انواع هارد SAS و کاربرد آن ها

SAS یک تکنولوژی برای انتقال دیتا به هارد دیسک است. این فناوری نسخه‌ ارتقاء یافته SATA است و عملکرد بهتری دارد. SAS برگرفته شده از عبارت Serial Attached SCSI است که در این مقاله قصد داریم دو نوع اصلی این هارد را به شما معرفی کنیم.

انواع هارد SAS کدامند؟

دو نوع هارد SAS اصلی در بازار موجود است که شامل 10K و 15K هستند. این اعداد، مربوط به سرعت چرخش هارد دیسک است. هارد SAS 10K 10000 دور در دقیقه و هارد SAS 15K 15000 دور در دقیقه می‌چرخد.

IOPS ورودی و خروجی داده‌ها‌ در هر ثانیه را اندازه‌گیری می‌کند و بهترین معیار است. هارد SAS 10K حدودا 120 IOPS و هارد SAS 15K حدودا 180 IOPS است.

ویژگی‌ انواع هارد SAS

هردوی این هاردهای SAS برای افرادی به دنبال سرعت و امنیت بالا جهت انتقال داده‌هایشان هستند، مناسب است. هاردهای SAS 2.0 و SAS 3.0 از سرعت‌ انتقال 6 و 12 گیگابایت بر ثانیه‌ای برخوردار هستند که میان محصولات هم‌رده، سرعت بالاتری دارند.

هارد SAS 10K و هارد SAS 15K بین 300 تا 900 گیگابایت ظرفیت دارند. این مقدار در مقایسه با ظرفیت هاردهای نسل قبل یعنی SATA، کمتر است. البته Western Digital نسخه جدیدی از SAS SSD را طراحی کرده که ظرفیت آن چیزی در حدود 15 ترابایت است.

میزان عمر هاردهای SAS با توجه به MTBF که میانگین زمان خرابی یک قطعه است، حدودا 1 میلیون و 200 هزار ساعت تخمین زده شده‌است. مصرف برق هاردهای SAS در حالتی که کار نکنند، 5 الی 7 وات و در حالتی که کار کنند، 10 الی 14 وات است.

معمولا هاردهای SAS را برای سرورها استفاده می‌کنند و به دلیل قیمت بالاتر و ظرفیت کمتر نسبت به هاردهای SATA، برای مصارف عادی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند؛ برای مصارف عادی، هاردهای SATA کاربردی‌تر و محبوب‌تر از درایوهای نسل بعدی خود هستند.

زمانی که سرعت چرخش یک هارد افزایش پیدا کند، میزان مصرف انرژی آن هم بالاتر می‌رود؛ به همین دلیل، می‌توان نتیجه گرفت که مصرف انرژی درایوهای SAS بیشتر از درایوهای نسل قبلی خود است. صدا و لرزشی که هاردهای SATA دارند، کمتر از SAS است.

مزایای هارد SAS نسبت به SATA

همانطور که در مقاله ی ویژگی‌های سخت افزاری سرور اختصاصی گفتیم، به طور کلی هاردهای SAS نسبت به هاردهای SATA از مزایای بیشتری برخوردار هستند. اولین مورد این است که SAS به‌روزتر از SATA بوده و از فناوری سریع‌تری برخوردار است. پهنای باند SAS بسیار بیشتر از پهنای باند هاردهای نسل قبلی خود یعنی SATA است.

یکی دیگر از تفاوت‌های میان SAS و SATA، مربوط به امنیت است. از آن‌جایی که هاردهای SAS از فناوری به‌روزتر و پیشرفته‌تری نسبت به SATA استفاده می‌کند، سطح امنیتی بالاتری دارد و امنیت اطلاعات در آن تضمین‌شده است.

البته باید توجه داشته باشید که این مزایا باعث شده تا هاردهای SAS گران‌قیمت‌تر از هاردهای SATA باشند. همانطور که گفته شد، این درایو‌ها از ظرفیت پایین‌تری نسبت به درایوهای نسل قبلی خود برخوردار هستند اما این مورد باعث ارزان‌قیمت‌تر بودن هاردهای SATA نیست.

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد تمایز میان SAS و SATA می‌شود، هزینه‌های نگهداری است. هزینه نگهداری SAS به دلیل مصرف انرژی بیشتر و …، بالاتر از SATA است. در صورتی که قیمت هارد و هزینه نگهداری آن برایتان اهمیت بسیار بالایی دارد، خرید و استفاده از هارد SAS انتخاب مناسبی نخواهد بود.

اما اگر بحث قیمت را کنار بگذاریم، بدون شک استفاده از SAS انتخاب بهتری خواهد بود چرا که در تمامی فاکتورها (به غیر از ظرفیت) برتر از هاردهای نسل قبلی خودش است و فناوری پیشرفته‌تر و به‌روزتری دارد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به معرفی هاردهای SAS پرداختیم و مزایای استفاده از آن را برایتان شرح دادیم. با توجه به تفاوت‌هایی که میان SAS و SATA وجود دارد، می‌توان گفت که SAS حتی با وجود هزینه بیشتر، انتخاب بهتری است.

خروج از نسخه موبایل