حوادثمدیریت کسب و کار

زمان مناسب شارژ کپسول آتش نشانی

بسیاری از افراد بر این باورند که تنها با یک بار خرید کپسول آتش نشانی می‌توانند در هر زمانی که خواستند از آن استفاده کنند. بر خلاف تصور آنها این عمل امکان پذیر نیست و ممکن است شارژ کپسول تمام شده باشد. بررسی و شارژ کپسول اتش نشانی یکی از مهمترین عواملی است که نباید آن را نادیده گرفت. برای اطمینان از عملکرد آن باید اطلاعات بیشتری در رابطه با زمان شارژ مجدد آن کسب کنیم. ما در این مقاله به بررسی زمان شارژ کپسول های آتش نشانی و انواع خاموش کننده های آتش می‌پردازیم.

زمان مناسب شارژ کپسول آتش نشانی

علت شارژ مجدد کپسول های آتش نشانی

یکی از محصولات آتش نشانی و دفاعی در برابر آتش سوزی کپسول های آتش نشانی هستند. فرض کنید از زمان خرید کپسول، یک یا دو سال گذشته و در حال حاضر یک آتش سوزی رخ داده است. اگر از زمان شارژ کپسول آتش نشانی خود اطلاع ندارید و از زمان خرید آن تا به امروز آن را چک نکرده‌اید امکان دارد که کپسولتان شارژ نداشته باشد. کپسول های آتش نشانی نیاز به تعمیر و یا تعویض هستند طبق یک زمان مشخص باید نسبت به شارژ بودن و یا نبودن کپسول آتش نشانی خود اطمینان حاصل فرمایید و نسبت به شارژ آن سریعا اقدام فرمایید.

شارژ انواع کپسول های آتش نشانی

شارژ کردن کپسول های اطفاء حریق خیلی اهمیت دارد و برای سرویس و نگهداری آن باید زمان بندی کنیم و اقدامات لازمه را انجام دهیم. یکی از موارد ایمنی در مقابل آتش سوزی فرایند شارژ کپسول های آتش نشانی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ به طور مثال برای شارژ کپسول آتش نشانی co2 شما می‌توانید در بازه های زمانی یک ماهه، شش ماهه و یک ساله این کار را انجام دهید.

بهترین زمان شارژ کپسول‌ آتش نشانی

– پس از هر بار استفاده شارژ کنید: اگر محتویات خاموش کننده حتی به مقدار کمی هم خالی رشود فشار مخزن داخلی آن کاهش می یابد به همین دلیل باید مجددا شارژ شود تا فشار سیلندر افزایش یابد که قدرت خاموش کردن را تضمن کند.

– به صورت برنامه ریزی شده: خاموش کننده حتی اگر استفاده هم نشود به دلیل نشتی هایی که امکان دارد داشته باشد با گذشت زمان فشار سیلندر را کاهش می دهد. با توجه به نوع کپسول آتش نشانی خود باید بررسی کنید که چه زمانی باید شارژ مجدد آن انجام شود.

– هر زمانی که فشار سنج سیلندر کپسول آتش نشانی کاهش پیدا کند: دلایل زیادی برای افت فشار آنها وجود دارد ولی با یک بازرسی دوره ای می توانید از سالم بودن و یا نیاز به شارژ مجدد کپسول خود مطمئن شوید.

زمان شارژ کپسول آتش نشانی co2

به طور معمول کپسول های آتش نشانی به صورت ماهانه مورد بازرسی قرار می‌گیرند و به صورت سالانه شارژ می‌شوند، اما کپسول های CO2 هر 6 ماه باید مورد بازدید قرار بگیرند و هر 2 سال یکبار نیاز است که شارژ شوند.

 شارژ کپسول آتش نشانی توسط متخصصین

شارژ کردن کپسول آتش نشانی کاری نیست که خودتان بتوانید نسبت به شارژ آن اقدام کنید. برای شارژ کردن آن باید از تخلیه شدن کامل، تست فشار مخزن، میزان شارژ صحیح از مواردی است که باید به آن توجه کنید. اگر هر یک از موارد گفته شده به درستی انجام نشود امکان دارد کپسول اطفاء حریق به خوبی کار نکند و حتی امکان دارد که به کل از کار بیفتد. به همین دلیل بهتر است که این کار توسط فرد با تجربه و متخصص که دانش کافی در این رابطه دارد انجام شود. در این صورت شما با اطمینان کامل میتوانید از خاموش کننده خود استفاده نمایید.

تاریخ انقضای کپسول آتش نشانی

تاریخ انقضاء کپسول های آتش نشانی با توجه به انواع مختلف آن متفاوت است و این کپسول ها باید در زمان های خاصی بررسی و شارژ شوند. یک کارت بر روی این کپسول های اطفا حریق چسبیده است که تاریخ آخرین باری که شارژ شده بر روی آن نوشته شده است و در صورتی که تاریخ مصرف آن گذشته باشد دیگرعملکرد مفید سابق را نخواهد داشت.

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

به طور کلی بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی سالی یک بار است. این به این معناست که باید هر سال کپسول های آتش نشانی خود را به یک شرکت معتبر ببرید تا فشار و مواد اطفای حریق داخل آن بررسی و در صورت نیاز شارژ شوند. این زمان ممکن است نسبت به نوع کپسول  و شرایط محیطی متفاوت باشد.

عمر کپسول آتش نشانی

عمر کپسول های آتش نشانی ابدی نیست و در صورتیکه شارژ کپسول اطفا حریق تمام شود یا فشار مواد داخل کپسول افت کند، آن کپسول دیگر قابل استفاده نخواهد بود. زمان دقیق طول عمر یک کپسول آتش نشانی به مواردی مانند: نوع کپسول، تولیدکننده، قابلیت شارژ، تاریخ ساخت، توصیه سازنده برای جایگزینی و میزان نگهداری در طول زمان آن بستگی دارد.

بر اساس استانداردهای انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA)، کپسول های شارژی باید هر 6 سال یکبار مجدد شارژ شوند، اما کپسول های یکبار مصرف هر 12 سال یکبارتعویض می شوند. برای تشخیص نوع کپسول آتش نشانی باید به سر کپسول توجه کرد؛ سر کپسول های یکبارمصرف پلاستیکی است و کلمات پر/ خالی بر روی آن درج شده و کپسول های شارژی دارای نوعی سر آهنی به همراه دستگاه فشارسنج هستند که کلمات شارژ/ شارژ مجدد بر روی آن حک شده است.

زمان تعویض کپسول آتش نشانی یکبار مصرف

هر 12 سال یک بار باید کپسول های یکبار مصرف را تعویض کرد. در صورتی که زمان خرید کپسول را فراموش کرده اید، هر ماه گیج فشار را بررسی کنید تا مطمئن شوید عملکرد آن صحیح می باشد.

زمان تعویض کپسول آتش نشانی قابل حمل

طول عمر کپسول های آتش نشانی قابل حمل معمولا 10 الی 12 سال است و در این مدت حتما باید آزمایش هیدرواستاتیک برای اطمینان از شکل مناسب پوسته بیرونی انجام داد. این آزمایش فشار کپسول ها را با استفاده از آب و یا سایر مایعات غیر قابل فشرده، بررسی می کند البته این کار باید توسط یک شرکت معتبر خدمات ساختمانی انجام شود. اگر کپسول آزمایشات لازم را پشت سر گذاشته و سالم باشد، خواهید توانست آن را مجدد شارژ و برای چند سال دیگر دوباره استفاده نمایید.

زمان تعویض کپسول آتش نشانی قابل شارژ

اگر هر یک از موارد زیر را در کپسول های قابل شارژ مشاهده شد باید جهت تعویض کپسول اقدام نمایید:

  • آسیب دیدن پوسته بیرونی کپسول اطفا حریق
  • شکستن و یا لق شدن دسته کپسول که استفاده از کپسول را دشوار می کند
  • عدم موفقیت آزمایش هیدرواستاتیک
  • شکسته شدن و یا جدا شدن پین قفل کپسول
  • زنگ زدگی ناشی از رطوبت محیط که منجر به عملکرد ناقص نازل می گردد
  • خرد شدن، ترک و گرفتگی نازل و شلنگ که باعث نقص عملکرد کپسول می گردد
  • مشاهده خوردگی و یا زنگ زدگی کپسول اطفا حریق
  • کاهش آهسته و آرام فشار دستگاه
  • برچسب بازرسی کپسول پیوست نشده باشد.

علائم و نشانه های پایان تاریخ مصرف کپسول آتش نشانی

1) خوردگی و زنگ زدگی

محیط مرطوب منجر به زنگ‌ زدگی می‌شود که می‌تواند باعث شکستن یا از کار افتادن تجهیزات مهمی مانند کپسول‌های آتش نشانی شود. بازرسی و تست این تجهیزات در فواصل زمانی مناسب برای جلوگیری از زنگ ‌زدگی و خوردگی بسیار مهم است.

 2) تست هیدرواستاتیک ناموفق

تست هیدرواستاتیک برای بررسی یکپارچگی سیلندر انجام می‌شود. اگر یک کپسول آتش‌نشانی در این آزمایش رد شود، ایمن نیست و باید فورا از سرویس خارج شود.

 3) کاهش فشار

کاهش فشار کپسول اطفای حریق می تواند عملکرد کپسول را دچار مشکل کند و باعث شود کپسول کارکرد مناسب نداشته باشد.

منبع: ماهان گستر همگام

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا