اقتصادی

بهبود سرویس‌های به‌پرداخت با نوسازی ناوگان پایانه‌های فروشگاهی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

بهبود سرویس‌های به‌پرداخت با نوسازی ناوگان پایانه‌های فروشگاهی - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از به‌پرداخت ملت، شرکت به‌پرداخت ملت با نزدیک به دو دهه فعالیت در توسعه ابزارها و ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی، هم‌اکنون از جایگاه بسیار رفیعی در شبکه بانکی و شبکه پرداخت کشور اعم از فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی برخوردار است و در اجرای پروژه‌های ملی مانند ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی بهای سوخت نیز نقش کلیدی دارد. این شرکت با پاسخگویی به نیازهای آحاد مشتریان در حوزه پرداخت الکترونیک با بالاترین امنیت و بیشترین سرعت و پذیرش، سال‌هاست که به یکی از مطرح‌ترین شرکت‌ها در حوزه ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در بازارهای داخلی و منطقه‌ای تبدیل شده است. در همین زمینه و به بهانه حضور شرکت به‌پرداخت ملت در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با دکتر محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

شرکت به‌پرداخت ملت علاوه بر پیشرانی در شاخص‌های بازار پرداخت کشور، در جدیدترین رتبه‌بندی نیلسون ریپورت موفق به صعود از جایگاه چهاردهم به سیزدهم دنیا شد. این ارتقا مثبت از چه تغییر و تحولاتی در شرکت بوده است؟

شرکت به پرداخت از ابتدای امسال با تمرکز بر مشتری‌مداری اقدام به یک‌سری برنامه‌ریزی‌ها در حوزه توانمندسازی و بهبود زیرساخت‌های خود کرد. در همین راستا، تمرکز خاصی را روی بهینه‌سازی شبکه پذیرندگان و افزایش پایداری زیرساخت‌های فنی بردیم و منتج به این شد که هم در موضوع بهره‌وری و هم در شاخص اثربخشی بنا بر گزارش شاپرک، بالاترین امتیاز را کسب کنیم و این امتیاز هم در سال جاری صعودی بوده است. برآیند این رشد و توسعه و بهبودهای کمی و ارتقای کیفی در گزارش نیلسون ریپورت هم نمود پیدا می‌کند. بخشی از این دستاورد نیز حاصل بزرگ شدن بازار پرداخت در کشور ایران بوده است و به تبع آن هم به‌پرداخت هم توانسته است خود را با شرایط بازار تطبیق داده و بتواند از این رشد، سهم خود را از افزایش دهد. بر این اساس، هم یک‌سری آمارهای قابل قبول در شاخص‌های مبلغی رقم زدیم و هم در شاخص‌های اینترنتی پیشرفت خوبی داشتیم که باعث شد هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ مبلغ در رتبه نخست قرار بگیریم.

به‌طور کلی، مهم‌ترین اقدامات و پروژه‌های شرکت در یک سال گذشته چه بوده است؟

این چرخة حیات تا یک بازۀ زمانی ادامه داشت و اتفاقات خوبی هم رخ داد و فضای تجارت الکترونیک با کمک پرداخت‌یارها رشد قابل ملاحظه‌ای کرد به ویژه قبل از اجباریما در دو حوزه تمرکز ویژه داشتیم. نخست؛ حوزه داخلی که شامل جداسازی شبکه، افزایش پایداری لینک‌ها و افزایش پرفورمنس سوئیچ بوده است. حوزه دوم؛ تمرکز روی خدمات پس از فروش و مشتریان بود که یکی از خروجی‌های آن افتتاح یک کال‌سنتر کاملاً مستقل خواهد بود. از این جنبه برای مشتریان هم برنامه‌ریزی جدید می‌کنیم تا دید بهتری را به نیازهای آنان داشته باشیم. در بخش بازار هم شرکای جدیدی را با بازیگرانی که نقش مهمی در بازار دارند، تعریف می‌کنیم. بنای این شراکت هم معادلات برد-برد است تا هم برای ما تراکنش‌ها و ارزش افزوده لازم را داشته باشد و هم مشتری از محل این همکاری، کسب‌وکار خود را با سرعت بیشتری توسعه دهد.

* به‌رغم حضور پررنگ رقبا، به‌پرداخت سهم بازار خود در پایانه‌های فروشگاهی و اینترنتی و به‌ویژه موبایلی حفظ کرده است. برای ادامه این روند چه راهکارها و برنامه‌هایی دارید؟

استراتژی ما فقط حفظ نیست، بلکه برای توسعه سهم بازار برنامه داریم. در این راستا، چالش ما این بود که چون از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه هستیم، ناوگان و تجهیزت قدیمی‌تری داریم و با توجه به فرسودگی که وجود داشت، نیاز به یک نوسازی و یک بازسازی روی زیرساخت‌ها احساس می‌شد. خوشبختانه با توجه به تغییر نظام کارمزدی این فرصت برای ما پیش آمد که افزایش درآمد ناشی از آن را به افزایش بهبود کیفیت سرویس‌ها اختصاص دهیم. یکی از این شاخص‌ها و حوزه‌ها نوسازی ناوگان است. در این حوزه، امسال در پایانه‌های فروشگاهی نوسازی انجام می‌دهیم که سال بعد هم ادامه‌دار خواهد بود. در حوزه اینترنتی و موبایلی هم سرویس‌های جدیدی را برای مشتریان آماده می‌کنیم که سرویس‌های مکمل هستند و در حوزه پرداخت‌یاری و پرداخت‌سازی به مشتریان ما کمک می‌کنند. همه این‌ها برای آن است که وقتی شرکای تجاری با ما وارد همکاری می‌شوند، پکیج کاملی را داشته باشند و نیاز خود را به شرکت‌های دیگر به حداقل برسانند. بر این اساس، این نوسازی سخت‌افزاری را هم در شبکه به‌پرداخت خواهیم داشت و هم با توجه به این‌که دستگاه‌هایی با طول عمر بیش از ۱۰ سال داریم، سعی می‌کنیم شبکه پذیرندگان را هم به خاطر مسائل امنیتی و هم به دلیل فرسودگی دستگاه‌ها، نوسازی کنیم.

به‌پرداخت همواره در بسیاری از پروژه‌های بزرگ ملی دخیل بوده و سهم داشته است. تازه‌ترین پروژه ملی که با حضور به‌پرداخت به سرانجام رسیده، چه بوده است؟

ما به دلیل خوش‌نامی بانک ملت همیشه در دولت و در کشور، مورد لطف بودیم و این پشتوانه کمک کرده است تا بتوانیم در بسیاری از پروژه‌های ملی درگیر باشیم. امسال هم در حال تعریف همکاری جدیدی در حوزه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هستیم که هنوز در فاز تحقیقات بوده و محصول نهایی آن تعریف نشده است. دو پروژه بسیار بزرگ دیگر را نیز قرار است رونمایی کنیم. یکی از این پروژه‌ها ریال دیجیتال بود که با همکاری بانک ملت و بانک مرکزی، پیاده‌سازی کردیم و در نمایشگاه بانکداری الکترونیک رونمایی کردیم. دیگری حساب امانی است که آن را با مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران پروژه پیش بردیم و می‌تواند تسهیلگری زیادی در توسعه تجارت الکترونیک در کشور داشته باشد. پروژه کیف پول بانک عامل، هم پروژه دیگری است که از قدیم داشتیم و توانستیم امسال به معنای واقعی اجرا کنیم. در این راستا، تقریباً تمام استانداردهایی که بانک مرکزی برای یک کیف پول استاندارد برای شرکت‌ها الزام کرده بود، توانستیم پیاده‌سازی کنیم و یکی از مشتریان بزرگ ما از این کیف پول استفاده می‌کند.

روند تغییرات نظام کارمزد چه سمت و سویی را در بازار پرداخت رقم زده است؟

از بدو کار تا به امروز، بیش از ۴۰۰ پرداخت‌یار تقاضای پرداخت‌یاری کرده‌اند و طی یک سال گذشته تعداد آنهایی که درخواست کرده‌اند پرداخت‌یاری‌شان تمدید شود یا شبکه پرداخت یک کشور، یک شبکه مؤثر و کارآمد است و نمی‌توان نقش این شبکه را در فعالیت‌های اقتصادی و نظام‌های جدید کشور دست کم گرفت. همان‌طور که شرکت‌های PSP در سال گذشته این نیت خوب خود را در بحث مالیاتی نشان دادند و بدون چشمداشت و هیچ هزینه‌ای برنامه سازمان مالیاتی در خصوص اتصال کارتخوان‌ها به سامانه این سازمان را پیاده‌سازی کردند؛ انتظار می‌رفت که کمکی هم از سمت بانک مرکزی و بدنه دولت برای تغییر تعرفه‌ها صورت بگیرد. این تعرفه در تیرماه تعیین شد و هرچند درصد آن چندان مطلوب شرکت‌های PSP نبود و پوشش هزینه‌ها را نمی‌داد، اما حرکت رو به جلویی بود و بر اساس قول‌هایی که داده شد، قرار است سال به سال تغییراتی داشته باشد و بازنگری شود. مهم این است که سرانجام این تابو بعد از حدود ۸ سال شکسته شد و این تعرفه تغییر کرد. همین موضوع نیز امید و شعفی در شرکت‌های پرداخت ایجاد کرد تا به فکر آینده باشند. به‌ویژه آن‌که ما در سال‌های اخیر با توجه به بحث‌های تورمی موجود، به‌خصوص در حوزه‌های مربوط به ارز و تأمین تجهیزات، بودجه‌های انقباضی را پیش گرفته بودیم. در بودجه‌های انقباضی یکی از مسائلی که تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بحث نوآوری و توسعه محصولات جدید است. با این رویکرد، امسال قسمت R&D را فعال‌تر کردیم و بحث‌های نوآوری را جدی‌تر پیگیری می‌کنیم و با شرکت‌های استارتاپی جدید نیز وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم در این حوزه هم یک‌سری دستاوردها و یک‌سری محصولات جدید را هم در لایه B2B برای شرکت‌های دیگر داشته باشیم و هم در لایه B2C بتوانیم روش‌های جدید پرداخت و یک‌سری سرویس‌های ارزش افزوده را به مردم ارائه کنیم.

چه محصولات و خدماتی را در نمایشگاه جانبی همایش بانکداری الکترونیک امسال معرفی یا رونمایی کرده‌اید؟

نخست؛ پروژه ریال دیجیتال که یکی از پروژه‌هایی مد نظر بانک مرکزی بود و به محصول بسیار خوبی منتهی شده است. ما به‌صورت واقعی در مکان نمایشگاه، تراکنش خرید با ریال دیجیتال ارائه خواهیم کرد و تصور می‌کنم یکی از موضوعات جدید در این حوزه است که بحث‌های مربوط به بلاک‌چین را رقم می‌زند. حساب امانی هم اگر در مرکز توسعه تجارت الکترونیک بها داده شود، خیلی از دغدغه‌هایی را که در تجارت الکترونیک به‌ویژه در بحث تحویل به‌موقع و درست بوده را برطرف کند و در کل مباحثی که باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده بود را حل کند.

توسعه کمی و کیفی به‌پرداخت تا چه اندازه با اشتغالزایی همراه بوده و تا چه اندازه در بحث تأمین یا نگهداشت نیروی انسانی ماهر و متخصص با چالش روبه‌رو هستید؟

در بحث منابع انسانی، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های کشور درگیر موضوع کمبود نیروی متخصص و افزایش توانمندی نیروی انسانی هستند و ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌ایم. اما از ابتدای سال جاری، با بازنگری و استراتژی جدید در حوزه منابع انسانی تلاش کرده‌ایم که پیشبرد کار را تسریع و تسهیل کنیم. در این میان، یکی از مباحث، توانمندسازی نیروی انسانی است که با نیازسنجی و تعریف دوره‌های آموزشی و همکاری با مراکز آموزشی کشور تلاش می‌کنیم تا ارتقای نیروی انسانی موجود شرکت را داشته باشیم. موضوع دیگر بحث جذب نیروهای جدید است. در این حوزه هم نیاز داشتیم برند کارفرمایی را ارتقا دهیم که این کار را نیز سعی کرده‌ایم با حضور در نمایشگاه‌های مختلف و برگزار رویدادهای مختلف جامه عمل بپوشانیم و از این جنبه نیروهای با نشاط بیشتر و تخصص بیشتر را جذب کنیم. این افراد با ورود به بدنه، باعث انتقال دانش و تربیت نسل بعدی شرکت برای توسعه بیش‌تر می‌شود.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا