علمی و پزشکی

ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا به دلیل گستردگی و غنای آثارش همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این به برکت علمای صادق و برجسته غربی است که شب و روز خود را صرف تحقیق در آثار این معجزه کرده اند. در تمام اعصار.به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید.

تقریباً در همه کشورهای مهم جهان ، از ایالات متحده ، انگلیس و فرانسه گرفته تا الجزایر ، هند و پاکستان و در اطراف ابن سینا برگزار می شود. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه قابل مقایسه با مقالاتی نیست که ما در ایران نوشته ایم.

یکی از دروس اجباری ما در زمینه فلسفه دکارت در اوایل انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی بود که در فرانسه در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه خوزه تحصیل می کردم. استاد ما دکتر بود. دومینیک لوکور، یکی از دکارت های برجسته فرانسه، که این درس را تدریس کرد. در روز اول کلاس او پرسید: “چرا دکارت با دیگر فیلسوفان فرانسوی قبل و بعد از او متفاوت است و آیا او واقعاً یک تافته است؟” بگذارید در پرانتز بگویم که فرانسوی ها همیشه به عنوان خردگرا معرفی شده اند و این عقل گرایی نیز به دکارت نسبت داده می شود.

با این سوال سکوت در کلاس حاکم شد. برخی از دانشجویان پاسخی دادند که مورد قبول استاد قرار نگرفت. سپس خود معلم با پاسخ عجیب خود کلاس را از حالت تعلیق بیرون کشید که برای من هم تعجب آور بود. آن روزها مصادف با اولین روزهای انقلاب و جنگ تحمیلی بود و رسانه های فرانسوی اخبار جنگ و انقلاب ایران را شبانه روز با جزئیات پخش کردند و به تفصیل درباره آنها بحث کردند. معلم گفت: “اگر ریشه های عناصر انقلاب ایران را ردیابی کنید ، به مذهب شیعه خواهید رسید ، که برخلاف سایر مذاهب اسلامی انقلابی است و همیشه با پادشاهان و حاکمان در تضاد بوده و آنها را نمی شناسد. ابن سینا ، فیلسوف بزرگ ایرانی که غرب قرون وسطی دانش و فلسفه خود را مدیون اوست، از شهر و روستا نیز به همین مذهب انقلابی شیعه تعلق دارد.

وی ادامه داد: به نظر من دکارت که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن سینا به زبان لاتین بود، نه تنها در علم و فلسفه، بلکه در سبک زندگی خود نیز تحت تأثیر جد ایرانی خود بوده است. تحت تأثیر کار فلسفی ابن سینا در مورد مرد معلق، خانه ای امن پیدا کنید و زیر سایه آن تحقیق کنید و در این رفتار شما نخاه می خواهد از ابن سینا الگو بگیرد.»

سر کلاس خیلی خوشحال شدم که استاد اینقدر از ابن سینا تعریف کرد، اما متاسفم که ما ایرانی ها نتوانستیم نمونه ای از کار فرانسوی دکارت را برای ابن سینا بسازیم. این امر مرا بر آن داشت تا به فکر نوشتن کتابی درباره ابن سینا با نگاهی جدید به طرح تحقیقاتی آینده خود بیفتم.

پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشتم و ضمن تدریس در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به تحقیق درباره علمای اسلام در ایران پرداختم. در این زمان، دکتر. مهدی گلشنی مدیر پژوهشکده بود و من چند شماره ویژه برای روزنامه های خواجه و خواجه نصیر منتشر کردم. پس از آن ، پروژه ابن سینا را بر عهده گرفتم و از داخل و خارج از ایران مقاله ای درخواست کردم تا این کتاب منتشر شد. در حال حاضر علمای بزرگ ابن سینا بیشتر به مسائل متافیزیکی و عرفان ابن سینا پرداخته بودند; اگر جنبه های دیگر ابن سینا در غرب مورد مطالعه قرار گیرد ، مانند ریاضیات ، نجوم ، کیهان شناسی ، موسیقی ، و من دوست دارم با ارائه ترجمه چنین آثاری به ابن سینای معاصر در کشورم روی آورم. نویسندگان و مترجمان این کتاب از نویسندگان برجسته و صاحب نظر در حوزه پژوهشی خود هستند که متاسفانه در زمان تیراژ این کتاب دکتر ساسان سپنتا نویسنده ایرانی و آقای مائورو زونتا نویسنده فرانسوی دار فانی را وداع گفت. آنها گفتند که نمی توانند شاهد انتشار مقاله خود باشند.

آقای. یکی از مقالات خوب این کتاب متعلق به دکتر گلشن و شاگرد ایشان دکتر. جمالی که به آگاهی و رابطه ذهن و مغز از دیدگاه ابن سینا می پردازد. همچنین دو مقاله درباره آثار نجومی ابن سینا یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان فرانسه نوشته ام که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. ما همچنین مقالاتی در مورد منطق شیوه ها از دیدگاه ابن سینا از نظر منطق های خارجی داریم که توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده اند و این مقالات نیز نگاه جدیدی به مباحث منطقی ابن سینا دارند.

علت انتخاب تالیف کتاب درباره ابن سینا تنها شناخت ابن سینا نبود، بلکه نقشی بود که این نابغه بزرگ در تمدن اسلامی داشت. او به تنهایی الگوی تمدن است، از هر نظر که به آن نگاه کنید! مثلاً اگر زندگی نامه برخی از دانشمندان شرق و غرب را مطالعه کنید، می بینید که برای پیشبرد اهداف علمی، گاهی مجبور بوده اند از برخی از خواسته های قلبی دست بردارند و از دستورات آن ها اطاعت کنند. پادشاهان یا فرمانروایان بسیاری داریم که ذکر نام آنها را ضروری نمی دانم. برخی که فقط علم داشتند و از اخلاق و دین بی بهره بودند، به دلیل ارتباط با زندگی مادی و مال دنیا، علم خود را در خدمت دشمنان بشریت قرار دادند.

ویژگی دیگر ابن سینا این بود که وی توسط بسیاری از علوم زمان خود احاطه شده بود. امروزه به دلیل گسترش علم و پیدایش دانش جدید، برخی بر این باورند که بر خلاف گذشته، تنها در یک علم باید تخصص داشت و زندگی انسان برای تحصیل برخی از علوم برای محقق معاصر کافی نیست. اما حتی اینها نیز اغلب قادر به نوآوری و اکتشاف در همان حوزه تخصصی نیستند. من با برخی از این اساتید چه در دانشگاه صنعتی شریف و چه در دانشگاه های دیگر آشنا شده ام و متوجه شده ام که آنها نه تنها از مباحث اساسی ادبیات، دین، فلسفه و سیاست کشور خود بی اطلاع هستند. آنها همچنین در زمینه تخصص خود بی اطلاع هستند. مثلا من یک استاد ریاضی را می شناسم که جبری است اما وارد بحث های هندسی نمی شود و برعکس اگر ابن سینا را مطالعه کنید از اطرافیانش در علوم مختلف متحیر می شوید!

دانشگاه صنعتی شریف و استاد گروه فلسفه علم این دانشگاه یادداشتی در خصوص لزوم توجه بیشتر به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ برای ما ارسال کرده است که در ادامه می خوانید. ما ایرانیان بزرگان علمی و فلسفی خود را به طور عام و ابن سینا را به طور خاص به درستی و شاید نمی شناسیم و همین عدم شناخت ما را از عرضه کالاهای ارزشمند خود در بازار جهانی باز داشته است. از طرف دیگر غربی ها در این زمینه از ما پیشی گرفته اند. ابن سینا به دلیل گستردگی و غنای آثارش همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این به برکت علمای صادق و برجسته غربی است که شب و روز خود را صرف تحقیق در آثار این معجزه کرده اند. در تمام اعصار.به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید. تقریباً در همه کشورهای بزرگ جهان از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و اطراف ابن سینا برگزار شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه قابل مقایسه با مقالاتی که در ایران نوشته ایم نیست. انگیزه اصلی من از تالیف این کتاب ترجمه و چاپ برخی از این گونه مقالات بوده است و شما با بررسی مقالات این کتاب با من موافق خواهید بود.

23302

دکمه بازگشت به بالا