علمی و پزشکی

قدرت این موتور با ۹۰ بوگاتی برابری می‌کند!/ فیلم

قدرت این موتور با ۹۰ بوگاتی برابری می‌کند!/ فیلم

به گزارش خبرگزاری ایواره، این موتور غول‌پیکر توسط شرکت فنلاندی وارتسیلا (Wärtsilä) طراحی شده تا نیروی محرکه کشتی‌های باربری عظیم در سراسر دنیا باشد.

براساس گزارش روزیاتو، این موتور، ۱۳.۵ متر ارتفاع دارد که تقریباً به اندازه یک ساختمان مسکونی ۳ طبقه است و طول آن ۲۶.۵۹ متر است.

تخمین زده می‌شود قیمت آن بیش از ۲۷ میلیون دلار باشد و هزینه راه‌اندازی آن در هر ساعت حدود ۶,۸۰۰ دلار است.

این سازه عظیم، یک موتور دیزلی دو زمانه فوق‌شارژ سرعت پایین با ۱۴ سیلندر است. علی‌رغم اندازه غول‌پیکر آن، این موتور از تکنولوژی ریل مشترک به جای سیستم‌های سنتی میل‌لنگ، چرخ‌دنده زنجیر، پمپ سوخت و عملگر هیدرولیکی استفاده می‌کند. این امر باعث به حداکثر رساندن عملکرد در دور پایین‌تر، کاهش مصرف سوخت و انتشار سطوح پایین‌تری از آلاینده‌های زیان‌آور می‌شود.

این موتور در سپتامبر ۲۰۰۶ برای اولین بار وارد بازار شد و بزرگترین موتور رفت و برگشتی در جهان است.

این موتور در کشتی اما مرسک نصب شده است که بزرگترین کشتی حامل کانتینر ساخته شده تاکنون است.

در سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۰۰ موتور RT-flex۹۶C و موتورهای قدیمی‌تر RTA۹۶C در حال سرویس‌دهی یا سفارش بودند.

این موتور دارای بلبرینگ‌های کراس‌هد است به این معنی که میله‌های پیستون که همیشه عمودی هستند، زیر پیستون‌ها آب‌بندی محکم ایجاد می‌کنند. به این ترتیب روانکاری موتور تفکیک شده است.

سیلندرها و کارتر موتور از روانکارهای متفاوتی استفاده می‌کنند که هرکدام برای نقش تعیین شده خود تخصصی شده‌اند. سیلندرها توسط تزریق مداوم و به‌موقع روانکار طراحی شده برای محافظت از سیلندرها در برابر فرسایش، روانکاری می‌شوند. همچنین اسیدهای تولید شده حین احتراق سوخت‌های پرگوگرد رایج را خنثی می‌کند.

طراحی کراس‌هد نیروهای جانبی وارد بر پیستون را کاهش داده و باعث کاهش فرسایش دیواره سیلندر می‌شود. هنگامی که یک پیستون در حال فرود است، هوای احتراقی ورودی برای سیلندرهای مجاور را فشرده می‌کند. همچنین باعث تعدیل پیستون هنگام رسیدن به نقطه مرگ پایین و کاهش بار وارد بر بلبرینگ‌ها می‌شود.

۲۲۷۲۲۷

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا