عمومیمدیریت کسب و کار

مقایسه سرفیس پرو ۷ و ۸

مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس پرو 7 پلاس، کدام برای خرید مناسبتر است؟

نماینده جدید شرکت مایکروسافت در دنیای کامپیوترهای ویندوزی تبدیل‌شوند است که در سال ۲۰۲۱ میلادی با تغییراتی خاص در طراحی ظاهری و مشخصه‌های سخت افزاری نسبت به تمامی نسل‌های پیشین معرفی شد. بسیاری از افراد اما برای خرید سرفیس پرو 8 یا نسل قبلی آن سرفیس پرو 7 پلاس سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند کدام یک از این محصولات برایشان مناسب‌تر است. بیشترین تغییر را در میان تمامی‌ مدل‌های سرفیس پرو تا به امروز داشته است و یک دستگاه کامل بازطراحی شده به حساب می‌آید.

از طرف دیگر به عنوان نسخه‌ای بهبود یافته از مدل پیشین در سال ۲۰۲۰ آماده عرضه شد که از لحاظ مشخصه‌های سخت افزاری تاحدودی شبیه به آخرین نسل سری خود است. حال با وجود این توصیف‌ها، سوال این است که کدام یک از این دو محصول برای خرید مناسب‌تر و منطقی‌تر است و بهتر است کدام یک از این محصول را با وجود کاربری مورد نیاز و نحوه استفاده مداوم انتخاب کنیم. در این مطلب از تیم تعمیر سرفیس مایکروسافت قصد داریم تا تمامی‌ آنچه باید از خرید سرفیس پرو 8 یا سرفیس پرو 7 پلاس بدانید را بررسی کنیم.

 

مقایسه سرفیس پرو ۷ و ۸

پشتیبانی از لوازم جانبی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در سرفیس پرو 8 در مقایسه با سرفیس پرو 7 پلاس به عنوان دستگاه‌هایی هوشمند و قابل حمل وجود دارد، مربوط به پشتیبانی از لوازم جانبی می‌شود. اکسسوری‌های سرفیس پرو 8 به خاطر تغییر در طراحی این محصول نسبت به دستگاه نسل پیشین متفاوت شده است.

سرفیس پرو 8 از تایپ کاور سیگینیچر جدید برای محافظت از نمایشگر و ارائه کیبورد پیشفرض استفاده می‌کند. از طرف دیگر قلم سرفیس اسلیم پن ۲ نیز به عنوان راه‌کاری برای یادداشت برداری و تایپ در این محصول تعبیه شده است. قلم این محصول کوچکتر شده و در عین حال به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. البته شما گزینه‌ای برای شارژ قلم از طریق ارتباطی سیمی از طریق یک تبدیل ویژه را خواهید داشت.

این در حالی است که تیم تعمیرات سرفیس پرو 7 و سرفیس پرو 7 پلاس از همان سرفیس پن استاندارد استفاده می‌کنند که از باتری AAAA انرژی خود را دریافت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که برای شارژ باتری قلم سرفیس پرو 7 پلاس یا نیاز به تعویض باتری خواهید داشت یا باید از شارژر خارجی باتری‌های مناسب برای شارژ استفاده کنید.

نمایشگر بهبود یافته سرفیس پرو 8

مهم‌ترین تغییری که مایکروسافت در سرفیس پرو 8 بعد از طراحی اعمال کرده مربوط به نمایشگر می‌شود. طراحی نازک‌تر این محصول در کنار نمایشگر 13 اینچی با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز امکاناتی ویژه را برای اجرای بازی‌ها، ویرایش محتوای ویدیویی و تماشای محتویات بصری فراهم می‌کند. این مشخصه‌ها باعث می‌شود تا سرفیس پرو 8 را بتوان به افرادی که نیاز به دستگاهی با نمایشگر قدرتمندتر همراه با رفرش ریت بالا نیاز دارند پیشنهاد کرد. این در حالی است که سرفیس پرو 7 پلاس از نمایشگر معمول در سری کامپیوترهای سرفیس پرو با سایز ۱۲.۳ اینچ استفاده می‌کند.

در طراحی نمایشگر سرفیس پرو 8 حاشیه‌ها کوچکتر شده تا نمایشگری بزرگ‌، بدون تغییر در ابعاد در دستگاه جای بگیرد. این در حالی است کمه حاشیه اطراف نمایشگر در سرفیس پرو 7 پلاس کمی بزرگ‌تر بوده و سایز نسبتا کمتری دارد.

مشخصات سخت افزاری

سرفیس پرو 8 و سرفیس پرو 7 پلاس هر دو مجهز به نسل ۱۱ پردازنده‌های اینتل شده‌اند. با این حال تفاوت‌هایی ویژه در این محصولات از لحاظ مشخصات سخت افزاری وجود دارد. در ادامه این مطلب، مشخصه‌های سخت افزاری که باید در زمان انتخاب و خرید سرفیس پرو 8 یا سرفیس پرو 7 پلاس به آن‌ها دقت کنید.

محدودیت در انتخاب مدل‌های رده‌پایین

سرفیس پرو 8 دیگر از مدل‌های پایه‌ای سری Core i3 پشتیبانی نمی‌کند و کانفیگ این محصول با این پردازنده‌ها عرضه نشده است. در حقیقت مایکروسافت در ساخت سرفیس پرو 8 مستقیم به سمت تولید محصولات میان‌رده و رده‌بالا با پردازنده‌های Core i5 و Core i7 رفته در این سری جدید خبری از محصول رده پایین نیست. به همین دلیل اگر به دنبال خرید یک محصول رده‌پایین هستید و پردازنده Core i3 پاسخگوی شما است، بهتر است سرفیس پرو 7 پلاس را به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه انتخاب کنید. مایکروسافت در ساخت سرفیس پرو 8 بیش از آنکه به ساخت محصولی مقرون به صرفه فکر کرده باشد، بیشتر تلاش کرده تا پاسخگویی و قدرت این محصول را افزایش دهد.

علاوه بر این، نسخه‌های مبتنی بر Core i5 و Core i7 سرفیس پرو 7 پلاس نیز از لحاظ قیمت، ارزان‌تر از مدل‌های مشابه در سرفیس پرو 8 هستند که دلیل این موضوع بیشتر به قابلیت‌ها و پشتیبانی از فناوری‌های جدیدتر در مدل ۲۰۲۱ این محصولات مربوط می‌شود. به همین دلیل به طور کل می‌توان گفت که سرفیس پرو 7 پلاس از لحاظ قیمت محصولی مقرون به صرفه‌تر به حساب می‌آید که علاوه بر پشتیبانی از قدرت سخت افزاری مشابه، قیمت کمتری دارد.

پشتیبانی از فناوری‌های نوین

قیمت کمتر در سرفیس پرو 7 پلاس باعث شده تا برخی از مشخصه‌ها و قابلیت‌های جدید در این محصول وجود نداشته باشد و کاربران از آن‌ها بی‌بهره باشند. سرفیس پرو 8 دارای فناوری‌های بهبودیافته‌تری است که حتی با قدرت سخت افزاری مشابه امکانات بیشتری را در مقایسه با محصولات مشابه عرضه شده در سال ۲۰۲۰ ارائه می‌دهد.

سرفیس پرو 8 از فناوری تاندربولت جدید پشتیبانی می‌کند که به صورت انحصاری فقط در دو عضو خانواده سرفیس‌ها وجود دارد. این فناوری در سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو توسعه‌یافته است که برای انتقال داده با سرعت بالا، انتقال تصویر با کیفیت بهتر ساخته شده است. با توجه به این موضوع، اگر شما نیاز به اتصال دو مانیتور با کیفیت بالا به سرفیس خودتان دارید و در عین حال نیاز به انتقال داده با سرعت بسیار بالاتر از فناوری‌های چندسال گذشته دارید، بهتر است سرفیس پرو 8 را برای کار خود انتخاب کنید.

سرعت بالای پردازنده گرافیکی در سرفیس پرو 8 نیز در این موضوع تاثیر گذاشته است و به همین دلیل این محصول جدیدتر را می‌توان به کسانی پیشنهاد کرد که می‌خواهند از سرفیس قابل حمل خود به عنوان یک ورک استیشن استفاده کنند و هیچ محدودیتی را در این کار مداوم قبول ندارند.

قیمت

سرفیس پرو 8 در زمان تنظیم این نوشته، گران قیمت‌ترین تبلت حرفه‌ای سرفیس به حساب می‌اید که قیمت پایه آن از ۱۰۹۹ دلار آغاز می‌شود و با افزایش کانفیگ سخت افزاری نیز قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که ارزان قیمت‌ترین مدل سرفیس پرو 7 پلاس با قیمت 7۴۹ دلار عرضه می‌شود و حداکثر تا حدود ۹۰۰ دلار نیز افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع نشان می‌دهد که خرید سرفیس پرو 7 پلاس برای افرادی توصیه می‌شود که دنبال داشتن دستگاهی قدرتمند با قیمت مقرون به صرفه‌تر هستند. از طرف دیگر افرادی که به دنبال داشتن سرفیسی قدرتمند هستند، بهتر است سرفیس پرو 8 را خریداری کنند، چرا که امکاناتی ویژه و فوق العاده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تفاوت های سرفیس پرو ۸ با سرفیس پرو ۷ در یک نگاه

از لحاظ شکل ظاهری، ابعاد، نمایشگر و محل قرارگیری پورتها تفاوت خاصی با ندارد و دستنخورده باقی مانده است؛اما قطعات داخلی در مدل پلاس تغییراتی محسوسی تجربه کردهاند. در این بخش  از سایت سان سرویس قصد داریم به بررسی تفاوت های سرفیس پرو ۸ با سرفیس پرو ۷ بپردازیم، با ما همراه باشید.

سرفیس پرو ۸

سرفیس پرو ۷

سرفیس پرو ۷ پلاس

 سیستم عامل Windows 11 Home

Windows 11 Pro (commercial)

Windows 10 Pro (commercial)
Windows 10 Home Windows 10 Pro
پردازنده مرکزی پردازنده های مرکزی نسل ۱۱

Core i5-1135G7

Core i7-1185G7
پردازنده های مرکزی نسل ۱۰

Core i3-1005G1

Core i5-1035G4

Core i7-1065G7
پردازنده های مرکزی نسل ۱۰

Core i3-1115G4

Core i5-1135G7

Core i7-1165G7
مقدار رم ۸GB, 16GB, 32GB
LPDDR4x
۴GB, 8GB, 16GB
LPDDR4x
۸GB, 16GB LPDDR4x(Wi-Fi, LTE)

۳۲GB LPDDR4x(Wi-Fi)
گرافیک Intel UHD (i3)

Intel Iris Xe (i5, i7)

Intel UHD (i3)

Intel Iris Plus (i5,i7)
Intel UHD (i3)

Intel Iris Xe (i5, i7)
حافظه داخلی ۱۲۸GB, 256GB SSD (Wi-Fi, LTE)

۵۱۲GB, 1TB SSD (Wi-Fi)

۱۲۸GB, 256GB, 512GB, 1TB SSD ۱۲۸GB, 256GB SSD (Wi-Fi, LTE)

۵۱۲GB, 1TB (Wi-Fi)

نمایشگر ۱۲.۳ inches(2736×1824)

۲۶۷ PPI

۳:۲ aspect ratio

Touch
۱۲.۳ inches(2736×1824)

۲۶۷ PPI

۳:۲ aspect ratio

Touch
۱۳ inches(2880×1920)

۲۶۷ PPI

۳:۲ aspect ratio

Up to 120Hz (60Hz default)

