فرهنگ و هنرمدیریت کسب و کار

فرق پیانو دیجیتال و آکوستیک

تفاوت قیمت پیانوهای دیجیتال، آکوستیک و گرند

امروزه مسائل اقتصادی یکی از مهم‌ترین رکن‌های خرید بهترین پیانو در کشور می‌باشد و این مسئله مستثنا از ساز پیانو نیست. بسیاری از افراد وقتی اقدام به خرید ساز می‌کنند اول از همه و قبل از هر چیزی قیمت آن محصول را می‌سنجند و آن‌ها را با دیگر محصولات از لحاظ مالی و همچنین با شرایط و دارایی خود مقایسه می‌کنند.

اگر بخواهیم تفاوت پیانو دیجیتال، آکوستیک و گرند را از لحاظ قیمت بررسی کنیم، مدل گرند از دو نوع دیگر گران قیمت‌تر می‌باشد. دلیل گرانی آن هم مزیت‌ها و طول عمر بالا و نیز کیفیت صدایی قوی آن است. بعد از آن یا دیواری در رتبه ی دوم قرار می‌گیرد زیرا این مدل هم دست کمی از مدل گرند از لحاظ جنس و طول عمر ندارد. در درجه ی آخر هم پیانوهای دیجیتال قرار می‌گیرند. Yamaha در حال حاضر یکی از بهترین برندهای تولیدکننده پیانو گرند و اکوستیک می‌باشد.

در پیانوهای دیجیتال به دلیل استفاده از برق و اسپیکر به جای سیم مسی جهت پخش صدا، نیازی به صرف هزینه ی بالا برای ساخت و تنظیم دقیق سیم‌ها و همچنین شاسی چوبی برای تحمل وزن سیم‌های کشیده شده نمی‌باشد و همه ی این کارها به وسیله ی کامپیوتر درون پیانوهای دیجیتال انجام می‌گیرد.

فرق پیانو دیجیتال و آکوستیک

هدف خود را از خرید پیانو کودکان مشخص کنید

تقریبا تمام مشخصات هر سه نوع از پیانو را برای شما بازگو کردیم اما یکی از مهم‌ترین دلایل تمایل شما به داشتن این سازها، هدفی است که شما را به داشتن گونه ی خاصی سوق می‌دهد. خیلی از افرادی که عضو گروه‌های ارکستری می‌باشند و اجرای فردی روی استیج دارند، پیانوی گرند را ترجیح می‌دهند اما کار با یک پیانو دیجیتال حرفه‌ای و متصل کردن آن به امپلی فایر یا اسپیکرهای با کیفیت با خروجی صدای بالا نیز می‌تواند کیفیتی نزدیک به پیانو گرند را برای اجرای زنده در اختیار نوازنده قرار دهد.

ابعاد پیانو دیجیتال، آکوستیک و گرند

طول پیانو گرند از حدود ۱۴۵ تا حداکثر ۲۷۵ سانتی‌متر می‌باشد و به طور کلی از لحاظ ابعاد پیانو بزرگی است. مدل دیواری آن از ارتفاع ۱۱۰ سانتی‌متر تا ۱۳۳ سانتی‌متر می‌باشد. مدل دیجیتال این ساز به علت عدم استفاده از سیم، از ابعاد کوتاه‌تری برخوردار است به طوری که سری‌های مبتدی آن فاقد پایه نگهدارنده ساز هستند اما هر چه پیشرفته‌تر می‌شوند، از لحاظ ابعاد به مدل‌های دیواری شبیه شده واز کابینت‌های مخصوص در طراحی آن استفاده می‌شود.

مقایسه عمر پیانوهای آکوستیک گرند و دیجیتال

همان‌طور که در بالا گفته شد، پیانوی گرند و آکوستیک دیواری به دلیل وجود سیم‌های مسی و شاسی چوبی قوی برای تحمل سیم‌ها دارای طول عمر بالایی می‌باشند. البته نوع دیواری به دلیل استفاده ی تمرینی بیشتر، نسبتا طول عمر کمتری به نسبت مدل گرند دارد. اما به عقیده ی سازندگان پیانو، این دو نوع از لحاظ ماندگاری تقریبا برابر هستند.

حال باید عرض کنیم که پیانوی دیجیتال به دلیل الکتریکی بودن تمامی اجزا و از هر لحاظ از ماندگاری پایین‌تری برخوردار است. البته بستگی به برند ساز و استفاده از آن هم دارد، اگر از کمپانی معتبری پیانو خود را تهیه کنید، طول عمری شبیه به پیانوهای آکوستیک خواهد داشت.

بررسی قدرت و کیفیت صدایی انواع پیانو

اگر بخواهیم تفاوت ، آکوستیک و گرند را از لحاظ قدرت و کیفیت صدا بررسی کنیم باید بگوییم که از لحاظ قدرت صدایی بی شک پیانوی گرند با اختلاف زیادی در رتبه ی نخست قرار می‌گیرد. دلیل این تفاوت هم ابعاد بزرگ‌تر این ساز نسبت به بقیه مدل‌ها است. به گونه‌ای که در یک کنسرت بزرگ که از هر ساز چند عدد وجود دارد، مدل گرند به تنهایی می‌تواند قدرت صدایی خود را در میان بقیه صداها به گوش شنونده برساند.

همچنین استانداردهای دقیقی که در تولید سیم‌ها و ضربه ی چکش‌ها به کار رفته سبب شده که صدایی بسیار شفاف در نت‌های زیر و صدایی پر قدرت و بیس دار در نت‌های بم‌تر حس کنید. گونه دیواری این ساز هم صدایی نسبتا شبیه به مدل گرند منتهی با شدتی کمتر را تولید می‌کند و دلیلش هم کوچک‌تر بودن ساز می‌باشد.

نوع دیجیتال این ساز هم امروزه با پیشرفت تکنولوژی سعی شده که با استفاده از بلندگوهای قوی همان بسامد و قدرت را به شما ارائه دهند اما مدل‌های مبتدی‌تر و ارزان قیمت‌تر از این قدرت عاجز مانده‌اند.

تفاوت های اساسی تفاوت پیانو دیجیتال، آکوستیک و گرند

  • تیونینگ ( کوک ): پیانوهای آکوستیک نیازمند کوک سالانه و نگهداری به مراتب خاص‌تری به نسبت مدل‌های دیجیتال هستند در حالی که پیانوهای دیجیتال نیاز به کوک ندارند.
  • فضا: پیانوهای آگوستیک بزرگ‌تر از پیانوهای دیجیتال هستند و به طبع فضای بیشتری اشغال می‌کنند.
  • قابلیت حمل: پیانوهای دیجیتال به دلیل وزن کمتر و امکان جدا کردن قطعات مختلف، حمل و نقل راحت‌تری دارند.
  • فناوری: پیانوهای دیجیتال دارای افکت‌های مختلف، نمونه صداها، پورت‌های ورودی و خروجی برای افزایش خروجی، اتصال گوشی و تبلت، اتصال ساز به کامپیوتر برای میکس و مستر و استفاده از vst های مختلف و موارد بسیار دیگر، فناوری ساخت و عملکرد متفاوت‌تری به نسبت پیانوهای آکوستیک ارائه می‌دهند.
  • تطبیق پذیری: پیانوهای آکوستیک دارای یک زنگ صدا می‌باشند، در حالی‌ که پیانوهای دیجیتال دارای نمونه صداهای مختلف، آپشن‌‎های مختلفی نظیر split ،duo و dual برای استفاده از دو نمونه صدا به صورت هم‌زمان، تقسیم کلاویه‌ها به دو قسمت با یک تونالیته برای نواختن در کنار استاد و ۲ صدایی کردن هر کلاویه در کنار استفاده از افکت‌های مختلف، تنوع صدایی بیشتری را در اختیار نوازنده قرار می‌دهند.

 مزایا و معایب پیانو دیجیتال، آکوستیک و گرند

از امتیازهای مدل گرند می‌توان به قدرت صدایی، بهترین جنس کلاویه‌ها، زیبایی ظاهری و بی نیازی از هر پیانوی دیگر از لحاظ تمرین و اجرا اشاره کرد. معایب این ساز هم اندازه ی بزرگ و صدایی بلند و نامناسب در خانه‌های متوسط و کوچک و حمل دشوار و هزینه ی گران قیمت آن است.

تفاوت بین پیانو گرند و دیواری

صدا یک موج فشار بوده و قطبی نمی‌باشد، بنابراین جهت گیری ساند برد تفاوتی در صدای ساز شما ایجاد نخواهد کرد. اما موارد دیگری وجود دارند که باعث تغییر در صدای پیانو شما می‌شوند.

اصلی‌ترین تفاوت در اندازه کابینت پیانو شماست. در یک پیانو دیواری، ساندبرد به غیر از بخش پشتی ساز، کاملا محصور شده می‌باشد در صورتی که کابینت پیانوهای گرند باید باز باشد تا صدای کامل و بی نقص را دریافت کنید. یکی از تفاوت‌های دیگر در اکشن پیانو است. کیفیت اکشن پیانوهای دیواری به نسبت پیانوهای گرند و baby grand پایین‌تر است.

چندین عامل در کیفیت اکشن‌ها متفاوت است، مهم‌ترین آن‌ها این است که چکش‌های پیانو دیواری به طرفین اما در پیانوهای گرند به بالا و پایین حرکت می‌کنند. بنابراین پاسخ کندتری به نسبت پیانوهای گرند ارائه می‌دهند. کلاویه‌ها در پیانو دیواری به طور معمول کوتاه‌تر در نظر گرفته می‌شوند. فشار دادن کلاویه‌های نزدیک fallboard _ کلاویه‌های مشکی و بین کلاویه‌های مشکی مقداری دشوارتر است.

پیانوهای گرند دارای سیم‌های بیس بلندتر و ساند بردهای بزرگ‌تری هستند و از این رو لحن صدایی غنی‌تری به ویژه در بیس ارائه می‌کنند. پیانوهای دیواری بلند نیز دارای ساند بردهای بزرگ مانند مدل‌های baby grand می‌باشند و اصلی‌ترین موضوع در تفاوت بین صدای این دو پیانو، شکل فیزیکی ساز است.

 تفاوت کلاویه ها در پیانو آکوستیک و دیجیتال

اکشن کلاویه پیانو آکوستیک : پیانوهای آکوستیک دارای مکانیسم‌های همر و سیم می‌باشند، حس نواختن و لمس کلاویه‌ها منحصر به فردی ارائه می‌دهند. اکثر پیانوها دارای ۸۸ کلاویه از نت A تا C می‌باشند و برخی مدل‌ها مانند LP 380 73 و Yamaha P121 از این قانون تبعیت نمی‌کنند. دامنه داینامیکی که پیانوهای آکوستیک ارائه می‌دهند، صدایی گوش نواز ازائه داده و در این پیانوها هیچ دو کلاویه ای واقعا یکسان نمی‌باشند و این تنها موردی است که نمی‌توان به طور کامل در پیانوهای دیجیتال سمپل کرد.

اکشن کلاویه پیانوهای دیجیتال : از جمله اکشن‌های برتر برای پیانوهای دیجیتال می‌توان به RH3 ، NWX، GrandTouch، PHA 50 و GH3 اشاره کرد. این اکشن‌ها در واقع شبیه سازی ضربه چکش به سیم در پیانو آکوستیک می‌باشند. در پیانوهای دیجیتال از سنسور به منظور دریافت تاچ رسپانس استفاده می‌شود و بر اساس مدل و برند حساسیت لمسی پیانوهای دیجیتال می‌تواند تغییرات مختلفی داشته باشد و بر اساس نوازندگی تنظیم شود.

 پیانو دیواری چه مزایایی دارد ؟

نوع دیواری آن شاید از لحاظ امتیازی بالاتر از دو نوع دیگر قرار بگیرد زیرا صدا و حس نوازندگی بسیار مناسب و عالی، مانند مدل گرند دارد و در عین حال حجم صدای آن به حدی نیست که در محیط‌های بسته و منازل باعث مزاحمت صوتی شود. همچنین برندهای معتبر آن به لحاظ جنس بدنه و کلاویه استاندارد بوده و ماندگاری و کیفیت نوازندگی مناسبی را در اختیار نوازنده قرار می‌دهند.

توضیحات در رابطه با قطعات پیانو

قطعات پیانو گرند:

  • قاب اکشن: روی پیانو نصب می‌شود تا مکانیزم نواختن به طور ایمن بر روی پیانو قرار گیرد.
  • دمپرها: نمدهای مثلثی شکل که به منظور جلوگیری از لرزش سیم‌ها استفاده می‌شوند.
  • سیم‌های بیس: سیم پیچ فولادی که به منظور کاهش لرزش سیم استفاده می‌شود.
  • کاور: روی کلاویه‌ها قرار می‌گیرد تا به عنوان روکشی برای کلاویه‌ها باشد.
  • بریج بیس: ارتباط بین صدای ناشی از لرزش سیم را به بدنه بیس متصل می‌کند.
  • صفحه چدنی: ساستین صدای سیم‌ها را حفظ می‌کند.
  • ساندبرد: همچنین به عنوان belly شناخته می‌شود، یک دیافراگم چوبی بزرگ است.
  • بریج تربل: ریل‌های چوبی بلندی هستند که وظیفه هدایت سیم‌ها در پروسه ویبراسیون صدا را بر عهده دارند.
  • سیم‌های تربل: سیم‌هایی که از یک پین کوک شروع شده، اطراف یک سنجاق پیچیده می‌شوند و از جایی که شروع شده برگشت داده می‌شوند.
  • پین‌های کوک.
  • همر: برای تولید صدا استفاده می‌شوند.
  • کیبورد ( کلاویه‌های سفید و مشکی ): مجموعه ای از کلاویه‌های پیانو.

مزایای خرید پیانو دیجیتال

اما در آخر باید از پیانوی دیجیتال بگوییم که تقریبا هر فردی می‌تواند به مراتب راحت‌تر از دو نوع قبلی آن را فراهم کند. در مقایسه با کارایی آن برای آهنگسازان مانند تیری که به دو هدف می‌خورد می‌ماند. زیرا در کنار نوازندگی حرفه‌ای، به وسیله پورت MIDI از آن در برنامه‌های ساخت آهنگ هم می‌توانند بهره ببرند.

علاوه بر این، نوازندگان قادرند با تنظیم حجم صدا در هر ساعت از شبانه روز حتی نیمه شب هم از این ساز استفاده کنند و یا با وصل هدفون به آن ساعت‌ها بدون اینکه کسی صدای نواختن آن‌ها را بشنود به تمرین بپردازند. اما خب باید این را هم پذیرفت که کیفیت صدایی نه چندان خوب، غیر استاندارد بودن کلاویه‌ها و همچنین پلیفونی پایین برخی سری‌های آن نقص‌هایی است که پیانیست‌های حرفه‌ای را از خرید این محصول کاملا بازمی‌دارد.

همانطور که گفته شد از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد در پیانوهای دیجیتال امکان نوازندگی تلفیقی با استفاده از آپشن SPLIT، اضافه کردن افکت‌های از جمله ریورب، امکان افزایش خروجی با اتصال ساز به اسپیکرهای اکسترنال، امکان اتصال به میکسر و کارت صداو حتی اضافه کردن میکروفون برای ضبط ووکال ( بسته به مدل ساز )، امکان دو صدایی کردن هر کلاویه و آپشن‌های بیشتری نظیر ریتم می‌باشد که کار با این مدل از پیانو رو جذاب‌تر می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر بفرد در برخی پیانوهای دیجیتال رده بالا عملکردهای مختلفی است که برای پدال‌ها در نظر گرفته شده است به طوری که می‌توان علاوه بر ساستین، سافت و Sostenuto، مواردی همچون Pitch Bend Up, Pitch Bend Down ، Rotary Speed, Vibe Rotor, و توقف یا بازپخش آهنگ را نیز با آن‌ها انجام داد.

منبع : pianotanin.com

دکمه بازگشت به بالا