راه های پیشگیری از کرم زدن برنج

چرخه متولد شدن کرم؛ این موجود مرموز برنج

برای این که بدانید چگونه کرم برنج را از بین ببریم، ابتدا لازم است بدانیم کرم برنج چیست و از کجا می آید؟ کرم داخل برنج با نام های دیگر مانند شپشک، جوجو و لارو شناخته می شود. هیچ چیز بدتر از این نیست که بعد از خرید برنج ایرانی با صحنه کرم و یا شپش زدن آن روبرو شوید.

 اگر شپشک را تا به حال دیده باشید، حشره ای به رنگ قهوه ای است که در اکثر غلات مانند آرد، ماکارونی و انواع برنج می تواند حضور داشته باشد. اما بیشتر به برنج علاقه مند است. این حشره به سوراخ کردن دانه های برنج می پردازد و دلیل اصلی ایجاد کرم در این نوع غلات است و برعکس. اما چگونه؟

شپشک ها برخلاف آزار و اذیت ایشان، تنها حدود 6 الی 8 ماه عمر می کند؛ درحالی که هر شپشک در روز 4 تخم می گذارد. در حقیقت شپشک داخل دانه ها تخم گذاری می کند و تخم ها بعد از مدتی به کرم های سفید تبدیل می شود. پس کرم های سفید همان نوزادان شپشک ها هستند. سپس با اتمام دوره رشد کرم، کرم ها به شپشک تبدیل خواهد شد.

نتیجه: این چرخه همین طور ادامه دارد تا زمانی که به کشتن کرم های برنج اقدام کنید. در صورت عدم کشتن کرم ها و شپشک ها کل برنج را از دست می دهید!

روشهای جلوگیری از آفت زدن برنج

قبل از اینکه به فکر از بین بردن کرم برنج باشید و راه کشتن کرم برنج را بدانید، باید کارهایی انجام دهید که از بروز این مشکل پیشگیری کند.

چند راه کشتن کرم برنج در خانه

اما اگر شما دچار کرم برنج شد، باید روش‌های دیگری را امتحان کنید تا این موجودات مزاحم را از راه به در کنید.

برنجهای آفتزده را روی یک پارچه تمیز و زیر نور آفتاب پهن کنید. اگر آفتاب شدید است، برنج‌ها را در سایه پهن کنید؛ آفتاب شدید دانه‌های برنج را خرد و خراب می‌کند.

برنج‌ها را الک کنید تا شپش‌ها از آن جدا شوند. لای برنج‌ها نمک بپاشید تا برنج‌ها خرد نشوند.

از فاصله چند سانتی‌متری روی برنج‌ها باد با دمای ملایم بگیرید تا حشرات خارج شوند.

به هیچ عنوان از برای کشتن کرم برنج استفاده نکنید، این قرص بسیار سمی است و نشت آن به برنج می‌تواند باعث مسمومیت‌های شدید و مرگ شود.

اگر وقت و حوصله الک کردن برنج را ندارید، می‌توانید از برگ بو یا برگ چریش استفاده کنید تا بوی آن‌ها حشرات را فراری بدهد. برنج را در فضای باز روی یک پارچه تمیز پهن کنید، روی برنج‌ها برگ بو یا سیر خشک شده یا برگ چریش قرار دهید تا حشرات خارج شوند.

اگر مقدار برنجی که آلوده کرم برنج شده کم است، برای رفع کرم برنج آن را به مدت ۴ روز در فریزر بگذارید و بعد آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد و سپس بشویید تا شپش‌های کشته‌شده روی آب بیایند و چندین بار این کار را انجام دهید تا تمام حشرات خارج شوند.

از جعبه کبریت استفاده کنید، کرم برنج از گوگرد متنفر است، با گذاشتن جعبه کبریت در برنج، حشرات فراری می‌شوند.

دردسرهای کرم های سفید در برنج

عوارض کرم برنج چیست؟ عدم کشتن کرم داخل برنج دردسرهای بسیاری به دنبال دارد که در موارد زیر به آنها می پردازیم:

در خرید برنج محتاط باشید!

خرید برنج خوب و باکیفیت بهترین و اولین قدم برای جلوگیری از کرم زدن برنج است. معمولا برنج های مرغوب و تازه کمتر مستعد کرم و حشره های پردردسرساز هستند. پس سعی کنید در خرید برنج نهایت دقت را داشته باشید و از فروشگاه های معتبر و شناخته شده بهترین نوع برنج مانند برنج طارم هاشمی را به صورت تازه خریداری کنید. با خرید برنج هاشمی بی شک از طعم آن لذت خواهید برد.

برنج خوب را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید برنج خوب و باکیفیت یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم. فروشگاه کاویش بهترین برنج ها به شما پیشنهاد می دهد؛ بدون این که بدنبال این باشید: برای از بین بردن کرم برنج چه باید کرد؟ چراکه این مجموعه سلامتی انواع برنج موجود در کاویش را تضمین می کند. برای اطلاع از و دیگر برنج های باکیفیت و مرغوب ایرانی روی صفحه مورد نظر کلیک کنید. تمام ویژگی ها و شرایط خرید برایتان توضیح داده شده است.

راه های جلوگیری از شپشک برنج

در ادامه مقاله راه های از بین بردن حشره برنج و از بین بردن کرم برنج کامل توضیح خواهیم داد که چگونه از شر شپشک برنج راحت شوید اما قبل از آن پیشنهاد می کنم با راه های راه های پیشگیری از حشره کردن برنج آشنا شوید

۱قراردادن برنج در جای مناسب

اگر برنج در جای مناسبی قرار بگیرد حتی بعد از چند سال حشره نمی کند. اکثرا برنج در فصل تابستان شروع به حشره کردن می کند. چون در تابستان هوا گرم است و هوای گرم برای رشد سوسک برنج بسیار مناسب است. محل مناسب برای برای نگه داری برنج باید دارای ۷ ویژگی باشد

  1. گونی های برنج باید روی سطحی بلند تر از سطح زمین ترجیحا روی پالت های پلاستیکی قرار بگیرد؛
  2. تعداد زیادی گونی برنج نباید روی هم قرار بگیرد چون ایجاد گرما می کند و قضا برای رشد حشرات آماده می شود؛
  3. گونی های برنج باید از دیوار ۱۰ سانتی متر حداقل فاصله داشته باشند؛
  4. محل نگه داری گونی برنج باید بدون رطوبت و خشک باشد در آشپزخانه و اتاق هایی که در آن درب حمام قرار دارند مناسب نگه داری برنج نیست؛
  5. محل نگه داری برنج باید در جایی باشد که هوا در آن در جریان باشد یا دراری تهویه هوای قوی باشد فضا های بسته برای نگه داری برنج مناسب نیست؛
  6. فضاهای تاریک مناسب نگه داری برنج نیست برنج باید در جایی نگه داری شود که در ساعاتی از روز نور کافی خورشید در آن بتابد؛
  7. به هیچ عنوان برنج نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد این کار باعث صدمه زدن به برنج می شود؛
  8. گونی های برنج نباید در معرض باد مستقیم کولر قرار بگیرد باد کولر یا حتی باد طبیعی دشمن برنج هستند که باعث خورد شدن دانه های برنج هنگام پخت می شود.

۲جداسازی برنج های کهنه از برنج تازه

احتمال رشد شپشک برنج کهنه در چندین برابر برنج های تازه است. برنج کهنه به برنجی می گویند که برای سال زراعی گذشته و یا قدیمی تر باشند و برنج های تازه به برتج هایی میگویند که برای آخرین سال زراعی باشد. هر سال اواسط تابستان برنج برداشت می شود و یال زراعی جدید شروع می شود.

۳شست وشو و ضدعفونی کردن محل نگهداری برنج 

مکان های نگه داری برنج باید هر ساله شستشو شود و در صورت مشاهده هرگونه حشره باید با حشره کش سم پاشی و ضد عفونی گردد. البته بعد از سم پاشی یک تا دو روز از انبار نباید استفاده شود و بعد از آن نیز مجددا شستشو و ضد عفونی گردد. با این کار با خیال آسوده تا یک سال می توانید برنج های خود را با رعایت نکات بالا نگه داری کنید.

۴-قراردادن مقداری سیر در محل نگه داری برنج

سوسک برنج نسبت به بوی سیر بسیار حساس است و در جایی که سیر وجود داشته باشد به راحتی نمی تواند رشد کند. برای اینکار چند بوته سیر در لابه لای برنج قرار دهید یا حتی میتوانید آن را درون گونی برنج قرار دهید.

شپشک برنج از چی بدش میاد ؟

یکی از سوالاتی که اکثر کاربران درگیر آن هستند این است که راه های از بین بردن شپشک برنج چیست؟ کرم برنج از چی بدش میاد؟ و برنج شپشک زده چیکار کنم ؟ در ادامه به تمامی سوالات شما پاسخ داده خواهد شد. با ما همراه باشید

قرار دادن در زیر آفتاب

اگر مقدار کمی برنج داریدکه حشره کرده است می توانید آنرا روی پارچه تمیزی بریزید و زیر آفتاب قرار دهید اما همانطور که قبلا گفتیم آفتاب می تواند باعث ترک دار شدن دانه های برنج شود پس نباید اینکار را چندین بار تکرار کنید. همچنین توجه داشته باشید که هنگامی که برنج را در هوای آزاد روی پارچه پهن می کنید باد تندی نوزد چون باد هم مانند آفتاب می تواند دانه های برنج را ترک دار کند. اگر برنج شما باز هم بعد از قرار دادن زیر آفتاب حشره داشت آن را در هوای آزاد به مدت یک روز قرار دهید تا باقی مانده حشرات هم از برنج خارج شوند.

شستشو با آب جوش

اگر برنجتان پر از حشره سیاه کوچک است هنگام شستن برنج آن را با آب تقریبا جوش بشویید چون آب جوش باعث مرگ حشرات می شوند و روی آب قرار می گیرند به این ترتیب می توانید با آبکشی برنج به راحتی آن را از برنج جدا کنید.

تعویض گونی های برنج

هنگامی در برنج این حشره سیاه کوچک رشد می کند بر روی گونی برنج تخم گذاری می کنند. پس با یکی از روش های گفته شده حشره برنج را از بین بردید آن برنج را دیگر در گونی قبلی نریزید چون دوباره در آن حشره رشد می کند.

استفاده از قرص سیر یا قرص ضد بید

قرص سیر هم یکی از روش های از بین بردن حشره برنج است که اگر مقدار زیادی برنج دارید می توانید از آن استفاده کنید. قرص سیر یا ضد بید را می توانید از داروخانه ها و عطاری ها خرید کنید.

از بین بردن کرم برنج با میخک

میخک می تواند یکی از راه های  از بین بردن کرم برنج بوده که با قرار دادن آن در ظرف یا محل نگهداری برنج، از ورود حشرات به ظرف برنج جلوگیری کرده و حشرات باقی مانده در برنج را از بین برد. روش از بین بردن کرم برنج با میخک می توان به عنوان روش سنتی نیز در نظر گرفت.

استفاده از قرص برنج ممنوع

قرص برنج یا فسفید آلومینیوم یک سم بسیار خطرناک است که به عنوان جونده کش تدخینی برای جلوگیری از آفت زدگی برخی محصولات استفاده می شود. قرص برنج در کشور ایران تولید نمی شود و واردات رسمی نیز ندارد و عرضه و فروش آن در تمام داروخانه ها و سم فروشی های سراسر کشور ممنوع اعلام شده است.  حتی استشمام بوی این قرص می تواند کشنده باشد پس فکر استفاده از قرص برنج را از سر خود بیرون کنید. ولی می توانید با استفاده از  نمک برای شپشک برنج می توانید ایت مشکل را رفع نمایید.