Touch
ارتباطات Two Thunderbolt 4

Surface Connect

۳.۵mm audio
USB-C 3.1

USB-A

۳.۵mm audio

Surface Connect

microSD card reader
USB-C 3.1

USB-A

۳.۵mm audio

Surface Connect

microSD card reader
صدا Dual 2W stereo speakers

Dolby Atmos

Dual far-field studio mics
Dual 1.6W stereo speakers

Dolby Audio

Dual far-field studio mics
Dual 1.6W stereo speakers

Dolby Atmos

Dual far-field studio mics
اتصالات Wi-Fi 6

Bluetooth 5.1

Snapdragon X20 LTE

eSIM support
Wi-Fi 6

Bluetooth 5
Wi-Fi 6

Bluetooth 5

Snapdragon X20 LTE

eSIM support
دوربین IR camera

Front-facing 5MP (1080p)

Rear-facing 10MP (1080p, 4K)
IR camera

Front-facing 5MP (1080p)

Rear-facing 8MP (1080p)
Front-facing 5MP (1080p)

Rear-facing 8MP (1080p)
امنیت TPM 2.0

IR camera
Firmware TPM

IR camera
TPM 2.0

IR camera
باطری Up to 16 hours Up to 10.5 hours Up to 15 hours (Wi-Fi 5)

Up to 13.5 hours (LTE)
ابعاد ۱۱.۳×۸.۲×۰.۳۷inches

(
۲۸۷×۲۰۸.۳×۹.۴mm)
۱۱.۵×۷.۹×۰.۳۳inches

(
۲۹۲x201x8.5mm)
۱۱.۵×۷.۹×۰.۳۳inches

(
۲۹۲x201x8.5mm)
وزن ۱.۹۶pounds(891g) ۱.۷۰pounds(770g) ۱.۷۰pounds(770g)
رنگبندی Platinum

Graphite
Platinum

Black
Platinum

Black

صفحه نمایش سرفیس پرو ۸ نسبت به سرفیس پرو ۷ به مراتب بهتر است، میتوان به نمایشگر ۱۳ اینچی به جای نمایشگر ۱۲/۳ اینچی، همراه با افزایش refresh کردن دستگاه از ۶۰ هرتز به ۱۲۰ هرتز، اشاره کرد. سرفیس پرو ۷ در سال ۲۰۱۹ از نظر عملکرد حرف زیادی برای گفتن داشت و با توجه به اینکه نسل جدید آن از پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل و حداکثر ۳۲ گیگابایت رم بهره می‌برد، مطمئنا در این زمینه می‌تواند توجهات بیشتری را جلب کند. همچنین ارزان‌ترین مدل سرفیس پرو ۸ به جای ۴ گیگابایت رم از ۸ گیگابایت رم استفاده می‌کند.

دوربین‌های سرفیس پرو ۸ تفاوت زیادی با سرفیس پرو ۷ ندارد و همچنان از دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی با قابلیت تشخیص چهره کار میکند، در پنل پشتی هم به جای دوربین ۸ مگاپیکسلی از دوربین ۱۰ مگاپیکسلی استفاده شده که البته می‌تواند ویدیوهای ۴K هم ضبط کند. طبق ادعا مایکروسافت سرفیس پرو ۸ می‌توانید با هر بار شارژ تا ۱۶ ساعت کار کند و  حدودا در یک ساعت باتری این دستگاه حدودا ۸۰ درصد شارژ میشود.

جمع بندی

روی هم رفته ارتقای سرفیس پرو ۸ نسبت به پرو ۷ و پرو ۷ پلاس کوچک اما مهم است. به‌عنوان مثال افزایش حداقل ظرفیت رم با استقبال کاربران روبه‌رو می‌شود و در ضمن باید به بهره‌گیری از نمایشگر نسبتا بزرگ‌تر با امکانات بهتر هم اشاره کنیم. همچنین به لطف افزایش رفرش ریت، انواع محتواها در این نمایشگر به طور روان‌تر و جذاب‌تری به نمایش در می‌آیند. با این حال، کاربرانی که از پرو ۷ یا پرو ۷ پلاس استفاده می‌کنند انگیزه‌ی چندانی برای خرید مدل جدید نخواهند داشت.

 

مرجع مقاله: سان سرویس

دکمه بازگشت به بالا