عمومیمدیریت کسب و کار

چرا ظرفشویی ال جی تمیز نمیشوره

علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

به نقل از youtube.com مواردی که در ادامه می‌بینید شایع‌ترین دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی هستند. برای هر یک از این دلایل نیز راهکاری ارائه شده که به کمک آن می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

برای تعمیر ظرفشویی دراصفهان کلیک کنید .خوشبختانه بیشتر اوقات علت کدر شدن ظروف یا علت سفیدک زدن ظروف و به طور کلی تمیز نشدن ظرفشویی در ظرفشویی، به دلیل موارد غیر فنی است و مشکل توسط خود شما قابل حل است.

تعمیر تخصصی ماشین ظرفشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. استفاده از شوینده نامناسب

شوینده‌های ماشین ظرفشویی شامل پودر، ژل، مایع کمک شستشو (مایع آبکشی، مایع جلادهنده، مایع براق کننده، روغن ظرفشویی، تمامی این اسامی به یک ماده اطلاق می‌شوند)، نمک مخصوص ماشین ظرفشویی و قرص ظرفشویی می‌شود.

هر یک از این انواع مختلف شوینده کاربرد و کارایی متفاوتی دارد و یکی از آنها می‌تواند علت لکه‌های سفید روی ظروف باشد. در ادامه بیشتر با انواع شوینده آشنا خواهیم شد.

در صورتی که از ماده شوینده نامناسب، تاریخ گذشته، تقلبی یا بی کیفیت استفاده کنید، متعاقبا در پایان سیکل شستشوی ظروف، کیفیت شستشو و تمیزی مطلوبی دریافت نخواهید کرد. برخی از بهترین شوینده‌های ماشین ظرفشویی که در بازار موجودند و تنوع محصولات بالایی دارند، عبارتند از:

  • فیری (fairy)
  • فینیش (finish)
  • پریل (prill)
  • کالیون (kalyon)
  • کلارو (claro)
  • کسکید (cascade)
  • کالگونایت (calgonit)
  1. پودر شوینده ماشین ظرفشویی

این پودرها در مواردی که شستشو در دمای پایین انجام می‌گیرد، به خوبی در آب حل نشده و تقریبا اکثر اوقات موجب ایجاد رسوب یا لکه ابری شکل روی ظروف می‌شوند. یک علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده از این پودرهاست.

  1. ژل ماشین ظرفشویی

ژل ظرفشویی شوینده بهتری نسبت به پودرهای ظرفشویی محسوب می‌شود، چرا که مشکل رسوب و حلالیت پایین در آب سرد را ندارد.

ژل های ظرفشویی در انواع مختلف ساده و آنزیم دار موجودند و در چند سال اخیر با استقبال بیشتری رو به رو شده اند. استفاده از ژل های ظرفشویی نیز عموما با استفاده از مایع جلادهنده و نمک مخصوص همراه است.

  1. مایع جلا دهنده یا براق کننده ظرفشویی

مایع جلادهنده یا براق کننده که همچنین با اسامی دیگری نیز شناخته می‌شود، در مرحله آخر سیکل شستشو و به هنگام آبکشی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مایع جلادهنده جهت درخشندگی بیشتر ظروف و کمک به خشک شدن بهتر آنان استفاده می‌شود. در صورتی که از مایع جلادهنده استفاده نشود یا کم باشد، به غیر از مشکل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی، ممکن است در خشک شدن ظروف نیز دچار مشکل شویم.

در صورت زیاد بودن مقدار مایع جلادهنده نیز مشکلات دیگری همچون کف کردن زیاد ماشین ظرفشویی روی خواهد داد.

  1. نمک ماشین ظرفشویی

نمک مخصوص ماشین ظرفشویی یکی از تاثیرگذارترین مواردیست کهروی شستشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی موثر است. کیفیت نمک و مقدار آن حائز اهمیت است چرا که وظیفه نمک، گرفتن سختی آب و تنظیم آن است و این کار مستقیما در کیفیت شستشو و رسوب و سفیدک زدن ظروف دخالت دارد.

نمک مخصوص ظرفشویی با احیای رزین ظرفشویی که سختی آب را کاهش می‌دهد، در کم کردن و کنترل سختی آب موثر است.

اگر مقدار نمک در مخزن نمک که در کف ظرفشویی قرار دارد، کم باشد، سختی آب بالا رفته و علت ایجاد رسوب روی ظروف و خود ماشین ظرفشویی خواهد بود.

  1. قرص ماشین ظرفشویی

قرص‌های ماشین ظرفشویی به واسطه عملکرد بهتری که در مقایسه با پودرها و دیگر شوینده‌ها نشان داده اند، از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

این قرص‌ها در چندین مدل آنزیم دار و بدون آنزیم و نیز قرص‌های ساده یا گچی که تنها شامل شوینده هستند، و قرص‌های ژله ای یا چندکاره که علاوه بر شوینده دارای مایع جلادهنده و مقداری نمک نیز هستند، در بازار موجودند.

با توجه به نوع قرص مورد استفاده، ممکن است دیگر نیاز به استفاده از روغن یا مایع جلادهنده نباشد. اما استفاده از نمک در هر صورت لازم است.

در صورتی که از برنامه‌های کوتاه مدت یا شستشو در دمای پایین استفاده می‌کنید، قرص‌های شوینده انتخاب مناسبی نیستند. زیرا قرص‌های ماشین ظرفشویی در مدت زمان کوتاه و در آب زیر 50 درجه به خوبی حل نمی‌شوند.

  1. تنظیمات اشتباه، علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

تنظیمات ماشین ظرفشویی یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت شستشوی دستگاه است. تنظیم صحیح مقدار سختی آب با توجه به سختی آب محل زندگی شما، انتخاب برنامه شستشوی مناسب برای ظروف کثیف و تعیین دمای آب مناسب برای از بین بردن چربی‌ها و لکه‌ها از جمله تنظیماتی است که می‌بایست پیش از آغاز به کار سیکل شستشو به درستی انجام شود.

  1. چینش نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از مواردی که علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی است، چیدن ظرف‌ها بدون نظم و به صورت اشتباه است.

در این مواقع با نرسیدن آب و ماده شوینده به تمامی ظروف و قسمت‌های مختلف آنان، بخشی از ظروف به خوبی شسته نشده و ممکن است پودر یا تکه‌های غذا روی آنها باقی بماند.

  • چینش نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی ممکن است با ایجاد ممانعت در مسیر حرکت و گردش بازوی آبپاش، سبب اختلال در کارکرد بازوهای شستشو شده و حتی به آسیب به بازوها یا ظروف بیانجامد.
  • سعی کنید ظرف‌ها را در جای مخصوص به خود و بر اساس اصول درست چینش ظروف، در ظرفشویی قرار بدهید و برحسب میزان کثیفی، آنها را در سبد بالا یا پایین بگذارید.
  • همچنین از چسباندن ظروف به هم و قرار دادن تعداد بیش از حد ظروف در دستگاه نیز خودداری کنید.
  1. گرفتگی سوراخ های بازوی شستشوی ظرفشویی

علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند گرفتگی و انسداد نازل‌ها یا سوراخ‌های بازوهای آبپاش دستگاه باشد.

  • اگر بازوهای آبپاش به درستی کار نکنند و توسط رسوبات آب، خرده ریزه‌های مواد غذایی و … مسدود شوند، امکان پاشش آب به ظروف را نخواهند داشت.
  • این مشکل می‌تواند دلیل کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی و تمیز نشدن آنها باشد.
  • بنابراین اگر فشار پاشش آب کاهش یابد و میزان آب موجود در دستگاه کافی نباشد، باید بازوهای آبپاش یا بازوهای شستشو را بررسی کرد و نازل‌ها یا سوراخ‌های آنان را بازرسی کرد.
  • در صورت لزوم، برای خارج کردن بازوها و شستشو و تمیز کردن آنان به کمک جارو برقی و سوزن، می‌توانید از دفترچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید.
  1. کثیف بودن فیلتر تخلیه ظرفشویی

یکی از علل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی به مسدود بودن مسیر خروج آب‌های کثیف، به خصوص مسدودیت فیلتر تخلیه برمی‌گردد. فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی در کف دستگاه قرار دارد و به طور معمول از دو تکه فیلتر بزرگ و کوچک تشکیل شده است.

  • این فیلتر به مرور زمان و بر اثر تجمع و روی هم انباشته شدن تکه‌های مواد غذایی ریز و درشت، دچار گرفتگی و انسداد می‌شود. نتیجه این گرفتگی و انسداد تمیز نشدن ظروف است.
  • برای تمیز کردن فیلترها به سادگی آنها را درآورید (معمولا با چرخاندن در جهت عقربه‌های ساعت و بالا کشیدن فیلتر) و سپس با آب و صابون شستشو دهید و ذرات غذایی را نیز از میان حفره‌های آن تمیز کنید.
  1. ایراد شیر ورودی آب ظرفشویی

اشکال در شیر ورودی آب می‌تواند علت بروز این مشکل باشد. اگر شیر ورودی یا یکی از قطعات مرتبط با آن ایرادی داشته باشند، مشکل پیش خواهد آمد.

اگر مقدار آب کم باشد، ظرف‌ها تمیز شسته نمی‌شوند. در این مواقع با بررسی شیر برقی توسط تکنسین مجرب، تعمیر یا تعویض شیر برقی مشکل را برطرف خواهد کرد.

  1. ایراد در سیستم پمپ آب ماشین ظرفشویی

هرگونه ایراد و نقصی در سیستم پمپ آب یا واتر پمپ که شامل پمپ گردش آب (موتور)، پروانه، تسمه و … است، می‌تواند در فرآیند شستشو اختلال ایجاد کرده و علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی باشد.

  • اگر پمپ هیچ صدایی ندارد یا فقط وزوز می‌کند، ممکن است سوخته باشد.
  • همچنین امکان دارد پروانه شکسته باشد یا در مدل‌هایی که دارای تسمه هستند، تسمه پاره شده باشد. اطمینان از رسیدن جریان به پمپ نیز باید در وهله اول بررسی پمپ انجام شود.
  1. خرابی بازوهای آبپاش

در صورتی که بازوهای آبپاش یا همان بازوهای شستشو دچار شکستگی یا ایراد در حرکت و گردش شده باشند یا به هر دلیلی قابلیت هدایت آب و اسپری آب روی ظروف را نداشته باشند، ظرفشویی به خوبی ظروف را نمی‌شوید. معمولا در این مواقع برای رفع مشکل، بازوهای آبپاش را تعویض می‌کنند.

  1. ایراد ترموستات یا المنت حرارتی ظرفشویی

علت لکههای سفید روی ظروف ماشین ظرفشویی می‌تواند خرابی المنت باشد. اگر آب ماشین ظرفشویی به اندازه کافی گرم نباشد، لکه‌ها کاملا پاک نشده و ظروف به درستی شسته نمی‌شوند.

  • گرم نشدن آب می‌تواند به دلیل وجود ایراد یا سوخته شدن ترموستات یا ترموفیوز باشد.
  • غیر از ترموستات، المنت حرارتی ظرفشویی نیز می‌تواند دچار مشکل شده باشد. بنابراین در هنگام بررسی این مورد لازم است المنت ماشین ظرفشویی را نیز بازرسی کنید.
  1. خرابی برد کنترل الکترونیکی ظرفشویی

خرابی و ایراد برد کنترل ماشین ظرفشویی که به نوعی مغز دستگاه به شمار می‌آید، نیز می‌تواند علت تمیز نشستن ظرفشویی باشد. بررسی این مورد را بهتر است پس از بررسی تمامی موارد گفته شده و مرحله پایانی انجام دهید.

  1. ایراد در محفظه مواد شوینده ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از مواردی که ممکن است دلیل تمیز نشستن ظروف باشد، وجود ایراد در محفظه مواد شوینده ظرفشویی است. این بخش باید به درستی بسته شده و کاملا عایق باشد.

در صورتی که این محفظه ایراد داشته باشد و پودر شوینده به همراه آب وارد ظرفشویی نشود، ظروف به خوبی شسته و تمیز نمی‌شوند.چرا ظرفشویی ال جی تمیز نمیشوره

 

علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی

برخی از افراد علت ماندن لک روی ظروف در ماشین ظرفشویی را استفاده نکردن از مایع جلادهنده می‌دانند، در حالی که این امر صحت ندارد!

هرچند مایع جلادهنده سبب آبکشی بهتر ظروف و حذف لک‌ها می‌گردد، اما علت اصلی سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی و لکه دار شدن ظروف عمدتا به سختی آب و نمک مخصوص و موارد زیر مربوط است:

  • عدم وجود نمک در محفظه نمک مخصوص ماشین ظرفشویی
  • تنظیم نبودن درجه سختی آب دستگاه
  • متناسب نبودن مقدار ماده شوینده با میزان کثیفی ظروف
  • استفاده از مواد شوینده نامناسب و تقلبی یا تاریخ گذشته
  • ایراد محفظه نمک ظرفشویی و نشت آب نمک به داخل دستگاه
  • ریختن حجم زیادی از نمک در مخزن مخصوص نمک

نکته: گاهی برخی از افراد در استفاده از نمک ظرفشویی زیاده روی کرده و چنان مخزن را از نمک پر می‌کنند که سرریز می‌کند. این مشکل اصطلاحا موجب شوره زدن ظروف می‌شود. به طور معمول یک لیوان نمک مخصوص برای شارژ مخزن نمک کافیست.

علت کدر و مات شدن و خش افتادن ظروف در ظرفشویی

علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی و علت خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی به ترکیب شوینده‌های قلیایی، آب نرم شده، دمای بالا و ظروف نامناسب یا مستعد خورده شدن برمی‌گردد. برای جلوگیری از خش افتادن ظروف و کدر شدن آنان، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • از مایع جلادهنده مرغوب و به اندازه کافی استفاده کنید.
  • تنظیم میزان سختی آب را با توجه به آب منطقه سکونت به درستی انجام دهید.
  • از وسایل اضافی که برای کاهش سختی آب روی ظرفشویی نصب می‌شوند استفاده نکنید.
  • میزان مواد شوینده (مخصوصا قرص ماشین ظرفشویی) و نیز مقدار نمک مخصوص را به اندازه به کار ببرید تا مازاد این مواد سبب خش افتادن و کدر شدن ظروف شما نشوند.
  • هنگام چیدن ظروف در ماشین به نحوه چیدمان آنها دقت کنید تا ظروف روی هم نیفتند و موجب ایجاد خط و خش روی یکدیگر نشوند.
  • پیش از قرار دادن ظروف در دستگاه از امکان شستشوی آنها در ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید. برخی از ظروف را باید حتما به صورت دستی بشورید.

آیا مشکل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی توسط خودمان قابل حل است؟

گاهی اوقات دلیل اصلی تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی، ممکن است بروز برخی نقص‌های فنی باشد. در چنین مواردی ماشین ظرفشویی باید توسط یک تکنسین آشنا به لوازم خانگی بررسی و عیب ‎یابی شود.

گاهی اوقات هم ممکن است در اثر سهل انگاری یا عدم رعایت چند نکته ساده این مشکل به وجود آمده باشد که در این صورت خودتان هم می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

فقط توجه داشته باشید که اگر دانش فنی کافی در مورد تعمیر ماشین ظرفشویی ندارید، به هیچ عنوان خودتان اقدام به دستکاری دستگاه نکنید و برای تعمیر لوازم خانگی خود، حتما از تعمیرکاران حرفه ای کمک بگیرید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم دلایل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی را بررسی کنیم. امیدوارم با خواندن این مقاله، دیگر با چنین مشکلی مواجه نشوید. در صورتی که تمامی این موارد را رعایت کردید و هچنان شاهد ظرف‌های لک‌دار یا کثیف بعد از شستشو بودید، بهترین کار کمک گرفتن از یک تکنسین برای رفع این مشکل است.

سوالات متداول

مایع جلادهنده یا براق کننده که با اسامی دیگری نیز شناخته می‌شود، در مرحله آخر سیکل شستشو و به هنگام آبکشی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مایع جلادهنده جهت درخشندگی بیشتر ظروف و کمک به خشک شدن بهتر آنان استفاده می‌شود.

برای تمیز کردن فیلترها به سادگی آنها را درآورید (معمولا با چرخاندن در جهت عقربه‌های ساعت و بالا کشیدن فیلتر) و سپس با آب و صابون شستشو دهید و ذرات غذایی را نیز از میان حفرات آن تمیز کنید.

چینش نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی ممکن است با ایجاد ممانعت در مسیر حرکت و گردش بازوی آبپاش، سبب اختلال در کارکرد بازوهای شستشو شده و مانع تمیز شدن ظروف در ظرفشویی شود

دکمه بازگشت به بالا