عمومی

چگونه از شر افکار ناخواسته خلاص شویم؟

چگونه از شر افکار ناخواسته خلاص شویم؟

ایا می‌توان افکر ناکسته را از بین برد؟ جواب کوتاث آن است: شاید. ولی ایا آن نمع این کار، در درازمدت می‌شود یا خیر، مضمون پیچیده‌تری است.

به لوگو گزارش و به نقل از ایواره، ممکن است بعد از جدایی فکر کنید حال خوبی دارید تا اینکه از گوشه ای به یاد ماندنی از یک خیابان خاص طرد شوید یا به طور اتفاقی دوست مشترکی را ببینید یا آهنگ عاشقانه خاصی را از رادیو بشنوید. به این فکر نکن که چقدر دوستش داری הר קיזי יאדאור סילה שמא בארע בוד. به جز پاک‌کردن تکه‌هایی از حمای، که در فیلم «درکش ابدی مندی پاک (Eternal sunshine of the spotless mind)» شهیدش بودیم ایا می‌توان افکر ناکسته را از بین برد؟ جواب کوتاث آن است: شاید. ولی ایا آن نمع این کار، در درازمدت می‌شود یا خیر، مضمون پیچیده‌تری است.

جاشوا مگی، روانشناس بالیایی و بنیانگذار مسیر مراقبت های بهداشتی، که تحقیقاتی را در مورد افکار، تصاویر و تکانه های ناخواسته در اختلالات روانی انجام داده است، معتقد است که افکار افراد بسیار کمتر از آنچه اکثر مردم تصور می کنند متمرکز و بسیار کمتر کنترل می شوند. در یک مطالعه معروف در سال 1996 که در مجله تعامل شناختی به نام تئوری، روش‌ها و یافته‌ها توسط اریک کلینگر، استاد بازنشسته روان‌شناسی دانشگاه مینه‌سوتا منتشر شد، شرکت‌کنندگان در این مطالعه تمام افکار خود را در طول دوره ردیابی کردند. و به طور متوسط، مردم بیش از 4000 فکر فردی را در طول یک روز گزارش کردند. این افکار زودگذر بودند و به طور متوسط ​​بیش از پنج ثانیه طول نکشیدند.

مغی در آیین سیلاک گفت: «افکار دائما در حال فروپاشی و در ترایرا شریدت و برای ما از انمی‌شویم». در مطالعه سال 1996 به نظر می رسد که یک سوم افکار از جایی می آیند. به قول معروف، طبیعی است که افکاری را تجربه کنیم که در ما ناراحتی ایجاد می کند. در مطالعه دیگری که در سال 1987 توسط کلینگر و همکارانش انجام شد، مردم 22 درصد از افکارشان را عجیب، غیرقابل قبول یا اشتباه دریافتند. مثلاً خودتان را مشغول آشپزی تصور کنید و انگشتانتان را ببرید. یا در حالی که شما نوزاد را حمل می کنید، ناگهان نوزاد به طور ناگهانی سقوط می کند.

در بیک کـه کـه کـه کـه کـه کـه کـه کـه به عنوان مثال، در یک امتحان یا مصاحبه شغلی، نمی خواهید با این فکر که در این مسیر شکست خواهید خورد، حواس شما پرت شود. در یک فرازی بین نیمی‌کیں تا در مدر کولاین بین کینید و به مگی، جودیدی وهد دارد کی نشان میدهد ک میتون آین فیکر را از بین بین.

در مطالعه‌ای که در سال 2022 در PLOS Computational Biology منتشر شد، گروهی از محققان، 80 داوطلب که برای شرکت در این آزمایش پول دریافت کردند، مجموعه‌ای از اسلایدها را نشان دادند که در آن کلمات مختلفی نوشته شده بود. هر نام، روی پنگ اسلاید کریں شده بود. شرکت کنندگان در این تحقیق هنگام تماشای این اسلایدها، کلمات مرتبط با هر نام را یادداشت کردند. برای مثال کلمه جاده با کلمه automobile همراه است. محققان به یک گروه گفتند که برای تکرار کلمات پولی پیدا نمی کنند. گروه های دیگر می توانند هر تعداد نام را که می خواهند تکرار کنند. محققان با این روش به دنبال تقلید وقایعی بودند که وقتی فردی آهنگی عاشقانه را از رادیو می شنود و ناامیدانه سعی می کند به همه چیز غیر از همسر سابقش فکر کند، رخ می دهد.

نتایج نشان داد که وقتی شرکت‌کنندگان هر نام را برای بار دوم دیدند، به زمان بیشتری نسبت به گروه کنترل نیاز داشتند تا اثری جدید داشته باشند. برای مثال از کلمه تایر به جای از کلمه جاده استفاده کنید. یعنی ابتدا کلمه اول در ذهن آنها نوشته می شود و سپس کلمه جدید را جایگزین می کنند. پاسخ افراد مخصوصاً برای کلماتی که ابتدا آنها را با کلمه “به شدت مرتبط” برچسب گذاری کردند، طولانی تر شد. البته، شرکت‌کنندگان هر بار که همان اسلاید را می‌دیدند، سریع‌تر پاسخ می‌دادند و این بدان معنی بود که همبستگی بین کلمه نشانه و اولین پاسخ آنها (فکری که می‌خواستند از آن اجتناب کنند) ضعیف می‌شد.

. وی که در حال حاضر عضو مرکز روانپزشکی، محاسبات و دزدی دریایی در کالج دانشگاه ماکس پلانک لندن است، ادامه داد: نتایج نشان می دهد که این تمرین می تواند به افراد کمک کند تا از یک فکر خاص دوری کنند.

هما در روگر مدیکال‌نیوز تودی می‌کوینیم، همه‌ی نایدنی‌ها، همه چیز را می‌بینیم. تحقیق دیگری به ما می گوید که اجتناب از افکار می تواند اثر معکوس داشته باشد. مجی در آئین باره گورتم: «وقتی افکارمان را سرکوب کنیم به مغزمان پیام می‌فرستیم». این تلاش، این فکر، برچسب چیزی است که باید به آن رسید. مغی رضا داد: «در اصلی، ما با تحله برای کینتر این افکر، آنها را قوی تر می کنیم.»

با تحلیل و تجزیه و تحلیل 31 مطالعه مختلف درباره سرکوب افکار که در سال 2020 انجام شد و نتایج آنها در مجله Perspective on Psychological Science منتشر شد، گفته می شود که سرکوب افکار در مدت زمان کوتاهی جواب می دهد. در حالی که شرکت کنندگان تمایل دارند در سرکوب افکار خود موفق باشند، افکاری که از آنها اجتناب می کردند، در این صورت موفق خواهند بود.

فرادکین گفت: «در پایان، منطقی است که به افکار ناخواسته برخوردی آگاهانه داشته باشیم و به جای دوری از این افکار، منتظر بمانیم تا این افکار بگذرند. درست مثل هزاران فکر دیگر که هر روز در ذهن شما می چرخد. ما اجازه نمی دهیم این افکار در ذهن ما باشد، خیلی محکم به آنها نمی چسبیم و سعی می کنیم با آنها مبارزه کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا