فرهنگ و هنر

روز عشق با «عبدالمجید ارفعی» و درخواستی از سفیران خارجی

پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در آستانه روز جهانی راهنمای گردشگری، با تجلیل از پروفسور عبدالمجید ارفعی، راهنمایان برگزیده و با طرح درخواست‌هایی از ضرغامی و سفیران خارجی مقیم ایران، برگزار شد.

به گزارش ایواره، این گردهمایی با حضور حدود ۹۰۰ راهنمای گردشگری در سالن آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت، همانند دوره‌های گذشته رأس ساعت ۹:۵۷ با دف‌نوازی آغاز شد. سپس لوح جشن راهنمایان گردشگری از سوی میزبان قبلی به استان تهران، به عنوان میزبانی کنونی این گردهمایی اهدا شد. پیش از آغاز سخنرانی‌ها نیز به احترام درگذشتگان چند ثانیه‌ای سکوت شد.  

این گردهمایی، که پس از چهار سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار شد، با پخش پیام تصویری زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل گردشگری سازمان ملل متحد به راهنمایان گردشگری ایران، همراه شد. او این هفته برای افتتاح نمایشگاه گردشگری به تهران سفر کرده بود.  

گلباران «عبدالمجید ارفعی» حوالی روز عشق

در ادامه با پخش فیلمی کوتاه از دستاوردهای عبدالمجید ارفعی، پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و عیلامی و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی، از او به پاس یک عمر فعالیت در خوانش کتیبه‌های باستانی ایران، به‌ویژه الواح هخامنشی تجلیل شد. رفیعی سپس در سخنانی گفت: من راهنما نیستم، ترجیح می‌دهم یک گردشگر باشم تا راهنمایان مرا راهنمایی کنند.

او سپس از گوشه‌ای از دستاوردهای خود در خوانش گل‌نبشته‌های تخت جمشید و شوش سخن گفت و افزود: کار من این است که این کتیبه‌ها را بخوانم تا مثلا راه‌هایی را که از تخت جمشید به شوش می‌رسید، یا همان شاهراه‌ها را پیدا کنم. تمام این آجرنوشته‌ها برای پرستشگاه‌هاست، که برخی از این آجرنبشته‌ها را باستان‌شناسان فرانسوی از کشور خارج کردند و برخی دیگر هم در زمان کاوش‌ها روی قلعه شوش نصب شده است.

این متخصص زبان‌های باستانی ادامه داد: تاریخ را که نمی‌توانم عوض کنم، خوب یا بد، هر چه هست باید بگویم. مقداری از این گل‌نبشته‌ها را خودم خواندم،‌ یک مقدار دیگر را استاد مرحوم «هلک»، که همه ما وامدار او هستیم.

روز عشق با «عبدالمجید ارفعی» و درخواستی از سفیران خارجی

در پایان این سخنان، رؤسای انجمن‌های راهنمایان گردشگری استان‌ها با اهدای شاخه گل رز سرخ از یک عمر فعالیت‌های ماندگار عبدالمجید ارفعی قدردانی کردند. نیما کرمی که اجرای این برنامه را به عهده داشت به دنبال گلباران عبدالمجید ارفعی گفت به نوعی شاهد روز عشق هستیم.

در ادامه این مراسم گروه موسیقی شمس به اجرای برنامه پرداخت.

افسانه احسانی، مدرس گردشگری و فعال طبیعت‌گردی نیز با درنظر گرفتن شعار سال سازمان جهانی گردشگری در اهمیت سرمایه‌گذاری سبز سخن گفت و از راهنمایان گردشگری خواست به این موضوع فکر کنند که چقدر می‌توانند روی حفظ منابع و انرژی‌های طبیعی در سفرها مؤثر باشند. ‌ 

او همچنین گفت: درحال حاضر در بسیاری مناطق ایران برای دیدن طبیعت بدون مزاحمت سازه‌ها باید خیلی تلاش کنیم.

پیشنهادی به سفیران خارجی مقیم ایران

حرمت‌الله رفیعی، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این مراسم گفت: بیمه راهنمایان در هیأت دولت مصوب شده است، با این وجود برخی بنا دارند این امر اجرایی نشود. برخی افراد از ویروس کرونا برای صنعت گردشگری خطرناک‌تر هستند.

او ادامه داد: در صنعت گردشگری نق زدن نداریم، مطالبه به‌حق داریم. این ما هستیم که چرخ اقتصاد گردشگری کشور را به گردش درمی‌آوریم.

رفیعی در بخشی از سخنانش به هفدهمین نمایشگاه گردشگری اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه رفته رفته جایگاه واقعی خود را می‌یابد، امسال وسعت نمایشگاه سه‌برابر شد. با این اقدامات ضرغامی را از سیاسیون جدا کنید، بعد این شعر را بخوانیم «جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود». 

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین خطاب به سفیران کشورهای حاضر در این مراسم گفت: کشور ایران سرشار از جاذبه‌های گردشگری و آنلاین و محبت است، اگر چنانچه نقصانی برای ورود به ایران می‌بینید مسیرتان را عوض کنید و مطالبات‌تان را از بخش خصوصی داشته باشید و ما بخش خصوصی این مطالبات را از دولت پیگیری می‌کنیم، در این صورت هیچ‌وقت مشکل نخواهید داشت.  

روز عشق با «عبدالمجید ارفعی» و درخواستی از سفیران خارجی

درخواست‌هایی از  ضرغامی و سفیران حاضر

سپس محسن حاجی‌سعید، رییس کانون سراسری انجمن‌های حرفه‌ای و صنفی راهنمایان گردشگری ایران، که میزبان این گردهمایی بود، هنگام خواندن نام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تغییراتی را در این عنوان ایجاد کرد و گفت: ما درحال چانه‌زنی هستیم تا گردشگری را در عنوان وزارتخانه، اول بیاوریم.

او سپس مروری داشت بر سرگذشت این گردهمایی‌ها که از سال ۱۳۸۶ و از تهران آغاز شد و در شهرهای دیگر ادامه داده شد و سپس اظهار کرد: اگر این گردهمایی‌ها نبود، این تعداد راهنمای گردشگری نداشتیم. مهمترین دستاورد این تشکیلات هم، بیمه راهنمایان بود که به واسطه دعواهای دو سازمان برنامه و بودجه و تامین اجتماعی، دچار سکته شد. آقای ضرغامی کمک کنید این سکته خیلی طولانی نشود.

حاجی‌سعید سپس به برخی مطالبات راهنمایان گردشگری در حضور ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ما به بودجه خاصی برای استفاده از راهنمایان نیاز داریم. نصب تابلو ورود راهنما بدون مجوزِ صادره از میراث فرهنگی به بناهای تاریخی در چند استان رقم خورد، که البته پس از پیگیری‌ها متوقف شد و امیدوارم دوباره شاهد آن نباشیم.

رییس کانون سراسری انجمن‌های حرفه‌ای و صنفی راهنمایان گردشگری ایران افزود: شاید بزرگترین دغدغه راهنماها فعالیت بدون مجوز برخی با عنوان راهنمای گردشگری است که درخواست قانونی برای جلوگیری از این رویه را داریم.

او همچنین اقدام این وزارتخانه را برای لغو روادید، بسیار مؤثر خواند و بیان کرد: امیدواریم کشورهای هدف و عمدتا کشورهای اروپایی، که از این فهرست محروم‌ بودند، اضافه شوند؛ چرا که بسیاری از مسافران همین راهنماها، از کشورهای اروپایی هستند.

حاجی‌سعید ادامه داد: کارت راهنمای گردشگری مطابق آیین‌نامه باید سه‌ساله صادر شود، ولی هنوز متوجه نشده‌ایم چرا این آیین‌نامه اجرا نمی‌شود و کارت راهنماهای گردشگری یک‌ساله صادر می‌شود. پرسش دیگر این است که چرا تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری تشکیل شده است، درحالی که کارت راهنماها را حتی دیگری صادر می‌کند؟ خواهشمندیم در برون‌سپاری، صدور کارت راهنما به تشکل‌های خصوصی با رعایت ملاحظات، واگذار شود.

او همچنین گفت: شغل راهنمای گردشگری، سفر است، ماهیت شغل او سفر است، چرا برای سفر به خارج از کشور باید جریمه (عوارض خروج) بدهند؟ جریمه سفر را برای راهنمایان حذف کنید. البته در قوانین سال ۶۴ بود که سفر با اتوبوس برای راهنمایان بدون عوارض بود. در مجموع تمام راهنمایان با همه سفرهایی که به خارج از کشور دارند، دو میلیارد تومان در جیب دولت نمی‌گذارند، آن را حذف کنید.

این راهنمای گردشگری خطاب به ضرغامی بیان کرد: این مطالبات البته خیلی کوچک است، ولی ما به حمایت و مصوبات شما نیاز داریم.

رییس کانون سراسری انجمن‌های حرفه‌ای و صنفی راهنمایان گردشگری از ضرغامی درخواست کرد نگاه امنیتی در حوزه گردشگری ورودی کمرنگ‌تر شود و در ادامه اظهار کرد: بسیاری از کشورهایی که هشدار سفر به ایران داده‌اند، در سال‌های گذشته خصومتی با ایران نداشتند و حتی رنگ نقشه ایران را قرمز نکرده بودند، اما بیشترین عاملی که باعث شده اجازه سفر ندهند، برخی سوءتفاهم‌ها بوده است. ما خواستاریم که این موضوع برای دستگاه‌های امنیتی تبیین شود.

حاجی‌سعید ادامه داد: آقای ضرغامی ای کاش با شما قهر نمی‌کردند و شما کاندیدای ریاست‌جمهوری بودید و در آن صورت اگر جای شما بودم، یک امکان بلندپروازانه را دنبال می‌کردم و مسیر ریلی از ایران به عمان را ایجاد می‌کردم و این مسیر از عراق و یمن و کشورهای دیگر منطقه گذر می‌کرد و یک مسیر صلح ایجاد می‌شد. می‌توانید این ایده را از طریق سفیر عربستان که روابطشان با ایران متفاوت شده است، پیگیری کنید.

او همچنین خطاب به سفیران حاضر در این گردهمایی، گفت: درخواست داریم کمک کنید تا ایران واقعی و مهمان‌نوازی ایرانی در کشورهای شما نشان داده شود، چون فقط اخبار منفی در این کشورها بازتاب داده می‌شود. باید از سفیر اسپانیا تشکر کنم که در گفت‌وگو با وزارت خارجه، محدودیت سفر به ایران را لغو کرده است و از دیگر سفرا هم می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنید.

حاجی‌سعید همچنین از ضرغامی درخواست کرد یک جلسه با سفیران کشورهای اروپایی داشته باشد و حرف‌های آنها را به گوش مقامات کشور برساند و اقدامی برای برگشت گردشگران اروپایی به ایران داشته باشد.

در این گردهمایی سفیران کشورهای اسپانیا، چک، نیوزیلند و نروژ و نماینده سفارت عربستان در ایران حضور داشتند.

روز عشق با «عبدالمجید ارفعی» و درخواستی از سفیران خارجی

احداث کیوسک‌های اطلاع‌رسانی گردشگری در تهران

در ادامه، سیدمحمدحسین حجازی، مسئول هلدینگ گردشگری تهران از ایجاد کیوسک‌های راهنمای گردشگری در تمام مناطق شهر تهران خبر داد.

او وظیفه خطیر راهنمایان گردشگری را ارتقای فضای گردشگری دانست و افزود: در کنار وظیفه خطیر شما شهرداری تهران نیز وظایفی دارد. معمولا در کشورهای دیگر شهرداری‌ها اختیارات وسیع‌تری در حوزه گردشگری دارند، اما اصل و اساس شهرداری ایجاد زیرساخت در حوزه گردشگری است که با حمایت‌هایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته است شهردار تهران نیز توانست کاری را که مغفول مانده بود، به سرانجام برساند و برای میزبانی اجلاس جهانی گردشگری اعلام آمادگی کند.

مسئول هلدینگ گردشگری و تفریحات شهر تهران با بیان اینکه شهر تهران مقاصد گردشگری زیادی دارد، گفت: تهران مبدأ گردشگری نیست و راهنمایان گردشگری باید در این زمینه و معرفی ظرفیت‌های تهران به عنوان مقصد گردشگری تلاش کنند. 

روز عشق با «عبدالمجید ارفعی» و درخواستی از سفیران خارجی

پس از سخنرانی ضرغامی، با حضور علی‌اصغر شالبافیان- معاون گردشگری-، حرمت‌الله رفیعی – رییس هیأت مدیره انجمن‌ صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی -، محسن حاجی سعید – رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای راهنمایان گردشگری – و سیدمحمد حجازی از ماکت کیوسک‌ اطلاع‌رسانی گردشگری رونمایی شد.

راهنمایان برگزیده سال

در ادامه تقدیر از راهنمایان برگزیده با اجرای زنده گروه موسیقی انجام شد. در این بخش به طور از ویژه افسانه احسانی و پروفسور ارفعی با اهدای لوحی که ضرغامی آن را تقدیم کرد، تقدیر شد.

حسین توانافر از آذربایجان غربی، مینا همراهی از آذربایجان شرقی، بهناز هدایتی از اردبیل، سوما جوی‌بار از اصفهان، رمضان علی قدیری از البرز، فاطمه محمدیان از تهران، رضا روحانی از چهارمحال و بختیاری، ناصر عطری از خراسان رضوی، میترا عسگری طبری از خراسان شمالی، آرزو دفتری از خوزستان، سمانه زنده‌دل از زنجان، فهیمه حاجی حیدری از قزوین، زکریا نوری از قشم، ایمان اشتری از قم، حسین مذنبی از کاشان، کژال ناصری از کردستان، یوسف امیریان از کرمانشاه، وحید صفری از کهگیلویه و بویراحمد، آزاده نادعلی از گلستان، مریم فخری شهیدانی از گیلان، علی شریفی رضوی از مازندران، امیر فراهانی از مرکزی، مسعود محمدی از هرمزگان، فرشید رضافر از همدان و لیلا سعادت‌خواه از یزد، راهنماهای برگزیده این دوره از گردهمایی بودند.

روز عشق با «عبدالمجید ارفعی» و درخواستی از سفیران خارجی

همچنین اعلام شد برای حاضران‌ این گردهمایی یک درخت در سایت ارژن کاشته می‌شود. 

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا