فرهنگ و هنرمدیریت کسب و کار

سریال شبکه مخفی زنان چند قسمت است؟

داستان سریال درباره چیست؟

شبکه مخفی زنان را محمد رحمانیان بر اساس طرحی از محسن قرایی و افشین هاشمی به نگارش درآورده است. این مجموعه، مضمونی کمدی تاریخی دارد و در خلاصه داستان آن آمده است: «وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۱۰ تصمیم به تشکیل کانون بانوان گرفته تا با تشکل‌های مشابه رقابت و سپس آن‌ها را حذف کند. میرزا محمود زنبورک‌چی، کارمند عالی‌رتبه اداره سجل احوال، دعوت می‌شود تا در کنار دلبرجان تاجرباشی مسئولیت انتخاب اعضا و سپس فعالیت کانون را بر عهده بگیرد و…»

محمد رحمانیان که به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین و باتجربه‌ترین نویسندگان و کارگردانان تئاتر شناخته می‌شود و پیش از این نیز دستی در نوشتن فیلم‌نامه از جمله «کتاب قانون» به کارگردانی مازیار میری و «شیرین» ساخته عباس کیارستمی داشته است، در نوشتن «شبکه مخفی زنان» سنگ تمام گذاشته است.

او سعی کرده است در اثنای دیالوگ‌ها، با تکیه بر دانش و قریحه‌اش در ادبیات فارسی، شوخی‌های متنوعی را خلق کند. از بازی با اشعار و مثل‌ها گرفته تا دیالوگ‌های شخصیت‌های مختلف. اگرچه اغلب این شوخی‌ها آن‌قدر غلیظ نیستند که مخاطب را به خنده بیندازند اما درنهایت برای متعادل‌سازی فضای داستان به کار می‌روند. درست به همین علت است که «شبکه مخفی زنان» بیش از آن‌که طنز و یا کمدی باشد، فضای مفرحی دارد که مخاطب را به‌خوبی با خود همراه می‌کند.

دانلود فیلم دوبله فارسی و زیر نویس انگلیسی این سریال و دیگر سریال ها شبکه خانگی را می توانید از سایت هت فیلم انجام دهید.

سریال شبکه مخفی زنان چند قسمت است؟

عوامل سریال شبکه مخفی زنان

  • کارگردان: افشین هاشمی
  • تهیه کننده: محمدحسن شانه ساززاده
  • نویسندگان فیلمنامه: محسن قرائی و محمد رحمانیان
  • آهنگساز: ویلیام نیری
  • مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست
  • تدوین: مهیار بهمنش
  • گریم: محمود دهقانی
  • طراح صحنه: مجید لیلاجی
  • طراح لباس: آذر نجیبی
  • صدابردار: احمد صابری

کارگردانی سریال چگونه است؟

افشین هاشمی پیش‌تر به‌عنوان بازیگر تئاتر و سینما شناخته می‌شد اما چند سالی است که وارد وادی کارگردانی شده است. فیلم‌های سینمایی «خسته نباشد» (مشترک با محسن قرایی)، «گذر موقت»، «خاله قورباغه»، «خداحافظ دختر شیرازی» و «پسران دریا» (مشترک با حسین جامی) آثار او در زمینه کارگردانی هستند. «شبکه مخفی زنان» نخستین تجربه هاشمی در عرصه سریال‌سازی است.

تسلط کامل او و رحمانیان بر تئاتر و قوانین آن، برنگارش و ساخت این سریال مؤثر بوده و باعث شده است تا رد پای تئاتر در آن کاملاً مشهود باشد. «شبکه مخفی زنان» به لحاظ کارگردانی از استاندارد قابل‌قبول و رو به بالایی برخوردار است. میزانسن‌ها غیرتکراری و نوآورانه هستند. هاشمی از کارگردانی صحنه‌های شلوغ، ابایی ندارد و به‌راحتی این سکانس‌ها را رهبری و هدایت می‌کند. او حتی از سکانس‌های کوتاه و کم دیالوگ و در بعضی مواقع بدون دیالوگ هم سرسری نگذشته است. سکانس‌هایش پر پلان است و همین باعث شده است تا سریال از ریتم تند و قابل‌قبولی برخوردار باشد که البته نباید از نقش تدوین درست آن به‌سادگی عبور کرد.

معمولاً دوربین همچون یک راوی پویا در میان‌صحنه‌ها در حال حرکت است و به‌جز در گفت‌وگوهای دونفره، ثابت نیست. «شبکه مخفی زنان» قاب‌بندی‌های چشم‌نواز و نوآورانه‌ای دارد که البته بخشی از آن مرهون هنر علیرضا زرین‌دست است؛ فیلم‌بردار نامدار ایرانی که این سریال، دومین تجربه او در فیلم‌برداری کامل یک سریال بعد از «دایی جان ناپلئون» است.

شاید بتوان تنها ایراد کارگردانی هاشمی را در این مجموعه، نگاه سرسری او به هنرورها یا همان سیاهی لشگرها دانست. توجه بیشتر به بازی، گریم و ادای دیالوگ‌های آنان می‌توانست «شبکه مخفی زنان» را به یک اثر بی‌نقص یا کم نقص تبدیل نماید.

تعداد قسمت های سریال شبکه مخفی زنان

این سریال کمدی درام به نویسندگی محمد رحمانیان، کارگردانی افشین هاشمی و تهیه‌کنندگی محمد حسن شانه‌ساززاده  در 30 قسمت ساخته شده است.

چرا باید «شبکه مخفی زنان» را ببینیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که اگر تاکنون به تماشای سریال «شبکه مخفی زنان» ننشسته‌اید، به دیدن آن ترغیب شوید. مهم‌ترین آن‌ها تفاوت این سریال است. «شبکه مخفی زنان» با تمام مجموعه‌هایی که از شبکه نمایش خانگی منتشرشده، تفاوت دارد، این تفاوت را نخست می‌توان در مضمون و محتوای آن جست‌وجو کرد که نمایش یک سریال تاریخی طنز بسیار کم‌سابقه بوده است. سپس شیوه روایت آن است، این مجموعه روایت مبتکرانه‌ای دارد که پیش از این نمونه‌اش را ندیده‌ایم.

طنز موجود در «شبکه مخفی زنان» به‌دور از لودگی و لمپنیسم موجود در کمدی رایج این روزها است و طنز آن کاملاً انتقادی است. موارد طرح شده در این سریال تاریخی را می‌توان به بستر اکنون تعمیم داد و کنایه پنهان در آن را کاملاً درک کرد.

لیست پرشمار بازیگران این مجموعه می‌تواند دلیل دیگری برای تماشای این سریال باشد. بازیگران شناخته‌شده‌ای همچون لیلا حاتمی، مهدی هاشمی، سیامک انصاری و حمید فرخ‌نژاد در این سریال ایفای نقش می‌کنند که کارگردان در بازی گرفتن از آن‌ها بسیار موفق عمل کرده است.

نوآوری‌های این سریال در چیست؟

مهم‌ترین ابتکار «شبکه مخفی زنان»، تیتراژ جذاب و متفاوت آن است. طرح‌ها و نقاشی‌های بریده‌شده‌ای به همراه یک توضیح کوتاه و خودمانی و البته تااندازه‌ای محاوره‌ای در کنار هرکدام از اسامی و عناوین که تیتراژ ابتدایی این سریال را بسیار مفصل و البته جذاب و متفاوت کرده است.

یکی دیگر از نوآوری‌های «شبکه مخفی زنان» حضور تعدادی از بازیگران در چندین نقش است. برای مثال باران کوثری تاکنون در نقش پروین اعتصامی، پرخیده، دختر تیمورتاش (ایران بانو)، رضا بهبودی در نقش‌هایی همچون صادق رضازاده شفق، جهانگیرخان صوراسرافیل، محمدحسین لقمان‌ادهم و احسان کرمی در نقش دکتر حسابی و کلنل علینقی وزیری ظاهر شده‌اند.

از دیگر خلاقیت‌های این مجموعه می‌توان به معرفی بازیگران سرشناس آن در تیتراژ پایانی هر قسمت و با عنوان «با ورود هنرمندانه…» دانست.

آنچه گذشت را در ابتدای هر قسمت از این سریال، راوی که خود افشین هاشمی است روایت می‌کند و جالب است بدانید که قسمت اول آن‌هم دارای آنچه گذشت بود! آنچه گذشت قسمت اول، به روایت وقایع تاریخی در ابتدای دوران پهلوی می‌پرداخت تا مخاطب یک آمادگی ذهنی نسبت به وقایع آن دوران داشته باشد.

کدام بازیگران در این سریال ایفای نقش کرده‌اند؟

شبکه مخفی زنان سریال پربازیگری است. نقش اصلی این سریال را سیامک انصاری در نقش میرزا محمودخان زنبورکچی بر عهده دارد. مهدی هاشمی، لیلا حاتمی، شبنم مقدمی، حمید فرخ‌نژاد، باران کوثری، شقایق دهقان، امیرحسین رستمی، رضا بهبودی، احسان کرمی، مونا فرجاد، به‌آفرید غفاریان، یلدا عباسی، محمدرضا آزادفرد و اصغر سمسارزاده از دیگر بازیگران اصلی این مجموعه هستند. «شبکه مخفی زنان» بازیگران بسیار دیگری دارد که نقش‌های فرعی آن را بر عهده دارند و اکثر آنان را بازیگران تئاتر تشکیل می‌دهند.

لینک مستقیم  دانلود فیلم ترسناک شبکه مخفی زنان با کیفیت عالی

نگاهی به قسمت اول «شبکه مخفی زنان» | شیطنت آقای کارگردان

سال هاست افشین هاشمی را می شناسیم از بازی سریال های اپیزدیک محمد رحمانیان همچون «نیمکت» که نزدیک به گونه سیتکام بودند تا ساخته های خودش.نکته مهمی که در افشین هاشمی وجود دارد؛ اینجاست که او می داند دارد چه کار می کند و چگونه داستانش را روایت می کند؛ حتی اگر شیوه روایت او باب طبع همگان نباشد.زیست تئاتری او و ردپایش در برخی بدعت گذاری ها در فضای تئاتر؛ به روز و قابل تامل است.

او اطلاعات جامعی از تاریخ و ادبیات دارد و از آن به خوبی بهره می برد. حالا او نخستین سریالش را در نمایش خانگی(آنلاین) به پخش رسانده؛ تیم نویسندگان این سریال از دوستان و همکاران دیرینه هاشمی هستند.محسن قرایی(طراح سریال) که اولین فیلمشان را به صورت مشترک با هم ساخته اند و محمد رحمانیان(نویسنده سریال) که سال ها با هم همکاری داشته اند.

برای آن که بتوان «شبکه مخفی زنان» را دوست داشت باید دنیای کارگردانش را قبول کرد و شیطنت هایش را پذیرفت. این شیطنت ها دقیقا از آغاز تیتراژ و شرح آنچه گذشت ابتدای قسمت اول آغاز می شود و با شیوه معرفی عوامل با زبان پارسی کهن و با چاشنی رندی ادامه پیدا می کند. در قسمت اول تنها نام بازیگرانی درج شده که در این قسمت حضور داشته اند و مابقی بازیگران همزمان با ورودشان به قصه به تیتراژ می آیند.

بازی سیامک انصاری اگرچه در قسمت اول؛ وجه تمایز خاصی با گذشته ندارد اما درست و چارچوب مند است؛ گاهی اوقات همان همیشگی بودن بهتر از آن است که نقشی در تن بازیگر زار بزند. فضاسازی اداره جات و رجال دولتی همچون رمان هایی در این باب است و با ارفاق باور پذیر جلوه می کند. حضور پروین اعتصامی در قصه نیز هم در گریم و بازی و هم در حدود نقش دلنشین است.

«شبکه مخفی زنان» به گفته کارگردانش یک کمدی درام است یعنی این سریال صرفا کمدی نیست و نمی توان از آن انتظار خنده گرفتن های پی در پی داشت. با توجه به قسمت اول و این که «شبکه مخفی زنان» در بستر وی او دی در حال پخش است نمی توان درباره آینده آن و اقبال مخاطب قضاوت کرد. ابتدای یادداشت نیز اشاره کردیم اگر مخاطبی با دنیا سازندگان این سریال کنار بیاید همچنون فیلم های اخیر این کارگردان«پسران دریا» و «خداحافظ دختر شیرازی» می تواند این سریال را هم دوست بدارد؛ اما شاید ذایقه عام سریال سازی در بستر وی او دی با آثار این چنینی هم جهت نباشند. باید دید این سریال در قسمت های بعد چه طور پیش می رود.

مسائل روزمره در سریال شبکه مخفی زنان

موضوع هایی که در سریال شبکه مخفی زنان مطرح می شوند شاید مهم و بنیاد ی نباشند و از مسائل روزمره سرچشمه بگیرند ، اما نویسند ه اینها را در دل یک ساختار کلی تر به صورت شاخ و برگ های فرعی طراحی می کند . استفاده از این تمهید ها اثر را به یک سریال طنز تاریخی تبد یل کرد ه که با یک لحن فانتزی، زند گی آد م های 100 سال پیش را روایت می کند .

زندگی ای که شاید به ظاهر در این د وره و زمانه برای ما غریب باشد ، اما از بسیاری جهات خیلی شبیه به زند گی امروز ماست. دغدغه ها و مسائلی مثل قواعد دست وپاگیر بوروکراتیک، مشکلات شهری، تضادهای سنت و مد رنیته و مسائلی از این قبیل که امروزه هم با آنها مواجهیم، ازجمله مباحث مطرح شده د ر سریال است. اما انتقال قصه به گذشته، هم از میزان حساسیت ها کمتر می کند و دست طراحان و نویسند گان را برای طرح موضوع باز می گذارد تا انتقادی متوجه شان نشود و هم اینکه چون از لحن فانتزی استفاد ه می کند ، مانند سریال های تاریخی که بر پایه واقعیت هستند این انتظار را ایجاد نمی کند که صحت روایات تاریخی رعایت شود .

این لحن فانتزی، آزادی هایی به سازند گان اثر داد ه تا بد ون  رگیر شد ن در ملاحظات رئالیستی، بتوانند شخصیت های متعد د ی را به تصویر بکشند و معادل سازی کنند . طی سال های اخیر، در روایت آثار تاریخی تأکید زیادی روی شبیه سازی شخصیت های واقعی می شد و از طریق گریم های سنگین خود را مقید می کرد ند تا بیشترین میزان شباهت را به تصویر بکشند .

حالا به نظر می رسد این سریال این عاد ت را می شکند و به شکل آزاد انه د ر قالب استفاد ه از چند بازیگر ثابت، شخصیت های متعد د ی را به تصویر درمی آورد . اصراری هم وجود ندارد که بازیگر الزاماً شبیه شخصیت تاریخی شود و صرفاً نشانه هایی کافی است. بازیگوشی هایی که در سریال وجود دارد برگرفته از روحیه متفننی است که افشین هاشمی و محمد رحمانیان د ر آثار قبلی داشتند که اینجا به یک پختگی رسیده و در قالب یک داستان واحد و منسجم روایت می شود . در مجموعه ای تلویزیونی مثل نیمکت، داستان واحدی وجود نداشت و در هر اپیزود کوتاه، گذر آدم های مختلف روایت می شد که این گذرها بیشتر از چند د یالوگ و چند اکت ساده نبود .

ویژگی داستان سریال شبکه مخفی زنان

یکی از امتیازهای این قالب آزاد انه این است که در روند د راماتیک، می توان رفت وبرگشت های متعد د د اشت. در یک سریال عادی اصلا نباید از قصه و مسیر اصلی داستان خارج شد و همه روید ادها باید با درام اصلی پیوند و اتصال ارگانیک داشته باشند ، وگرنه یک واقعه یا دیالوگ بی ربط محسوب می شود و قصه را پیش نمی برد . ولی در این سیستم فانتزی، رفت وبرگشت ها زننده و مخرب جلوه نمی کنند چه بسا کارایی بیشتری هم د اشته باشند .

از همان تیتراژ ابتدایی و تعریف خلاصه قصه و آنچه گذشت – که اتفاقاً نوع روایت و لحن راوی هم خیلی خوب از کار درآمده – سازنده اثر قرارهایش را با مخاطب می گذارد تا بداند با یک اثر مفرح و سرگرم کننده روبه روست و لازم نیست خیلی آن را جد ی بگیرد. از موسیقی و الگوهای متعد د تئاتر کمیک و امکان های بازیگری بازیگرها به نفع مفرح ساختن و لحن فانتزی سریال استفاده د رستی شده است.

برگرفته از: سایت هت فیلم مرجع دانلود فیلم علمی تخیلی

دکمه بازگشت به بالا