اجتماعی

اگر فضای معنوی بر شهر حاکم شود کار شهرداران راحت می‌شود

اگر فضای معنوی بر شهر حاکم شود کار شهرداران راحت می‌شود

ایواره/خراسان رضوی وزیر کشور گفت: اگر فضاهای معنوی و مثبت بر شهر حاکم شود، کار شهرداران بسیار راحت می‌شود. شهردار باید به فضای معنوی شهر توجه کند. بنابراین شهرداری و شوراهای شهرها مسؤولیت بزرگی برعهده دارند.

احمد وحیدی امروز (۲۴ اسفند ماه) در رویداد جایزه شهردار برتر استان که در سالن شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: از این ایده مطلوب استاندار خراسان رضوی و سایر دست‌اندرکاران که تدارک دیدند، تشکر می‌کنم.

وی با طرح این پرسش که چرا باید شهردار برتر انتخاب شود و چه اهمیتی دارد؟ بیان کرد: دلیل آن مربوط به اهمیت کاری است که در شهرها انجام می‌شود. شهر می‌تواند و باید مجموعه‌ای با هویت اصیل فرهنگی باشد. شهرهای ما هویت دارند و این هویت‌دار بودن بسیار مهم است. شهر محل تجمع انسان‌هاست و لازمه‌اش این است که هنجارهای حاکم بر یک شهر آنچنان قوی باشد که شهر به‌عنوان شهر شناخته شود.

وحیدی ادامه داد: اینکه انسان‌ها صرفاً کنار هم باشند، کافی نیست، بلکه باید روح جمعی، فرهنگ جمعی و هنجارهای مثبت در آن جامعه حاکم باشد. بنابراین شهردار یک مسؤولیت فرهنگی و هویتی و وظیفه مهم برعهده دارد. چینش بخش‌های مختلف مبلمان شهری باید هویتی برای ما داشته باشد که اصالت آن مجموعه و مردم را نشان دهد. شهر ما هویت می‌خواهد که باید حفظ و تقویت شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه معماری شهرها بسیار مهم است، بیان کرد: به معماری ایرانی اسلامی کم پرداخته‌ایم و باید بیشتر به آن توجه کنیم.

او ادامه داد: اقتصاد شهری نیز اهمیت دارد. اقتصاد شهر باید بچرخد. این ممکن نیست که مجموعه‌ای دور هم باشد و تعریفی از اقتصاد شهری وجود نداشته باشد. اینکه اقتصاد شهر را چگونه طراحی کنیم، مهم است و اقتصاد شهری صرفاً مربوط به پروژه‌های عمرانی نیست. اینکه شهر را با چه اقتصادی بنا و اداره کنیم، مسأله مهمی است که باید در شهر مورد توجه باشد.

وحیدی با تاکید بر اهمیت سیما و منظر شهرها، گفت: سیما و منظر که گاهی آن را با مبلمان شهری یکسان می‌دانند، می‌تواند معنای وسیع‌تری داشته و ترکیبی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. ترکیب مناسب این‌ها به علاوه آن فضا می‌تواند سیما و منظر را شکل دهد. سیما و منظر صرفاً چهره بصری نیست و باید عمق داشته باشد، یعنی در بخشی از ماجرا این‌طور اتفاق بیفتد که سیما و منظر مسؤولیت‌های اجتماعی به خوبی خود را نشان دهد.

وزیر کشور اظهار کرد: اگر بنا شد در شهر برخی مسائل را نداشته باشید، یعنی شهر بدون تکدی‌گری، با کمترین آسیب اجتماعی، شهر بدون کودکان کار، شهر بدون معتاد متجاهر و … تمام آنچه می‌تواند چهره شهر را دچار مشکل کند، باید در مجموعه شهری ملاحظه کنیم که بخشی به مسائل فرهنگی، بخشی به اقتصاد و بخشی به مسائل اجتماع برمی‌گردد.

وی بیان کرد: وقتی در یک شهر، سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی باشد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند، شهر، شهر پرنشاطی می‌شود و مردم با روحیه خوب در آن کار می‌کنند، شهری که با کمترین فشار روانی مواجه است. حال چه کنیم که شهر با کمترین فشار روانی مواجه باشد، تر و تمیز، دارای حمل و نقل عمومی مطلوب و دارای فضای مناسب تفریح، ورزش و فضای خانوادگی باشد. باید به این مسائل اهمیت دهیم که این از تکالیف ماست. باید شهر را با این چهره‌های مثبت بشناسیم.

وحیدی با بیان اینکه کار شهرداری فقط خدمات شهری نیست، گفت: شهرداری یک کار فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و خدماتی است، کاری ترکیبی از همه اتفاق‌هایی بوده که باید رخ دهد و شهر نمونه ما را می‌سازد، شهر نمونه، شهری است که از این چهره‌ها و آسیب‌ها نداشته باشد یا حداقل باشد. این شهر باید چهره‌های مثبت را در حداکثر مقدار داشته باشد، شهری که مردم با آن احساس همبستگی و راحتی کنند که نکته دارای اهمیتی است.

وزیر کشور افزود: با بهره‌گیری از فضا و عطر جهاد و شهادت، فضای غالب شهرهای ما بسیار معنوی است که باید این موضوع را ارج نهاد. این‌ها فضاهایی است که به شهرداران کمک می‌کند. اگر این فضاهای معنوی و مثبت بر شهر حاکم شود، کار شهرداران بسیار راحت می‌شود. شهردار باید به فضای معنوی شهر توجه کند، بنابراین شهرداری و شوراهای شهرها مسؤولیت بزرگی برعهده دارند.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا