بازار گفت: از روز یکشنبه هفته جاری توزیع گوشت وارداتی برای مهار قیمت گوشت قرمز در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای صورت گرفت که بنا بر مصوبه هر شقه آن کیلویی 33 هزار تومان و هر کیلو ران گوسفندی 43 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

ملکی عنوان کرد: با توجه به واردات گوشت از کشورهای آسیانه میانه و استرالیا و بازخورد مثبت آن طی 3 روز گذشته، انتظار داریم قیمت گوشت قرمز در مرکز فروش دام زنده در هفته آینده کاهش یابد. وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت داخلی در مقایسه با گوشت وارداتی متفاوت است، گفت: شقه گوسفندی هر کیلو 44 هزار تومان و هر کیلو ران گوسفندی 50 تا 52 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی دلیل افزایش قیمت گوشت را تولید کم در داخل کشور دانست و گفت: متاسفانه میزان تولید در داخل کشور با میزان تقاضا همخوانی ندارد که این عدم تناسب باعث افزایش قیمت گوشت می شود. در کنار کمبود تولید شاهد ذبح بره ماده مزید بر علت برای کاهش تولید شده است. ملکی بیان کرد: با توجه به ایام پیش رو همچون اعیاد قربان و غدیر، بازگشت حجاج و ایام محرم نیاز به دام سبک افزایش چشمگیری می یابد به طوری که تنها در عید قربان به 50 تا 60 هزار راس دام زنده در بازار گوسفند نیاز است.

آیا قیمت دام زنده افزایش می یابد؟

افزایش قیمت دام زنده و نوسانات متعددی که در این بازار رخ می دهد، تنها منحصر به گوسفندان نمی باشد. بلکه تمامی دام هایی که استفاده از گوشت آنها بسیار زیاد می باشد، مشمول این مورد هستند. متاسفانه به علت عدم مدیریت صحیح در سال ها و ماه های اخیر، همواره شاهد صعود نرخ گوشت قرمز بوده ایم. بیش بینی قیمت دام زنده در راستای افزایش و یا کاهش نرخ آن را می توان مرتبط با عوامل متعددی دانست. که در ادامه به بررسی فاکتور های موثر در این زمینه به توضیح دقیق تر این مسئله خواهیم پرداخت.

پیش بینی افزایش قیمت دام زنده

وجود موضوعاتی همچون عدم مدیریت در حوزه واردات و ارائه نهاده های دامی، تقسیم بندی و … سبب شده است تا بسیاری از کارشناسان، صعودی بودن قیمت ها را برای این بازار پیش بینی کنند. از سوی دیگر به دلیل بروز خشکسالی در بسیاری از نقاط ایران و در نتیجه کمبود آب و علوفه، افزایش قیمت دام زنده در سال 1400 بیشتر مورد توجه می باشد. چرا که با توجه به وجود این وضعیت و همچنین گرانی نهاده های دامی، افراد زیادی نسبت به فروش دام ها به کشتارگاه ها اقدام نموده اند، که این موضوع می تواند در دراز مدت و با کاهش مقدار دام در ماه های بعدی، زمینه افزایش قیمت گوسفند زنده را فراهم آورد.

با توجه به اینکه هیچ اخبار خوبی در رابطه با موضوع قیمت دام منتشر نشده است و همواره وعده های مسئولین نیز در این رابطه، درست تعبیر نشده است، بنابراین انتظار می رود تا روند صعودی همواره برای انواع دام در نظر گرفته شود. بدون شک اگر اقدام خاصی در رابطه با کنترل بازار صورت نگیرد، باید در 6 ماهه دوم سال منتظر افزایش نرخ باشیم.

پیش بینی کاهش قیمت دام

انتظار برای کاهش قیمت دام زنده در سال 1400 هنوز هم برای خرید گوسفند زنده و سایر دام ها وجود دارد. با توجه به اینکه مراسمات مذهبی مهمی همچون عید قربان و غدیر خم، در کنار تاسوعا و عاشورا، در ماه های ابتدایی این سال قرار دارند، بنابراین افراد منتظر کاهش نرخ در این بازار هستند تا بتوانند دام مورد نظر خود را خریداری نمایند. علاوه بر این افراد دیگری که برای انجام مراسمات خصوصی، مناسبتی و همچنین عقیقه کردن و حتی مصرف برای خانوار، نیاز به گوشت قرمز دارند نیز در انتظار کاهش نرخ ها هستند.

