فرهنگ و هنر

در دنیای فرهنگ و هنر چه گذشت؟

در دنیای فرهنگ و هنر چه گذشت؟

فیلم جدید رسول صدرعاملی، اتمام مستند اکبر عالمی، نمایش فیلم‌های بهرام بیضایی در ایتالیا، اظهارات وزیر ارشاد درباره حریم تئاتر شهر و اتفاقات کنسرت‌ گرشا رضایی، آغاز بازگشت ایرانی‌ها از حج و مرمت یک امامزاده در ایلام گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری روز دوشنبه دوازدهم تیرماه بود.

به گزارش ایواره، رسول صدرعاملی در تدارک ساخت فیلمی با اقتباس از کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده است.

همچنین در حالی که سه سال از درگذشت اکبر عالمی می‌گذرد، یک مستند نیمه‌کاره او تکمیل شده‌ است.

«ابوالهول» در گرجستان، «چوب» در روسیه

فیلم کوتاه «ابوالهول» به کارگردانی حمید یوسفی به جشنواره تائوبا در گرجستان و  مستند کوتاه «چوب» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس به بخش مسابقه نهمین جشنواره «ال ای ام پی ای» روسیه راه یافتند.

نمایش فیلم‌های بهرام بیضایی در ایتالیا

همچنین نسخه‌های ترمیم‌شده دو فیلم از ساخته‌های بهرام بیضایی در جشنواره سینمای کشف‌شده بولونیا در کشور ایتالیا به نمایش گذاشته شد.

در ادامه اعلام شد که «مگ جانسون» بازیگر بریتانیایی تئاتر و تلویزیون که برای بازی در سریال «امرالد» شناخته می‌شد، در سن ۸۶ سالگی درگذشته است.

وعده وزیر ارشاد درباره ساخت حریم تئاتر شهر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری این وزارتخانه با حضور در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، نکاتی را درباره این جشنواره، بودجه تئاتر و حریم مجموعه تئاتر شهر بیان کردند و وزیر ارشاد وعده داد که به‌زودی مراحل ساخت حریم مجموعه تئاتر شهر اتفاق خواهد افتاد.

توضیح وزیر ارشاد درباره حمله اخیر به کنسرت گرشا رضایی

محمدمهدی اسماعیلی همچنین در حاشیه این جشنواره درباره‌ تهمیدات این وزارتخانه برای جلوگیری از اتفاقات مشابه آنچه اخیرا در کنسرت گرشا رضایی رخ داد، گفت که «بنای دولت، وزارت کشور و وزارت ارشاد این است که با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود، حوزه فرهنگ و هنر با آرامش کار خود را دنبال کند.»

همچنین پنجمین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، با اجرای نمایش «دریاچه قو» از ارمنستان و نیز نمایش «ماهی سیاه کوچولو» از تهران سپری شد. 

بیشتر بخوانید:

جنجال گوینده زن صداوسیما با ظاهر متفاوتش!

هفته فرهنگی ایران در روسیه و درگذشت یک فعال رسانه‌ای

همچنین به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی ایران در مسکو، هفته فرهنگی ایران از ۱۳ تا ۱۸ تیرماه امسال در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ برگزار می‌شود.

افزون بر این‌ها مهدی جعفری خانقاه از فعالان مطبوعات و از پژوهشگران حوزه رسانه درگذشت.

تامین کاغذ از چین

در این روز همچنین نشست مشترک اعضای هیات رئیسه تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران و مدیران فروش شرکت چن‌مینگ، در محل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد. 

بچه‌ها چگونه کتاب‌خوان می‌شوند؟

همچنین سودابه امینی ـ شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان ـ به دنبال سوژه کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان و راهکارهایی که برای کتاب‌خوان کردن بچه‌ها وجود دارد، با بیان ضرورت کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان با وجود تکنولوژی‌های جدید به ایواره گفت: بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند بچه‌ها باید در تعطیلات خوش بگذرانند و از قیدوبند رها باشند، درحالی‌که اگر دریابند که کتاب‌خوانی خود بهترین تفریح است، تلاش می‌کنند در لذت خواندن با بچه‌ها همراه شوند. 

مرگ نویسنده اوکراینی در حملات موشکی

در ادامه خبر رسید «ویکتوریا آملینا» نویسنده اوکراینی بر اثر جراحات وارده پس از اصابت موشک روسی به یک رستوران در شرق اوکراین جان باخته است.

تازه‌هایی از تجسمی و موسیقی

دو نمایشگاه تجسمی «سطل آشغال» و «ترانه سهمگین حوا» در خانه هنرمندان ایران تمدید و همزمان نیز دومین مجموعه عکس از پروژه «[نا]عکاسی» با عنوان «مجسمه‌های گمنام»، عصر روز دوشنبه در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

همچنین نمایشگاه آثار بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، در نگارخانه رسول آنلاین افتتاح شد. این نمایشگاه تا روز شنبه (۱۷ تیر ماه) قابل بازدید خواهد بود.

افزون بر این‌ها، دومین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه دو با اجراهای صحنه‌ای گروه‌هایی از استان‌های خوزستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی استان چهارمحال بختیاری در شهرکرد برگزار شد.

از تجسمی و موسیقی بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی چه بر سر هنر می‌آورد؟

پیشنهاد «علیرضا قربانی» به طرفدارانش

مبتذل و بی‌هویت؛ اعتراض به بعضی آهنگ‌ها در یک کنسرت!

بازگشت ایرانی‌ها از حج آغاز شد/اعتراض ایران به یک تصمیم عربستان

بازگشت زائران ایرانی از حج به ایران از دوشنبه ۱۲ تیرماه آغاز شد. نخستین گروه از زائران ایرانی سحرگاه دوشنبه شهر مدینه را به مقصد ایران ترک کردند. این گروه از زائران از شهرهای ساری و یزد بودند.

همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از عربستان به خاطر اختصاص طولانی‌ترین مسیر در منطقه منا در گرم‌ترین ساعات روز به زائران ایرانی، که منجر به گرمازدگی شماری از آن‌ها شد، انتقاد کرد.

در ادامه، فوت ۱۶ زائر مرد و ۶ زائر زن ایرانی در حج تمتع ۱۴۰۲ در شورای برنامه‌ریزی هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد.

سود میلیارد دلاری حج برای صرافی‌های عربستان

تغییرات بزرگ سفر اعلام شد

پردازش اطلاعات مرکز Airbnb، که امکان رزرو آنلاین خانه و اتاق به جای هتل را در بسیاری از کشورها در اختیار گردشگران و مسافران قرار می‌دهد و یکی از بازیگران اصلی در صنعت سفر و گردشگری است، از تغییر رفتار مردم جهان در سفر پس از همه‌گیری کرونا خبر داده است.

موزه‌ها جمعه رایگان شدند

همچنین معاون میراث‌ فرهنگی کشور خبر داد که بازدید از موزه‌ها، بناهای تاریخی و پایگاه‌های میراث‌ ملی و جهانی در روز جمعه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ به‌ مناسبت عید غدیر رایگان است.

مرمت امامزاده‌ای که تخریب شده بود

دست آخر این‌که، معاون میراث‌ فرهنگی استان ایلام نیز از مرمت امامزاده پیرمحمد، که در نوروز بخش‌هایی از آن تخریب شده بود، خبر داد و گفت: مرمت امامزاده پیرمحمد در شهرستان بدره را که به تازگی عکس‌هایی از تخریب آن در فضای مجازی منتشر شده بود، از محل اعتبارات استانی در دست اقدام داریم. در محوطه این امامزاده یک سایت گردشگری قرار دارد که مرکز بازدید آن، امامزاده پیرمحمد است و در نوروز که گردشگران به این منطقه رفته بودند، امامزاده تخریب شده بود که الان در حال مرمت و بازسازی است.  

پیشنهادهایی برای خواندن:

هشدار درباره کتاب ویرجینیا وولف!

«ایندیانا جونز»؛ قهرمانی رو به پایان

یک نمایشگاه و چند رکوردشکنی

انتهای پیام 

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا