علمی و پزشکی

حافظه تلفن‌همراه هنگام خرید،چقدر باید باشد؟

در دنیای سریع امروز، گوشی های هوشمند، فضای ذخیره سازی اهمیتی کلیدی در عملکرد گجت‌ها و گوشی‌ها دارد.

زمانی حافظه ۶۴ گیگ برای یک گوشی موبایل کاملا کافی به نظر می‌رسید؛ در حالی که امروز، گوشی‌سازان بزرگ به‌تدریج در حال حذف مدل‌های ۱۲۸ گیگ گوشی های پرچمدار و پریمیوم خود از سبد محصولاتشان هستند.

البته حافظه داخلی ۱۲۸ گیگ، یکی از مواردی است که می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده گوشی های موبایل، نقشی کلیدی ایفا کند. با این حال، با گذشت زمانی کوتاه، کاربران این گوشی‌ها با مشکلات متعددی ناشی از نبود حافظه روبرو خواهند شد.

در ادامه این متن سعی داریم توضیح دهیم که چرا یک گوشی با فضای ذخیره‌سازی کمتر از ۲۵۶ گیگ نمی‌تواند گزینه مناسبی برای کاربران معمولی و نیمه‌حرفه‌ای باشد.

اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند را دارید و به فکر تهیه کردن یک دستگاه با ۱۲۸ گیگ حافظه هستید تا در هزینه‌های صرفه‌جویی کنید، تا انتها با ما همراه باشید؛ چرا که ممکن است با مطالعه این متن، نظرتان تغییر کند.

چرا فضای ذخیره سازی پایین برای گوشی های موبایل مدرن مناسب نیست؟

گوشی تلفن همراه

مدت کوتاهی پیش، گوشی های موبایل پریمیوم و پرچمدار، حافظه داخلی ۶۴ گیگ را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط قوت خود برمی‌شمردند. با این حال، امروزه صنعت گوشی‌سازی در دنیا به سمت توسعه و ساخت دستگاه‌هایی با حافظه حداقل ۱۲۸ گیگ حرکت کرده و به‌طور دائمی نیز حافظه پایه دستگاه‌هایش را ارتقا می‌دهد.

اما دلایل این تمایل کاربران به حافظه داخلی بالا چیست و چرا ۱۲۸ گیگ حافظه در آینده نزدیک به یک دردسر برایمان تبدیل خواهد شد؟

چرا حافظه داخلی ۱۲۸ گیگ در آینده برایمان مشکل‌ساز خواهد شد؟

ممکن است در نگاه اول، انتخاب یک گوشی ۱۲۸ گیگ راهکار ایده‌آلی برای کاهش هزینه‌ها به نظر برسد؛ اما این اتفاق باعث می‌شود تاریخ مصرف گوشی شما خیلی زودتر به پایان برسد!

به‌طور معمول، کاربران روزانه اپلیکیشن‌های متفاوتی را روی گوشی خود نصب کرده و تصاویر، ویدیوها و اطلاعات دانلود شده فراوانی را روی حافظه گوشی خود ذخیره می‌کنند.

اگر فضای ذخیره سازی گوشی شما محدود باشد، خیلی زود باید به فکر حذف کردن اپلیکیشن‌های مختلف، پاک کردن تصاویر و ویدیوها و راه‌اندازی فضای ابری برای ذخیره‌سازی داده‌های خود باشید که همگی فرآیندهایی دشوار و کسل‌کننده بوده و تجربه کار شما با گوشی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تاثیر حافظه داخلی پایین در سیستم عامل‌های iOS و اندروید

کارت مموری گوشی

علاقمندان به گوشی‌های اپل، با دو رویکرد متفاوت به آیفون های ۱۲۸ گیگ نگاه می‌کنند. نخستین آن‌که گوشی آن‌ها محکوم به استفاده از سیستم عامل iOS است و دوم آن که اختلاف قیمت میان حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگ آیفون نسبت به بسیاری برندهای اندرویدی بیشتر است.

گوشی‌های اپل همگی فاقد پشتیبانی از کارت‌های حافظه SD هستند. بنابراین تمام حافظه‌ای که در اختیار کاربران این گوشی‌هاست، فضای داخلی خود دستگاه خواهد بود.

از سوی دیگر، قیمت آیفون‌های با حافظه‌های بالاتر نیز اختلاف نسبتا زیادی با مدل‌های ضعیف‌تر داشته و در نتیجه این امر، بسیاری افراد به‌ناچار نسخه‌های ارزان قیمت‌تر این گوشی را انتخاب می‌کنند.

این اتفاق باعث می‌شود کاربران iOS بیش از اندرویدی‌ها در معرض سختی‌هایی که در بالا اشاره شد قرار بگیرند.

در میان گوشی‌های اندرویدی اما وضعیت کمی بهتر است. البته تقریبا تمام گوشی‌های اندرویدی رده‌بالا، پشتیبانی از کارت‌های حافظه در محصولاتشان را کنار گذاشته‌اند. با این وجود هنوز هم می‌توان محصولاتی را پیدا کرد که از این حافظه‌ها پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین، به‌طور کلی گوشی‌های اندرویدی؛ علی‌الخصوص مدل‌های میانرده و اقتصادی، گزینه‌های بهترین برای افرادی به شمار می‌روند که به‌طور همزمان دنبال محصولاتی ارزان قیمت با حافظه های بالاتر می‌گردند.

در این میان البته نباید از اختلاف قیمت پایین‌تر مدل‌های با حافظه‌های مختلف از گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون هم غافل شد؛ موردی که باعث می‌شود جذابیت اندرویدی ها در این زمینه بیشتر شود.

نکته مهم: حافظه اعلام شده برای یک گوشی با حافظه در دسترس آن متفاوت است!

گوشی فضای ذخیره سازی

نکته بسیار مهم و کلیدی که زمان انتخاب یک گوشی موبایل باید به آن توجه کنید این است که حافظه داخلی اعلام شده برای برای یک گوشی موبایل با حافظه واقعی که در دسترس کاربر است تفاوت‌هایی کلیدی دارد.

برای مثال، علیرغم این که میزان حافظه خام یک گوشی ۲۵۶ گیگابایتی برابر با همین مقدار است، اما حجم زیادی از این حافظه توسط سیستم عامل و اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده اشغال می‌شوند؛ به‌طوری که تنها بخشی از این میزان در اختیار شما قرار خواهد داشت.

بنابراین خرید یک گوشی با حافظه داخلی کمتر به خیال این که تمام این حافظه در اختیارتان قرار خواهد داشت، تصمیم چندان درستی نخواهد بود.

الگوی مصرف کاربر

البته یکی از تاثیرگذارترین مسائل در تعیین فضای ذخیره سازی گوشی های هوشمند، نحوه استفاده از دستگاه و حافظه است.

بسیاری کاربران از گوشی موبایل خود تنها برای مصارف پایه‌ای مثل تماس گرفتن و ارسال پیام استفاده می‌کنند؛ در حالی که برخی کاربران حرفه‌ای‌تر مثل تولیدکنندگان محتوا یا حرفه‌ای‌ها، برای بسیاری امور روزمره خود اعم از شبکه‌های اجتماعی، مدیریت ایمیل‌ها، تصویربرداری، ویرایش ویدیو یا وظایف کاری به گوشی خود وابسته هستند.

بنابراین در حالی که ممکن است ۱۲۸ گیگ حافظه برای برخی کاربران در چشم به هم زدنی پر شود؛ برای برخی دیگر، بسیار بیشتر از نیاز خواهد بود.

افزایش اندازه اپلیکیشن‌ها و محتوای چندرسانه‌ای

گوشی فضای ذخیره سازی

در سال های گذشته، حجم اپلیکیشن‌های اندروید و iOS به‌طور مداوم در حال افزایش بوده است.

دلیل آن است که برنامه‌های موبایل در این سال‌ها قابلیت‌های گسترده‌تری را به کاربران ارائه کرده و تمرکز بیشتری بر روی عناصر بصری داشته‌اند و این مساله باعث افزایش اندازه آن‌ها شده است.

به‌عنوان مثال، اپلیکیشن‌های پرکاربردی مانند واتساپ یا یوتیوب در این سال‌های با افزایش حجم قابل توجهی روبرو شده‌اند؛ به‌طوری که بسیاری گوشی‌های رده پایین که حافظه داخلی محدودی دارند، عملا قادر به نصب نسخه‌های جدید این برنامه‌ها نیستند!

در اختیار داشتن گوشی های با فضای ذخیره سازی بالاتر باعث می‌شود که در درازمدت با مشکلات این چنینی روبرو نشوید.

افزایش کیفیت دوربین گوشی های موبایل

دیگر فاکتور به‌شدت تاثیرگذار در اشغال فضای بیشتر روی حافظه گوشی های موبایل، پیشرفت‌های چشمگیری است که در رزولوشن و کیفیت دوربین‌ها حاصل شده است.

گوشی های پرچمدار مدرن عموما از دوربین‌های بسیار توانمندی بهره می‌برند و تصاویر و ویدیوهای بسیار باکیفیت و پرجزئیاتی را ثبت می‌کنند.

این مساله البته از سوی دیگر باعث می‌شود که حجم عکس‌ها و ویدیوهای ذخیره شده روی گوشی افزایش یابد و نیاز به دستگاه‌هایی با حافظه بالاتر را بیش از پیش مورد تاکید قرار دهد!

بهینه‌سازی‌های نرم افزاری و ذخیره فضای خالی گوشی

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی به طور دائم در تلاش برای طراحی بهینه‌تر محصولات خود هستند تا ضمن تولید اپلیکیشن‌هایی با عملکرد بهینه‌تر، حجم آن‌ها را هم کاهش دهند.

به‌عنوان مثال تکنولوژی‌هایی مانند HEVC/H.۲۶۴ قادرند بدون کاهش چندان کیفیت ویدیوها، حجم آن‌ها را به‌طور قابل ملاحظه ای کاهش دهند.

با این وجود، ناسازگاری برخی پلتفرم‌ها با این فرمت‌های جدید ویدیویی باعث می‌شود که کاربران ناچار شوند ویدیوهای خود را به سایر فرمت‌ها تبدیل کنند که باعث افزایش حجم آن‌ها می‌شود.

دانلود آفلاین محتوا

حافظه داخلی آیفون

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقمندید فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را از سرویس‌های استریم داخلی و خارجی مختلف دانلود کنید، بد نیست بدانید که این کار باعث اشغال بخش بزرگی از حافظه گوشی شما خواهد شد.

محتوای دانلود شده قادرند خیلی سریع حافظه دستگاه را پر کرده و شما را مجبور به پاک کردن داده‌ها و اسناد قدیمی‌ترتان کنند.

جمع بندی

بر اساس آن چه گفته شد، انتخاب یک گوشی موبایل که حداکثر فضای ذخیره سازی ممکن را در اختیارتان قرار دهد، اهمیت فراوانی برای شما داشته و می‌تواند تضمین‌کننده ارائه تجربه کاربری روان در درازمدت باشد.

البته حافظه داخلی ۱۲۸ گیگ برای بسیاری کاربران کافی به نظر می‌رسد. با این وجود، کاربران حرفه‌ای، تولیدکنندگان محتوا و افرادی که قصد دارند برای مدتی طولانی از دستگاه خود استفاده کنند، قطعا نیازمند حداقل ۲۵۶ گیگ حافظه خواهند بود.

با در نظر گرفتن مواردی نظیر افزایش حجم اپلیکیشن‌های مختلف و محتوای چندرسانه‌ای و یا بهبود کیفیت دوربین‌ها و در نتیجه افزایش حجم تصاویر، می‌توان نتیجه گرفت که ظرفیت حافظه کمتر از ۲۵۶ گیگ می‌تواند ظرف چند سال محدودیت‌هایی را برای کاربران ایجاد کند.

دقت کنید که ممکن است در ظاهر، خرید یک گوشی ارزان قیمت منجر به کاهش هزینه‌ها شود؛ اما در درازمدت، انرژی و هزینه بیشتری از شما خواهد گرفت.

توصیه تکمیلی: از خرید گوشی‌هایی با این مشخصات دوری کنید

گوشی فضای ذخیره سازی

اگر قصد خرید یک گوشی موبایل داشته باشید، علاوه بر تعیین ویژگی‌های مورد نظر خود، باید به برخی مشخصات کلی آن هم دقت کنید.

به‌عنوان مثال، موارد زیر از جمله قابلیت‌هایی هستند که باید در یک گوشی موبایل اندرویدی از آن‌ها دوری کنید:

بوت لودر قفل شده

اگر بوت لودر گوشی اندرویدی شما قفل شده باشد، قادر به روت کردن دستگاه یا نصب رام های سفارشی روی دستگاه خود نخواهید بود.

این به آن معناست که شما تنها می‌توانید از آپدیت‌های رسمی ارائه شده توسط کمپانی گوشی‌ساز استفاده کنید. در این صورت پس از اتمام پشتیبانی نرم افزاری گوشی خود ممکن است با مشکلات امنیتی فراوانی روبرو شوید و قادر به نصب برخی اپلیکیشن‌ها یا بازی‌ها روی گوشی خود نباشید!

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نامطمئن

برخی از اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت پیش فرض روی تعدادی از گوشی‌های موبایل نصب می‌شوند، موقعیت شما را به‌طور پیوسته در نظر داشته و داده‌های شما را با هدف‌های مختلفی مثل تبلیغات یا سایر موارد جمع‌آوری می‌کنند.

این دسته اپلیکیشن‌ها می‌توانند خطرات امنیتی بزرگی برای گوشی شما باشند و باعث از دست رفتن داده‌هایتان شوند.

بنابراین ضروری است که پیش از خرید یک گوشی موبایل حتما اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نصب شده روی آن را کنترل کنید.

سیستم امنیتی ضعیف

برخی گوشی های موبایل سیستم امنیت ضعیفی داشته و می‌توانند زمینه نفوذ هکرها و بدافزارها به دستگاه شما را فراهم کنند.

بنابراین سعی کنید در هنگام خرید یک گوشی موبایل، به‌سراغ محصولی بروید که از اپلیکیشن‌های قدرتمند مدیریت پسورد بهره برده و در بخش رمزگذاری یا سایر قابلیت‌های امنیتی سرآمد باشد.

باتری کوچک و کم حجم

اگر قصد دارید از گوشی خود به مدت طولانی استفاده کنید، حتما باید به دنبال محصولی با حجم باتری بالا و شارژدهی مناسب باشید.

در اختیار داشتن یک باتری کوچک نیازمند به همراه داشتن دائمی شارژر است و همیشه ترس خالی شدن باتری را برایتان به همراه خواهد داشت.

صفحه نمایش با کیفیت پایین

اگر ویدیوهای زیادی روی گوشی خود تماشا می‌کنید یا به بازی‌های موبایل علاقمند هستید، باید به دنبال یک گوشی موبایل با صفحه نمایش باکیفیت بگردید.

یک صفحه نمایش بی کیفیت می‌تواند به تجربه بازی موبایل یا تماشای ویدیو روی گوشی شما لطمه زیادی بزند.

دوربین ضعیف

افرادی که با گوشی موبایل خود تصاویر و ویدیوهای زیادی می‌گیرند هم باید یکی از اولویت‌های اصلی خود را کیفیت دوربین قرار داده و از خرید محصولاتی با دوربین ضعیف بپرهیزند.

۲۲۷۲۲۷

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا