علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

مقایسه دمش و مکش هود صنعتی

فن دمنده و مکنده دو عبارتی هستند که اغلب افراد آن ها را با همدیگر به کار می برند. همه کاربران این دو محصول را به خوبی می شناسند و با توجه به تفاوت هایی که فن دمنده و مکنده با همدیگر دارند باعث تفاوت کاربرد فن دمنده و مکنده در حوزه های صنعتی بطور جداگانه شده است. حال سؤالی که پیش می آید این است که چه تفاوت هایی میان فن دمنده و مکنده وجود دارد؟ ما در این مقاله از پویان گسترش قصد داریم تمامی آنچه را که مربوط به تمایز میان فن دمنده و مکنده را بیان کنیم.

مقایسه دمش و مکش هود صنعتی

همه چیز درباره دو فن دمنده و مکنده

دو فن دمنده و مکنده از جمله سیستم های مکانیکی هستند که از آن ها برای گردش هوا استفاده می شود. و با استفاده از این دومحصول ، هوای محیط اطراف به آسانی بر روی تمامی نقاط گردش می کند. در صورتی که یک هواکش ساده، هوای فضا را تنها روی یک نقطه خاص انجام می دهد. در صورتی که می دانیم لازمه بسیاری صنعت های مختلف، انتخاب یک فن مناسب برای کار در موقعیت هایی که نیاز به هوای استاندارد باشد و بتواند با تنظیم هر دو فشار استاتیک و قدرت، تراکم هوای پایین تری را ایجاد نماید.

از آنجایی که این نوع دستگاه با توانایی های منحصر به فرد خود، هوای لازم را برای تهویه مورد نیاز اماکن مختلف فراهم می آورند به همین انواع مختلفی از آن ها در صنایع مختلف به کار برده می شوند. از لحاظ کارکرد دو محصول دمنده و مکنده شباهت هایی بسیاری با یکدیگر دارند و هر دو گردش و تهویه هوای بسیار مناسب و استانداردی را برای محیط ایجاد می کنند اما باز هم از لحاظ فنی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. در ادامه به این تفاوت ها می پردازیم.

آزمایشات موجود در فن سانتریفیوژ مکنده گریز از مرکز و منحنی ها بر اساس استاندارد SCFM هوا است. تولیدکنندگان هواکش مکنده ، استاندارد را به عنوان هوا تمیز و خشک با تراکم ۰٫۰۷۵ پوند وزن در هر فوت مکعب (۱٫۲ کیلوگرم بر متر مربع)، با فشار سنج در سطح دریا ۲۹٫۹۲ اینچ جیوه (۱۰۱٫۳۲۵ کیلو وات) و دمای ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد).

تفاوت های فن دمنده و مکنده از لحاظ کارکرد

بسیاری از کاربران صنایع مختلف از فن مکنده به عنوان هواکش های صنعتی یاد می کنند.در صورتی که می دانیم یک دستگاه الکتریکی است که چند عدد پره یا تیغه در درون وجود دارد که هوای مورد نیاز در درون محیط را فعال می کند. در حالی است که فن دمنده جز فن های مکانیکی است که با استفاده ازهواکش تعبیه شده درخود ، میزان هوای تولید شده را به نقاط مختلف هدایت می کنند.

از آنجایی که فن دمنده تنها یک نقطه مشخص را خنک می کند و معمولاً میزان هوای دمنده را از راه سوراخ های کوچک عبور می کند. از این رو فن دمنده می تواند میزان تأثیر خود را برای ناحیه باز روبه رو خود حفظ کند. اما اگر میزان جریان هوای تولید شده از ناحیه محفظه منعکس گردد میزان حجم هوا به سرعت کاهش می یابد. به همین علت نباید از فن مکنده در مکان هایی که نیاز به نصب نزدیک هواکش به منبع اصلی است استفاده کرد.و باید بدانیم که فن دمنده میزان فشار بسیاری را برای تولید گاز مورد نیاز استفاده می کند. این در حالی است که هواکش های صنعتی یا همان فن مکنده برای تولید همان اندازه گاز مورد نیاز از فشار کمتری استفاده می کند.

فن دمنده با تعداد بیشتری از پره در محور فن و قوس قابل توجه آن فشار بیشتری به داخل کانال ها یا سالن مورد تهویه وارد می کند و همچنین نسبت به حجم هوای تولید شده از قدرت کمتری از الکترو موتور نیازمند است. نکته قابل توجه فن دمنده سبک تر بودن پروانه است که کمک زیادی در انتخاب الکتروموتوری با قدرت پایین تر به طراح می کند .

تفاوت های فن دمنده و مکنده از لحاظ فنی

  • اگر بخواهیم از لحاظ فنی فن دمنده و مکنده را با یکدیگر مقایسه کنیم باید این گونه بیان کرد که فن مکنده به انواع هواکش های جریان محوری، هواکش های سانتریفوژ و نیز هواکش های جریان مقابل گفته می شود. ولی فن دمنده شامل انواع دمنده های سانتریفوژ و دمنده های جایگزین قطبی می باشد. طراحی و ساخت فن مکنده به شکلی است که در آن موتور و تیغه هایی وجود دارد که هر یک از آن ها وظیفه اداره کردن و هدایت جریان الکتریسیته به محیط اطراف را بر عهده دارند.

تعیین سرعت ربایش هود صنعتی

سرعت ربایش هود صنعتی، سرعت هوای مورد نیاز در نقطه آزادشدنِ آلاینده به منظور دریافت و انتقال آلاینده به درون هود صنعتی مکنده تعریف می شود. انتخاب سرعت ربایش مناسب در طراحی هود صنعتی غیرمحصور از اهمیت زیادی برخوردار است.سرعت هوای ایجاد شده توسط هود صنعتی غیر محصور بر مجموعه ای از الگوی جریان هوا که همیشه درنتیجه منابع حرکت هوا مثل جابجایی هوا،نشتی های پیرامونی و جریان هوای ایجاد شده توسط فرایند وجود دارد تاثیر می گذارد. برای غلبه بر الگوهای دیگر جریان هوا در نقطه آزادشدنِ آلاینده،سرعت ربایش باید به حد کافی بزرگ باشد بطوریکه جریان هوای برایند، از نقطه آزادسازی به سمت هود صنعتی مکنده باشد.

در غیاب کامل جریانهای عرضی،هر هود صنعتی غیرمحصورهمه آلاینده های رهاشده در نزدیکی خود را به دام می اندازد.عملکرد جریانهای عرضی و حرکت های دیگر هوا در محیط کاری عملکرد هود صنعتی غیرمحصور را تنزل می دهد و به ویژه طراحی آن را مشکل می سازد. برای هر عملیاتی که مکش بر روی آن انجام میشود باید به منظور غلبه بر عملکرد الگوهای جریان خارجی پیش بینی شده یک سرعت ربایش انتخاب شود و بردار سرعت حاصل از آن را به هود مکنده هدایت کند.

عملکرد هود صنعتی غیرمحصور در حضور جریانهای عرضی موضوع تحقیقات زیادی میباشد.برای مثال فلاین و آلن بکر روشی را برای پیش بینی الگوهای جریان هوا به درون هودهای گرد فلنچ دار در حضور جریانهای عرضی ِ یکنواخت ایجاد کرده اند. منطقه اثر هود صنعتی توسط الگوی خطوط جریان هوای موجود تعریف می شود.آلاینده های رهاشده در ناحیه ای که خطوط جریان به سوی هود صنعتی حرکت می کنند توسط هوای مکیده شده به درون هود برده می شوند و به دام می افتند.آلاینده های رها شده در بیرون از این ناحیه از به دام افتادن می گریزند.درشرایط واقعی، زمانی که آلاینده به سمت هود حرکت میکند انتشار متلاطم بر روی آن اثر کرده و انتظار میرود که راندمان به دام اندازی از منحنی S شکل پیروی کند.

تعیین هواگذرِ هود صنعتی

در طراحی هود صنعتی غیرمحصور،انتخاب جریان هوای هود صنعتی می باشد که سرعت ربایش مطلوب را در دورترین نقطه تولید آلاینده مشخص خواهد کرد.برای انجام این کار،لازم است که الگوی جریان هوای موجود در اطراف هود صنعتی مکنده را بدانید.

مقایسه دمش و مکش هود صنعتی

یک نگاه کلی به الگوهای مختلفِ سرعت در هنگام سرعت در هنگام مکش و دمش هوا مشکلات مواجه شده در هنگام استفاده از هود صنعتی غیرمحصور در زمان دستیابی به بیرون و به دام اندازیِ آلاینده را نشان می دهد. در ناحیه شکل گیری جریان متلاطم، سرعت در جلوی جت فن به صورت خطی کاهش می یابد.اثر جت فن هوا را در فواصل مختلفی از دهانه هود صنعتی می توان احساس کرد.

ملاحظات تئوری هوای مکیده شده

به منظور طراحی هود صنعتی به گونه ای که سرعت ربایش موردنظر را در مکان خاصی در جلوی هود داشته باشد باید ارتباط بین سرعت، دِبی هوا و فاصله از منبع شناخته شود.این ارتباط را می توان با در نظرگرفتن هودی با ابعاد بسیار کوچک بطوری که تبدیل به یک منبع نقطه ای مکنده شود به خوبی  درک کرد،این منبع نقطه ای، هوا را در تمام جهات بطور یکسان خواهد کشید.

مکان و شکل هودهای غیرمحصور

یک اصل اساسی در ارتباط با شکل و مکان هود صنعتی غیرمحصور این است که تا حد امکان آنها را شبیه هود صنعتی غیرمحصور ساخت.همیشه محصور سازی کامل،یک طراحی قابل قبول است.انحراف از این حالت ایده آل توسط ملاحظات جهان واقعی ایجاد می شود،مانند کارگر یا دسترسی به مواد.

اغلب طراح باید از محصورسازی جزیی که مقدم بر هودهای صرفا غیرمحصور می باشد راضی باشد.مثال هایی از محصورسازیِ جزیی که به وفور یافت می شود می تواند به سادگی موانعی که در دو انتهای یک میز جوشکاری قرار دارند و یا به پیچیدگی یک هود صنعتی جانبی دو طرفه که در اطراف دستگاههای لرزش ریخته گری قرار دارد باشد.

محصورکردنِ جزییِ یک هود صنعتی غیرمحصور، اثرات جریان های عرضی را کاهش می دهد و جریان هوا را از نقطه تولید آلاینده به سمت هود صنعتی مکنده هدایت می کند.به اندازه ای که بتوان یک هود صنعتی غیرمحصور را بصورت جزیی محصور کرد، میزان جریان هوای مورد نیاز برای به دام اندازی آلاینده ها کاهش خواهد یافت.

جریان های حرارتی رو به بالا ناشی از منابع داغ

اصل زیربنایی در عملکرد هودهای دریافت کننده سایبانی، به دام اندازیِ جریان گرمای ایجاد شده توسط فرایند داغ می باشد، فرض می شود که در این جریان هوای داغ ،آلاینده وجود دارد،بنابراین به دام انداختن هوای انتقال یافته توسط اثر دودکشی یا هد حرارتی این اطمینان را می دهد که ربایش موثری از آلاینده ها صورت گرفته است.به عبارت دیگر هودهای سایبانی بکار رفته در فرایند سرد، یک هود صنعتی غیرمحصور محسوب می شوند زیرا آلاینده ها توسط هد حرارتی به درون هود هدایت نشده اند و آلاینده ها باید با ایجاد سرعت ربایش کافی به درون هود کشیده شوند.

برای فرایندهای در دمای اتاق سرد هود سایبانی را می توان بصورت یک اتاقک با ۴ دهانه باز به ابعاد xyکه فرایند را احاطه کرده است در نظر گرفت باید سرعت رو به داخل کافی در طول دهانه ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که آلاینده ها به داخل هود کشیده می شوند. آلاینده های رها شده توسط فرایندهای داغ توسط شناوری(رانش) گاز خروجی به درون هود هدایت می شوند جریان هوای خروجی مورد نیاز در این حالت تحت تاثیر میزان هوای داغ رها شده توسط فرایند می باشد.

طراحی و کاربرد هود صنعتی شکافدار برای فرایندهای داغ بسیار سخت تر از طراحی آنها برای منابع یا دمای اتاق می باشد که این امر به علت لزوم محاسبات سرعت ربایش مورد نیاز برای غلبه بر ستون جریان داغ است.

هود صنعتی جهت حوض های آبکاری

تعداد بسیاری از فرایندهای کار بر روی فلزات و پوشش دادنِ آنها به صنعت آبکاری مربوط می شوند. معمولا این نوع فرایندها در یک وانِ روباز انجام می شوند که به همین دلیل لازم است آلاینده های سمّی که بواسطه انجام فرایندِ مربوط،به راحتی در محیط پخش می شوند توسط یک سیستم تهویه ی موضعی توسط هود صنعتی کنترل شوند.

امروزه دو نوع هود صنعتی وجود دارد که به عنوان موثرترین روشِ کنترلِ الاینده های تولید شده توسط وان های روبازِ آبکاری محسوب می شوند، این هودها عبارتست از هود صنعتی محصورکننده و هود صنعتی جانبی. انواع هود صنعتی محصورکننده برای بسیاری از فرایند ها و عملیات صنعتی بهترین گزینه هستند چرا که قادرند آلاینده های سمی را به شکل موثری با حداقل جریان هوا کنترل و مهار کنند.

هود صنعتی برای فرایند رنگ کاری

اسپری کردن(افشاندنِ رنگ) بوسیله اتُمیزه کردنِ هوا،منجر به مواجهه ی کارگران با بخارات اجزای قابل تبخیر کاتالیست و ماده حامل و میست رنگ شامل چسباننده ها، پُرکننده ها و رنگدانه ها می شود.  بکارگیریِ کنترل های مهندسی در مورد چنین فرایندهایی با استفاده از اتاقکهای تهویه ی اسپری رنگ، که در دسته محفظه هود صنعتی نیمه محصور قرار می گیرند، تکمیل می گردد. از این اتاقکها معمولا برای کنترل سایر فرایندهای صنعتی شامل توزین و مخلوط کردنِ مواد شیمیایی،تمیزکاری با استفاده از حلالها و لعاب کاری هم استفاده می شود. به علت استفاده ی زیاد از این اتاقکها، طراح باید آشناییِ کامل با انواع هودهای سیستمهای اسپری رنگ و کاربردهای آنها داشته باشد.

آرزو احسانی

آرزو احسانی هستم علاقمند به نویسندگی و مساعل کسب و کار و اقتصادی
دکمه بازگشت به بالا