علمی و پزشکی

تردید درباره نقش «کلسترول خوب» در بدن

تردید درباره نقش «کلسترول خوب» در بدن

یک ستودی تازی نشم می‌دهد که «کلسترول خوب» یا «اچدی‌ال» (HDL) را در بدن پیک نمی‌کند، مفید نیست.

به گزارش ایواره، کارشناسان دریافتند که وجود سطوح بالای «لیپوپروتئین با چگالی بالا» (HDL) با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباطی ندارد.

Липопротейн причгали др Јаку чтолесторель را др шериан ха هَمَبِن گَند در ان را بых کَبد بورمی گارداند و سپن ان را آز بیدن. به همین دلیل است که کلسترول خوب است. از سوی دیگر، لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) مسئول آسیب به دیواره رگ های خونی است و به تشکیل رسوبات چربی معروف به پلاک کمک می کند که خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

یک مطالعه جدید روی 24 هزار آمریکایی توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، یک آژانس دولتی متخصص در تحقیقات پزشکی و علمی، انجام شد و بودجه آن تامین شد. همچنین داده‌های این پژوهش در «مجله کالج قلب و عروق آمریکا» توزیع شده است.

نویسنده ارشد این مطالعه گفت: هدف از این مطالعه درک رابطه بین لیپوپروتئین با چگالی بالا و کلسترول مفید است و اینکه آیا این موضوع برای همه اقوام صادق است یا خیر.

وی همچنین افزود: آنچه امیدوارم این نوع مطالعه ثابت کند، لزوم بازنگری در الگوریتم پیش‌بینی خطر بیماری‌های قلبی عروقی است.

کلسترول یک ماده چربی مانند است که توسط کبد ساخته می شود و در تمام سلول های بدن یافت می شود. کرچک برای ساختار هورمون ها، ویتامین D و اجزای کلیدی برای کمک به هضم غذا بسیار مهم است.

این تیم مطالعه، داده‌های یک دهه از نزدیک به 24000 بزرگسال آمریکایی را تجزیه و تحلیل کرد. داده های این مطالعه نشان می دهد که در حالی که سطوح پایین کلسترول خطر حمله قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی را برای بزرگسالان سفید پوست پیش بینی می کند، این موضوع برای بزرگسالان سیاه پوست صادق نیست. علاوه بر این، سطح بالاتر کلسترول خوب در بدن با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در هر دو گروه ارتباطی نداشت.

گزارش شده است که سطوح بالای کلسترول جریان خون را تسریع می کند، وضعیتی که در آن پلاک هایی از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد روی دیواره داخلی رگ ها تشکیل می شود. پلاک می تواند باعث باریک شدن شریان و مسدود شدن جریان خون شود. پلاک نیز می تواند ترکیده شود و به لخته هادان خون شود.

بزرگسالان با سطوح بالای کلسترول بد در معرض خطر نسبتاً بالایی برای بیماری های قلبی عروقی هستند که با یافته های تحقیقات قبلی مطابقت دارد.

این تجزیه و تحلیل بزرگترین مطالعه در ایالات متحده بود که کلسترول خوب را نشان داد اضافی मुश स अन नुवाद कारवियोगारोगकी रा का शालामा टरेष बोंड बुद डारद डारद ، नहीं देध. داده های این مطالعه نشان می دهد که کلسترول خوب اضافی در واقع می تواند برای سلامتی مضر باشد.

داده های مطالعه دیگری که در سال 2016 در مجله کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شد، نزدیک به 632000 بزرگسال کانادایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، کارشناسان دریافتند افرادی که حتی کمترین میزان کلسترول بد را داشتند، در پنج سال آینده میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی بالاتری داشتند، اما با افزایش سطح کلسترول خوب، این خطر به طور پیوسته کاهش پیدا نکرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا