عمومی

عجیب ترین نظر درباره تحریک گسل های ایران 

عجیب ترین نظر درباره تحریک گسل های ایران 

بدور از خود زلزله ها، که سنگین بودند الحمدالله با پیش بینی درست و توصیه سه شنبه عصر نگارنده جهت بیرون ماندن از منازل تا جمعه گذشته، مردم منطقه و مردم همجوار داخل ایران زلزله چهارشنبه صبح را تجربه و بی تلفات (فقط یک خانم با ایست قلبی، اخرین اطلاعات) تعداد زیادی از مردم جان سلام بدر بردند. ناگفته نماند که بنا به اخبار واصله در زلزله های شنبه، بیش از ٢٠٠٠ نفر و در زلزله چهارشنبه علی رقم تخریب کامل ٥ روستا و شهر در هرات فقط یک کشته گزارش شد.

گزارشات خبرگزاری های کشور افغانستان بشرح ذیل:

https://m.youtube.com/watch?v=YyAh2fvNyqA

https://m.youtube.com/watch?v=ClxoUDUwEjY

اما جالب این بود که امروز خبری تحت عنوان تحریک گسل های ایران در اثر زلزله های افغانستان خواندم (بشرح زیر) که تا کنون چنین اظهار نظرهای غیر علمی درباره گسل ها ایران نشنیده و نخوانده بودم ! اصل خبر اینجا:

‏https://www.khabaronline.ir/news/1824616/ تحریک-یک-گسل-خطرناک-در-ایران-پس-از-زلزله-افغانستان-ثبت-۴-زمین-لرزه

چرا مردم را بی دلیل نگران می کنیم ! چگونه فهمیدید که گسل های ایران تحریک شده اند !؟ تکان که ملاک تحریک گسل نمی شود ! ارتعاشات یک زلزله دور با تحریک گسل در ایران تفاوت دارد ؟ انفجارت، تحریکات اجباری، آزمایشات خاک بر روی بستر های ارتجاعی و زلزله های افغانستان و … همه ارتعاشات را به ساختمانها انتقال می توانند بدهند ولی اینکه گسل های ایران تحریک و منشاء ارتعاشات بوده باشند حرفی کاملا نادرست و غیر علمی است. بسترهای سنگی، برخی بستر های خاکی و غیر ارتجاعی تنها عامل انتقال ارتعاشات زلزله های افغانستان به ساختمانهای مشهد و شهرهای اطراف دیگر می توانستند باشند ! مگر گشایشی مشاهده شده باشد که خوشبختانه رویت و وجود نداشته است. در ضمن زلزله هرات به زلزله های کرمانشاه و … چه ارتباطی دارد ؟

استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

دکمه بازگشت به بالا