تفاوت تعویض گلس فنی و تعویض ال سی دی چیست؟

تعویض گلس ال سی دی گوشی موبایل و نکات آن

تیترهای محتوای این خبر نمایش تیترها

در نظر داشته باشید که اگر صفحه نمایش گوشی موبایل شما در اثر ضربه دچار شکستی شود؛ اگر صفحه نمایش شما شرایط تعویض گلس را داشته باشد شما میتوانید با هزینه کم(یک سوم قیمت السیدی) همانند روز اول اوکی و قابل استفاده کنید.

ال سی دی گوشی موبایل

درصد زیادی از کارهای ما به کمک گوشی موبایل انجام می‌شود که ال سی دی موبایل نقش رابط را ایفا می‌کند. تعویض گلس ال سی دی گوشی موبایل اهمیت فراوانی داشته و به دلیل ارتباط زیاد با آن باید با دقت صورت گیرد. ال سی دی موبایل اما به دلیل قابلیت مشاهده و در دسترس بودن، درصد تخریب و آسیب بیشتری داشته و در صورت شکستن نیاز بیشتری به تعمیر یا تعویض خواهد داشت. یکی از راهکارها برای محافظت از LCD گوشی موبایل، محافظت و دقت در استفاده از آن است که ساده‌ترین راه به شمار می‌رود.

اتفاقاتی مانند پرت شدن گوشی یا ضربه خوردن به آن که آسیب و شکستن را در پی خواهد داشت میتواند به گوشی اسیب وارد کند .گاهی فقط صفحه گوشی آسیب خواهد دید، اما در بعضی از مواقع تاچ یا سیستم لمسی نیز دچار تخریب می‌شود که مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.تعویض ال سی دی گوشی موبایل به مراتب راحت‌تر و ساده‌تر خواهد بود؛ زیرا برای تعویض نیاز نیست تمام اجزای گوشی موبایل باز شود. ال سی دی گوشی موبایل از حساسیت بالایی برخوردار است و مراقب از آن را می‌توان تا حدودی کار سختی عنوان کرد.

گلس ال سی دی گوشی موبایل

 به نقل از تعمیرات موبایل اصفهان خارجی‌ترین بخش گوشی موبایل ال سی دی آن است و با کمک لوازمی می‌توان محافظت از آن را بیشتر کرد. گلس ال سی دی یکی از آن لوازم است که نقش نگه‌داری صفحه نمایش را ایفا کرده و کمک بزرگی برای همه دارندگان گوشی خواهد بود. همان‌گونه که از اسم گلس ال سی دی مشخص است، این ابزار یک لایه تقریبا نازک، اما با مقاومت و محافظت بالا است که روی ال سی دی نصب شده تا از شکستن یا ترک برداشتن صفحه نمایش جلوگیری کند.

تعویض گلس تاچ گوشی موبایل

گوشی‌های موبایل به دو دسته اندروید و آی‌او‌اس تقسیم می‌شوند که نشان‌دهنده سیستم عامل آن خواهد بود. جدا از بحث همیشگی و برتری هر‌کدام از این گوشی‌ها که مدام میان استفاده‌‌کنندگان آن‌ها رواج دارد، هر گوشی معایب و محاسن جداگانه و مخصوص به خود را خواهد داشت. سامسونگ، شیائومی، ایفون و… در مجموع همه آن‌ها برای یک کارایی ساخته شده‌اند، اما نوع استفاده ما از آن‌ها، برتری آنان را به نمایش خواهد گذاشت.

یکی از مسائل موجود برای بیان گوشی برتر یا بدتر، ال سی دی آن‌ها است که تا حدودی می‌توان کیفیت لوازم آن را سنجید. تعویض گلس ال سی دی گوشی موبایل در مجموع یک عمل را در پی دارد، اما بسته به نوع گوشی، ریزه‌کاری‌هایی را برای خود خواهد داشت. تعویض گلس ال سی دی موبایل سامسونگ بدون شک راهکار و روشی برای خود دارد که فقط یک تعمیرکار موبایل آن را تجربه کرده و این تفاوت را احساس خواهد کرد. تعمیر و تعویض گلس ال سی دی موبایل شیائومی نیز مراحل ویژه‌ای برای خود دارد.

تعویض گلس ال سی دی گوشی موبایل در صورتی امکان پذیر است که آسیب فقط به گلس فنی صفحه نمایش وارد شده باشد و قسمت لمسی آن دچار هیچ‌گونه خرابی نباشد و همچنین نور و تصویر نیز اوکی باشد، در این صورت شما نیاز به تعویض گلس تاچ گوشی خواهید داشت. اینکه گلس ال سی دی آسیب دیده یا تاچ آن دچار مشکل شده است را فقط یک تعمیرکار گوشی تشخیص می‌دهد، اما شما خودخواسته نمی‌توانید تعویض تاچ گوشی خود را درخواست کنید.

پنج مدل ال سی دی گوشی در بازار

ال‌سی‌دی‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس موارد متعددی دسته‌بندی خواهند شد. مهم‌ترین یا اساسی‌ترین دسته‌بندی ال‌سی‌دی آن را به 5 بخش تقسیم کرده که هر بخش ویژگی منحصر‌به‌فردی خواهد داشت. ال سی دی شرکتی، صفحه نمایشی است که شرکت سازنده موبایل آن را می‌سازد و شباهت زیادی با ال سی دی کار شده روی گوشی دارد. در تعویض گلس تاچ ایفون یا تعویض گلس ال سی دی ایفون این نوع گلس کارایی زیادی خواهد داشت.

دسته دوم صفحه نمایش روکاری نام دارد و به این دلیل به این اسم معروف شده که از گوشی موبایل‌هایی برداشته شده که دیگر قابل‌استفاده نبوده‌اند. در واقعیت این صفحه نمایش فابریک گوشی بوده و اصل بودن آن توجه زیادی را جلب می‌کند. در میان گوشی‌های موجود، تعویض گلس تاچ موبایل سامسونگ گاهی سخت‌تر بوده؛ زیرا گوشی سامسونگ به شدت حساس و ظریف است و درصد آسیب آن بالاتر خواهد بود.

نوع دیگر ال سی دی را ال سی دی گلس تعویض نامیده و به نوعی از دسته‌ی روکاری به حساب خواهد آمد. این ال سی دی نیز اصل بوده و فقط گلس آن تعویض شده است

 به نظر نمایندگی شیائومی در اصفهان خیلی از دوستان زمانی که گوشیشون زمین میخوره، روی صفحه گوشیشون ترک برمیداره. ولی نمیدونن ال سی دی شکسته، تاچ به مشکل خورده؟ یا گلس خراب شده؟ البته منظور از گلس، گلس محافظ که خود کاربر روی گوشیش میندازه، نیست. گلس در واقع همون لایه‌ای هست که روی تاچ و ال سی دی توسط کارخونه به عنوان قاب اصلی محافظ قرار میگیره. حالا اگر گلستون خراب شده باشد، خب این هزینه خاصی برای تعمیرات نداره. پس حواستون باشه اشتباهی ال سی دی و تاچ را کامل عوض نکنید. فقط کافیست که گلس یا لایه رویی گوشی را عوض کنید.

همین‌طور که یکی از متخصصین گفت، تعمیر تاچ و ال سی دی فقط شامل تاچ و ال سی دی نیست. در واقع، ممکنه قطعات دیگر آن با این نام تعمیر شوند. برای درک بهتر این مسئله ما شما را با قطعات اصلی تاچ و ال سی دی آشنا می‌کنیم.

قطعات اصلی تاچ و ال سی دی

گلس روی ال سی دی

گلس روی ال سی دی یک لایه‌ی شیشه‌ایست. وظیفه‌ی این گلس محافظت از ال سی دی و جلوگیری از برخورد مستقیم کاربر با تاچ گوشی می‌باشد. امروزه جنس این گلس از شیشه گوریلاگلس (Gorilla Glass) می‌باشد. این شیشه در واقع همان گلس محافظ روی ال سی دی است. لازم به ذکره که این گلس محافظ توسط شرکت سازنده و با دستگاه‌های خاص روی مجموعه تاچ‌ و ال سی دی دستگاه پرس می‌شود. پس با آن لایه‌های پلاستیکی () که برای جلوگیری از آسیب و وارد شدن خط و خش بر روی ال سی دی گوشی‌ها پس از خرید نصب می‌شود، تفاوت دارد.

تاچ یا دیجیتایزر (digitizer)

لایه‌ی زیرین گلس محافظ، تاچ یا دیجیتایزر گوشی است. این لایه‌ی حساس به فشار، می‌تواند محل‌های دقیقی که با انگشت صفحه را لمس می‌کند را تشخیص دهد. در واقع در صورت حذف تاچ از ال سی دی، دستگاه شما دیگر با لمس صفحه نمایش کار نخواهد کرد. تاچ گوشی به طور مجزا یک کابل ارتباطی دارد که روی سوکت اختصاصی که در مادربرد گوشی برای آن در نظر گرفته شده، نصب می‌شود.

ال سی دی (LCD screen)

لایه‌ی بعدی که زیر لایه تاچ یا دیجیتایزر گوشی قرار دارد، ال سی دی است. ال سی دی ( است که به معنای صفحه نمایش کریستال مایع هست. در واقع، شیشه‌ایست (با الگوهای خاصه) که محتوای نمایشگر توسط آن به تصویر کشیده می‌شود. ال سی دی هم مثل تاچ دارای یک سیم ارتباطی اختصاصیست که مستقیما بر روی مادربرد گوشی نصب می‌شود.

لایه نور پس زمینه

لایه نور پس زمینه، لایه چهارمه که در زیر قطعه‌ی ال سی دی گوشی‌های هوشمند قرار دارد. این لایه مجموعه‌ای از چراغ‌های نورانیست که وظیفه‌ی آن‌ها ساطع کردن نور برای نمایش محتوای مورد نظر می‌باشد. لازم به ذکره که ال سی دی و لایه نوری پس زمینه را به دلیل اینکه به طور یکچارچه به پشت ال سی دی متصل هست را می‌توان با هم یک قطعه واحد در نظر گرفت.

اما برای معرفی و شناسایی قطعات مورد نظر، ما این قطعه را به طور مستقل که جزو یکی از قطعات تاچ ال سی دی گوشی‌هاست، معرفی کردیم. پس در صورتی که صفحه نمایش گوشی شما خاموش شد و کار نکرد، علت آن بدون تردید به لایه نور پس زمینه مجموعه تاچ ال سی دی دستگاه هم ارتباط خواهد داشت.

فریم ال سی دی

آخرین قطعه و لایه، فریم ال سی دیست که تمام قطعات تاچ ال سی دی گوشی‌های هوشمند را به یکجا و به طور واحد در کنار هم نگه می‌دارد. یعنی تمام اجزا که شامل هستند از گلس محافظ ال سی دی، تاچ، ال سی دی و لایه نور پس زمینه، همگی روی فریم ال سی دی پرس شده هستند.

تفاوت شکستگی گلس روی ال سی دی، تاچ یا ریجیتایزر و ال سی دی 

شکستن گلس روی ال سی دی 

در صورتی که صفحه نمایش بشکند، اما صفحه تاچ و نمایشگر به درستی کار کند، این به معنی اینه که فقط گلس روی ال‌ سی دی که نقش محافظ رو داره شکسته هست. پس نگران نباشید و اگر الان قصد هزینه کردن ندارید، می‌توانید هنوز از گوشی خود استفاده کنید، و بعدا آن را تعمیر کنید. اما یادتون نره که کار کردن با این گوشی می‌تونه سخت باشه.

شکستن صفحه LCD

در صورتی که صفحه نمایش گوشی سیاه شده باشد و روشن نشود، یا نوارهای سیاه و سفید در اون دیده شود، مطمئن باشید که ال سی دی (LCD) دستگاه آسیب دیده است. از نشانه‌های دیگر شکستگی صفحه LCD، ایجاد نقاط سیاه روی صفحه گوشی هست. البته در این حالت ممکن هست که  صفحه تاچ شما همچنان کار کنه و در صورت تماس تلفنی، و لمس گوشی بتونید به اون جواب بدید. شکستن ال سی دی گوشی از اتفاقات ناگواری هست که ممکن است مشکلات زیادی رو به همراه داشته باشه.

شکستگی تاچ یا دیجیتایزر

اگر دستگاه شما به ضربه یا لمس پاسخ نمی‌دهد، به این معنی هست که تاچ یا ریجیتایزر گوشی هوشمند شما باید تعویض شود. البته فراموش نکنید که دیجیتایزر به صفحه گلس متصل شده است. بنابراین اگر شما دیجیتایزر را عوض کنید، مجبور خواهید شد گلس را نیز عوض کنید. برای تشخیص بهتر اینکه کدام قطعه از تاچ و ال سی دی گوشیتان شکسته هست می‌توانید از موبو 98 کمک بگیرید.

بهترین روش جلوگیری از شکستن تاچ و ال‌ سی‌ دی گوشی چیست؟

همان طور که مشخص هست پیشگیری در تمامی شاخه‌ها بهتر از درمان است. نیز از این قاعده جدا نیست. پس، بهترین روش جلوگیری از آسیب دیدن ال‌ سی‌ دی، استفاده همیشگی از محافظ صفحه و کیف و کاور گوشی است.

انواع محافظ صفحه نمایش و ال سی دی

امروزه، محافظ صفحه‌ نمایش‌ها تنوع بسیار زیادی دارند که شامل هستند از گلس، مایع نانو، نانو، UV و سرامیکی.

قبل از توضیح هر کدام، باید گفت که در مدل‌های قدیمی‌تر از مواردی که ذکر شد، استفاده از محافظ صفحه‌های معمولی که از جنس پلاستیک نرم یا طلق بودند، متداول بود. این محافظ‌ها در برابر ضربه به گوشی حفاظت خوبی نداشتن و فقط بیشتر از از ال سی دی در برابر خط و خش محافظت می‌کردند.

محافظ صفحه نمایش گلس

با پیشرفت تکنولوژی نسل بعدی محافظ صفحه نمایش که شیشه‌ای یا گلس هستند، وارد بازار شد. البته نباید این گلس‌ها را با گلس روی خود گوشی که به صورت فابریکی و کارخانه‌ای روی ال‌ سی‌ دی قرار دارد، اشتباه گرفت. این گلس‌ها به خوبی می‌توانند از پس ضربات معمولی یا متوسط بر بیایند و در اثر ایجاد ضربه به گوشی ممکن است محافظ صفحه دچار ترک یا شکستگی شود. اما در اکثر مواقع هیچ مشکلی برای تاچ و ال‌ سی‌ دی گوشی پیش نمی‌آید. همچنین، این محافظ صفحه نمایش‌ها تأثیری بر کیفیت صفحه نمایش و محتویات آن نمیگذارد و به به راحتی می‌توان از آن استفده کرد.

محافظ صفحههای مایع نانو

این محافظ‌ها به‌صورت قطرات مایع هستند. روش نصب آن بر روی صفحه نمایش به این صورت هست که:

محافظ صفحههای نانو

نسل جدیدتر محافظ صفحه‌نمایش‌هاست که ضخامت ناچیزی دارند. از دیگر ویژگی‌های محافظ‌های صفحه نانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظ صفحه UV

این نوع محافظ صفحه‌ها، برای مدل‌های محدودی که دارای صفحه‌نمایش خمیده هستند، تولید شده‌اند، مانند Galaxy S۱۰ ،S۸ Plus و … . روش نصب این محافظ‌ها به این صورت است:

محافظ صفحههای سرامیکی

محافظ صفحه‌های سرامیکی آخرین نسل موجود هستند. این محافظ صفحه‌ها مثل محافظ صفحه‌های نانو هستند با این تفاوت که ساختار آن‌ها کمی سخت‌تر است و به نرمی محافظ‌های نانوها نیستند، اما همچنان انعطاف‌پذیر بوده و به خوبی از ال سی دی گوشی محافظت می‌کنند.

کاور یا کیف محافظ برای جلوگیری از شکستن تاچ و ال‌ سی‌

کاور یا کیف محافظ برای گوشی از از موارد دیگری هستند که باعث جلوگیری از آسیب ال‌ سی‌ دی می‌شود. از آنجایی که ال سی دی یک قطعه بسیار حساسی می‌باشد، استفاده از قاب، گارد و کیف محافظ باعث می‌شود که گوشی ضربه کمتری ببیند و ترک و شکستگی روی ال سی دی ایجاد نشود.

آیا امکان تعویض تاچ یا ال‌ سی‌ دی گوشی به‌ تنهایی امکان‌پذیر هست؟

در اکثر گوشی و اسمارت‌فون‌های جدید صفحه نمایشگر به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که تاچ و ال‌ سی دی آن‌ها روی هم پرس می‌شوند و دیگر تعویض تاچ و ال سی دی به صورت جداگانه ممکن نیست. اما در گوشی‌های مدل قدیمی در بعضی از مدل‌ها، این امکان وجود داشت که این دو قسمت را به صورت مستقل تعویض و تعمیر کرد. به عنوان مثال در صورتی که تاچ صفحه نمایش گوشی ضربه می‌دید و خراب می‌شد ولی ال سی دی به درستی کار می‌کرد و محتوایات رو به درستی نمایش می‌داد، تعمیرکار با تعویض تاچ گوشی به‌صورت مستقل مشکل را برطرف می‌کرد.

در چه صورتی می‌توان فقط گلس روی صفحه گوشی را تعویض کرد؟

همان‌طور که گفتیم در همه‌ی مدل‌ها این امکان وجود ندارد و فقط در یک‌سری مدل‌های خاص می‌توان فقط گلس روی صفحه را به تنهایی و بدون صرف هزینه زیاد تعمیر و تعویض کرد.  در واقع زمانی می‌توان فقط گلس را عوض کرد که در اثر ضربه فقط گلس دچار مشکل شکستگی شود، ولی نمایشگر و تاچ گوشی در تمام قسمت‌ها به درستی کار کند و امکان استفاده از گوشی باشد. در این صورت تعمیرکار فقط با دستگاه مخصوص و با دقت بالا گلس شکسته شده را از روی صفحه‌نمایش جدا می‌کند و گلس کارخانه‌ای جیدید و سالم را روی ال‌ سی‌ دی نصب می‌کند. در این حالت شما با حداقل هزینه می‌توانید گوشی خود را تعمیر کنید.

اگر فقط تاچ گوشی دچار مشکل شد چه کنیم؟

در ابتدای مقاله گفتیم که  تاچ و ال سی دی گوشیهای هوشمند امروزی به‌صورت یک مجموعه روی هم مونتاژ می‌شوند و به‌ دلیل ظرافت و ضخامت بسیار کم آن، جداسازی این دو قطعه امکان‌پذیر نیست. پس در صورتی که  فقط تاچ و لمس صفحه گوشی شما آسیب دید ولی مابقی قسمت‌ها به درستی کار کرد، نیاز هست که  به صورت کامل تاچ و ال سی دی تعویض شود. لازم به ذکر است که هزینه تعمیر آن هیچ تفاوتی با زمانی‌ که به طور کامل تاچ و ال‌سی‌دی خراب می‌شود ندارد.

اگر ال‌ سی‌ دی کمرنگ شد یا سوسو زد چه کنیم؟

کمرنگ شدن، سوسو زدن و یا چشمک زدن صفحهنمایش گوشی، ممکن است در آینده مشکل ساز شود و  تاچ و ال‌ سی‌ دی گوشی شما دچار سوختگی شود. پس بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به اقدام کنید. فراموش نکنید که در بعضی از موارد احتمال اینکه نمایشگر گوشی ماه‌ها با همین شرایط کار کند هست، ولی در نهایت دچار سوختگی کامل و از کار افتادن خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل