اقتصادیمدیریت کسب و کار

چه نکاتی هنگام عقد قرارداد حسابداری باید رعایت کنیم؟

تنظیم قرارداد حسابداری برای کسب و کارهای و شرکت‌های مختلف می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. در هنگام تنظیم یک قرارداد حسابداری بهتر است به چند نکته مهم توجه داشته باشید. علاوه بر مدت زمان، هزینه و موضوع قرارداد، باید نکات دیگری را مورد توجه قرار داد تا هر دو طرف همکاری بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام داده و دچار مشکل نشوند. در اکثر مواقع قراردادهای حسابداری می‌توانند پر از حفره و مشکلات باشند. در حوزه تجارت، قرارداد حسابداری اهمیت زیادی داشته و شرکت‌های بزرگ رو مفاد قرارداد توجه ویژه‌ای دارند، چون با خطرات و مشکلات یک قرارداد نادرست آشنا هستند. این مقاله با این هدف تنظیم شده تا بتوانید نکات مهم تنظیم قرارداد حسابداری را رعایت کنید.

حسابدار کیست و حسابداری چیست؟

قبل از این که به جزئیات قراردادهای حسابداری وارد شویم، بهتر است تعریف درستی از فرد حسابدار و امور حسابداری داشته باشیم چرا که در طول این مطلب، به طور متعدد با این دو مفهوم کار خواهیم داشت. اکثر شرکت‌های برای رسیدگی به امور حسابداری و حسابرسی خود می‌توانند از دو راه اقدام کنند. شرکت‌های مستقل و بزرگی که به امور حسابداری زیادی نیاز دارند، افراد حسابدار حرفه‌ای و مجرب را به طور مستقیم در شرکت خود استخدام می‌کنند. حضور حسابدار در هر شرکت بزرگ می‌تواند منافع زیادی داشته باشد. چرا که این افراد همیشه برای رسیدگی به امور و مشاوره در دسترس خواهند بود. از طرف دیگر، افراد حسابدار حاضر در شرکت به طور کامل با روند کاری آن مجموعه آشنا هستند.

راه دوم، استفاده از امور حسابدار و افراد حسابدار در بازه‌های زمانی مورد نیاز است. بدین وسیله شرکت‌ها و کسب و کارهای مخلتف در زمان‌های مورد نیاز از یک فرد یا تیم حسابداری استفاده می‌کنند. در چنین مواقعی شرکت‌ها امور حسابداری، مالی و مالیاتی خود را به شرکت‌های جدا از مجموعه اصلی می‌پردازند. استفاده از چنین راهی مانند راهکار اول می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. در انجام این فرایند، فردی که به جمع آوری اطلاعات، طبقه بندی و تهیه گزارش‌های مالی مشخص شده، حسابداری گفته می‌شود. فرد حسابدار نیز فردی است که در انجام این امور تخصص و دانش کافی را دارد و می‌تواند تمامی وظایف خود را به نحو احسنت انجام دهد.

در حقیقت، تمامی شرکت‌ها، مشاغل و کسب و کارهای ریز تا بزرگ نیاز دارند تا یک فرد یا تیم به امور مالیاتی آنها نظارت داشته باشد. بسته به قوانین هر کشور، انجام چنین اموری می‌تواند پیچیده و دشوار باشد. به دلیل ناآشنایی افراد ایرانی با قوانین مالیاتی و مالی کشور و پیچیده بودن امور ذکر شده، استفاده از افراد حسابدار برای انجام چنین کارهایی، بهترین انتخاب است. چرا که اگر در انجام امور مالیاتی یا مالی دچار مشکل شوید، می‌توانید کسب و کار خود را با خطرات مختلفی مواجه کنید. به افرادی که به امور مالیاتی و مالی واقف بوده و به انجام آنها مشغول باشد، حسابدار نامیده می‌شود.

اهمیت قرارداد حسابداری

فرد یا تیمی که به عنوان حسابداری استخدام می‌کنید، به تمام امور مالی و مالیات شرکت  یا کسب و کار شما دسترسی خواهد داشت. این اطلاعات جزو مهم‌ترین داشته‌های کسب و کار شما هستند و باید به بهترین نحو مدیریت شوند. از این رو، فرد حسابدار شغل مهم و پراهمیتی را بر عهده دارد. در حقیقت، استخدام حسابدار یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاسیس یک شرکت و شروع کسب و کار است چرا که تاثیر زیادی در نحوه عملکرد آن شرکت خواهد داشت. هر گونه مشکل در ایجاد یک قرارداد صحیح حسابداری می‌تواند به قیمت شغل یا کسب و کار شما تمام شود.

قرارداد حسابداری چیست؟

به تعهدی که بین دو نفر، تیم یا شرکت برای انجام امور حسابداری یک کسب و کار عقد می‌شود، قرارداد حسابداری می‌گویند. این قرار داد می‌تواند بین یک شرکت و یک فرد یا بین یک شرکت با یک شرکت دیگر باشد. در عقد این قرارداد، هر دو فرد متعهد می‌شوند تا وظایفی را در قبال یکدیگر انجام دهند. همان‌طور که مشخص شد، فرد حسابدار موظف است تا تمامی تعهدات ذکر شده در قرارداد در رابطه با امور حسابداری را انجام دهد. فرد یا شرکت سمت دیگر قرارداد نیز به همین صورت باید به تعهد خود در قبال فرد حسابدار عمل کند.

نکات مهم در بستن قرارداد حسابداری

در وهله اول، باید شرکت یا فرد استخدام شونده را از نظر اعتبار و تعهد انجام وظایف بسنجید. میزان اعتبار و مقبولیت آن تیم یا فرد بین مشتریان قبلی می‌تواند تصمیم شما را در فرایند استخدام عوض کند. بهتر است موضوع مشخص شده برای قرارداد، شفاف و آشکار باشد. قراردادی که بین هر دو طرف بسته می‌شود، باید برای طرفین قرارداد قابل تعریف باشد. وجود هر نوع ابهام در قرارداد حسابداری به ضرر هر دو طرف خواهد بود. مانند عهد هر نوع قراردادی، نباید هیچ گونه نارضایتی یا زوری در هنگام عهد قرارداد وجود داشته باشد. چرا که وجود هر یک از آنها می‌تواند منجر به مشکلات قانونی زیادی شود.

قراردادی که در حال امضای آن هستید، باید به طور شفاف ارزش مالی و تجاری آن مشخص شود. به همین ترتیب، باید مفاد مربوط به فسخ و اجرا نشدن قرارداد را نیز شرح دهید. در برخی مواقع شاید طرفین قرارداد درخواست فسخ قرارداد را بدهند که به احتمال زیاد به ضرر طرف دیگر است. چگونگی فسخ قرارداد و نحوه اجرای آن می‌تواند از متضرر شدن طرفین جلوگیری کند. به روز بودن بندهای قرارداد نکته مهم دیگری است که باید رعایت کنید. بندها و مفادی که در قرارداد حسابداری ذکر شده، باید طبق آخرین قوانین ایران باشد در غیر این صورت، باز دچار مشکلات قانونی می‌شوید.

تعهدات، وظایف، تضمین‌ها و نحوه حل مشکلات و اختلافات طرفین باید به طور شفاف و واضح مشخص شده باشد. از طرف دیگر، طرفین قرارداد باید به طور دقیق مشخص شوند. این طرفین می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. در همین راستا از مهم‌ترین الزامات عقد قرارداد حسابداری، ذکر نام فرد یا شرکت قرارداد دهنده و نام شرکت یا فرد خدمات گیرنده ضروری است. از طرف دیگر، همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، باید مدت زمان قرارداد حسابداری نیز مشخص شود. تاریخ شروع و اتمام قرارداد باید شفاف باشد. توصیه می‌کنیم قراردادهای حسابداری خود را از ابتدای هر سال مالیاتی شروع کنید. ذکر مسئولیت فرد حسابداری و بازه وظایف و اختیارات وی نیز به بهبود نحوه کاری فرد کمک خواهد کرد.

خطرات نبستن قرارداد حسابداری

در صورتی که قرارداد حسابداری درست و شفافی نوشته نشود هر دو طرف می‌توانند دچار مشکل شوند. عدم وجود مدرک یا منبع برای استناد به وظایف یا تعهدها در اکثر مواقع می‌تواند مشکل آفرین باشد. فراموشی قول و قرارها و وظایفی که هر دو طرف دارند، می‌تواند شرایط همکاری را تحت تاثیر قرار داده و طرفین را دچار مشکل کند. فسخ قرارداد از طرفین قرارداد در صورت نبودن یک قرارداد محکم، امری احتمالی است.

رایان محاسبان برای حل مشکلات حسابداری

رایان محاسبان یکی از بهترین شرکت ‌هایی است که در زمینه امور مالی، مالیاتی و حسابرسی فعالیت می‌کند. سابقه چندین و چند ساله و درخشان رایان محاسبان در زمینه امور مالی باعث شده تا شرکت‌های بزرگ و معتبر ایرانی زیادی از خدمات رایان محاسبان استفاده کنند. شما می‌توانید برای انجام امور مالی و حسابداری خود رایان محاسبان را انتخاب کنید تا در کمترین زمان به امور شما رسیدگی شده و مشکلات شما حل شود. همان‌طور که گفتیم استفاده از تیم‌های حرفه‌ای و مجرب می‌تواند مشکلات حسابداری شما را به نحو احسنتی حل نماید. رایان محاسبان تیم برتری است که در زمینه انجام امور مالی و حسابداری می‌توانید انتخاب کنید. برای مشاهده خدمات مختلف رایان محاسبان می‌توانید از آدرس rayanmohaseban.com استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا