علمی و پزشکی

یک زن برای اولین بار مدیر ایستگاه فضایی بین‌المللی شد

یک زن برای اولین بار مدیر ایستگاه فضایی بین‌المللی شد

به گزارش ایواره، یک زن برای اولین بار مدیریت برنامه «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) را در ناسا بر عهده می‌گیرد.

به نقل از ایواره، «دانا وایگل»(Dana Weigel) روز ۲۶ فوریه به سمت مدیریت برنامه دائمی ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و جانشین «جوئل مونتالبانو»(Joel Montalbano) شد. مقامات آژانس در بیانیه‌ای اعلام کردند که با آغاز کار وایگل در روز هفتم آوریل، مونتالبانو به عنوان معاون عملیات فضایی ارتقا خواهد یافت.

وایگل در حال حاضر معاون برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی است و به مدت ۲۰ سال در ناسا وظایفی را از جمله مدیر «اداره وسایل نقلیه ایستگاه فضایی» در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱، معاون «اداره مدیریت پرواز» در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و مدیر پرواز در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ خدمت کرده است.

«ونسا وایچ»(Vanessa Wyche) مدیر «مرکز فضایی جانسون» ناسا گفت: عمق تخصص دانا و تجربه برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی در ادامه کاوش در مدار پایین زمین، برای بشریت بسیار سودمند خواهد بود.

وایگل هفتمین مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی در ۳۰ سالی است که این سمت وجود داشته و اولین زن در یک موقعیت دائمی این سمت خواهد بود. به گفته ناسا، مدیران برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی در گذشته عبارتند از «رندی برینکلی»(Randy Brinkley) در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹، «تامی هالووی»(Tommy Holloway) در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲، «ویلیام گرستنمایر»(William Gerstenmaier) در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵، «مایکل سافردینی»(Michael Suffredini) در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، «کرک شیرمن»(Kirk Shireman) در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ و مونتالبانو که از سال ۲۰۲۰ این سمت را در اختیار دارد.

مقامات ناسا اظهار داشتند: وایگل مسئولیت مدیریت، توسعه، یکپارچه‌سازی و بهره‌برداری را از مجموعه مداری بر عهده خواهد داشت. این ایستگاه از نوامبر ۲۰۰۰ به طور مداوم سرنشین داشته و تاکنون میزبان ۲۷۶ فضانورد از ۲۲ کشور بوده است.

وایگل، سکان هدایت این برنامه را بر عهده خواهد گرفت زیرا ایستگاه فضایی بین‌المللی به دنبال گسترش سریع مشارکت خصوصی در ماموریت‌های علمی و فضانوردی است اما بازنشستگی احتمالی آن برای سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی می‌شود. ناسا ساخت مجموعه‌ای از ایستگاه‌های فضایی خصوصی را تأمین مالی کرده است که علم ایستگاه فضایی بین‌المللی را در مدار پایین زمین در اختیار خواهند گرفت. ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۳۰۰۰ آزمایش انجام داده است که حوزه‌های گوناگون را از پزشکی گرفته تا تولید شامل می‌شوند. همچنین، مقامات ناسا برای یک وسیله نقلیه شخصی درخواست داده است که با آماده شدن ایستگاه‌های جدید بتواند ایستگاه فضایی بین‌المللی را از مدار خارج کند.

کنگره آمریکا و شرکت‌های خصوصی نگران شکاف فزاینده در علم مدار پایین زمین از سوی ناسا هستند و می‌گویند که ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) چین تنها جایگزین خواهد بود. براساس دستورالعمل سال ۲۰۱۱ که به عنوان «اصلاحیه ولف»(Wolf Amendment) شناخته می‌شود، ناسا نمی‌تواند در کار یا هماهنگی دوجانبه با چین شرکت کند؛ مگر این که کنگره آمریکا اجازه صریح بدهد.

در سال‌های اخیر، مأموریت‌های سرنشین‌دار خصوصی با کمک شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرده‌اند. همچنین، ناسا فضانوردان خود را با وسایل نقلیه سرنشین‌دار تجاری پرتاب می‌کند که کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) از سال ۲۰۲۰ بوده است و احتمالا کپسول «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) در آوریل ۲۰۲۴ خواهد بود.

مقامات ناسا گفتند: مونتالبانو در سمت جدید خود به عنوان معاون مدیر عملیات فضایی وظیفه دارد اهداف کشور را برای ایجاد یک اقتصاد در مدار پایین زمین برآورده کند.

مونتالبانو پیش از منصوب شدن به عنوان مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی، به مدت هشت سال بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ معاون برنامه بود. او از سال ۱۹۹۸ به عنوان یک کارمند دولتی در ناسا بوده و به ویژه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به عنوان مدیر پرواز ناسا خدمت کرده است.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا