علمی و پزشکی

عکس| کشف دو سیاره فراخورشیدی مملو از آب

دانشمندان دانشگاه مونترال اخیراً دو سیاره فراخورشیدی را به روز کرده اند و می گویند این سیارات احتمالاً پر از آب هستند سیارات درگیر ابتدا توسط ماموریت کپلر کشف شدند، اما اکنون با کمک تلسکوپ فضایی هابل و اسپیتزر بررسی های بیشتری انجام شده است و به نظر می رسد که ما با بهترین شواهد موجود بر اساس کشف دو زمین طرف هستیم. -مثل سیارات آبی

دو سیاره Kepler-138 c و Kepler-138 d در فاصله 218 سال نوری، هیچ ستاره ای در آسمان وجود ندارد و آنها به دور یک ستاره کوتوله قرمز می چرخند. «بيورن بنكه» از نويسندگان اصلي اين مقاله و استاد فيزيك دانشگاه مونترال مي گويد: «در ابتدا سياراتي را تصور مي كنيم كه كمي بزرگتر از زمين هستند، گوي هاي بزرگي از فلز و سنگ، شبيه به نسخه هاي بزرگتر زمين. به همین دلیل است که ما آنها را ابر می نامیم.”

با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که این دو سیاره تفاوت زیادی با تصورات قبلی ستاره شناسان دارند و بخش زیادی از حجم آنها از آب تشکیل شده است. بنكه ميگويد: «اين بهترین مدرکی که تاکنون از سیارات آبی پیدا کرده ایم. “

تصویر| کاشف دو کریت فراخورشیدی مملو از اب

شاید شبیه اوکیانهای زمین نباشد

اندازه سیارات کپلر 138 سی و اندازه زمین برابر با سیاره ماست. با این حال، سطح این سیارات بسیار کمتر از سطح زمین است. محققان می گویند آبی که در این سیاره وجود دارد ممکن است مانند اقیانوس های زمین مستقیماً روی سطح سیاره وجود نداشته باشد. با این حال، این آب می تواند احتمال وجود حیات فرازمینی را در این سیارات افزایش دهد.

“Caroline Piault” رهبر این تحقیق از موسسه تحقیقاتی تروتیر می گوید: “حتی در جو کپلر-138 احتمالاً بالاتر از نقطه جوش آب است و ما انتظار داریم که جو دیگ بخار باشد. گرم و متراکم است.” ولی زیر ین اتماسفر بوخاری به احتمال وجود آب مایع در فشار زیاد یا در حالت دیگری از آب با فشار بالا «بخار آب» می گویند.

227227