دانستنی های سقف پیش تنیده

دانستنی های سقف پیش تنیده

بتن پیش تنیده با به کارگیری در پروسه ساخت دال های تخت در آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه به شکل بسیار گسترده ای در اروپا، استرالیا، شرق دور و … مورد استفاده قرار می گیرد.

خوشبختانه امروزه استفاده از این نوع دال بتنی در کشور ایران نیز رواج پیدا کرده است. البته در اکثر موارد بیشتر از دال هایی با ضخامت یکنواخت و تاندون های منحنی شکل که روشی به مراتب جدید تر نیز می باشد، استفاده می شود.

توجه داشته باشید که یکی نکات بسیار مهم در سقف پیش تنیده، میزان مقاومت و محافظت فولاد پیش تنیده در برابر زنگ زدگی است. برای این کار باید کابل ها را با استفاده از دوغاب سیمان که بعد از پروسه کشیدن کابل ها به داخل غلاف ریخته می شود، از زنگ زدگی جلوگیری کرد.

برای بهینه سازی طرح از لحاظ میزان مصرف مصالح، وزن، هزینه و … لازم است طرح و اجرای دال به شکلی باشد که فرآیند پیش تنیدگی کامل انجام شود تا در ادامه بهره گیری از کل مقطع در فشار، امکان پذیر باشد.

لازم به ذکر است که از طریق جک های کالیبره شده باید کنترل نیروی کشش کابل ها به درستی انجام شود. همچنین توجه به موضوع افت اجزای پیش تنیده پس کشیده و پیش بینی مقدار افت ناشی از مواردی نظیر: شل شدگی فولاد، اصطکاک بین کابل و غلاف، لغزش مهار انتهایی و فرو رفتن گوه در ابتدا و انتهای کابل، بسیار حائز اهمیت می باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و مراحل اجرایی سقف پیش تنیده و دلایل رشد سریع سیستم پس کشیدگی بپردازیم.

پس با ما همراه باشید.

مزایای سقف پیش تنیده

با توجه به نکاتی که پیش تر به آن اشاره شد، سقف پیش تنیده دارای مزایای بیشماری از نظر اقتصادی، سازه ای و معماری می باشد که در ادامه راجب این 3 مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

مزیت سازه ای سقف پیش تنیده

به دلیل بهره گیری از کابل های پیش تنیدگی بسیار مقاوم و وارد کردن فشار زیادی به بتن پیش از اعمال بار ها به سازه، می توان شاهد مزایای مختلفی همچون: کاهش ضخامت دال ها یا تیر های بتنی، کنترل تغییر شکل، کاهش وزن مرده و از همه مهم تر مصالح مصرفی ساختمان بود.

مزیت معماری سقف پیش تنیده

به کارگیری سیستم بتن پیش تنیده در پروسه ساخت ساختمان ها، سبب سهولت در آماده سازی فضای مناسب برای پارکینگ ها، طراحی پلان و نما، پارتیشن بندی اصولی فضا، افزایش قابلیت بیشتر عبور لوله ها و امکان ایجاد کنسول های بلند تر، ستون های کم تر و دهانه های بلند تر شده است.

مزیت اقتصادی سقف پیش تنیده

از دلایل بسیار ارزان و مقرون به صرفه بودن سازه های بتنی پیش تنیده می توان به: کاهش مصرف آرماتور و بتن، سرعت ساخت، کاهش ارتفاع در هر طبقه و کل سازه اشاره کرد.

مراحل ساخت سقف پیش تنیده

اجرای سقف پیش تنیده مستلزم رعایت 6 مرحله بوده که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

1. قالب بندی

قالب بندی سقف در این سیستم کامل مشابه دال بتنی معمولی یا همان بتن آرمه است. از چوب برای راحت تر کردن پروسه نصب مهار های انتهایی در قالب های کنار دال، استفاده می شود.

2. آرماتور بندی

آرماتور های مورد نیاز در ساخت سقف پیش تنیده که در این مرحله بر روی سقف نصب می شوند، عبارتند از: آرماتور های تقویتی روی ستون ها و دیوار ها، آرماتور های برش پانچ، آرماتور های اطراف بازشو ها، کلاف های کناری و ….

میزان آرماتور بندی سقف پیش تنیده در مقایسه با روش دال بتن آرمه، به مراتب کم تر بوده و اصلا آرماتور بندی به شکل شبکه فوقانی وجود ندارد.

3. نصب مهار های انتهایی و کابل ها

بر اساس نقشه های اجرایی کابل ها بر روی قالب قرار گرفته و مهار های انتهایی به لبه قالب متصل خواهد شد. به طور معمول کابل ها در 2 جهت و به شکل عمود بر هم روی دال قرار می گیرند.

در حالت کلی یک طرف کابل ها به صورت کاملا متمرکز بر روی نوار های ستونی قرار می گیرند و در طرف دیگر با اعمال فاصله های 1.5 متری توزیع می شوند.

4. نصب خرک ها و تامین پروفیل کابل ها

برای بهره گیری بهینه از نیروی پیش تنیدگی، موقعیت کابل نسب به تار خنثی در طول دال، تغییر می کند. به طور معمول روی نقاط تکیه گاهی، کابل ها به تار فوقانی و در قسمت وسط دهانه، به تار تحتانی نزدیک خواهند شد. اصطلاحا به این انحنا، پروفیل گفته می شود.

جهت تامین پروفیل اصولی، خرک هایی در اندازه های مختلف و با فاصله های معین قرار داده می شود و در ادامه کابل ها بر روی آن ها جایگذاری خواهند شد.

5. بتن ریزی

بعد از فرآیند بستن آرماتور ها و قرار دادن کابل ها بر روی سقف، پروسه بتن ریزی آغاز می شود. توجه داشته باشید که در این مرحله لازم است در ارتباط با ویبره زدن اطراف مهار های انتهایی، دقت بسیار زیادی اعمال شود.

6. عملیات کشش

پس از آن که بتن به مقاومت فشاری مورد نظر رسید، حال نوبت شروع عملیات کشش کابل ها می باشد. در این مرحله باید کابل ها از یک طرف یا از هر دو طرف کشیده شوند.

میزان افزایش طول کابل ها نیز بر اساس طول و پروفیل آن ها محاسبه خواهد شد. البته بعد از پایان پروسه کشش هم دوباره باید اندازه گیری شوند.

به این صورت درستی انجام عملیات کنترل خواهد شد.

عوامل تاثیر گذار در پیشرفت سیستم پس کشیدگی

سهولت در اعمال بیشترین خروج از مرکزیت در تاندون ها

سرعت بالای عملیات

افت نیرو های پیش تنیدگی ناشی از ایجاد اصطحکاک

مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی، زنگ زدگی، زلزله و …

نحوه عملکرد سازه های پیش تنیده در محیط های مستعد خورندگی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، سازه های بتنی دارای قابلیت مقاومت در برابر انواع خوردکی پوشش بتنی می باشند.

از آنجایی که در سقف های پیش تنیده، پوشش بتنی قرار گرفته بر روی کابل ها از آرماتور ها بیشتر است، در نتیجه مقاومت بیشتری نیز در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. همچنین با بهره گیری از نیروی پیش تنیدگی، ترک ها حذف و یا کاهش می یابند، بدین ترتیب مقاومت سقف ها نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

شرکت پیش تنیدگی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

خروج از نسخه موبایل