گوشت قرمز به عنوان یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین مواد غذایی در سفره ایرانی محسوب می شود، که در پخت و پز بسیاری از غذا های ایرانی نیز به کار گرفته می شود. بنابراین اهمیت ویژه ای به این موضوع اطلاق می گردد. کاهش قیمت در هر نوع دام اعم از گوساله و گوسفند، بدون شک سبب کاهش نرخ سایر موارد همچون بز، بره، شتر و … خواهد شد.

آیا قیمت گوشت قرمز افزایش می یابد؟

در صورتی که قیمت دام هایی همچون گوساله، گوسفند،بره و … به صورت زنده افزایش پیدا کند، بدون شک قیمت گوشت قرمز که حاصل کشتار این دام ها می باشد نیز افزایش می یابد. قیمت گوشت قرمز در سال 99 با توجه به وجود شرایط موجود، در ماه های زیادی از سال با افزایش همراه بود. به طوری که این ماده غذایی مهم و با اهمیت از سفره بسیاری از خانوار ها حذف شده بود.

پیش بینی قیمت گوشت قرمز در سال 1400 نیز همچون سال 99 می باشد و حتی برخی معتقدند که افزایش چندین درصد حتی بیشتر از سال قبل صورت می گیرد. در برخی موارد نرخ به صورتی افزایشی بوده که قیمت شتر زنده با افزایش بسیار زیادی همراه بوده است و از این رو دیه مطابق با افزایش نرخ هر نفر شتر، محاسبه نشده است چرا که مبلغ بسیار زیادی می شود. نرخ گوشت قرمز در صورت ادامه روند عدم رسیدگی به این بازار صعودی خواهد بود.

دلایل افزایش قیمت انواع دام

فراوانی هر چیزی در بازار و در نتیجه هماهنگ بودن میزان تقاضا و عرضه، ثابت بودن قیمت و یا کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت و در مقابل، کمبود و یا نبود هر چیزی، افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت. در صورتی که تمامی شرایط برای وجود دام به مقدار زیاد در بازار وجود داشته باشد، قیمت گوشت قرمز بسیار متعادل خواهد بود و در نتیجه میزان خرید و فروش دام نیز بسیار زیاد خواهد بود.

وجود مواردی همچون قاچاق دام زنده به عراق و سایر کشور های همسایه و حاشیه خلیج فارس از طریق مرز های زمینی و دریایی می تواند سبب کاهش میزان دام مورد نیاز کشور و در نتیجه افزایش نرخ شود. همچنین کمبود نهاده های دامی و یا گرانی آنها در کنار افزایش هزینه های نگهداری از دام سبب شده است تا دامداران میل زیادی به پرورش دام نداشته باشند. نبود مدیریت مناسب در زمینه عرضه نهاده های مورد نیاز و در نتیجه دغدغه دامداران و بروز خشکسالی در سال جاری را می توان از دلایل کاهش جمعیت دام و در نتیجه افزایش قیمت دام زنده دانست.

آیا قیمت دام کشتار کاهش می یابد؟

اجرای سیاست های درست در حوزه تقسیم و توزیع نهاده های دامی و داشتن برنامه مناسب برای دامداران به گونه ای که سبب تشویق آنها به پرورش دام شود. در کنار عوامل دیگری همچون جلوگیری از قاچاق گسترده دام و ارائه قیمت مناسب برای انواع دام می تواند در دراز مدت سبب کاهش قیمت دام زنده شود. با توجه به صعودی بودن نرخ در هر ماه و هر روز، افراد به دنبال خرید گوسفندانی با وزن کمتر و یا خرید بره زنده هستند تا مبالغ کمتری برای تهیه یک راس دام بپردازند.

در پاسخ به سوال آیا قیمت دام زنده افزایش می یابد؟ در این بخش به پیش بینی قیمت دام زنده 1400 پرداختیم تا اطلاعات مناسبی در این رابطه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. جهت خرید انواع دام زنده کشتار با قیمت مناسب می توانید با شماره های داخل سایت در تماس باشید.

خروج از نسخه موبایل