علمی و پزشکی

یکی‌ از نشانه‌های بارداری سالم

یکی‌ از نشانه‌های بارداری سالم

حالت تهوع در اوایل بارداری که تهوع صبحگاهی نیز نامیده می‌شود، ممکن است نشانه خوبی از یک دوره بارداری سالم باشد.

به گزارش ایواره به نقل از سایت اطلاع‌رسانی مرکز تخصصی «مایو کلینیک»، مطالعات نشان داده است که زنان مبتلا به حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه اول بارداری نسبت به زنان باردار بدون این علائم، کمتر در معرض خطر سقط جنین هستند.

تهوع و استفراغ در اوایل بارداری می‌تواند نشان‌دهنده افزایش هورمون‌های مورد نیاز برای یک دوره بارداری سالم باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که تهوع و استفراغ در دوران بارداری ممکن است به دلیل اثرات هورمونی به نام «گنادوتروپین جفتی انسان» (HCG) باشد که جفت آن را تولید می‌کند. مدت کوتاهی پس از متصل شدنِ تخمک بارورشده به دیواره رحم، بدن شروع به تولید این هورمون می‌کنند.

زنان مبتلا به تهوع شدید صبحگاهی (hyperemesis gravidarum) سطح گنادوتروپین جفتی بالاتری نسبت به سایر زنان باردار دارند. زنانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند نیز سطح گنادوتروپین جفتی بالاتری دارند و احتمال ابتلا به تهوع صبحگاهی در آن‌ها بیشتر است. به همین ترتیب استروژن، هورمون دیگری که در دوران بارداری افزایش می‌یابد با افزایش شدت تهوع و استفراغ در این دوران مرتبط است.

با این حال به گفته متخصصان، سطوح بالای هورمون بارداری به طور مداوم با حالت تهوع و استفراغ همراه نیست.

همچنین ممکن است تهوع و استفراغ در دوران بارداری نشانه‌ای از بافت زنده جفت باشد.

با این وجود نداشتن حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری هم نباید نگران‌کننده باشد و برخی از زنان با بارداری سالم هرگز تهوع صبحگاهی را تجربه نمی‌کنند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا