اقتصادی

هواپیمای ایرانی «سیمرغ» پرواز کرد

هواپیمای ایرانی «سیمرغ» پرواز کرد

آفتاب‌‌نیوز :

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی آذرماه سال گذشته در خصوص روند آماده‌سازی هواپیمای سیمرغ گفته بود: هواپیمای سیمرغ را که اردیبهشت ماه با حضور وزیر دفاع رونمایی کردیم، امروز مراحل تاکسی (نحوه بلند شدن هواپیما از زمین) را انجام داده و برای پرواز آماده می‌شود.

پس از آن محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- سال گذشته درباره ساخت هواپیمای بومی توضیح داد: طراحی و نیازسنجی ساخت هواپیمای ایرانی انجام شده و این هواپیما یک پلتفرم اولیه ایران ۱۴۰ داشته که به سیمرغ تبدیل شده است. هواپیمای مسافربری سیمرغ ۷۵ نفره و طول آن از هواپیمای ایران ۱۴۰ بلندتر است.

محمدی‌بخش همچنین همان زمان وعده داده بود که به‌زودی درباره پیشرفت‌های این هواپیما اطلاع‌رسانی خواهد شد. او حتی پس از آن هم از ساخت و بهره‌برداری از هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داده و گفته بود که اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ تا پایان ۱۴۰۱ انجام خواهد شد؛ اما این وعده سال گذشته عملی نشد.

باوجود این در نهایت مهرداد بذرپاش ظهر امروز (سه‌شنبه ششم تیرماه) در سفر خود به استان اصفهان ضمن بازدید از شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درخصوص ظرفیت‌های مجموعه هسا شنیده بودم، اما امروز متوجه شدم که عملکرد این مجموعه بسیار جلوتر از شنیده‌هاست. شاخص‌هایی که در مجموعه هسا محقق شده در تراز جهانی است. 

وی افزود: پیرو بازدید ریاست محترم جمهور از مجموعه هسا در سال گذشته و وعده پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ، در روز‌های گذشته اولین پرواز موفق این هواپیما انجام و به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد که این خبر برای صنعت هوایی کشور نویدبخش است. از مدیران مجموعه هسا خواستاریم که ظرفیت‌های هواپیماسازی را در خدمت هواپیما‌های مسافری نیز گسترش دهند. در این زمینه به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های مجموعه هسا برای افزایش تاب‌آوری صنعت هوایی، اضافه کرد: این صنعت می‌تواند تکنولوژی تعمیرات قطعات هواپیما‌ها را نیز تامین کند. صنعت هواپیمایی کاملا تحریم است که همین موضوع منجر به توسعه ظرفیت‌های این حوزه شده است. 

بذرپاش ادامه داد: شاخص تاب‌آوری صنعت نشان می‌دهد که چقدر یک صنعت در برابر تحریم‌ها زمین‌گیر نمی‌شود. حضور مجموعه‌هایی همچون هسا می‌تواند تاب‌آوری صنعت هوایی را تا حد زیادی افزایش دهد. امروز در کمتر موردی به ارسال قطعات تعمیری به خارج از کشور داریم و می‌توان گفت همه نیاز‌های تعمیراتی هواپیمایی در داخل کشور انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه کشور‌ها نیز بر توانایی‌های مجموعه هسا اذعان دارند، گفت: صنعت هواپیماسازی باید اعتماد به نفس ملی داشته باشد و از این رو نیازمند معرفی ظرفیت‌های این صنعت به فعالان این حوزه هستیم. امید است هرچه سریعتر بتوانیم هواپیمایی مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاورد‌های فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساخت‌های آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و می‌توانیم با تامین دیگر زیرساخت‌ها، هواپیمای ایرانی کاملا داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریم‌ها را در این بخش نیز بی اثر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت باید حامی اصلی صنعت هواپیمایی باشد تا ناوگان هواپیمایی ظرفیت مسافری را افزایش دهد؛ بنابراین از ظرفیت‌های مالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری برای حمایت از مجموعه‌های فعال به کار می‌گیریم.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا