عمومیمدیریت کسب و کار

از بین بردن لکه چربی از روی فرش

ریخته شدن چربی و روغن بر روی فرش‌ها، موکت‌ها و… امری طبیعی است که ممکن است در طول سال بارها اتفاق بیفتد؛ اما پاک کردن این لکه‌ها می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. لکه‌های چربی برخلاف لکه‌هایی همچون جوهر، خون، ادرار، آبمیوه، قهوه، بستنی و… به شدت چسبناک بوده و به‌سختی تمیز می‌شوند. برای پاک کردن لکه روغن و چربی بر روی فرش می‌توان از روش‌های خانگی مختلفی استفاده کرد؛ اما در حقیقت استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی، مطمئن‌ترین و بهترین روش خواهد بود. از آنجایی که برای تمیز کردن یک لکه چربی، نیازی به شستشوی کامل فرش نیست، می‌توان از مواد و روش‌های خانگی مختلفی برای این کار استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی نحوه پاک کردن لکه روغن و چربی بر روی فرش و مهم‌ترین کات تمیز کردن این لکه‌ها می‌پردازیم.

«در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر آگاهی و اطلاعات کافی ندارید، بهتر است که با تحقیق در خصوص بهترین قالیشویی‌های تهران و انتخاب ، قالی خود را به آن‌ها بسپارید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

نحوه پاک کردن روغن از روی فرش

فرش‌ها از مهم‌ترین و پرطرفدارترین ارکان تزئینی و دکوراسیون منزل هستند که به دلیل زیر پا بودن، زودتر کثیف شده و بیشتر احتمال دارد که مواد مختلف روی آن ریخته شود.

ریخته شدن روغن و چربی‌های مختلف غذا، لوازم‌آرایشی و… بر روی فرش، امری طبیعی است که ممکن است به دفعات رخ دهد. برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان از راهکارها و روش‌های متعددی استفاده کرد؛ هر چند که در انتخاب محلول و مواد تمیزکننده و روش کار باید دقت بالایی داشت. افرادی که دانش، مهارت و تخصص کافی برای چنین کارهایی را نداشته باشند، ممکن است باعث آسیب فرش، خصوصاً فرش‌های دستباف و قیمتی شوند؛ به همین دلیل استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی، بهترین و مطمئن‌ترین روش برای این کار خواهد بود.

محلول‌های پاک کردن لکه روغن از روی فرش

خوشبختانه راهکارها و روش‌های متعددی برای تمیز کردن انواع لکه‌ها خصوصاً لکه‌های ناشی از چربی و روغن از روی فرش‌ها وجود دارد. در نتیجه شما می‌توانید در صورت دسترسی به هرکدام از این مواد، به سادگی لکه‌ها را تمیز کنند. از جمله کاربردی‌ترین محلول‌های تمیزکننده لکه چربی از روی فرش و موکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محلول آب و مایع ظرفشویی
  • محلول سرکه سفید، نمک و آب
  • محلول هیدروژن پراکسید و آب ولرم
  • محول آب و شامپوفرش
  • محلول آب و صابون
  • محلول آمونیاک
  • محلول‌های شیمیایی آماده
  • محلول الکل و آب
  • محلول مایع ظرف‌شویی و سرکه سفید
  • محلول جوش‌شیرین و سرکه یا آب
  • محلول آب، وایتکس و سرکه سفید و…

در ادامه مهم‌ترین این موارد را برای شما توضیح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

  1. از بین بردن لکه روغن از روی فرش با نشاسته ذرت

یکی از روش‌ها و راهکارهای خانگی برای پاک کردن لکه روغن و چربی بر روی فرش ،استفاده از نشاسته ذرت است. در این روش، ابتدا مقداری نشاسته ذرت را روی محل لکه بریزید؛ به شکلی که کاملاً سطح لکه را پوشش دهد. سپس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت با استفاده از جاروبرقی، نشاسته را تمیز کرد.

در مرحله بعد چند قطره مایع ظرفشویی را روی محل لکه ریخته و با استفاده از یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. در آخرین مرحله نیز با استفاده از آب، محل لکه را شستشو داده و خشک کنید. پیشنهاد می‌کنیم این کار را تا تمیز شدن کامل لکه ادامه دهید.

«نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر چیزی روی فرشتان ریخت، در اولین مرحله باید مواد اضافی را با استفاده از دستمال، قاشق، کارد و… از روی فرش یا موکت بردارید و پس از آن مراحل تمیز کاری و از بین بردن لکه را آغاز کنید.»

  • از بین بردن لکه روغن از روی فرش با خمیر اصلاح

خمیر ریش یا خمیر اصلاح نیز یکی از بهترین موادی است که می‌تواند در تمیز کردن انواع لکه‌های چربی استفاده شود. در این روش بعد از تمیز کردن مواد اضافه، مقداری خمیر اصلاح را روی آن ریخته تا کاملاً سطح لکه را پوشش دهد. سپس بعد از چند دقیقه و نرم شدن کامل لکه، می‌توان با استفاده از یک دستمال نرم، خمیر را از سطح فرش برداشت. چنانچه لازم بود، می‌توان این کار را چند مرتبه تکرار کرد تا لکه به صورت کامل از بین برود.

در آخرین مرحله نیز با یک دستمال مرطوب، جای لکه را به طور کامل تمیز کنید.

  • از بین بردن لکه روغن از روی فرش با الکل

الکل نیز از جمله کاربردی‌ترین موادی است که می‌تواند برای تمیز کردن انواع لکه‌ها استفاده شود. در این روش، برای پاک کردن لکه روغن و چربی بر روی فرش و بعد از نتیجه نگرفتن از سایر روش‌ها، خصوصاً در مورد لکه‌های کهنه و قدیمی، می‌توانید مقداری الکل سفید را روی یک دستمال تمیز ریخته و محل لکه را با آن مالش دهید. بعد از نرم شدن لکه نیز با یک فرچه یا مسواک کهنه، لکه را تمیز کنید.

«به خاطر داشته باشید که بلافاصله بعد از اتمام کار باید با یک دستمال مرطوب بقایای الکل را از سطح فرش جدا کنید. همچنین در زمان استفاده از الکل، حتماً از فرش تست رنگ بگیرید؛ چراکه ممکن است بعضی از فرش‌ها با الکل واکنش داده و رنگشان تغییر کند.»

  • از بین بردن لکه روغن از روی فرش با جوش شیرین

به جرات می‌توان گفت که  جوش‌شیرین، بهترین و مؤثرترین ماده تمیزکننده خانگی است؛ زیرا می‌توان از آن برای تمیز کردن انواع لکه‌های تازه و قدیمی استفاده کرد. خیالتان راحت باشد! این ماده کاملاً بی‌خطر بوده و به‌خوبی می‌تواند روغن را جذب کند.

در این روش کم هزینه و اقتصادی مقداری جوش‌شیرین را روی لکه روغن ریخته و با استفاده از یک برس یا مسواک قدیمی آن را مالش دهید تا اینکه در نهایت به بافت فرش نفوذ کند. بعد از ۳۰ دقیقه با جاروبرقی، محل لکه را تمیز کنید تا در نهایت جوش شیرین تمامی لکه ها را به طور کامل پاک کند.

نکات مهم و کلیدی مراحل پاک کردن لکه چربی از روی فرش

  1. به صورت کلی، برای تمیز کردن هر نوع لکه از سطح فرش، موکت، مبلمان و… باید به نکات و فاکتورهای مهمی توجه کرد. اولین مرحله از پاک کردن لکه روغن و چربی بر روی فرش ، جمع‌آوری مواد اضافی از روی فرش است. هر چقدر مقدار چربی روی فرش کمتر باشد، تمیز کردن آن ساده‌تر خواهد بود.
  2. در مرحله دوم، باید یک ماده و روش مناسب برای تمیز کردن فرش انتخاب کنید. همان‌طور که گفته شد، مواد مختلفی برای تمیز کردن لکه چربی وجود دارد. در نتیجه باید با توجه به نوع لکه و نوع فرش یک ماده مناسب انتخاب کنید تا بدون کوچک‌ترین آسیبی این کار انجام شود.
  3. در محله سوم، باید اثرات ماده شوینده یا تمیزکننده، بر روی نقطه‌ای از فرش تست کنید تا به آن آسیبی وارد نشود. فرش‌ها ممکن است در برابر مواد مختلف، واکنش‌های متفاوتی داشته باشند و دچار تغییر رنگ و… شوند.
  4. در مرحله چهارم نبر می‌توانید مراحل تمیز کردن لکه را آغاز کنید. به یاد داشته باشید که در نهایت، محل لکه باید آبکشی و خشک شود.

«در صورت عدم آگاهی درست در مورد مواردی که می‌توانند به فرش و موکت شما آسیب بزنند، نیز می‌توانید با یک مشورت کنید.»

پاک کردن لکه چربی از فرش آشپزخانه

فرش‌های آشپزخانه به دلیل آنکه همواره در معرض آلودگی‌های ناشی از پخت غذا هستند، بیشتر مستعد لکه گرفتن و آلودگی هستند. در نتیجه ممکن است بارها لکه‌های چربی بر روی آن‌ها ریخته شود. برای تمیز کردن این فرش‌ها نیز ابتدا باید مواد اضافی از سطح فرش جمع شده و با انتخاب یک ماده مناسب و با استفاده از نکات و مواردی که گفته شد، کار را آغاز کنید.

فرش آشپزخانه از آن دست فرش هایی است که معمولا بیشتر و در زمان کوتاه‌تری کثیف می‌شوند. به همین دلیل، همه ما چه بخواهیم چه نخواهیم درگیر این می‌شویم که چگونه می‌توان لکه های مختلف را از روی فرش پاک کرد؛ چه روغنی باشند چه نباشند. به همین دلیل ما برای اینکه به شما کمک کنیم تا خانه تمیزتری داشته باشید، در یک مقاله دیگر با عنوان ، توضیح داده‌ایم که چگونه این مشکل را در سریع‌ترین زمان برطرف کنید.

از بین بردن لکه چربی از روی فرش

پاک کردن چربی لوازم‌آرایش

کرم‌ها، پمادها، لاک‌ها و… از جمله لوازم‌آرایشی هستند که ممکن است در بافت آنها از چربی‌های مختلفی همچون موم و رنگ استفاده‌شده باشد. در نتیجه ریخته شدن حتی قمستی کوچک از این مواد بر روی فرش، می‌تواند باعث ایجاد لکه شود. برای پاک کردن لکه روغن و چربی بر روی فرش که ناشی از مواد آرایشی است نیز می‌توان از مواد و محلول‌های مختلفی استفاده کرد. مواد مختلفی همچون:

  • استون
  • الکل
  • شوینده‌های شیمیایی
  • و…

هر کدام از این مواد، می‌توانند در پاک کردن این لکه‌ها عملکرد خوبی داشته باشند؛ اما فراموش نکنید که پیش از آغاز مراحل، تست رنگ را آغاز کنید.

پاک کردن لکه قدیمی روغن روی فرش

به صورت کلی بهترین زمان برای تمیز کردن هرکدام از انواع لکه‌ها زمانی است که لکه هنوز تازه است و به بافت فرش نفوذ نکرده است. چنانچه لکه‌های چربی، کهنه و قدیمی شده باشند نیز می‌توان از روش‌های مختلفی برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کرد. استفاده از موادی که در زیر می‌بینید، برای تمیز کردن لکه کهنه و قدیمی روغن از روی فرش کاربردی هستند.

  • مایع ظرفشویی
  • سرکه
  • صابون
  • پراکسید هیدروژ
  • نشاسته ذرت
  • جوش‌شیرین
  • و…

«به یاد داشته باشید که برای پاک کردن لکه‌های قدیمی، شاید نیاز باشد که چنیدن مرتبه از هرکدام از مواد استفاده کنید.»

نکاتی که قبل از پاک کردن لکه روغن از روی فرش توجه باید کرد!

برای پاک کردن لکه روغن و چربی بر روی فرش لازم است که حتماً به نکات و پارامترهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  •       قبل از اقدم به تمیز کردن لکه باید حتماً مواد اضافی از روی فرش را جمع‌آوری کنید.
  •       قبل از انتخاب مواد تمیزکننده لکه، حتماً به نوع لکه و نوع و جنس فرش توجه کرده و آثار مواد را بر روی آن تست کنید.
  •       تمیز کردن لکه‌ها را حتماً توسط افراد متخصص انجام دهید.
  •       برای تمیز کردن فرش‌های قیمتی و دستباف، از شرکت‌های قالیشویی استفاده کنید.
  •       در صورت استفاده از الکل و سرکه، اجازه ندهید که این مواد برای مدت طولانی روی فرش باقی بمانند.
  •       حتماً از آب سرد برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده کنید.
  •       بعد از تمیز کردن لکه، حتماً محل لکه را خشک کنید.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن لکه‌های روغن و چربی بر روی فرش، موکت، مبلمان و… امری طبیعی است؛ اما تمیز کردن آن‌ها می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد به همراه داشته باشد. برای پاک کردن لکه روغن و چربی بر روی فرشهنگام پخت و پز در آشپزخانه ممکن است ظرف روغن از دستتان رها شود یا قطرات روغن و چربی روی موکت یا فرش آشپزخانه تان بریزد و لکه شود. در میان لکه های مختلف، لکه روغن و چربی نسبت به سایر لکه ها چسبندگی بیشتری دارد و سخت تر پاک میشود. با چند ترفند ساده میتوانید لکه روغن و چربی را از روی فرش یا موکت خود در منزل به راحتی پاک کنید. پس اگر فرش آشپزخانه تان لکه شد نگران نباشید، زود دست بکار شید و در کمتر از ۵ دقیقه با این ترفند ها لکه روغن را از روی فرش پاک کنید.

نحوه پاک کردن لکه روغن و چربی از روی فرش

اگر لکه روغن تازه است ابتدا روی فرش چند دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی جذب دستمال شود. اگر مقدار روغن و چربی زیاد است میتوانید با استفاده از یک قاشق اینکار را انجام دهید فقط مراقب باشید تا لکه روی فرش پخش نشود و سطح بیشتری را کثیف نکند. حال که مقدار اضافی روغن از روی فرش جمع آوری شد باید نسبت به پاک کردن لکه اقدام کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا