فرهنگ و هنر

«خطاطی» هنری نیازمند حمایت همه جانبه

«خطاطی» هنری نیازمند حمایت همه جانبه

نفر برگزیده خوشنویسی جشنواره رضوی با تأکید بر لزوم حمایت از هنرمندان نوپا گفت: برایم استاد برگزیده شدن پیاپی چه ارزشی دارد چندین دوره اگر یک نفر برنده یک بخش باشد لطفی ندارد این خوب است که عرصه را برای هنرمندان کمتر شناخته شده نیز باز کنیم.

به گزارش ایواره، مجید سعید کاخی که در بخش خطوط سته(محقق و ریحان)‌ و بخش نثر عربی و ایرانی جشنواره رضوی شرکت داشته و حائز رتبه اول در هر دو بخش شده بود،گفت: من در دوره‌های قبل بخش خط هم در جشنواره شرکت می‌کردم اما بخش خطوط سته برای اولین بار به این جشنواره اضافه شده بود.

وی افزود: من از مدت‌ها قبل روی خطوط سته کار می‌کردم اما جایی نبود که این هنر را ارائه کنیم و اولین بار در جشنواره امام رضا علیه السلام به این بخش توجه شد.

کاخی با اشاره به دو خط کتابتی به نام نسخ و ریحان، گفت: در کل کشور یک مرجع ریحان هم نداریم و منسوخ شده و نزدیک به ۶۰۰ سال است که ریحان نویس نداریم ولی خط کتابتی بسیار فاخر و درجه یک است .

وی ادامه داد: خط نسخ بیشتر برای موارد روزمره بوده و در حال حاضر نیز بیشتر به نسخ پرداخته می‌شود که در کل کشور قریب به ۵۰ نفر نسخ نویس داریم .

این خطاط پیشکسوت خاطرنشان کرد: اگر کشور ما بخواهد یک قرآن خاص تهیه کند که درجه یک و منحصر به فرد باشد باید از ریحان بهره بگیرد که در این صورت این خط با عثمان طه هم رقابت می‌کند .

وی با بیان اینکه در حال حاضر ترکیه خود را مرجع نسخ و ثلث در دنیا معرفی کرده متذکر شد: زمانی استاد فرشچیان می گفت طرح‌های فرش ما را به سرقت می‌برند اما کسی به این اخطار گوش نکرد و طرح‌های ما به سرقت رفت و به اسم کشورهای دیگر ثبت مالکیت معنوی شد؛ الان هم در مورد خط ثلث و نسخ ما وضعیت همین است.

کاخی در این باره ادامه داد: ترکیه دو سال است که خط نسخ و ثلث را به نام خود ثبت کرده در حالی که تمام ترک ها شاگردان خطاطان ایرانی بوده اند! و با این وصف ثلث ایرانی و محقق از بین رفته و ریحان نیز از بین رفته است.

وی گفت: در حال حاضر بحث فرهنگ خط و فروش آثار این حوزه فوق‌العاده‌ ضعیف است و کسی که بخواهد خوشنویس شود از لحاظ مالی در فشار است چون اگر بهترین کار را هم ارائه کند مأمن امنی برای فروش آثارش ندارد.

به گفته کاخی هیچ ارگان دولتی که بتواند خط را کارشناسی کند و یا مرجعی که برای فروش خط شناخته شده باشد وجود ندارد و بحث معیشت هنر خطاطی نیز معضلی است.

وی با بیان اینکه با توجه به این مشکلات اقتصادی ما خطاطان ناگزیر به شرکت در جشنواره‌های مختلف هستیم، عنوان کرد: در کشور در بحث فروش آثار خطاطی و سفارش گرفتن ضعف داریم و این در حالیست که برای بسیاری رشته ها هزینه‌های آنچنانی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای کتابت چنین آثار فاخری برای قرآن هیچ ارگانی وجود ندارد که بگوید شما به عنوان خطاط یک نهج‌البلاغه یا صحیفه سجادیه با این خط کتابت کن و هزینه اش را هم بدهد اما متأسفانه چنین چیزی نداریم. تا کی ما خطاطان می‌خواهیم از راه جشنواره امرار معاش کنیم؟ این ها درد و معضل است.

کاخی با تاکید بر لزوم توجه مسئولان بر معیشت هنر خطاطان گفت: مسئولان بسیار راحت می‌توانند با ایجاد چنین مرکزی علاوه بر حمایت از خطاطان خودشان هم سود ببرند چون این هنر می‌تواند صادر شود و دلار وارد کشور شود که این طرح بسیار خوب و راحتی است.

وی با بیان اینکه نستعلیق ایران در دنیا تک و خاص است، خاطرنشان کرد: در کشور ترکیه مسابقه نستعلیق که برگزار می‌شود،  همه ایرانیان مقام می آورند لذا خط ایران به راحتی ظرفیت صادرات را دارد اما مدیریت می‌خواهد اینکه ارگانی بانی شود کارآفرینی و حمایت کند حق مالی خود را بردارد و به خطاط هم درصدی بدهد و کارها و آثار را صادر کند.

برای آثار شرکت‌کنندگان نظر دهی شود

وی با تاکید بر اینکه اساتید و داوران باید در مورد همه آثار شرکت داده شده نظر بدهند عنوان کرد: حتی اگر یک کودک یا یک تازه کار در این بخش شرکت می‌کند حق اوست که زوایای خوبی یا ضعف کارش را بداند و ترغیب شود که نظر اساتید باعث رشد جامعه خطاطی می‌شود و به صورت ریز خطوط تحلیل شود نه اینکه بدون هیچ توضیحی سه نفر را برگزیده کنند و بقیه آثار کنار گذاشته شوند.

کاخی با تأکید بر لزوم حمایت از هنرمندان نوپا به برگزیده شدن برخی افراد طی سال‌های متمادی اشاره کرد و ادامه داد: برایم استاد برگزیده شدن پیاپی چه ارزشی دارد چندین دوره اگر یک نفر برنده یک بخش باشد لطفی ندارد این خوب است که عرصه را برای هنرمندان کمتر شناخته شده نیز باز کنیم. برای رفع این معضل جشنواره باید تدبیری بیندیشد و قانونی تصویب کند که مثلا اگر هنرمندی سه دوره پنج دوره در فلان بخش کسب رتبه کرد در دوره‌های بعدی نباید شرکت کند.

جشنواره آثار خوشنویسان را به فروش برساند

این خطاط برگزیده خاطرنشان کرد: جشنواره نباید تنها به برگزاری یک نمایشگاه سه روزه برای آثار شرکت‌کنندگان اکتفا کند؛ بلکه می‌تواند آثار را با مشارکت و حمایت خودش بفروش برساند و سهم خود را بردارد و به هنرمند نیز درصدی بدهد. حقیقتا همه خطاطان اینگونه هم راضی خواهند بود.

وی گفت: بعد از جشنواره یک ارگان و مجموعه ای باید باشد آثار را عیار بندی کند و قیمت گذاری کند سایت بزند،جایگاه بدهد و عکس ها و تابلوها را بفروش برساند که درآمدزایی هم هست چون هنر با هزینه کردن ماندگار می‌شود. الان خیره کننده ترین آثار تاریخی ما مربوط به دوران قاجار است و شاه عباس در این زمینه سرآمد است زیرا در آن دوران در این زمینه سرمایه گذاری شده بوده است.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: جشنواره نباید بعد از اختتامیه رها شود بلکه باید درآمد زایی کند و هزینه خود جشنواره را نیز از این محل می‌توان تامین کرد  و نیازی به اسپانسر هم نخواهد بود.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا