مرسدس بنزی که نصف قیمت هم خریدار ندارد / عکس

شاسی‌بلند BJ۹۰ یکی از مدل‌های پرسروصدای این کمپانی چینی است که از پلتفرمی مشترک با مرسدس بنز GL سود می‌برد. پس از چند سال تولید، حالا بایک تصمیم گرفته است نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر از این شاسی‌بلند فول‌سایز را با نام Shanhe Edition راهی بازار کند. این نسخه در مقایسه با مدل اصلی قیمتی در حدود نصف دارد، اما درعین‌حال وارث ویژگی‌های کلیدی مانند موتور V۶ است.

بایک BJ۹۰ در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک خودروی مخصوص ارگان‌های دولتی معرفی شد. پس از ۴ سال بایک این شاسی‌بلند را به‌صورت تجاری و برای مصارف عمومی وارد بازار کرد. این خودرو قیمت پایه‌ای برابر با ۹۹۸,۰۰۰ یوان دارد که معادل تقریباً ۱۴۳ هزار دلار یا ۶ میلیارد تومان است. با چنین قیمت بالایی، بایک BJ۹۰ از لحاظ فروش نتوانسته عملکرد مناسبی داشته باشد. نسخه Shanhe Edition با هدف جبران این ضعف توسعه پیدا کرده و آمده است تا آمار فروش خانواده BJ۹۰ را بهبود ببخشد.

مرسدس بنزی که نصف قیمت هم خریدار ندارد / عکس

طراحی ظاهری و قیمت بایک BJ۹۰ Shanhe Edition

از لحاظ طراحی ظاهری بایک BJ۹۰ Shanhe Edition تفاوت خاصی با مدل اصلی ندارد. این نسخه از نظر تجهیزات و قوای محرکه نیز با BJ۹۰ مشترک است. با این ویژگی‌های کلی، نسخه Shanhe Edition با برچسبی بین ۴۷۸,۰۰۰ و ۴۹۸,۰۰۰ یوان (۶۸,۶۴۹ – ۷۱,۵۲۱ دلار) تقریباً نصف مدل اصلی قیمت دارد.

هرچند بایک BJ۹۰ Shanhe Edition از قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از مدل اصلی برخوردار است، اما در مقایسه با مدلی به‌روز مثل مرسدس بنز GLC با فاصله محوری طولانی، کماکان گران به‌نظر می‌رسد. بد نیست بدانید این کراس‌اوور کامپکت در چین قیمتی برابر با ۴۰۶,۳۰۰ یوان (معادل تقریباً ۵۸.۵ هزار دلار) دارد. GLS هم که نسل جدید GL به‌شمار می‌رود، با پرداخت ۱,۰۸۳,۰۰۰ یوان (حدود ۱۵۵ هزار دلار) قابل خرید است.

با وجود بهره‌مندی از پلتفرمی مشترک، بایک BJ۹۰ Shanhe Edition از چهره کاملاً متفاوتی نسبت به مرسدس بنز GL برخوردار است. البته با کمی دقت می‌توان متوجه شد که نسبت‌ها و نقاط اصلی دست‌نخوره باقی مانده‌اند. این خودرو چراغ‌های اصلی خود را از محصولات لندرور و جلوپنجره را از جیپ امانت گرفته است! چراغ‌های عقب آن هم گویی به فورد اکسپلورر تعلق دارند! نکته تأمل‌برانگیز اینکه بایک این خودرو را فقط با رنگ مشکی – هم برای بدنه و هم برای کابین – و رینگ‌های ۲۰ اینچی به فروش می‌رساند و مشتریان حق انتخاب دیگری ندارند!

کابین قدیمی

بایک BJ۹۰ Shanhe Edition در داخل کابین، کاملاً مسن و سالخورده به‌نظر می‌رسد. فرمان به‌وضوح مدل‌های قدیمی مرسدس را در ذهن تداعی می‌کند. نشانگرهای آنالوگ، دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه مطبوع و جعبه داشبورد هم وضعیتی مشابه دارند. در این بین نمایشگر بزرگ ۱۰.۴ اینچی تنها المان مدرن است که در داخل کابین به‌چشم می‌خورد. فاکتور مثبت اینکه کیفیت مواد کابین در سطح بالایی قرار دارد و چینی‌ها از چرم و تزئینات چوبی به‌وفور استفاده کرده‌اند.

ابعاد و مشخصات فنی بایک BJ۹۰ Shanhe Edition

از لحاظ ابعاد باید گفت بایک BJ۹۰ Shanhe Edition طولی برابر با ۵,۱۷۱ میلی‌متر و فاصله محوری برابر با ۳,۱۰۰ میلی‌متر دارد. این ارقام با نسل کنونی مرسدس بنز GLS برابر است. درحالی‌که مدل استاندارد BJ۹۰ با دو موتور V۶ و V۸ تولید می‌شد، نسخه Shanhe Edition فقط با موتور ۳ لیتری V۶ به‌فروش می‌رسد. این موتور توربوشارژ که در اصل به مرسدس بنز تعلق دارد، می‌تواند ۳۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

گیربکس ۹ سرعته خودکار وظیفه انتقال قدرت به هر چهار چرخ را بر عهده دارد. نکته جالب اینکه بایک Shanhe Edition از سیستم ۴MATIC مرسدس بنز سود می‌برد. به‌غیراز این سیستم، شاسی‌بلند لوکس چینی به سیستم تعلیق Airmatic مرسدس نیز مجهز است.

طبق آمارهای موجود، طی سال‌های اخیر فروش بایک BJ۹۰ بسیار ضعیف بوده است. برای مثال در سال ۲۰۱۹ مشتریان چینی فقط ۲۵۸ دستگاه از این خودرو را خریداری کرده‌اند. این رقم برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ترتیب برابر با ۲۶۷ و ۱۵۶۳ دستگاه است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا نسخه جدید Shanhe Edition با اتکا به قیمت خیلی پایین‌تر، خواهد توانست رکوردهای بهتری را ثبت کند یا خیر.

۵۸۵۸

خروج از نسخه موبایل