علمی و پزشکی

شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در انگلیس

شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در انگلیس

آژانس امنیت بهداشتی انگلیس (UKHSA) روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که اولین مورد ابتلا به سویه BA.۲.۸۶ کرونا در این کشور شناسایی شده است.

به گزارش ایواره به نقل از رویترز، این سویه جدید کرونا در فردی که اخیرا سابقه سفر نداشته، شناسایی شده است.

روز پنجشنبه نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) اعلام کرد که در حال ردیابی سویه جدید و بسیار جهش یافته کرونا است.

این سویه کرونا تاکنون در دانمارک و ایالات متحده نیز شناسایی شده است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد سویه جدید کرونا

کشف سویه‌ جدیدی از ویروس کرونا باعث نگرانی ویروس‌شناسان شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) این سویه که تاکنون در دانمارک، آمریکا و انگلیس ردیابی شده را در زمره سویه‌های «تحت نظارت» قرار داده است.

بنابر اعلام دویچه وله، ویروس‌شناسان و سازمان جهانی بهداشت در مورد احتمال شیوع موج جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در پاییز و زمستان سال جاری (۲۰۲۳)، هشدار داده‌اند.

گفته می‌شود سویه جدید ویروس کرونا (موسوم به BA.۲.۸۶)‌ از امیکرون نشأت گرفته و تاکنون ۳۶ جهش آن شناسایی شده است.

ویروس‌شناسان، شمار جهش‌های بالای این سویه را از مشخصه‌های آن خوانده و می‌گویند، قابلیت جهش این سویه در مقایسه با سویه‌های قبلی، بالاتر است.

سازمان جهانی بهداشت در این باره اعلام کرده است: هنوز مشخص نیست که میزان گسترش و شیوع این سویه جدید تا چه حد است اما شمار جهش‌های این نوع از ویروس کرونا، باعث توجه ویژه ما به آن شده است.

اگرچه تاکنون تعداد اندکی ابتلا به سویه BA.۲.۸۶ توسط آنالیزهای آزمایشگاهی شناسایی شده اما ویروس‌شناسان بر این باورند که احتمالا موارد بیشتری از ابتلا به این گونه از ویروس کرونا وجود دارد.

«اریک فیگل-دینگ»، متخصص بیماری‌های همه‌گیر و ویروس‌شناس آمریکایی، می‌گوید: تقریبا همه جهش‌ها، توانایی گریز از پادتن‌ها را دارند.

او همچنین معتقد است که ویژگی‌های سویه جدید کرونا احتمالا باعث کاهش اثر واکسیناسیون می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا