داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی چیست؟

داکت اسپلیت نوعی از تجهیزات تهویه مطبوع است که در پروژه های مسکونی، اداری و تجاری قابل استفاده است. از کانال های تهویه از نوع داکتی (مجرای گالوانیزه، پلی اورتان یا لوله های انعطاف پذیر) استفاده می شود، این ویژگی آن را از جداسازی گاز دیواری جدا می کند. این جداسازی بهتر از پارتیشن های سنتی است، زیرا وجود کانال های تهویه باعث می شود که آب و هوا (گرم یا سرد) به طور یکنواخت در قسمت های تهویه شده ساختمان پخش شود.

به عبارت دیگر داکت نوعی گرمایش و سرمایش است که در زمستان سرد محیط را گرم و در تابستان گرم محیط را خنک می کند.

این سیستم از دو قسمت اصلی کندانسور و تهویه مطبوع تشکیل شده است. کندانسور از چند قسمت تشکیل شده است: پیچ، کمپرسور، دینام، پره و غیره.

و کولر گازی دارای فیلتر، سینی، کویل، دینام، اواپراتور، پروانه و … می باشد.

کانال اسپلیت عملکردی مشابه کولر گازی اسپلیت برای خنک کردن محیط دارد، اما با گردش آب گرم در کانال اسپلیت، محیط را گرم می کند تا محیط را گرم کند.

یک پارتیشن کانالی از دو قسمت تشکیل شده است: یونیت داخلی و یونیت خارجی. یونیت داخلی این دستگاه در زیر سقف کاذب ساختمان ها نصب می شود. به یاد داشته باشید که یونیت داخلی در محیط تهویه مطبوع و یونیت خارجی خارج از محیط تهویه مطبوع است. همچنین یونیت داخلی هوای محیط را (از طریق کانال برگشت) دریافت کرده و پس از سرد یا گرم کردن هوا، آن را از طریق کانال خروجی توزیع می کند.

بیایید با انواع داکت اسپلیت آشنا شویم:

» کانال تقسیم معمولی (روشن/خاموش) با کمپرسور سرعت ثابت

یک کمپرسور داکت اسپلیت معمولی با سرعت چرخش ثابت کار می کند. این بدان معنی است که همیشه مقدار مشخصی برق برای خنک کردن مصرف می کند. مثلاً اگر دمای اتاق 30 درجه باشد و بخواهیم با جداسازی کانالی آن را به 25 درجه برسانیم، کمپرسور با استفاده از مقدار ثابتی برق (مثلاً 15 آمپر) روشن می شود و بعد از محیط بسته می شود. دما کاهش می یابد تا 25 درجه سپس با افزایش دمای محیط دوباره روشن می شود و همان آمپر را مصرف می کند.

» اینورتر داکت اسپلیت (اینورتر)

باید بدانیم که مدار اسپلیت اینورتر بر اساس میزان خنک کننده ای که تولید می کند یا اختلاف دمای محیط و ترموستات مدار، برق مصرف می کند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم دمای داخلی را از 30 به 25 درجه افزایش دهیم، هنگام روشن کردن کانال اسپلیت، کمپرسور شروع به مصرف برق می کند (مثلاً از 3 به 15 آمپر تغییر می کند) تا دمای داخل اتاق به مقدار کافی برسد. سطح مورد نظر محدوده هر چه به دمای مورد نظر نزدیکتر باشد، سرعت کمپرسور کمتر می شود و در نتیجه مصرف انرژی کمتر می شود. مثلا وقتی به 26 درجه می رسد می تواند 4 آمپر مصرف کند. اما برخلاف کانال سنتی که در بالا توضیح دادیم، تعویض کننده کانال هرگز به طور کامل خاموش نمی شود.

گفتن این نکته ضروری است که خرید داکت اسپلیت اینورتر می تواند سود زیادی برای صاحب پروژه به همراه داشته باشد، اما خوب است توجه داشته باشید که هزینه برق هر ماه برای کاربر بسیار کم خواهد بود.

برای مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب و خرید داکت اسپلیت می توانید با تیم متخصص ما در تهویه مطبوع اطلس پارس مشورت کرده و مناسب ترین آن را برای پروژه خود خریداری نمایید.

مزایای داکت اسپلیت چیست؟

معایب داکت اسپلیت چیست؟

اگر منطقه ای که از این سیستم استفاده می کنید بسیار سرد است، ممکن است گرمایش این سیستم به دلیل ضعیف بودن سیستم گرمایش پاسخگوی نیاز شما نباشد.

در این سیستم تنظیم دستی برای هیچ یک از محیط های تهویه مطبوع امکان پذیر نیست.

داکت های اسپلیت تمام قسمت های محیط را تهویه می کنند، یعنی با وجود اینکه محیط نیازی به تهویه ندارد، کار تهویه را انجام می دهد که باعث هدر رفتن انرژی می شود.

زیرا این سیستم اغلب در سقف اشتباهی نصب می شود و به دلیل استفاده از فن ها ممکن است به درستی نصب نشود و صدا ایجاد کند و باعث رنج مردم شود.

ظرفیت تجهیزات اسپلیت کانال

منظور از ظرفیت، میزان سرمایش یا گرمایشی است که دستگاه می تواند تولید کند که بر اساس واحد تن خنک کننده (RT) یا (Btu/h) اندازه گیری می شود. ظرفیت دستگاه باید متناسب با اندازه فضای تهویه شده انتخاب شود. کانال های تقسیم معمولی و درایوهای AUX در ظرفیت های 1.5 تا 5 تن خنک کننده موجود هستند.

سیستم گرمایش کانال اسپلیت

سیستم گرمایش کانالی (AUX) در زمستان به دو صورت کار می کند.

  1. پمپ حرارتی و حرارتی (پمپ حرارتی)
  2. از طریق غلتک آبگرم گرم کنید

حالت گرمایش تجهیزات داکت اسپلیت پمپ حرارتی به این صورت است که برای افزایش دما و فشار مبرد از کمپرسور استفاده می شود و مبرد از یک مبدل حرارتی عبور می کند و گرما را به محیط هوا منتقل می کند. در حالت گرمایش، جهت گردش مبرد توسط یک شیر چهار طرفه در چرخه تراکم خنک کننده معکوس می شود. در مورد پمپ حرارتی، کمپرسور برق زیادی مصرف می کند. بنابراین اگر بتوان گرمایش را به روش های دیگری مانند پکیج، محفظه موتور و … انجام داد، گزینه مناسبی برای گرمایش سیستم نیست.

اما در حالت دوم، یعنی با استفاده از کویل آب گرم، آب گرم از طریق کویل وارد کویل گرمایش شده و توسط اپراتور حرارتی به قسمت تهویه منتقل می شود. به این ترتیب فقط یونیت داخلی کار می کند، بنابراین مصرف برق کمتر می شود.

محل نصب یونیت خارجی

محل باید به اندازه کافی قوی باشد تا وزن دستگاه را تحمل کند و از نویز و لرزش جلوگیری کند.

باید از تابش مستقیم نور خورشید در محل خودداری شود، در صورت لزوم یک صفحه نمایش روی واحد بیرونی نصب شود.

تخلیه آب باران و یخ باید در محل تسهیل شود.

محل و/یا نصب دستگاه نباید در معرض بادهای شدید بیرونی باشد.

محل نصب دستگاه باید از آلودگی، روغن و گرد و غبار محافظت شود.

فضای نگهداری و تهویه برای این سیستم تهویه

با توجه به مدل داده شده، محل نصب باید فضای کافی برای تهویه راحت داشته باشد، یونیت خارجی به راحتی می تواند هوا را جذب و جذب کند. همچنین فضای کافی برای تعمیر و نگهداری بگذارید.

مزایای استفاده از کانال های هوای اسپلیت نسبت به کولرهای آبی

این سیستم از نظر طراحی و فناوری تولید بسیار بالاتر از خنک کننده آبی است و از نظر مقایسه در یک سطح نیستند، اما با این حال برخی از تفاوت های این دو دستگاه به شرح زیر است:

تفاوت زیادی بین کانال اسپلیت و کولر آبی از نظر اندازه و شکل وجود دارد

لوله اسپلیت رطوبت را جذب می کند اما کولر آبی رطوبت ایجاد می کند.

کانال اسپلیت را می توان کنترل کرد، اما کولر آبی را نمی توان کنترل کرد.

انرژی و توان مصرفی این سیستم نسبت به کولر آبی بیشتر است، اما به دلیل استفاده همزمان از آب و برق در کولر آبی، قطعا کانال اسپلیت در دراز مدت به صرفه خواهد بود.

کیفیت خنک کننده کانال اسپلیت بسیار بالاتر از کولر آبی است.

کانال اسپلیت هم قابلیت سرمایش و هم گرمایش دارد، اما در چیلر آبی فقط سرما تولید می شود.

بهره وری انرژی یک داکت اسپلیت بسیار بالاتر از یک کولر آبی است.

داکت اسپلیت هوای سرد را به داخل ساختمان وارد می کند و با توجه به آلودگی هوا انتخاب مناسب تری نسبت به کولر آبی است.کدام داکت اسپلیت بهترین است؟ چرا قیمت اینورتر کانال اسپلیت بالاتر از نوع استاندارد است؟

مهمترین و حساس ترین قسمت کانال اینورتر اسپلیت نصب و نصب حرفه ای دستگاه می باشد. عملکرد ناکافی بهترین کانال اسپلیت را غیرقابل استفاده و خسته کننده می کند، در حالی که از طرف دیگر عملکرد کافی بدترین دستگاه را قابل استفاده می کند.

در داکت اسپلیت انتخاب برند و همچنین پیاده سازی زیرساخت سیستم اهمیت زیادی دارد که در زیر به برخی از این نکات اشاره می شود.

نکات مهم هنگام خرید

در ضمن مشاوران فروش شرکت توسع تدبیر و تلاش ماندگار شما را به بهترین نحو راهنمایی خواهند کرد. هنگام خرید بهتر است نکات زیر را بدانید.

خدمات پس از فروش

در طی مراحل فروش از مرحله سفارش و خرید تا نصب و راه اندازی، مهندسین شرکت توسع تدبیر و تلاش ماندگار همراه شما خواهند بود.

همچنین سیستم های کانال دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند که در صورت بروز مشکل می توانند در کمترین زمان ممکن آن را برطرف کنند.

خروج از نسخه موبایل