فرهنگ و هنر

مدیر صندوق حفظ و احیا تغییر کرد

مدیر صندوق حفظ و احیا تغییر کرد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، «شهاب طلایی شکری» را به سمت مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی منصوب کرد.

به گزارش ایواره، پیش از این حسین ساری که هم‌اکنون مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث ‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی است، عهده‌دار این سمت بود.

شهاب طلایی که با حکم عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سمت مدیرعاملی و رئیس هیئت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی منصوب شده است، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بوده و بیشترین سوابق حرفه ای او در زمینه گردشگری بوده است.

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز اشاره کرده او سرپرست گروه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو کمیته مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو کارگروه چشم‌انداز گردشگری ایران در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، عضو گروه برنامه‌ریزی درسی رشته گردشگری، عضو هیأت مدیره گروه هتل‌های پارسیان، سرپرست معاونت دفتر مطالعات مدیریت و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بوده است.

 صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به استناد ماده ۱۱۴ برنامه چهارم توسعه، در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد و بعدها توسعه صنایع دستی و فرش دستباف به ماموریت‌های آن اضافه شد و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز پیشنهاد تبدیل آن به صندوق توسعه گردشگری مطرح شده بود. در آن بند لایحه آمده بود: «با هدف حمایت از اقتصاد گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، صندوق توسعه‌ صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی فرهنگی به صندوق توسعه‌ گردشگری تغییر نام می‌یابد. اصلاحات اساسنامه جدید بر پایه مأموریت محوله، توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (مسؤول) و سازمان ‌برنامه و بودجه کشور ظرف سه‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران می‌رسد.» اما پس از مخالفت‌های بسیار درباره تغییر ماموریت این صندوق که باید در راستای حفظ و مرمت ابنیه تاریخی باشد، نمایندگان مجلس، بند مربوط به تشکیل صندوق توسعه‌ گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۲ را حذف کردند.

در اساسنامه صندوق احیاء شرح وظایف و اختیارات، به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی دولتی به این شرح تعیین شده است: تشویق و هدایت و حمایت از فعالیت‌های قانونی سرمایه‌گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط، حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیای بناهای تاریخی برای توسعه ظرفیت‌های فنی و مهندسی در این زمینه، اعطای تسهیلات حمایتی به بهره‌برداران و انجام سایر امور مرتبط با توسعه و تقویت احیاء و بهره‌برداری اماکن تاریخی  با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا