فرهنگ و هنر

چانه‌زنی با عربستان برای افزایش سن حاجی‌ها

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با جمعی از مراجع تقلید از رایزنی با عربستان برای افزایش سن زائران شرکت کننده در حج خبر داد. عربستان سعودی تحت تاثیر ویروس کرونا حجاج بالای ۶۵ سال را از ادای حج منع کرده است.

به گزارش ایواره، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب و سید صادق حسینی با حضور در دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله جعفر سبحانی و آیت الله حسین نوری همدانی آخرین وضعیت حضرات حاج نوری همدانی را بیان کردند. زیارت در ایران.

نظر اصلاحات ایران برای تغییر سن حج به عربستان اعلام شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این دیدارها با اشاره به سهمیه عربستان سعودی برای اعزام 45 درصدی زائران ایرانی و اعلام شرط سنی زیر 65 سال، از رایزنی برای افزایش سن زائران و افزایش زائران خبر داد. وی گفت: نظر اصلاحی و سازنده خود را در این زمینه به دولت عربستان اعلام کرده ایم.

نواب با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَن تاتاعَ إِلَیِ سَبیلی»، شرایط اهل سنت بسیاری از مسلمانان را از حج محروم کرده است و گفت: حج امسال در بهترین شرایط ممکن برگزار می شود.

وی افزود: در صورتی که شرط سنی برای حضور زائران در حج به بالای 70 تا 75 سال افزایش یابد و فقدان بیماری ملاک حضور در سرزمین وحی باشد، در بین زائران افرادی هستند که در سلامت کامل هستند و می توانند. حج بجا آورید.» از طرفی هیچ تضمینی برای سلامت جسمانی افراد زیر 65 سال وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به موضوع کرونا و تعطیلی حج در دو سال گذشته از آمادگی مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران ایرانی به این سرزمین خبر داد. وحی گفت: امسال شرایط سختی در پیش داریم، اما شرایط لازم برای حضور در حج با شکوه مهیا است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای تشکیل کاروان ها و آمادگی روحانیون انجام شده است، افزود: با توجه به محدودیت زمانی تمهیدات لازم به خوبی مهیا شده و مسئولان می توانند خادمان خوبی برای زائران خانه خدا برای ادای مراسم امسال باشند. حج.”

23 خرداد اعزام حج آغاز می شود

سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز از اعزام حدود 39 هزار و 600 نفر به حج امسال خبر داد و گزارشی از خدمات سازمان حج و زیارت در حوزه اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب و غیره ارائه کرد. عملیات اجرایی گفت: اعزام زائران به حج در داخل کشور مشکلی ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سهمیه ایران در سال های گذشته 85 هزار نفر و در سال 1399 74 هزار و 500 نفر آماده اعزام بودند که به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، افزود: امسال به دلیل کاهش سهمیه فقط 39 نفر. 1600 نفر اعزام می شوند.

حسینی همچنین نبود ارتباط کنسولی ایران و عربستان را یکی از مشکلات پیشرو دانست و یادآور شد: اولین پرواز به عربستان در 23 خرداد و آخرین پرواز عربستان به ایران در 7 مرداد انجام می شود. .

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله مکارم شیرازی: حجاج را توجیه کنید که سوغات گران قیمت نخرند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار مسئولان حج با اشاره به زمان اندک باقی مانده تا عملیات حج 1401، خواستار آموزش های لازم و مناسب برای زائران و عوامل اجرایی شد.

وی بر رفع مشکلات زائران در داخل و خارج از کشور تاکید کرد و افزود: اگرچه رابطه ایران با عربستان وضعیت مناسبی ندارد اما می توان از ظرفیت های حج برای ایجاد خوش بینی و رفع بدبینی استفاده کرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه رفتار مناسب زائران ایرانی در سرزمین وحی موجب خوش بینی کشور میزبان و سایر مسلمانان می شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشورت کنید و از تجربیات خود برای مدیریت خوب استفاده کنید.

مکارم شیرازی همچنین با اشاره به حضور 50 درصدی بانوان در حج امسال، این زائران را آسیب پذیرتر از مردان دانست و بر لزوم ارائه آموزش های تکمیلی به آنان تاکید کرد.

وی در ادامه یکی از مشکلات رایج سفرهای زیارتی به ویژه زیارت معنوی در گذشته را خرید سوغات سنگین و گران قیمت ذکر کرد و از مسئولان خواست در این زمینه توجیهات لازم را به زائران ارائه کنند.

مفسر حوزه علمیه قم توجه به قرائت دعای کمیل، نوع قرائت و مراسم برائت از مشرکین را یادآور شد و اظهار داشت: این مراسم باید به گونه ای برگزار شود که رضایت بخش باشد و موجب تحریک مردم نشود. بدخواهان

مکارم شیرازی گفت: امیدواریم حج امسال زمینه ساز شرایط بهتر برای سال های آینده باشد.

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله سبحانی: سهمیه کارگزاران حج به حداقل برسد

آیت الله سبحانی همچنین تاکید کرد: هر چند سهمیه کشورهای اسلامی و متعاقب آن جمهوری اسلامی ایران در حج راهبری کاهش یافته است، اما سعی کنید حضور کارگزاران و کارگزاران بعثی را به حداقل برسانید.

وی گفت: بسیاری از زائران سال ها در انتظار سفر معنوی حج ​​هستند، شایسته است زائران بیشتری که سال ها منتظر حضور در سرزمین وحی هستند به این سفر معنوی اعزام شوند.

این مرجع تقلید همچنین بر اهمیت آموزش زائران در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: به همه زائران توصیه کنید به قوانین عربستان احترام بگذارند و از کارهایی که نباید انجام دهند خودداری کنند.

سبحانی با بیان اینکه سالانه صدها هزار زائر به عربستان سفر می کنند، توصیه کرد: باید اخلاق میزبان را فرا گرفت و با در نظر گرفتن شرایط آن کشور، زائران با عزت رفتند و با عزت بازگردند.

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله نوری همدانی: مسئولیت حج امسال خطیر است

آیت الله حسین نوری همدانی نیز مسئولیت کارگزاران حج را بسیار سنگین و خطیر دانست و از مسئولان خواست در خدمت رسانی به زائران بیت الله الحرام تلاش مضاعف کنند.

وی خطاب به مسئولان حج با بیان اینکه هرگز از وظایف خود کوتاهی نکنید، خاطرنشان کرد: شما هر ساله در مکه ای که امام زمان (عج) در آن حضور دارند قدم می زنید و سعی می کنید به زائران بیت الله الحرام خدمت رسانی کنید.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه موسم حج زمینه را برای نشان دادن اعتقادات اسلامی فراهم می کند، گفت: در شرایطی که دشمنان اسلام در صدد ایجاد تفرقه در بین مسلمانان هستند، وظیفه علما است که اعتقاد ناب اسلامی را به اسلام نشان دهند. همگرایی امت اسلامی و دوری از تفرقه.» دنیای امروز بسیار خطرناک است.

وی افزود: زمانی که دشمنان به اسلام حمله می کنند، مردم همچون چراغی روشن راه اسلام را به بندگان خدا نشان می دهند. این فریضه بزرگ در موسم حج بر عهده مسئولان حج و زیارت است و هرگز نباید از آن غفلت کرد.

نوری همدانی با بیان اینکه مسلمانان در موسم حج در نقطه ای خاص و در ایام معین جمع می شوند و جامعه اسلامی را تشکیل می دهند، بر بیان مشکلات کشورهای اسلامی و رفع این مشکلات با وحدت، استقامت، صبر و رعایت تقوای الهی تاکید کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا