اجتماعیمدیریت کسب و کار

تفاوت ریلز و تیک تاک

قابلیت Reels اینستاگرام و ترفندهای آن

اینستاگرام در طول سال‌ها امکانات کاربردی زیادی به این برنامه اضافه کرده است. با این کار ثابت کرده است که یک شبکه اجتماعی عالی برای برقراری ارتباط با دوستان و همچنین توسعه کسب و کار می‌باشد. در سال ۲۰۲۰ یک قابلیت جدید و بسیار کاربردی به نام Reels به اپلیکیشن اینستاگرام اضافه شد. نام کامل این ویژگی اینستاگرام Reels for Storeis می‌باشد. با استفاده از این ویژگی جذاب instagram igtv downloader می‌توانید ویدیوهای کوتاه و جالب تعاملی با مدت زمان ۱۵ تا ۶۰ ثانیه‌ بسازید. می‌توانید در زمان کوتاهی محتوای مورد نظر خود را ارائه دهید. از ویژگی ریلز اینستاگرام می‌توان برای تبلیغات کوتاه یا ارائه محتوای آموزشی استفاده کرد. در واقع قابلیت ریلز بیشتر به منظور رقابت با تیک‌تاک ارائه شده است.

این روزها که به دلایل مسائل سیاسی میان چین و کشورهای هند و آمریکا شبکه اجتماعی تیک‌تاک در حال از دست دادن تعداد زیادی از کاربران خود می‌باشد، اینستاگرام قصد دارد با اضافه کردن این امکانات جای تیک‌تاک را برای کاربران پر کند.

تفاوت ریلز و تیک تاک

چی کار کنیم آنفالو نکنند؟

ریلز اینستاگرام قابلیت جدیدی است که به شما اجازه می‌دهد تا ویدیوهای کوتاه ۱۵ ثانیه تا یک دقیقه‌ای را در یک فید اختصاصی جدید ایجاد کرده و آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. این قابلیت شباهت بسیاری با تیک‌تاک دارد. Reels اینستاگرام امکانات و ابزارهای خلاقانه و متنوعی برای ساخت ویدیو در اختیار کاربران قرار می‌دهد. می‌توانید ویدیوها را ظبط کنید و با متن، جلوه‌های ویژه و… را ویرایش کنید و سپس آن را به اشتراک بگذارید.

تفاوت Reels اینستاگرام با تیک‌تاک

ریلز اینستاگرام رقیب جدی تیک‌تاک است، علاوه بر شباهت‌های بسیار تفاوت‌هایی نیز دارند. هدف اصلی تیک‌تاک و ریلز اینستاگرام یکی است. این قابلیت‌ها به منظور فراهم کردن فضایی خلاقانه برای ایجاد و ویرایش ویدیوهای کوتاه و به اشتراک‌گذاری آن‌ها با مخاطبان است. با این وجود تفاوت‌های گسترده‌ای نیز دارند:

ریلز یک ویژگی در داخل برنامه اینستاگرام است اما تیک‌تاک یک پلتفرم است. فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده به عنوان Reels پس از گذشت ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند. اما در تیک‌تاک تمام ویدیوهای ضبط شده و به اشتراک گذاشته شده باقی می‌مانند.

نحوه فعال‌سازی و استفاده از Reels اینستاگرام

برای استفاده از قابلیت ریلز اینستاگرام ابتدا وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید.

  • علامت + را بزنید.
  • Story را انتخاب کنید.
  • پایین گزینه Reels را پیدا کنید و آن‌را انتخاب کنید.
  • ویدیو مورد نظر خود را ضبط کنید.
  • پس از اتمام فیلم‌برداری ویدیو را ویرایش کنید. در این مرحله هر قسمت از ویدیو را که خواستید می‌توانید حذف کنید یا از اموجی و متن روی ویدیو استفاده کنید.
  • با کلیک کردن روی آیکون میکروفون می‌توانید در زمان ضبط فیلم صدای خود را به آن اضافه کنید. همچنین این امکان وجود دارد که با استفاده از این گزینه روی ویدیو خود موزیک گذاشته و آن‌را با صدای خود میکس کنید.
  • در آخر یک کاور مناسب برای Reels خود انتخاب کنید. کاورهای ریلز اینستاگرام مانند کاور IGTV است.
  • یک اسم مرتبط با موضوع در نظر بگیرید.
  • متن مورد نظر را در کپشن بنویسید.
  • سپس آن‌را منتشر کنید

۸ تفاوت اساسی تیک‌تاک و ریلز اینستاگرام

با بررسی جزئی‌تر قابلیت و شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک، ممکن است به تفاوت‌های ریز و درشت بسیاری برخورد کنید؛ اما ۸ تفاوت اساسی و بسیار مهم وجود دارند که ریلز و تیک‌تاک را در دو دسته‌ی کاملا جدا قرار می‌دهند و در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که برای ریلز اینستاگرام و تیک‌تاک می‌توان برشمرد، محدودیت زمانی محتوای تولید شده در آن‌ها است. کاربران تیک‌تاک می‌توانند ویدئوهایی ۶۰ ثانیه‌ای ضبط و منتشر کنند؛ در حالی‌که این زمان در ریلز، تنها ۳۰ ثانیه است. محدودیت زمانی بیشتر ریلز اینستاگرام، کاربران را واردار می‌کند تا برای ساخت ویدئوهای مناسب، خلاقیت بیشتری به خرج دهند که نمونه‌ی این خلاقیت‌ها را می‌توان در ریلزهای ساخته شده توسط برند‌هایی چون سفورا و لویی‌ویتان مشاهده کرد.

·        امکانات و ابزارهای ویرایش

درست است که ریلز و تیک‌تاک، هر دو امکانات و ابزارهایی را برای ساخت و ویرایش ویدئو در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند؛ اما آنچه تیک‌تاک در این زمینه به کاربران عرضه می‌کند، مسلما یک قدم جلوتر از اینستاگرام است. کاربران تیک‌تاک در عین‌ حال این امکان را دارند که با یکدیگر تعامل کرده و ویدئوهای مشارکتی تهیه کنند؛ ولی اینستاگرام از وجود چنین قابلیت منحصربه‌فردی بی‌بهره است.

·        الگوریتم‌های فعالیت دو پلتفرم

تفاوت بسیار مهم دیگری که می‌توان برای تیک‌تاک و ریلز اینستاگرام عنوان کرد، به الگوریتم‌های فعالیت این دو پلتفرم مربوط می‌شود. تیک‌تاک به‌صورت کاملا واضح و مشخص در رابطه با الگوریتم‌های خود توضیح داده و گفته است که ویدئوهای نمایش داده شده برای کاربران بر اساس فاکتورهایی مانند: علاقه‌مندی‌های آن‌ها، میزان تعاملی که با ویدئوهای دیگر دارند، مکان جغرافیایی آن‌ها و حتی دستگاه تلفن همراهی که در اختیار دارند، تعیین می‌شود؛ اما اینستاگرام در این رابطه هیچ توضیح مشخصی نداده و معیارهای نمایش ویدئوهای ریلز در اکسپلور، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

·        گزینه‌های ارائه شده برای موسیقی

اکانت‌های بیزنسی اینستاگرام برای دسترسی به کتابخانه‌ی موسیقی این شبکه، با محدودیت‌هایی مواجه هستند و به همین دلیل در بسیاری از مواقع، امکان استفاده از این موسیقی‌ها را ندارند؛ در حالی که کاربران تیک‌تاک بدون هیچ محدودیتی می‌توانند به کتابخانه‌ی موسیقی این شبکه دسترسی داشته باشند و با انتخاب گزینه‌های مورد نظر، ویدئوهای دلخواه‌ خود را تهیه کنند.

از دیگر تفاوت‌های بسیار مهمی که بین تیک‌تاک و ریلز اینستاگرم وجود دارد، می‌توان به تفاوت گروه سنی اکثر کاربران این پلتفرم‌ها اشاره کرد. طبق بررسی‌های انجام شده، بیشتر کاربران تیک‌تاک را گروه‌ سنی نوجوان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که کاربران اینستاگرام، از نظر سنی در رده‌های بالاتری قرار دارند.

برخلاف ریلز اینستاگرام که گزینه‌ی تبلیغات پولی ندارد، تیک‌تاک این فرصت را فراهم آورده است و کاربران این شبکه‌ی اجتماعی می‌توانند به لطف این قابلیت، کسب درآمد کنند. تیک‌تاک در این زمینه، گزینه‌های مختلفی را به کاربران خود ارائه می‌دهد و فرصت کسب درآمد دلاری را برای آنان فراهم می‌آورد.

شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام، حضور فعال‌تری در زمینه‌ی تجارت الکترونیک دارد و با فراهم آوردن قابلیت مشاهده‌ی مشخصات محصول برای کاربران، توانسته است قدم بزرگ و مثبتی در این عرصه بردارد. این در حالی است که تیک‌تاک در حال زمینه‌سازی برای ورود به این عرصه است و به گفته‌ی خود، تصمیم دارد قراردادی را برای همکاری با کمپانی شاپیفای امضا کند.

کاربران شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک می‌توانند آمار مربوط به فعالیت‌های خود را در اختیار داشته باشند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. این در حالی است که چنین قابلیتی در رابطه با ریلز اینستاگرام وجود ندارد و شما هیچ راهی برای مشاهده و تحلیل داده‌های مربوط به فعالیت‌هایتان ندارید.

استفاده از ریلز اینستاگرام؛ نیمه‌ی پر لیوان را ببینید!

مهم‌ترین مزیتی که برای استفاده از قابلیت ریلز می‌توان نام برد، قدمت اینستاگرام و جاافتادن آن در میان مخاطبان است. برندهای مطرح بازار، سال‌ها است که در این پلتفرم مشغول فعالیت هستند و توانسته‌اند مخاطبان و مشتریان وفاداری را نیز برای خود دست‌وپا کنند؛ به همین دلیل نیز این برندها می‌توانند به‌راحتی، ریلز را در میان فعالیت‌های خود جای دهند و از مزایای آن در بازاریابی استفاده کنند. گروه سنی کاربران اینستاگرام که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از ریلز اینستاگرام در مقایسه با تیک‌تاک به‌شمار می‌رود.

مهم‌ترین مزیت استفاده از تیک‌تاک چیست؟

همان‌طور که گفتیم، بر اساس آمارهای منتشر شده، بیشترین کاربران شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. با توجه به این موضوع، حتی اگر مخاطبان شما در میان این گروه سنی قرار ندارند نیز می‌توانید با فعالیت در این پلتفرم، کاربرانی را که در آینده  به جمع مخاطبین هدف شما اضافه خواهند شد، تحت پوشش قرار داده و نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده‌ی کسب‌وکار خود انجام دهید.

منبع: toolzu.com

دکمه بازگشت به بالا