عمومیمدیریت کسب و کار

نحوه محاسبه هزینه سوله

سوله از پرکاربردترین سازه‌های صنعتی است. نقطه شروع اجرایی هر پروژه صنعتی با ساخت سوله کلید می‌خورد. تخمین هزینه ساخت سوله به صورت دقیق به دلیل نوسانات شدید در بازار فولاد کار دشواری است. با این حال اگر بدانیم برای ساخت سوله نیاز به چه خدمات فنی و مهندسی نیاز داریم، تخمین هزینه ساخت سوله آسان‌تر خواهد بود. زیرا با استعلام قیمت کالا و خدمات مورد نیاز و یک ضرب و جمع ساده، هزینه نهایی محاسبه می‌شود.نحوه محاسبه هزینه سوله

شناخت اجزا و عناصر سوله

اگر شما سرمایه گذار یک پروژه صنعتی یا هر فعالیتی هستید که نیاز به دارد، در شروع کار لازم است با اجزا و عناصر یک سوله و مراحل ساخت آن به طور اجمالی آشنا باشید. در این قسمت مراحل ساخت سوله را به طور کاربردی و مختصر بیان می‌کنیم.

خدمات مهندسی قبل از ساخت: سوله هم مثل هر پروژه دیگری قبل از ساخت نیاز به خدماتی از قبیل نقشه برداری محل، طراحی سازه فلزی و محاسبات سازه‌ای و نهایتاً تهیه نقشه‌های اجرایی دارد. برای این کار لازم است به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ساخت سوله مراجعه کنید.

اجرای فونداسیون: فونداسیون سوله مشابه یک فونداسیون یک ساختمان طراحی و ساخته می‌شود. بعد از خاک‌برداری و رگلاژ سطوح، اجرای فونداسیون به صورت نواری انجام می‌شود. سپس در محل‌های اجرای ستون بیس پلیت‌های فولادی نصب می‌گردد.

اجرای قاب سوله: اسکلت اصلی سوله از چند قاب فولادی پرتال به صورت موازی تشکیل می‌شود. قاب‌های فولادی معمولاً پس از تولید در کارخانه برای نصب به محل منتقل می‌شوند. ستون‌ها و شاه تیر‌ها دارای مقاطع متغیر هستند تا مقاطع اقتصادی‌تر شوند. بعد از قاب سوله، نوبت به اجرای بادبند‌ها می‌شود. با نصب بادبند در سقف و دیوار اسکلت سازه آماده اجرای فاز دیوارکشی و کف سازی است.

سقف سوله : سقف سوله با تیر‌های فرعی به صورت Z شکل یا لاپه‌ها به همراه مهار‌های فلزی و پوشش رویه از ورق‌های کرکره‌ای ساخته می‌شوند.

دیوارچینی، کف سازی و جزئیات نهایی: مرحله آخر ساخت سوله مربوط به دیوار چینی، کف سازی، نصب در و پنجره است که با انجام آن سوله عملاً قابل استفاده خواهد بود.

نحوه محاسبه قیمت سوله

از موارد کلیدی و حساس در تدارک سازه مفید و اقتصادی هزینه ساخت سوله است. با در نظر گرفتن بزرگی سوله دهانه، عرض آن، ارتفاع ستون‌ها و ابعاد آن برای مجموعه، محاسبات دقیقی برای هزینه‌های ساخت تولیدات صنعتی نیاز انجام می شود.

عوامل زیادی وجود دارد که تاثیر مستقیمی روی قیمت دارد و سبب می شود قیمت نهایی آن مشحص شود که می توان به مواردی همچون قیمت متریال مصرفی، دستمزد کار و سایر لوازم مورد نیاز برای تولید سوله که مشخص کننده قیمت نهایی ساخت آن هستند. در ادامه این مطلب با بیستون سازه همراه باشید تا به بررسی نحوه محاسبه هزینه ساخت سوله بپردازیم.

حساب کردن متراژ سوله

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه شود متراژ سوله است که در قدم اول باید مشخص شود که در سوله ای که قرار است ساخته شود چه صنعتی شروع به کار خواهد کرد.

بهترست که یک متراژ تقریبی در نظر داشته باشید تا سوله را در آن اندازه بسازید. البته لازم به ذکر است که متراژ پیشنهادی شما صرفه یک عدد خام است که باید روی آن بررسی هایی انجام شود. بهتر است  زمانی که یک متراژ تقریبی به دست آوردید با شرکت سوله سازی یک جلسه ترتیب دهید تا سوله ای که قصد دارید خریداری کنید روی آن بررسی کاملی انجام شو تا در آینده شملی پیش نیاید.

محسابه وزن سوله

اگر می خواهید که یک سوله بسازید، این امکان برای شما ایجاد می شود که با توجه به داشتن مشخصات آن یعنی طول، عرض و ارتفاع آن وزن آن را محاسبه کنید. به زبان ساده وزن سوله همان مقدار وزن فولادی است که از آن در اسکلت سوله استفاده می شود.

هزینه ساخت سوله

ساخت سوله، مصالح و تکنیک های به کار رفته در آن، موضوع سازه ای مهم در دنیای صنعتی امروز محسوب می شود. عوامل زیادی در ساخت سوله و قیمت نهایی آن موثر هستند که با بررسی این عوامل می توان به قیمت هر متر مربع ساخت آن  دست یافت.

عوامل مختلفی در تعیین قیمت نهایی موثر هستند، از تنوع اندازه ها و امکان تعدیل قیمت تا آب و هوای محل ساخت و عملیات ساخت سوله و در دسترس بودن جرثقیل های سوله. و… می توان اشاره کرد.

عوامل موثر در قیمت انواع سوله

قبل از انتخاب سوله باید بدانید فاکتورهایی در هزینه آن تاثیرگذار است:

محل احداث سوله

این موضوع از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سوله دست دوم است. به این نکته توجه داشته باشید که هر چه محلی که قرر است سوله در آن احداث شود از کارخانه اصلی دورتر باشد، هزینه حمل و نقل آن بیش‌تر شده و در نتیجه روی قیمت کلی سوله نیز تاثیر دارد. همچنین در نظر بگیرید که سوله نباید روی زمین سست احداث شود، ابتدا باید خاک آن منطقه را مقاوم سازی کنید و این مورد هم هزینه سوله را افزایش می‌دهد. بهتر است دیواره های سوله مقاوم باشد تا در برابر شرایط بد جوی بتواند سازه شما را محافظت کند و هر چقدر دیواره‌های سوله بزرگ‌تر باشد، هزینه سوله سازی نیز بالاتر است.

متراژ و مساحت سوله

مساحت سوله نیز در قیمت آن تاثیرگذار است و هر چقدر مساحت یک سازه بالاتر باشد، هزینه آن نیز بالاتر می‌رود.

کاربرد سوله

با توجه به اینکه شما قرار است چه سوله‌ای را برای استفاده خریداری کنید، در قیمت آن موثر است. مثلا سوله ورزشی قیمت بالاتری نسبت به سوله انبار دارد چرا که ارتفاع دیوارهای سوله ورزشی باید بالاتر باشد.

مواد به کار رفته در ساخت سوله

پوشش سوله، سقف، دیوارها و سایر مواد مصرفی به کار رفته در آن روی قیمت سوله تاثیرگذار هستند و هر چقدر میزان کیفیت مواد بالاتر باشد، شما باید هزینه بیش‌تری را برای ساخت سوله پرداخت کنید. قیمت ساندویچ پانل، پیشم شیشه، میلگرد، تیرآهن، لوله و ورق سوله همگی در هزینه تاثیرگذار هستند.

نوسانات قیمت فولاد و آهن

نوسان ارز و دلار روی قیمت آهن و فولاد موثر است. با توجه به شرایط اقتصادی شما هر چه سریع‌تر می‌بایست برای ساخت سوله اقدام کنید که این نوسان کم‌تر شامل حالتان شود و بتوانید با قیمت مناسب‌تری آن‌ها را تهیه کنید.

ابعاد سوله

در ساخت سوله ابعاد و وزن آن در واحد هر متر مربع تاثیرگذار است. ساخت سوله با ابعاد کوچک‌تر و وزن پایین‌تر هزینه ارزان‌تری نسبت به سوله با ابعاد بزرگ‌تر دارد.

وزن سوله

قطعا وزن انواع سوله تحت تاثیر عوامل مختلفی چون عرض دهانه، ارتفاع سوله، میزان بار وارده بر آن (باد و برف) قابل اندازه گیری است. بنابراین می تواند وزن سازه بسیار بر روی قیمت آن تاثیر گذار باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا