اقتصادیعمومیمدیریت کسب و کار

از کجا بفهمیم گاز یخچال تمام شده

بهتر است اول بدانید که گاز در یخچال چیست و چه کاری انجام میدهد؟

به نقل از jumia.com.ng این گاز در واقع بخشی از سیکل تبرید یخچال فریزرهاست. این مبرّد که در دمای معمولی به صورت گاز است با تبخیر و تقطیر باعث ایجاد سرما در محیط یخچال می‌شود.
البته باید بدانید که سرما را نمیتوان تولید کرد بلکه در واقع وجود سرما همان عدم وجود گرماست! این دقیقا کاریست که گاز انجام میدهد.
خرید یخچال سامسونگ بانه: در این پروسه, مبرّد توسط موتور یا کمپرسور یخچال به اواپراتور منتقل میشود. در این قسمت که درون محفظه یخچال یا فریزر قرار دارد, مبرّد که به صورت مایع بوده با جذب گرمای محیط (مواد غذایی) به صورت گاز درآمده و وارد موتور و سپس کویل‌های کندانسور می‌شود. در این قسمت مبرّد با از دست دادن گرما دوباره به صورت مایع درآمده و مجددا توسط کمپرسور به اواپراتور منتقل می‌شود.

این عمل تا جایی ادامه میابد که یخچال فریزر به دمای مورد نظر رسیده و ترموستات دستور قطع سیکل و خاموشی کمپرسور را صادر کند.

از کجا بفهمیم گاز یخچال تمام شده

اگر نیازمند شارژ گاز یخچال خود هستید شماره خود را ثبت کنید ?

علائم خالی شدن گاز یخچال

باید بدانید که گاز یخچال تمام نمی‌شود بلکه به دلایل مختلف کم می‌شود.

سیکل گردش گاز مبرد در یخچال یک سیکل بسته و پلمپ می‌باشد که در صورت وجود نشتی میتواند در مدت زمان چندین ماه تا چند هفته خالی شود.
خالی یا کم شدن گاز این وسیله برقی علائمی دارد که در صورت مشاهده باید جهت انجام شارژ گاز اقدام نمایید. البته باید بدانید وجود این علائم میتواند نشانه مشکل دیگری باشد که برای تشخیص آن باید از متخصص کمک بگیرید.

یک مقاله مخصوص خانم های خانه دار: از چیست؟

1-کم شدن سرمای یخچال فریزر

اگر کمپرسور یخچال فریزر شما تمام مدت کار می‌کند ولی یخچال فریزر گرم شده احتمال دارد به دلیل نشت گاز و خالی شدن آن باشد. البته گرم شدن یخچال میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. که تشخیص این امر با مراجعه و بررسی تکنسین متخصص امکان پذیر است.

برای کلیک کنید.

 2-سرد شدن کندانسور

همانطور که گفته شد گاز مبرد در قسمت کندانسور گرمای خود را از دست می‌دهد پس کویل‌های کندانسور باید گرم باشند.

اگر به کویل‌های کندانسور پشت یخچال دسترسی دارید می‌توانید با دست آن را بررسی کنید اگر متوجه شدید کندانسور سرد است احتمالا گاز خالی شده است.

3-استشمام بوی نامعمول و نامطبوع

هرچند گاز این دستگاه بی بوست ولی برای اینکه متوجه نشت آن شویم, بوی خاصی به آن اضافه می‌کنند. اگر متوجه بویی نامطبوع از یخچال شدید یعنی گاز یخچال نشت پیدا کرده و باید برای برطرف کردن مشکل اقدام کنید.

4-کارکردن دائم کمپرسور

اگر کمپرسور دائم کار می‌کند به این معنی‌ست که نمیتواند دمای یخچال را به دمای مورد نظر برساند. کارکرد دائم موتور یخچال نشانه وجود مشکل در یخچال فریزر است که یکی از این مشکلات خالی شدن یا کم شدن گاز است.

برای کلیک کنید.

چرا گاز یخچال کم میشود؟

این گاز  ممکن است به دلایل مختلفی خالی شود. در زیر به تعدادی از مهمترین آن‌ها اشاره میکنیم.

فرسودگی لولههای یخچال

سیکل تبرید یخچال فریزرها شبکه‌ای گسترده از لوله‌هاست. در اثر استفاده طولانی مدت از یخچال فریزر, این لوله‌ها فرسوده شده و ممکن است بر اثر زنگ زدگی دچار ترک یا یا سوراخ شوند.

سوراخ شدن سطح داخلی یخچال

ممکن است برای از بین بردن برفک‌ها از چاقو استفاده کرده و ناآگاهانه باعث سوراخ شدن لوله‌های یخچال شده باشید. ممکن است این سوراخ به قدری کوچو بوده که متوجه آن نشده باشید ولی در طول زمان سبب خالی شدن گاز در یخچال شده باشد.

بنابراین به هیچ عنوان از چاقو برای از بین بردن برفک یخچال استفاده نکنید.

نشتی ناشی از ضربه

ممکن است در اثر جابجایی و ضربه به پشت یخچال فریزر لوله‌های آن آسیب ببیند. در قسمت پایینی یخچال قطعه‌ای به نام درایر وجود دارد که جنس لوله‌های آن مسی بوده و نسبت به ضربه حساس است. پس در هنگام جابجایی مراقب ضربه‌های احتمالی به پشت یخچال باشید.

روشهای نشتیابی گاز یخچال

معمولا نشت گاز در سیکل تبرید در محل اتصالات اتفاق میافتد و معمولا محل نشت چرب می‌شود زیرا همراه مبرد روغن نیز خارج می‌گردد. به روش‌های زیر می‌توان محل نشت گاز را تشخیص داد.

استفاده از کف صابون

متداول‌ترین روش نشت‌یابی استفاده از محلول کف است. در این روش در محل‌های مشکوک محلول کف صابون قرار می‌دهیم. اگر هیچ حبابی تولید نشود, محل مورد نظر نشتی ندارد.

استفاده از مشعل هالید

مشعل هالید مشعل ساده‌ایست که شعله‌ای آبی رنگ و بدون دود دارد. این شعله وقتی مواد فریونی به همراه هوا وارد محفظه آن شود, به رنگ سبز درمی‌آید. با نزدیک کردن مشعل به محل مشکوک و مشاهده رنگ سبز میتوان محل نشتی را تشخیص داد.

نشتیاب الکترونیکی

نشت‌یاب الکترونیکی یک دستگاه الکترونیکی حساس و بسیار دقیق است. این دستگاه وقتی در مجاورت ماده فریونی قرار می‌گیرد صدای بوقی شبیه آژیر ایجاد می‌کند.

برای کلیک کنید.

آیا گاز یخچال خطرناک است؟

از سال ۱۹۳۰ تا کنون ترکیب گازهای مبرد تغییر کرده ومبردها پایدار غیرسمی و غیر قابل اشتعال هستند و در صورت نشتی در یخچال فریزر نمی تواند برای افراد داخل خانه یا محیط قرارگیری یخچال فریزر خطرناک باشد.البته در حین شارژ گاز دستگاه بهتر است پنجره ها باز و از محل شارژ گاز بصورت موقت فاصله کمی داشته باشید.
توجه داشته باشید استنشاق این گاز ها بصورت مستقیم و در محیط های خیلی کوچک و بسته می تواند برای شما خطرناک باشد.

تاریخچه بوجود آمدن گاز برای یخچال های امروزی

تا قبل از سال 1930 از گازهایی مانند آمونیاک, دی‌اکسید کربن و دی‌اکسید سولفور به عنوان ماده سرمازا در صنعت سرمایش مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مزیتی که این گازها داشتند توانایی تولید سرمای بسیار زیاد و عدم آسیب به لایه اوزون بودند. اما چون سمی بوده و به شدت قابل اشتعال و ناپایدار هستند گزینه مناسبی برای یخچال فریزرها, به خصوص دستگاه‌های خانگی نبودند.

در سال 1928 توماس میلچی در شرکت جنرال موتورز مبرّد جدیدی را تولید کرد که باعث ایجاد تحولی بزرگ در صنعت سرمایش شد. این مبرّد از ترکیب اتم‌های کلر, هیدروژن, فلوئور و کربن ساخته شد که به نام تجاری “فریون” معروف است.
مزیت فریون این است که سمی نیست و در صورت نشت مشکلی برای انسان ایجاد نکرده و قابل اشتعال هم نیست.

اما به شدت برای لایه اوزون مضر بوده و باعث تخریب لایه اوزون می‌شود. البته در سال‌های اخیر ترکیبات جدیدی به فریون اضافه کرده تا میزان آسیب به لایه اوزون را کاهش دهند.

انواع گاز در یخچال

تمامی یخچال‌ها عمل تبرید یا سرمایش را به وسیله گاز مبرد انجام می‌دهند. گاز مبرد با توجه به مدل یخچال فریزر می‌تواند متفاوت باشد. مشخص کردن ماده سرمازا در صنایع تبرید به وسیله شماره گذاری آن‌ها انجام می‌شود.

قبل از شماره‌ای که توسط تولیدکننده مشخص می‌شوداز حرف لاتین R که مخفف کلمه سرمازا (Refrigerant) است استفاده می‌شود. از گازهای پرکاربرد در یخچال فریزرها میتوان از R600 و R134A نام برد.

  • گاز R600: این گاز از گازهای پرمصرف در صنایع تبرید به شمار می‌رود. R600 که جایگزین R-12 شده در اروپا در اغلب یخچال فریزرها استفاده می‌شود. در ایران نیز این گاز از محبوبیت زیادی بین تعمیرکاران برخوردار است.از معایب این گاز بالا بردن مصرف برق است و استفاده از آن باعث می‌شود بازده انرژِی دستگاه دو رتبه‌ کاهش یابد. بزرگترین عیب این گاز قابلیت اشتعال بالای آن است که می‌تواند خطرناک باشد. اما به دلیل قیمت مناسب آن, کاربرد گسترده‌ای دارد. همچنین این گاز سمی نبوده و برای انسان و محیط زیست خطرناک نمی‌باشد.
  •  گاز R134: این گاز که در ایران رواج بسیاری پیدا کرده نیز مانند گاز R600 جایگزین R-12 می‌باشد. این محصول به دلیل کیفیت بالا و بهبود عملکرد سیستم سرمایشی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
  • از دیگر گازهای مورد استفاده میتوان از R410, R12, R22, R404, R290, R401, R507 نام برد.

دکمه بازگشت به بالا