مهم ترین نکات در زمان تهیه دستگاه قند خون

امروزه به دلیل رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و ورزش در کنار عوامل دیگری مانند چاقی، استرس و … میزان قند خون بسیاری از افراد افزایش یافته و تعداد مبتلایان به دیابت رو به افزایش است. بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، حدود 4 تا 5 میلیون نفر در کشور از دیابت رنج می برند. بنابراین داشتن دستگاه قند خون یکی از ضروریات زندگی خانواده های مبتلا به دیابت است. در این مقاله سعی داریم نحوه استفاده از دستگاه قند خون را به شما معرفی کنیم و بهترین دستگاه قند خون چه ویژگی هایی باید داشته باشد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دیابت چیست و چه زمانی رخ میدهد؟

گلوکز نوعی قند ساده و منبع اصلی انرژی بدن است. بدن، کربوهیدرات هایی که میخوریم را تبدیل به گلوکز میکند. مقدار قند موجود در خون، توسط هورمونی به نام انسولین کنترل میشود. حال اگربدن نتواند به میزان کافی انسولین ترشح کرده و یا انسولین تولید شده به درستی کار نکند میزان گلوکز سطح خون افزایش یافته و منجر به دیابت میشود.

همچنین عواملی مانند پرکاری تیروئید، پانکراس، تروما و یا داروهایی مانند استروئیدها میتوانند سطح قند خون بالا را سبب شوند.

دیابت به چند نوع تقسیم میشود؟

بطور کلی دیابت به دسته اصلی تقسیم میشوند از جمله‌:

  1. دیابت نوع یک
  2. دیابت نوع دو
  3. دیابت حاملگی

دیابت نوع یک: این نوع از دیایت که علت اصلی آن عدم تولید انسولین کافی توسط بدن است معمولا در کودکان و نوجوانان رخ میدهد و با عواملی همچون؛ تکرر ادرار، تشنگی فراوان، کاهش وزن و خستگی و گرسنگی شدید همراه است. بطور کلی دلیل مشخصی برای بروز این دیابت یافت نشده است اما عواملی مانند اختلال در سیستم دفاعی بدن که میتواند منجر به ازبین رفتن سلولهای تولیدکننده در لوزالمعده شود میتواند سبب این دیابت شود. این افراد باید روزانه انسولین تزریق کنند.

دیابت نوع دو: شایع ترین و معروف ترین دیابت، دیابت نوع دو بوده که معمولا ۹۰٪ افراد مبتلا شده و بزرگسالان دارای این نوع دیابت میباشند. این دیابت معمولا دیر تشخیص داده شده و بایدتوسط آزمایش مشخص شوند. علت بوجود آمدن دیابت نوع دو، موثر واقع نشدن انسولین ترشح شده توسط لوزالمعده میباشد. افراد چاق‌، افرادی که زمینه ارثی دیابت دارند معمولا مستعد مبتلا شدن به این نوع مبیاشند که با کنترل قندخون، کاهش وزن و تغذیه سالم میتوان سطح قند خون را کاهش داد.

دیابت حاملگی: مخصوص بانوان باردار بوده که ممکن است در اواخر دوره بارداری دچار آن شوند و معمولا پس از زایمان، این دیابت ازبین میرود.

دستگاه قند خون چیست و چگونه میتوان با آن کار کرد؟

دستگاه اندازه گیری قند خون از تجهیزات خانگی و از دستگاه هایی است که توسط آن میتوان میزان گلوکز موجود در خون را اندازه گرفت. به طورکلی و برطبق گزارشات انجمن دیابت، افرادی که روزانه انسولین تزریق میکنند، افرادی که دارای افت قند خون(هیپوگلیسیمی) هستند، افرادی که مستعد ابتلا به دیابت بوده و یا زمینه وراثتی دارند میبایست با خرید دستگاه قند خون، میزان قند خون خود را به طور مرتب جهت جلوگیری از عوارض دیابت کنترل کنند.

نحوه کارکردن با دستگاه قند خون بدین صورت است که برای بار اول ابتدا باطری های موجود در دستگاه را داخل آن گذاشته و دستگاه را روشن کرده و سپس تاریخ و ساعت دستگاه را تنظیم میکنیم. این مرحله فقط هنگام اولین بار استفاده انجام داده و برای دفعات بعد نیازی به تنظیم کردن ساعت و تاریخ نیست. سپس نوار قند را داخل دستگاه قند خون گذاشته و توسط لانست مقداری خون از انگشت میگیریم و خون را به نوار نزدیک کرده تا دستگاه پس از چند ثانیه میزان قند خون شما را ثبت و نمایش دهد.

توجه به نکات مهم زیر جهت اندازه گیری قند خون ضروری است:

  1. قبل از انجام آزمایش، حتما دست های خود را با آب وصابون بشویید.
  2. همیشه اول نوار قند را داخل دستگاه بگذارید و سپس خون خود را روی آن بچکانید. بسیاری از افراد ابتدا خون را روی نوار ریخته و سپس نوار را داخل دستگاه قرار میدهند که در این صورت خطا روی صفحه نمایش ظاهر میشود.
  3. زمانی قطره خون خود را روی نوار بچکانید که علامت قطره خون روی صفحه نمایش دستگاه نمایش داده شده باشد، درغیر اینصورت Error نمایان میشود.
  4. به تاریخ انقضای نوار حتما توجه کنید. درصورتیکه تاریخ نوار گذشته باشد، نمیتوان به صحیح بودن میزان اندازه گیری شده استناد کرد.
  5. سوزن و نوارها یکبار مصرف بوده و بعد از هربار استفاده دور بیاندازید.

مهم ترین پارامترهایی که یک دستگاه قند خون خوب باید داشته باشد چیست؟

بطور کلی چند فاکتور مهم جهت دقیق بودن دستگاه دستگاه قند خون موثر است از جمله:

  1. دردسترس بودن نوارهای اندازه گیری:

یکی از ویژگی هایی که یک دستگاه قند استاندارد باید داشته باشد این است که در هر زمان نوارهای دستگاه به راحتی در دسترس باشد. بسیاری از دستگاه ها با وجود دقیق و خوب بودن ، نوارهای آنها دربازار به آسانی وجود نداشته و به عبارتی از رده خارج شده اند. پس باید دستگاهی تهیه کنید که خیالتان بابت نوارهای آن راحت باشد. چون در غیر این صورت مجبور به تعویض دستگاه خود خواهید شد. به عنوان مثال دستگاه قند خون آوان یکی از دستگاه های است که به راحتی می توانید نوار قند خون آن را تهیه کنید. این دستگاه در ترب موجود می باشد.

  1. آسانی در استفاده و عدم نیاز به کدگذاری دستی:

یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای تهیه دستگاه قند خون به آن توجه کنید آسانی هنگام استفاده کردن از آن است. از آنجا که بیماران دیابتی لازم است چندبار در طول روز قند خود را چک کنند لازم است دستگاه نیازی به کدینگ دستی نداشته باشد. درچندین سال قبل، دستگاه قند خون هایی وجود داشتند که میبایست کد دستگاه را وارد کرده تا دستگاه کالیبره شوند. این کار برای افراد مسن ممکن است سخت باشد. جدیدا دستگاه های موجود در بازار با هربار روشن کردن دستگاه به صورت خودکار کدینگ شده و نیازی به تنظیم نیست.

  1. داشتن قابلیت حافظه و ذخیره نتایج:

از دیگر ویژگی هایی که یک دستگاه قند خون خوب باید داشته باشد قابلیت حافظه آن است که بتوان میزان قند خون را طی یک هفته، دوهفته یا یک ماه اندازه گرفت و در دستگاه ذخیره کرد. این قابلیت به پزشک کمک میکند تا بررسی کند میانگین قند خون شما در ساعات مختلف و درطی یک هفته چقدر بوده و بر طبق آن میزان دوز دارو یا انسولین را تعیین کند. دستگاه های تست قند خون عرضه شده در عرفان طب از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

  1. مجهز به سیستم اندازه گیری حجم خون:

این ویژگی به این معناست که درصورتیکه حجم خونی که به دستگاه وارد شد، اگر به میزان معین نبود، دستگاه Error را روی صفحه نمایش نشان داده و عدد غیر واقعی که صحیح نیست اندازه گیری نشود. اصولا دقت دستگاه باید تاحد ممکن دربالاترین سطح باشد تا پزشک بتواند وضعیت بیمار را ارزیابی کند. زیرا هرگونه خطا درنتیجه گیری میتواند صدمات زیادی درپی داشته باشد.

  1. داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش:

به دلیل اینکه دستگاه قند خون ها درصورتیکه خراب شوند یا به درستی کار نکنند، زیاد قابل تعمیر نیستند، پس بهتر است برای خرید این نکته را درنظر بگیرید و دستگاهی با دارابودن ضمانت نامه تهیه کنید تا از بابت خراب شدن ان نگرانی نداشته باشید.

متاسفانه امروزه دیابت در کشور ما بسیار شایع شده است به همین دلیل کنترل دیابت یکی از ارکان مهم حفظ سلامت فردی است. با کمک دستگاه قند خون و اندازه گیری مستمر می توانید وضعیت سلامتی خود را ارزیابی کرده و قبل از ابتلا به دیابت از آن پیشگیری کنید.

خروج از نسخه موبایل