برنج هایی که سخت کرم میزنند

همانطور که گفته شد رطوبت و گرما اصلی‌ترین علت کرم زدن برنج می باشد. اما عوامل دیگری نیز روند این آفت زدگی، یعنی کرم زدن برنج را دامن می زنند. ما در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره می‌کنیم:

  1. اگر کیسه های برنج را مستقیم روی زمین قرار دهیم طوری که هوا در آن جریان نداشته باشد باعث می شود که گونی ها و کیسه های برنج آلوده به کرم یا شپشک بشوند. پس برنج را بایستی در یک قفسه که با زمین حدود ۲۰ سانتی متر فاصله دارد قرار داد.
  2. شما ممکن است گونی برنج را به دیوار تکیه دهید و این گونه هوا در آن جریان نخواهد داشت. این کار باعث سرعت بخشیدن چرخه ی تبدیل شدن شپشک به کرم برنج و بالعکس آن می شود.
  3. در صورتی که تعداد زیادی گونی های برنج را روی همدیگر قرار دهید، این کار باعث می شود برنج ها با سرعت بیشتری آلوده به شپشک یا کرم‌برنج شود. پس هیچوقت تعداد زیادی گونی برنج را بر روی هم قرار ندهید، زیرا گرمای ناشی از آن موجب رشد حشرات خواهد شد.
  4. اگرگونی‌ها برنج را بر روی پالت‌های پلاستیکی قرار ندهید، این سهل انگاری موجب کرم زدن کیسه های برنج می شود.
  5. در صورتی که برنج را در فضایی مرطوب یا در آشپزخانه و یا اتاق‌هایی که در آن درب حمام قرار دارند قرار دهید باعث کرم زدن برنج می شود.
  6. اینکه برنج را در کیسه پلاستیکی نگهداری کنید برنج کرم می‌زند.

نکته: توجه داشته باشید که برای جلوگیری از کرم زدن برنج لازم است تا آن را در محلی خشک و خنک نگهداری نمایید، زیرا شپشک‌ها برای رشد و تولید مثل نیاز به مکانی تاریک، گرم و مرطوب دارند.

شما اگر شپشک را تا به حال دیده باشید، حشره ای به رنگ قهوه ای است که در اکثر غلات مانند آرد، ماکارونی و انواع برنج می تواند حضور داشته باشد. اما بیشتر به برنج علاقه مند است. این حشره به سوراخ کردن دانه های برنج می پردازد و این امر دلیل اصلی ایجاد کرم در این نوع غلات است.

همانطور که مکررا گفته ایم شپشک ها داخل دانه های برنج تخم گذاری می کنند و تخم ها بعد از مدتی به کرم های سفید تبدیل می شود. پس کرم های سفید همان نوزادان شپشک ها هستند. سپس با اتمام دوره رشد کرم، کرم ها به شپشک تبدیل خواهد شد.

راه های پیشگیری از کرم زدن برنج

ممکن است هنگامی که با شپشک یا کرم برنج مواجه شوید راه حل های زیادی به ذهن شما برسد. راه حل های پیشه پا و افتاده و موقتی مثل ریختن برنج در سینی و قرار دادن آن زیر نور خورشید، شستن برنج با آب جوش یا حتی فریز کردن برنج و…

همه این ها یک راه حل موقت و مقطعی می باشد. ما باید دقت داشته باشیم و ببینیم که شپشک یا کرم برنج از چه موادی فرار می کنند و آن ها را در کیسه ها و گونی های برنج قرار دهیم تا موجب فرار این آفت ها گردد.

در ادامه چند نوع مواد در دسترس که کرم برنج از آن ها فرار میکند را معرفی می کنیم:

قرص برنج برای کرم برنج

از آفت کش های بسیار قوی و کاربردی است که برای از بین بردن و جلوگیری حشرات غلات مورد استفاده قرار می گیرد، منتهی بدلیل خطرناک بودن به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود، قرص برنج در صورت استفاده صحیح میتواند بدون اینکه تاثیری روی غلات ‏داشته باشد باعث مرگ حشرات درون غلات گردد.

از بین بردن کرم برنج با میخک

گفتیم که استفاده از میخک یکی از روش‌های اصلی و پرکاربرد برای نابودی آفت ها و حشرات و کرم برنج می باشد. پس اگر برنج را در کابینت آشپزخانه نگهداری می کنید بهتر است کمی میخک در قفسه های نگهداری بگذارید تا شپشک یا کرم برنج به این قفسه ها و کابینت‌ها وارد نشود.

 بنابراین برای دور کردن شپشک ها از برنج ، خیلی راحت می توانید کمی میخک درون ظرف برنج بگذارید تا حشرات از بین بروند و از ورود آن ها نیز جلوگیری شود

کشتن کرم برنج

اگر به هر دلیلی سهل انگاری کرده اید و از راه های پیشگیری از کرم زدن برنج استفاده نکرده‌اید و برنج شما دچار کرم برنج شد، باید روش‌های دیگری را امتحان کنید تا این موجودات مزاحم را از راه به در کنید.

برنج‌های آفت‌زده را روی یک پارچه تمیز و زیر نور آفتاب پهن کنید. اگر آفتاب شدید است، برنج‌ها را در سایه پهن کنید؛ آفتاب شدید دانه‌های برنج را خرد و خراب می‌کند. می توانید برنج‌ها را الک کنید تا کرم ها از آن جدا شوند. علاوه بر این ها می توانید لای برنج‌ها نمک بپاشید تا برنج‌ها خرد نشوند.

اگر مقدار برنجی که آلوده کرم برنج شده کم است، برای رفع کرم برنج آن را به مدت ۴ روز در فریزر بگذارید و بعد آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد و سپس بشویید تا شپش‌های کشته‌شده روی آب بیایند و چندین بار این کار را انجام دهید تا تمام حشرات خارج شوند.

برنج کرم زده رومیشه خورد؟

به طور کلی عوارض کرم برنج بیشتر مربوط است به از بین بردن دانه های برنج، بار روانی منفی ناشی از دیدن کرم در برنج و نیز زمانبرتر کردن پخت برنج می باشد. اما این کرم های کوچک هیچ اثر منفی بر سلامت انسان ندارد و به هیچ عنوان باعث بیماری نمی شوند.

به بیان ساده تر می توان گفت عوارض کرم برنج تنها به جنبه­ های فیزیکی و روانی مربوط شده و هیچ گونه اثر سوء و بیمار کننده ای برای انسان ایجاد نمی­ کند. پس اگر مشاهده کردید که کیسه­ ی برنج تان پر از کرم­ های سفید است فکر دور ریختن آن را از سر به در کنید.

فقط کافی است برنج را پاک کرده و با روش­ های مناسبی در بالا به شما آموز داداه شد کرم­ ها را از بین ببرید و اجازه ندهید که دانه­ های برنج را به خاک برنج تبدیل کنند و سپس با خیال آسوده برنج را پخت کرده و میل کنید.

مضرات کرم برنج

خوشبختانه عوارض کرم برنج شامل سلامتی انسان نمی­ شود. طبق تحقیقات به عمل آمده از آنجا که کرم برنج منبع خارجی ندارد و از خود برنج تغذیه می­ کند هیچ گونه تاثیر منفی بر سلامت انسان ندارد و به همین دلیل عوارضی برای بدن انسان ندارد و زیان آن تنها بر روان و اقتصاد فرد وارد می شود که در ادامه این موارد را به طور کلی برایتان شرح می دهیم.

خروج از نسخه موبایل