اجتماعیمدیریت کسب و کار

مسافرت یک روزه اطراف تهران

سفر یک روزه از تهران

تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران با داشتن موقعیت ویژه در مسیر شاه‌‌راه‌های گردشگری شمال به جنوب و غرب به شرق همواره یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری به شمار می‌رود. وجود امکانات گسترده گردشگری در این شهر از جمله مجموعه‌ای از بهترین رستوران‌ها در تهران، ، تنوع حمل و نقل، مراکز خرید تهران، مجتمع‌های تفریحی و ابنیه تاریخی و دیدنی سبب شده است تا همه ساله گردشگران بسیاری تهران را به عنوان مقصد خود برای سپری کردن تعطیلات انتخاب کنند.

شرایط برای ساکنان پایتخت قدری متفاوت است. تهران شهری است که رفته رفته جمعیت آن افزایش چشم‌گیری یافته و این ازدحام برای ساکنین مشکلاتی مانند ترافیک، آلودگی و… به همراه آورده است. مشغله کاری ساکنان تهران و نوع زندگی شهرنشینی در این شهر سبب شده است تا شهروندان پایتخت فرصت چندانی برای سفر نداشته باشند. تعطیلات پایان هفته عموما بیشترین زمانی است که تهرانی‌ها فرصتی پیدا می‌کنند تا قدری از فضای مدرن و شهری تهران دور شده و با سفری یک روزه به اطراف تهران قدری از طبیعت زیبای اطراف پایتخت لذت ببرند. قبل از خرید بلیط ارزان هواپیما و خرید بلیط اتوبوس از قاصدک 24 این مقاله را مطالعه کنید.

مسافرت یک روزه اطراف تهران

سفر یک روزه به روستاهای استان تهران

۱- روستا و آبشار آینه ورزان

روستای آینه ورزان از توابع شهرستان دماوند و در فاصله ۶۰ کیلومتری تهران قرار دارد و به دلیل داشتن آب و هوایی خنک و اقلیمی کوهستانی یکی از مقاصد برای سفر یک روزه در میان ساکنان تهران به شمار می‌رود. روستا قدمتی تاریخی دارد و عمر آن را حدود ۲۰۰۰ سال تخمین می‌زنند. قله مرتفع زرینه کوه مشرف به روستاست و زیبایی خاصی به طبیعت فوق‌العاده روستا افزوده است. یکی از جاذبه‌های طبیعی روستا آبشار آینه ورزان است که در قلب قله زرینه کوه جریان دارد. آبشار در فاصله ۳ کیلومتری روستا قرار دارد که اگر قصد بازدید از آن را داشته باشید، باید مسافتی نیم ساعته را پیاده طی کرده و از تنگه‌ باریک و زیبایی که در میانه راه قرار دارد عبور نمایید، تا به این آبشار زیبا برسید.

۲- روستای خور

روستای خور درمنطقه شمال غرب تهران، در ارتفاعات استان البرز  و فاصله ۱۷ کیلومتری از کرج قرار گرفته است. قدمت این روستای زیبا به ۲۰۰۰ سال می‌رسد. مسیر دسترسی به این روستا برای دیدن طبیعت منحصر به فرد، قله‌ها و دره‌های سرسبز و زیبای آن از مسیر جاده چالوس است. به نظر می‌رسد نامگذاری روستای خور به دلیل آب و هوای خوب و مناسب آن، ابتدا از کلمات خوب یا خرداد گرفته شده و با مرور زمان تبدیل به خور شده است.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعت روستا شما در سفر به روستایخور می‌توانید از امامزاده سلیمان، تپه‌ها و دره دوچنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و چنار ۸۰۰ ساله‌ آن نیز دیدن کنید. این چنار کهنسال در ناحیه‌ی زرچه کانی (یا چنارتپه) قرار دارد. در این منطقه قلعه‌ی خور نیز قرار داشته که از امروزه متاسفانه از آن تنها بخش کوچکی باقی مانده است.  از دیگر جاذبه‌های روستای خور پیست اسکی این روستاست که وسعتی به طول ۱۸۰۰ متر داشته و با داشتن ۱۸ میله یکی از طولانی‌ترین پیست‌های اسکی ایران است.

۳- روستای آهار

روستای آهار با طبیعت زیبای خود یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی و سفرهای یک روزه در اطراف تهران است و دهستان رودبار قصران در منطقه شمیرانات به شمار می‌رود. این روستا در محل تلاقی دو تنگه‌ای قرار دارد که یکی به سمت شمال غرب به ده‌تنگه و گردنه زرگاه و دیگری به سمت جنوب غرب به منطقه و مزارع و آبشار شکرآب و قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می‌شود. بیشتر اهالی روستا را باغداران تشکیل می‌دهند و اگر اهل قدم زدن در کوچه باغ‌های قدیمی و روستایی و گوش دادن به زمزمه‌ی جریان آب در کوچه‌ها هستید، روستای آهار مقصدی ایده‌آل برای شماست.

۴- روستاهای وردیج و واریش

روستاهای وردیج و واریش دو روستای نزدیک به هم با فاصله‌ای کوتاه که در شمال غرب تهران هستند. روستای وردیج بزرگترین روستا در محدوده شمال غرب تهران است که بیشتر جمعیت آن را باغداران این منطقه تشکیل می‌دهند. روستای واریش در قسمت بالایی روستای واریج قرار گرفته و آب و هوایی سردتر نسب به همسایه‌ی پایین دست خود دارد.

وردیج که به روستای آدمک‌های سنگی نیز شهرت دارد یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای صخره‌نوردان و علاقمندان به سنگ‌نوردی است. وجود تخته سنگ‌های بزرگ در این روستا که بر اثر اقلیم و آب و هوای کوهستان و فرسایش آب و هوا اشکال گوناگون به خود گرفته‌اند، عاملی شده برای بازدید و سفر یک روزه تهرانی‌ها به این منطقه. این روستا هم چنین جاذبه‌های دیگری مانند باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور و… دارد.

از دیگر جاذبه‌های وردیج آبشار لته مال است؛ نام این آبشار از دو کلمه‌ی لت به معنای سنگ و مال به معنای مالیده شدن و صیقل داده شده، گرفته شده است که وجه تسمیه آن فرسایش و صیقل پیدا کردن صخره‌ها و سنگ‌های اطراف آبشار توسط جریان آب این آبشار است. این روستا مملو از دیدنی‌های طبیعی و انسان ساخت است، از دیگر جاذبه‌های دیدنی سنگان باید به راهی پلکانی به نام قله لیچه اشاره کرد که به بالای قله‌های پهنه حصار ختم می‌شود. این مسیر زیبایی بسیار زیادی بخصوص در فصل بهار و پائیز دارد.

در کنار مسیر قله پهنه حصار یک امامزاده به نام بی‌بی زرین قمر قرار دارد که برای مردمان این منطقه بسیار محترم است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی وردیج رودخانه‌ی این روستا است که با وجود اقلیم کوهستانی با پوشش بلند گیاهی پوشیده شده است. آب رودخانه در بیشتر ایام سال سرد و خنک است، اگر در تابستان به این منطقه سفر کردید خنکای آب به شما فرصت آب تنی بعد از پیمایش خواهد داد.

۵- روستای برغان

برغان روستایی زیبا با آب و هوایی بسیار دل‌انگیز است که در استان البرز و در شهرستان ساوجبلاق قرار دارد. روستای برغان بدون شک یکی از جذاب‌ترین مناطق استان البرز است و می‌تواند مقصدی فراموش ‌نشدنی برای سفر یک روزه اطراف تهران و کرج باشد. برغان از کرج در حدود ۱۳ کیلومتر و از تهران در حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. زیبایی‌های روستا تنها با رسیدن به آن به شما نمایان نمی‌شود، در مسیر جاده برغان طبیعت زیبا و آسمان آبی این منطقه شما را به وجد خواهد آورد و هوای پاک روستا روح شما را جلا خواهد داد.

برغان در بین اهالی و مسافرانی که از نقاط مختلف برای بازدید به این روستا سفر می‌کنند بسیار محبوب و خواستنی است؛ رودخانه زیبای برغان، آب و هوای خنک و مطبوع آن در کنار مردمان خونگرم و باغات میوه ترکیبی به یادماندنی و دلپسند پدیدار کرده است که هر مسافری را به خود جذب می‌کند. یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌ها در برغان چنار کهنسال این روستا است که در حیاط مسجد جامع روستا قرار دارد. این چنار بزرگ تنها به دلیل بزرگی و عظمت آن نیست که شهرت پیدا کرده است، در کنار عظمت این درخت که در بدو ورود به چشم شما خواهد آمد، تنه‌ی تو خالی آن نیز جلب توجه می‌کند.

این تنه توسط اهالی به شکل اتاقکی که در میانه آن حوضچه کوچکی قرار دارد، تغییر شکل داده است و امروزه به عنوان یک جاذبه از آن یاد می‌شود. در برغان به علت قدمت زیاد و داشتن بافت کشاورزی و باغداری، مجموعه‌ای از درختان کهنسال و تاریخی دیده می‌شوند. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، بناهای همچون مسجد جامع، پل تاریخی روی رودخانه شاهرود، تکیه‌های عزاداری، حمام قدیمی و کاروانسرا از دیگر دیدنی‌های برغان هستند.

۶- روستای کردان

روستای کردان یکی دیگر از روستاهای زیبا و تاریخی منطقه هشتگرد است. کردان در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و ۲۵ کیلومتر با شهر کرج و ۶۵ کیلومتر با غرب شهر تهران فاصله دارد. اهالی این روستا تاریخی و زیبا به زبان باستانی تاتی صحبت می‌کنند که جز جاذبه‌های فرهنگی این منطقه است.

روستای زیبای کردان مملو از باغ‌های میوه است و رودخانه پر جوش و خروش این روستا که در میان آن جاری است، جلوه خاص به منطقه داده است. این منطقه به دلیل درختان انبوه و آب و هوای مناسب گردشگران و مسافران بسیاری را جذب خود می‌کند. از دیدنی‌های این روستا می‌توان به برج آرامگاهی کردان، پل قدیمی‌بانو صحرا، امامزاده شاهزاده حسین و بی‌بی شهربانو اشاره کرد. در دو کیلومتری شمال غرب روستا پلی آجری و قدیمی ‌به نام بانو صحرا وجود دارد که از نام منطقه با همین گرفته و در دوره صفویه ساخته شده است. از این مجموعه امروزه تنها دو پایه و بخشی از طاق‌های آن باقی مانده است.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی کردان برج مقبره است که معماری خاص و دیدنی دایره‌ای ‌شکل دارد. براساس اسناد و شواهد تاریخی، این برج از دوران سلجوقی باقی مانده و مردم محلی روستای کردان بر این باور هستند که برج مقبره، آرامگاه امام‌زاده حسین از خاندان امام سجاد (ع) است. در نزدیکی روستای زیبای کردان روستای دیگری به نام فشند قرار دارد که بسیاری از مسافران در سفر یک روزه خود به این منطقه از این روستای کوچک نیز دیدن می‌کنند.

۷- روستای ناتر

روستای ناتر روستایی زیبا و کوچک در میانه‌ی رشته‌کوه‌های البرز است. این روستا به علت زیبایی و داشتن طبیعتی بکر و دست نخورده به بهشت پنهان یا گنج پنهان کوهستان شهرت دارد. این روستا که از جمله کلان ‌روستاهای چالوس و منطقه مرزن‌آباد است، به دلیل داشتن یونجه‌زارها، علف‌زارها، شالیزها و درختان میوه مانند گردو، سیب، فندق و… و همچنین درختان خودرو و طبیعی بید، صنوبر و تبریزی و… از مناطق پر جاذبه برای گردشگران و مسافران محسوب می‌شود. روستای ناتر در فهرست روستاهای با ارزش (بافت با ارزش) قرار گرفته است، که در مجموع ۳۳ روستا از میان تمام روستاهای کشور در این فهرست قرار دارند. رویش گیاهان دارویی در این روستا در فصل بهار و تابستان گردشگران و علاقه‌مندان بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند.

قلقله چشمه، ککی چشمه و چشمه لنار از معروف‌ترین و مجبوب‌ترین چشمه‌ها در این روستا و در میان بازدیدکنندگان هستند. چشمه داریو در منطقه کندیچال، چشمه‌‌ای گازدار است که به گفته اهالی و مسافران آب این چشمه خواص درمانی دارد. طبیعت زیبای روستا، اقلیم منحصر به فرد آن و آب و هوای مطبوعش این روستا را به یکی از بهترین مقاصد سفر یک روزه یا سفرهای کوتاه در اطراف تهران تبدیل کرده است.

۸- شهرستانک

شهرستانک روستای خوش آب و هوایی در محدوده شمال غرب تهران و در مسیر جاده چالوس است که در زمان‌های دور و در عهد قاجار مقصد و ییلاق پادشاهان و خاندان سلطنتی بوده است. این روستای زیبا حدود ۱۰۰ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد. بی شک شهرستانک از بهترین گزینه‌ها برای سفر کوتاه و خصوصا سفرهای یک روزه در اطراف تهران است.

همان طور که اشاره شد، شهرستانک از زمان‌های گذشته ییلاقی برای خاندان سطنت بوده است. کاخ ناصرالدین شاه و کتیبه قاجاری در این روستا گواه این ماجراست و جزو جاذبه‌های تاریخی و دیدنی روستا محسوب می‌شود و بازدیدکنندگان در زمان سفر به روستای شهرستانک از آنها دیدن می‌کنند. شهرستانک به معنای واقعی روستایی چهار فصل است و در هر فصل زیبایی‌های طبیعت این منطقه دیدنی و شگفت‌انگیز هستند. یکی از جذاب‌ترین فصل‌های این منطقه بی‌شک فصل پاییز است. طبیعت شهرستانک در شش ماهه دوم سال به خصوص در فصل پائیز دیدنی و خارق‌العاده است. طبیعتی که بی شباهت به تصاویر اینترنتی و تابلوهای پائیزی نیست و دل هر مسافر و گردشگری که به آن سفر می‌کند را خواهد برد.

از جمله دلایل بازدید از شهرستانک دیدن باغات میوه‌ در این روستاست. یکی از معروف‌ترین میوه‌های باغ‌های این منطقه زردآلو است که با شروع تابستان از راه می‌رسد. وجود چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبشار‌ها در کنار باغات و کوچه‌ باغ‌ها، طبیعت این منطقه را دیدنی‌تر کرده است. شهرستانک فرصتی فوق‌العاده است که یک روز را در کوچه‌باغ‌های رویایی فصل قدم بزنید و از طبیعت کوهستان لذت ببرید.

هر فصل از سال فرصتی مناسب برای سفر به این منطقه خواهد بود. در بهار، درختان و باغ‌ها مملو از شکوفه خواهند بود و هوای بسیار خنکی این منطقه را در برمی‌گیرد. تابستان یکی از زیباترین چهره‌های شهرستانک را به شما نشان خواهد داد. باغ‌های میوه به بار نشسته‌اند، طبیعت سرسبزی خود را کامل کرده و هوای پاک و خنک آن در روزهای گرم سال غنیمت خواهد بود. پائیز شهرستانک بی‌شک از زیباترین پائیزهایی است که تا به حال دیده‌اید و زمستانش اگر چه سخت و سنگین است اما تجربه آن نیز لذتی خاص دارد.

۹- دره کن و سولقان

کن و سولقان دو روستای زیبا در منطقه شمال غرب تهران هستند. در زمان‌های گذشته سولقان روستای زیبایی در اطراف تهران و ری بوده که به مرور زمان و با گسترش شهر تهران امروزه جزئی از منطقه ۵ تهران محسوب می‌شود. روستای سولقان در قسمت بالایی دره کن قرار گرفته است. یکی از دلایل شهرت و اهمیت این دو روستا در کنار باغات میوه و آب و هوای خنک و کوهستانی، وجود حرم امامزاده داوود در این منطقه است که در بین اهالی روستا احترام ویژه‌ای دارد. این دو روستا به دلیل طبیعت زیبا و مناظر چشم نوازشان محل فیلم‌برداری بسیاری از فیلم‌های سینمایی معروف بودند.

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه آبشار زیبای سنگان است. آبشار در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه‌ حصار قرار دارد. یه دلیل اقلیم کوهستانی منطقه، آبشار در طول فصل زمستان یخ زده می‌شود و طبیعتی زیبا و خاص به وجود می‌آورد که دیدن از آن در این زمان به شدت توصیه می‌شود. ارتفاع آبشار سنگان ۲۵۷۵ متر است، در قسمت شمالی آبشار منظره بسیار زیبایی از قله پهنه حصار دیده می‌شود.

آبشار در حوالی روستای زیبای سنگان، از توابع بخش کن، در شمال غرب تهران و در میان دامنه‌های کوه‌های البرز میانی واقع شده است و یک مقصد بسیار دیدنی و مناسب برای سفر یک روزه خواهد بود. سنگان مشتمل بر شش محل است که قدیمی‌ترین محله‌ی روستا سنگان پائین نام دارد. برای ورود به روستای سنگان و رفتن به آبشار سنگان باید از همین منطقه وارد روستا شوید. سنگان روستایی با قدمت تاریخی است؛ به استناد برخی از کتیبه‌ها و سنگ قبرها قدمت این روستا به بیش از ۵۰۰ سال پیش می‌رسد.

۱۰- آبشار برگ جهان

روستای زیبای برگ جهان منطقه خارق‌العاده و بی‌نظیر ییلاقی است که در ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا و در منطقه لواسانات قرار گرفته است. این روستای زیبا در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد و همسایه پایتخت است. در اکثر ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها طبیعت دوستان و مسافران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. روستای برگ جهان علاوه بر آب و هوای تمیز و پاک، طبیعت زیبا و مردمانی خون گرم و مهمان نواز دارد. این روستای زیبا در مسیر رودخانه فصلی قرار گرفته که در فصول سرد و پرباران سفر به این منطقه را مشکل می‌کند.

منبع : قاصدک 24

دکمه بازگشت به بالا