اقتصادی

افزایش ۱۳ درصدی عرضه گوشت قرمز در بازار

افزایش ۱۳ درصدی عرضه گوشت قرمز در بازار

آفتاب‌‌نیوز :

منصور پوریان درباره وضعیت عرضه و قیمت گوشت در بازار با اشاره به گزارش مرکز آمار از کاهش ۳۰ درصدی کشتار در کشتارگاه‌ها طی آبان ماه امسال، اظهار کرد: طبق آمار تولید، جمعیت دام زنده گوسفندی و گوساله کشور کاهش نیافته است و علت کاهش عرضه تنها به زایش‌های جدید در فصل پاییز و تداوم واردات گوشت باز می‌گردد.

رییس شورای تامین دام کشور بیان کرد: اکنون شاهد رشد ۱۳ درصدی عرضه گوشت قرمز منجمد و گرم در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه هستیم؛ بنابراین کاهش کشتار در کشتارگاه به معنای کاهش تولید دام زنده نیست.

وی با بیان اینکه نرخ هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی و گوساله، بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است و افزایشی در این خصوص نداشتیم، تصریح کرد: اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، گوشت گرم وارداتی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و گوشت گرم داخلی بین ۳۵۰ تا ۴۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

ثبات قیمت گوشت در بازار

پوریان گفت: با توجه به تامین دام زنده و لاشه‌گوشت وارداتی در کشور که باعث ثبات نسبی قیمت در ماه‌های اخیر شده است، شاهد ثبات قیمت گوشت در بازار هستیم و چنین آمار‌هایی باعث سودجویی برخی در بازار گوشت قرمز خواهد شد.

رییس شورای تامین دام کشور بخشی از کاهش کشتار را نیز زایش دام‌ها دانست و گفت: اکنون دام زنده در استان‌های غربی، جنوب غربی و به ویژه استان خوزستان در موقعیت زایش هستند؛ بنابراین دام کشتاری کاهش یافته است.

به گفته وی، تهران به عنوان عمده مصرف‌کننده گوشت قرمز در کشور، و وجود بیشترین کشتارگاه‌ها در اطراف این شهر، نیازمند ورود و خروج دام از شهر‌های مختلف است که ممنوعیت‌هایی در بحث انتقال دام زنده از استان‌ها می‌تواند در کاهش کشتار این استان اثرگذار باشد.

پوریان اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر بیشترین گوشت مصرفی تهران از محل واردات گوشت گوسفندی و گوساله تامین شده است؛ بنابراین طبیعی است که کشتار دام زنده در تهران کاهش یابد.

پیش‌بینی کاهش قیمت گوشت در هفته‌های آینده

رییس شورای تامین دام خاطرنشان کرد: اکنون جمعیت دامی سبک (گوسفندی) کشور ۶۰ میلیون راس است که با زایش‌های جدید در انتهای پاییز به ۶۵ میلیون راس خواهد رسید.

به گفته وی، در بخش دام سنگین نیز جمعیت دامی ۴.۵ میلیون راس دام شیری و گوشتی است که با احتساب دام‌های محلی این میزان به ۵.۵ میلیون راس می‌رسد.

پوریان گفت: بنابراین با وضعیت موجودی گوشت گوسفندی و گوساله‌ای که داریم تولید در بهترین شرایط قرار دارد، بنابراین در روز‌های آینده باید منتظر کاهش مجدد قیمت گوشت قرمز باشیم.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا