اقتصادیمدیریت کسب و کار

میزان پاداش استخراج اتریوم چقدر است؟ چگونه آن را افزایش دهیم؟

پاداش بلاک چیست؟

پاداش استخراج (Block Reward) کوین‌های جدیدی است که به ماینرهای فعال بلاکچین داده می‌شود. برای اینکه یک بلاک جدید به بلاکچین اضافه شود باید ماینر‌ها زمان و قدرت زیادی را برای محاسبه کد رمزنگاری صحیح و پیدا کردن کلید بلاک صرف کنند. هر زمان که یک ماینر بتواند یک مساله را حل کند و یک بلاک رمزارز جدید بسازد، مقداری رمز ارز در حساب ماینر خود دریافت می‌کند که به آن «پاداش استخراج» می‌گویند. توجه داشته باشید که با استخراج مستقیم از طریق ماینرها، شما پاداش‌های جانبی دیگری نیز دریافت می‌کنید. برای نمونه ماینرهای S9J با استخراج لایت کوین به شما دوج کوین نیز پاداش می‌دهند. این امر با توجه به نوع ماینر و خدماتی که به کاربر ارائه می‌دهد می‌تواند متغیر باشد. به همین دلیل، در هنگام خرید دستگاه ماینر حتما به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه مورد نظر پاداش‌های قابل توجهی را ارائه دهد.

میزان پاداش استخراج اتریوم چقدر است؟ چگونه آن را افزایش دهیم؟

پاداش بلاک چگونه محاسبه می‌شود؟

زمانی که کاربر می‌خواهد یک تراکنش انجام دهد، روی بلاکچین یک بلاک جدید برای آن تراکنش ایجاد می‌شود. این بلاک که حاوی اطلاعات تراکنش است در اختیار تمام استخراج‌کننده‌ها قرار می‌گیرد. ماینرهایی که در تایید تراکنش شرکت داشته‌اند به عنوان پاداش، Block Reward دریافت می­کنند. اما مقدار این پاداش چگونه می‌شود؟

جواب این سوال یک عدد ثابت نیست زیرا پروژه‌های مختلف پاداش‌های متفاوتی دارند. محاسبه پاداش استخراج به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که عبارت است از:

گردش کل کریپتوها: مجموع انتشار ارزهای دیجیتال یکی از فاکتورهای موثر در محاسبه پاداش استخراج است. زیرا اگر بخواهیم پاداش را تقسیم کنیم، باید بدانیم که قرار است بین چند نفر تقسیم شود. اما از آنجایی که هدف کریپتو ایجاد یک سیستم کاملا غیرمتمرکز است، در صورتی که فقط تعداد محدودی، کنترل کوین‌ها را در اختیار داشته باشند، ارز دیجیتال ماهیت غیرمتمرکز بودن خود را از دست می‌دهد. همچنین، ماینرها باید تعداد کل کوین‌هایی که بلاک چین قرار است صادر کند را بدانند، زیرا محدود بودن تعداد آن، ارزش آن را افزایش می‌دهد.

زمان تولید دارایی‌های کریپتو: برای محاسبه پاداش استخراج باید زمان تولید ارز دیجیتال را بدانید. برای مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. مجموعا ۲۱ میلیون عرضه دارد. اگر قرار باشد که در کمتر از ۱ سال ۲۱ میلیون کوین تولید کنیم، پاداش استخراج بیت کوین چیزی حدود ۴۰۰ بیت کوین می‌شود! البته باید به این موضوع توجه داشت که عرضه زیاد یک رمزارز باعث کاهش ارزش آن خواهد شد. به همین دلیل است که مدت زمان انتشار ارز دیجیتال در محاسبه پاداش بلاک بسیار تاثیرگذار است.

کارمزد تراکنش: هرچه شبکه شلوغ‌تر باشد، کارمزد تراکنش‌ها بیشتر می‌شود، زیرا کاربران برای داشتن سرعت تراکنش بیشتر، هزینه بیشتری می‌پردازند. بنابراین، کارمزد تراکنش‌ها عامل اصلی در استخراج و محاسبه Block Reward است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بلاکچین چیست؟ را در سایت https://donyaye-arzdigital.com/ مطالعه کنید.

افزایش قیمت اتریوم

 

به گفته سانتیمنت، اتریوم شاهد افزایش تعداد تراکنش‌هایی است که در آن آدرس‌ها توکن‌ها را با قیمتی پایین‌تر از قیمتی که خریداری کرده‌اند، می‌فروشند. این پست همچنین توضیح داد که از نظر تاریخی، زمانی که کیف پول‌ها ارزهای خود را با قیمت‌های پایین‌تر می‌فروشند، احتمال افزایش قیمت ETH وجود دارد.

اولت‌کوین پیشرو، همراه با سایر ارزهای دیجیتال دیگر، در بازار نزولی پیش از احیای خوش‌بینی در مورد وضعیت Grayscale vs. SEC، کاهش قیمت را تجربه کرد. بر اساس داده‌های CoinMarketCap، قیمت ETH در 24 ساعت گذشته معاملات 0.60 درصد کاهش یافته است.

در نتیجه، اتریوم با ارزش 1706.01 دلار قرار گرفت که آن را کمی به محدوده پایین روزانه خود در 1697.15 دلار نزدیک‌تر می‌کند تا اوج 1721.62 دلاری آن در 24 ساعت گذشته. علاوه بر این، حجم معاملات ETH در این 24 ساعت به 4475806254 دلار رسید که در زمان نگارش این مطلب نشان‌دهنده کاهش بیش از 60 درصدی نسبت به روز قبل است.

از نظر فنی، اتریوم بین خطوط EMA 9 روزه و 20 روزه در نمودار روزانه خود معامله می‌شد. اگر بتواند یک شمع روزانه را بالاتر از خط EMA 20 در حدود 1715.42 دلار در 48 ساعت آینده ببندد، ممکن است در هفته آینده به 1850 دلار برسد.

با این حال، یک شکست زیر سطح حمایت 1690 دلاری در 48 ساعت آینده، فرضیه صعودی را بی‌اعتبار می‌کند. در این حالت، قیمت آلت‌کوین پیشرو ممکن است در چند روز آینده دوباره به سطح حمایت مهم 1580 دلار سقوط کند.

اهمیت هش ریت چیست؟

سؤالی که حالا مطرح می‌شود این است که نرخ هش چه اهمیتی دارد؟ هش ریت داده‌ای است که با توجه به آن می‌توان دو چیز را فهمید.

هش ریت به عنوان نمایشی از امنیت شبکه

با توجه به هش ریت می‌توان فهمید که شبکه استخراج یک رمز ارز چقدر امن است. به عنوان یک قانون ساده هرچه هش ریت بیشتر باشد امنیت شبکه بیشتر خواهد بود.

دلیل آن هم این است که در این شرایط افراد خرابکار برای انجام حمله ۵۱ درصدی به قدرت بسیار بیشتری نیاز خواهند داشت. از آنجا که داشتن چنین قدرتی به همکاری صدها هزار ماینر دارد احتمال اینکه یک فرد یا نهاد مخرب بتواند به تنهایی چنین حمله‌ای را انجام دهد به شدت کم است.

در نتیجه بسیاری از متخصصان برای پی بردن به میزان امنیت یک رمز ارز توجه ویژه‌ای به هش ریت جهانی آن دارند. در گذشته چند رمز ارز قربانی حملات ۵۱ درصدی شده‌اند زیرا هش ریت آنها به قدری پایین بود که فقط یک ماینر توانسته بود به تنهایی کنترل کل شبکه را به دست بگیرد.

احتمال موفقیت‌آمیز بودن چنین حمله‌ای در شبکه بیت کوین عملاً غیرممکن است زیرا هش ریت جهانی آن فوق‌العاده بزرگ و دست نیافتنی است.

هش ریت برای محاسبه سختی استخراج

از طرف دیگر از نرخ هش برای محاسبه سختی استخراج نیز استفاده می‌شود. فراموش نکنید که سختی استخراج پس از ایجاد تعداد مشخصی بلوک تنظیم شده و به زمان لازم برای یافتن یا تولید آن بلوک‌ها بستگی دارد. برای مثال، میانگین زمان بین ایجاد بلوک‌های بیت کوین ۱۰ دقیقه است.

الگوریتم بیت کوین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که پس از ایجاد هر ۲۰۱۶ بلوک سختی استخراج دوباره تنظیم می‌شود. در واقع سختی بیت کوین تقریباً هر ۲ هفته یک بار تغییر می‌کند.

اما چرا سختی شبکه تنظیم می‌شود؟ خوب دلیل این است که اضافه شدن ماینرهای جدید باعث افزایش قدرت شبکه استخراج بیت کوین می‌شود.

بنابراین هش ریت جهانی بیت کوین افزایش یافته و زمان لازم برای ایجاد بلوک جدید کاهش می‌یابد. این به این دلیل است که شبکه ماینرها می‌توانند هش‌ها را سریع‌تر حل کرده و بلوک‌ها را سریع‌تر زمان مورد نظر تولید کنند.

در این هنگام الگوریتمی که سختی استخراج بیت کوین را کنترل می‌کند دوباره سختی استخراج را تنظیم می‌کند تا زمان تولید بلوک جدید دوباره به ۱۰ دقیقه مقرر باز گردد.

در این فرایند پیچیده، از مقدار هش ریت برای تعیین مقدار قدرت شبکه استفاده می‌شود. سپس از این مقدار برای اصلاح میزان سختی استخراج و افزایش یا کاهش آن استفاده می‌شود.

هش ریت و شرکت‌های سخت‌افزاری ماینینگ

بحث‌های زیادی در مورد ارزهای دیجیتال شده و اغلب از غیرمتمرکز بودن به عنوان یکی مزایای آنها یاد می‌شود. این در واقع به دلایل مختلف یکی از بحث‌های داغ در جامعه رمز ارزها است. در حال حاضر شرکت‌های بسیار محدودی وجود دارند که ظرفیت فنی و سخت‌افزاری زیادی را صرف استخراج رمز ارزها کرده‌اند.

شرکت‌هایی مانند بیت مِین (Bitmain) یا کانن (Canaan) حضور گسترده‌ای در رمز ارزهای مختلف، به‌ویژه بیت کوین دارند. اما فعالیت آنها تنها به ساخت ماینرهای قدرتمند اِی‌سیک (ASIC) محدود نمی‌شود بلکه با داشتن استخرهای استخراج غول پیکر انحصار قابل توجهی در این بازار پیدا کرده‌اند.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا سخت‌افزارهای ماینینگ این شرکت‌ها کاملاً به روز و جدید است؟ آیا آنها قدرتمندترین ماینرها را برای خود نگه داشته فقط پس از تولید کردن نسل جدیدتر آنها را وارد بازار می‌کنند؟

در هر صورت این شرکت‌ها و انحصاری که در بازار دارند غیرمتمرکز بودن بیت کوین را در معرض خطر قرار می‌دهد. با این حال، با وجود این وضعیت تاکنون هیچ مشکل جدی برای شبکه بیت کوین رخ نداده است.

دکمه بازگشت به بالا