علمی و پزشکی

تکالیف کمیسیون اصل ۹۰ برای وزارت بهداشت

تکالیف کمیسیون اصل ۹۰ برای وزارت بهداشت

کمیسیون اصل نود مجلس مصوب کرد که وزارت بهداشت ظرف یک ماه آیین نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت را به گونه‌ای تدوین کند که بر مبنای استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

به گزارش ایواره. کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی روز گذشته (۲۰ آذر) جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان وزیر درباره تکالیف این وزارت خانه در اجرای مصوبه هیات وزیران مربوط به «آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت» و همچنین تخلف سازمان غذا و دارو در اعطای مجوز انحصاری دارورسانی درب منزل به یک شرکت خاص تشکیل داد.

جمع بندی جلسه کمیسیون اصل نود به شرح زیر است:

۱-ایرادات پیش نویس آیین نامه موضوع ماده (۸) آیین‌نامه فوق‌الذکر هیأت‌وزیران با تمرکز بر محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان در لایه اپراتوری و جلوگیری از ایجاد انحصار برای مجموعه‌های خاص، اشکالات موجود در آیین‌نامه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرتفع و ظرف مدت یک ماه به تصویب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برسد. از جهت محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان بنا به تصریح ماده ۸ آیین‌نامه، «با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان»، آیین‌نامه باید برهمین مبنا نگارش شود و کمیسیون اصل نود تطبیق آیین‌نامه را با اهداف مندرج در ماده ۸ مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

۲-دستورالعمل موضوع گ تبصره «۲» ماده (۸) آیین‌نامه هیأت وزیران با توجه به اعلام نظر مورخ ۱۲/ ۷/ ۱۴۰۲ معاونت حقوقی ریاست جمهوری، با تمرکز بر تعیین استانداردهای بهداشتی و ضوابط خرده‌فروشی دارو از مبدأ داروخانه‌های دارای مجوز از طریق پلتفرم‌های برخط و با انتشار و ابلاغ فهرست داروهای غیرمجاز و تفکیک داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه (OTC) و همچنین امکان دسترسی پلتفرم‌ها به سامانه رهگیری و اصالت سنجی دارو (TTAC) ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و پس از طرح در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و اخذ نظرات اعضا، ابلاغ شود.

۳- پیش نویس آیین‌نامه موضوع ماده ۲۲ آیین‌نامه هیأت وزیران ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دریافت نظرات ذی نفعان اقتصادی تدوین و جهت تصویب به دبیرخانه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال ارسال گردد.

۴- نظر به اینکه مطابق ماده ۶۰ و ۷۹ قانون تجارت الکترونیکی، تکلیف نگارش آیین‌نامه پردازش داده‌های بهداشتی و درمانی برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (برنامه و بودجه) نهاده شده است، این وزارت مکلف است پیش‌نویس آیین‌نامه فوق را ظرف مدت ۳ ماه تدوین و به هیأت وزیران ارسال نماید. علاوه بر این کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی بنابر صلاحیت‌های خود می‌تواند آیین‌نامه تبادل داده‌های سلامت در سامانه‌های دولتی را طرح و تصویب نماید که بایستی در چارچوب آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران در موضوع ماده ۶۰ و ۷۹ قانون تجارت الکترونیکی باشد.

۵- مجوز انحصاری تحویل دارو درب منزل اعطایی به شرکت سهامی بیمه دی از حیث عدم ثبت مجوز در درگاه ملی مجوزها، مغایر تبصره «۲» ماده (۱) قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار مصوب ۱۴۰۰ و از حیث امتناع از صدور مجوز برای دیگر کسب و کارهای متقاضی همان خدمت مشمول تبصره ۲ ماده ۷ اصلاحی ۱۳۹۹ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی محسوب می‌شود لذا مجوز اعطا شده بایستی مسترد یا امکان ارائه خدمات مطابق تبصره ۲ ماده ۸ آیین نامه هیأت وزیران به صورت مساوی برای همه کسب و کارهای متقاضی و دارای شرایط و مشمولیت برای تحویل دارو، به آحاد جامعه فراهم شود.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا