یک تعرض به محوطه ساسانی

سرپرست تیم باستان شناسی “قلعه کهنه میرآباد امامقلی” ریگان، شرکت گاز استان کرمان و همچنین راهسازی محوطه ساسانیان پیامی داد و تاکید کرد: وزارت راه و شرکت گاز به این منطقه آسیب رسانده اند. میراث ملی است و باید از مردم عذرخواهی کند.

به روستای ایواره، حسینی کهنه‌قلاه میراباد در شرک روستای میراباد امامقلی در ریگان و دهستان ناصریه بخش کُنَبَکی استان کرمان است. باستان شناسان این محوطه را با وسعت حدود 12 هکتار و مربوط به دوران اسلامی معرفی کرده اند.

به گفته شهرام زارع ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی کهنه قلعه ـ این مکان شامل چند پشته بوده که بالاترین ارتفاع آن‌ها از سطح‌های مجاور حدود ۳ تا ۵/۳ متر است.

در سال 1396 پرونده ثبت این منطقه تهیه شد و در نهایت در سال 1398 به شماره 33062 در فهرست آثار عمومی به ثبت رسید. پیش از آن اما، حسینی برها مورد تعریف راکی ​​شده است.

سرپرست تیم باستان شناسی «قلعه کهنه میرآباد امامقلی» ریگان در این باره می گوید: این محوطه از اهمیت بالایی برخوردار است، متأسفانه به دلیل عبور از جاده آسفالته ریگان فهرج در اوایل دهه 1370، از اهمیت بالایی برخوردار است. به شدت آسیب دید و بخش های مهمی از آن تخریب شد. در سالهای اخرین نیز شرکت کارک استان کرمان ک زیرنزر شرکت ملّی کاز ایران است، به کسمتهای از این لیل وارد شده است.

او می داند که این خسارات قابل جبران نیست اما می گوید: منتظریم وزارت راه و مشارکت شرکت ملی گاز در چارچوب مطالعات امداد و نجات و باستان شناسی و به نحو مقتضی خسارت را جبران کند. اقدامات حفاظتی مربوط به تحقیق و حفظ این اثر ملی.”

به جوره آئین بستان‌شناس، از جمالة عدادای دیکسی در حسینی یک بنای کاهرتگی یا ایششکده است که بری استودی تولّه تها معماری مذهبی دوره ساسانی حائز اهمیت است. این بنا شامل فضای مربع مرکزی و راهروی پیرامونی است و همچنین فضاهای معماری متعددی در اطراف آن وجود دارد.

وی به دیگر یافته های این منطقه اشاره می کند و می گوید: بنای بزرگی در مجموعه وجود دارد که ممکن است قلعه یا کاروانسرا باشد و هنوز کاربری آن مشخص نیست. معماری دو سمولة سوندار نیز در این منطقه وجود دارد و مصالح تمام بناها آجری و چینی است و از زمان متروکه شدن رها شده است.

میراباد امامقلی را به پیان برده و شرکی هریم آن را را کریده است. وی می گوید: به منظور رفع خطر و ارائه حمایت های قانونی و همچنین پیگیری برخی سوالات پژوهشی، تعریف مساحت و طرح پیشنهادی منطقه به ترتیب روز تعیین شد و با ایجاد 19 آزمایشی. فرضیات ، مرزهای منطقه مشخص شد ، که البته باید پس از ویرایش گزارش و نقشه های مربوط به فرآیند انجام شود.

سرپرست تیم باستان شناسی قلعه باستانی می گوید: این مجموعه تاریخی شامل منابع ناشناخته فرهنگی در سال های اخیر با فعالیت باستان شناسان شناخته و معرفی شده است و خوشبختانه مردم منطقه، شورا و بخشداری روستای میرآباد می خواهد از آن به عنوان میراثی برای האל ו אינדה אינדה محافظت کند.

وی ادامه می دهد: مسئولان و مسئولان منطقه نیز به مسائل میراث فرهنگی علاقه مند هستند و هنوز شناخت عمیقی از لزوم توجه به ارزش های میراث فرهنگی و بهره گیری از آنها برای آوردن آن وجود ندارد. در مورد مشکلات منطقه

ناآغانه و یا تعمدی تنها مشکل در حسینی ساسانی نیست; زارع می گوید: به دلیل بحران زیست محیطی مشکلات زیادی در مناطق خشکی مانند ریگا به وجود آمده است و توسعه این مناطق در آینده بدون شناخت و مدیریت منابع جدید فرهنگی امکان پذیر نیست. مشکلات ناشی از بحران آسیب جدی به اقتصاد منطقه و معیشت مبتنی بر کشاورزی سنتی وارد می کند.

در بستان‌شناس بیان می‌کند: شهرهای حاشیه کویر متأسفانه از هر نظر خالی از سکنه هستند و با وجود ثروت‌های فرهنگی و وجود آثار تاریخی متعدد، اقدامات قابل توجهی در این مناطق صورت گرفته است.

برنامه حوزه گمانه زنی باستان شناسی به منظور تعیین حریم و پیشنهاد حریم قلعه قدیمی میرآباد امامقلی به نقل از شهرام زارع با مجوز مرکز تحقیقات فرهنگی و گردشگری میراث و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، نماینده میراث در شهرستان ریگان، فرمانداری ریگان، فرمانداری گنبکی و دهیاری روستای میراباد امامقلی تمنه شده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل