علمی و پزشکی

تولید ۲۰ داروی گرانبها از «پلاسما»/ تلاش برای احداث «پالایشگاه خون» در کشور

تولید ۲۰ داروی گرانبها از «پلاسما»/ تلاش برای احداث «پالایشگاه خون» در کشور

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه تمام تلاش خود را به‌ کار می‌گیریم که پالایشگاه خون را در ایران راه‌اندازی کنیم، درباره تولید داخلی داروهای مشتق از پلاسما گفت: به طور قطع، تولید دارو توسط پالایشگاه‌های خارجی نسبت به تولید دارو در داخل کشور گران‌تر است؛ بنابراین با توجه به اینکه علم تولید داروی مشتق از پلاسما در کشور وجود دارد، برای احداث پالایشگاه خون تلاش می‌شود.

دکتر عبادالله سالک‌مقدم در گفت‌وگو با ایواره، درباره اهمیت و ارزشمند بودن پلاسمای خون گفت: احداث پالایشگاه خون، یکی از آرزوهای همیشگی کشور به حساب می‌آید؛ چراکه پلاسما می‌تواند به داروهای متعددی برای درمان بیماری‌ها تبدیل شود. پلاسما توسط پالایشگاه‌های انتقال خون می‌تواند به داروهای متعددی تبدیل شود که برای درمان بیماری‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

وی درباره اهمیت داروهای مشتق از پلاسما اظهار کرد: داروهایی که از پلاسما تولید می‌شوند ارزشمند و گران‌بها هستند. برخی شرکت‌ها در زمینه ارسال پلاسمای خون به پالایشگاه‌های کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند؛ پلاسما توسط شرکت‌ها به پالایشگاه‌های خارجی ارسال شده و پس از اینکه تبدیل به دارو شدند به کشور بازمی‌گردند.

 معاون فنی و فن‌آوری‌های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه فناوری ساخت پالایشگاه خون در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: گرفتن و ارسال پلاسما به پالایشگاه خارجی و تولید دارو در کشور دیگر، یک پروسه زمان‌بر است. به طور قطع، تولید دارو توسط پالایشگاه‌های خارجی نسبت به تولید دارو در داخل کشور گران‌تر است. با توجه به اینکه علم تولید داروی مشتق از پلاسما در کشور وجود دارد، می‌توانیم در جهت احداث پالایشگاه خون گام برداریم.

سالک‌مقدم ادامه داد: اگر داروهای مشتق از پلاسما در کشور تولید شود، ارزش افزوده‌ فراوانی برای کشور به ارمغان می‌آورد. تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم که پالایشگاه خون را در ایران راه‌اندازی کنیم. اگر پالایشگاه خون در کشور احداث شود، پلاسما بدون واسطه وارد پالایشگاه‌ها شده و تبدیل به دارو می‌شود.

وی افزود: تولید دارو در پالایشگاه خون داخلی نه تنها ارزش افزوده به همراه دارد، بلکه دارو با سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مزایای حاصل تولید دارو از آنِ کشور می‌شود.

معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان انتقال خون درباره روند احداث پالایشگاه در کشور گفت: برخی مراکز خصوصی نسبت به طراحی پالایشگاه خون اقدام کرده‌اند و طی یک یا دو سال آینده، پالایشگاه‌های خون راه‌اندازی می‌شوند. هنگامی که پالایشگاه‌های خون راه‌اندازی شدند، پلاسما را در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌دهیم که تبدیل به دارو شود و در مراکز درمانی برای درمان بیماران استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ داروی گرانبها و ارزشمند از پلاسما تهیه و تولید می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از فاکتورهای انعقادی مانند فاکتور ۸، فاکتور ۹، فاکتور ۱۳، فونداپارینوکس، IVIG و آلبومین از پلاسما تولید می‌شود. با توجه به اینکه علم ساخت پالایشگاه در کشور وجود دارد، می‌توانیم در زمینه تولید دارو گام برداریم و از مزایای آن بهره‌مند شویم.

سالک‌مقدم درباره وضعیت اهدای خون و پلاسما در کشور اظهار کرد: اهدای خون و پلاسما در کشور به صورت ۱۰۰ درصد دواطلبانه است؛ به دلیل اینکه مردم کشور، نوع‌دوست هستند از وضعیت خوبی در حوزه اهدای خون و پلاسما برخوردار هستیم. پلاسما به دو صورت تهیه می‌شود؛ روش اول به این صورت است که پلاسما از «خون کامل» گرفته می‌شود و روش دوم، «پلاسما فرزیس» است؛ یعنی فقط پلاسمای خون اهداکننده گرفته می‌شود.  

وی ادامه داد: یکی از فرآورده‌های تولیدی سازمان انتقال خون ایران، تولید پلاسما از خون کامل است. ایران از منظر ذخایر خون و پلاسما از وضعیت خوبی در میان کشورهای جهان برخوردار است. سازمان انتقال خون ایران نسبت به حفظ ذخایر خون تلاش می‌کند؛ چرا که میزان مصرف خون در برخی از بازه‌های زمانی افزایش می‌یابد  و احتمال کاهش میزان ذخایر خون وجود دارد.

معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: میزان ذخایر خون را باید همواره در یک سطح خاص نگه داریم که با فراغ خیال بتوانیم حوادث و رویدادهای خاص را پوشش دهیم و با معضل روبرو نشویم.

سالک‌مقدم درباره میزان تولید پلاسما در کشور گفت: در حال حاضر، حدود ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما خون توسط سازمان انتقال خون تولید می‌شود. در کنار سازمان انتقال خون، مراکز خصوصی نیز به صورت پلاسمافرزیس در زمینه تولید پلاسما گام‌ برمی‌دارند.

وی درباره چگونگی تولید پلاسما در مراکز خصوصی نیز اظهار کرد: سازمان انتقال خون ترجیح می‌دهد که تولید پلاسما در مراکز خصوصی منطبق بر استانداردهای سازمان انتقال خون باشد؛ چرا که استانداردهای سازمان بر مبنای استانداردهای سازمان‌های بین‌المللی است. سازمان انتقال خون بر به‌کارگیری روش‌ها و استانداردهای مدنظر تاکید دارد که اهداکننده و بیمار دچار مشکل نشوند. خدماتی که ارائه می‌شوند باید منطبق بر بالاترین استانداردها باشند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا