فرهنگ و هنر

وضعیت سفر به ایران – ایواره

سازمان جهانی گردشگری آمار تفکیکی ورود گردشگران خارجی به ایران را در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۳ منتشر کرد.

به گزارش ایواره، بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده در وب‌سایت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، سفر گردشگران بین‌المللی به ایران، اگرچه هنوز با آمار سال ۲۰۱۹ و پیش از شروع همه‌گیری کرونا فاصله زیادی دارد، اما نسبت به سال گذشته با شیب ملایمی رو به بهبود است. با این وجود و به طور کلی متوسط آمار گردشگری ایران از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ (پیش از همه‌گیری کرونا) ۵۰ درصد کمتر است.

بر این اساس، در ماه ژانویه ۱۸۱ هزار و ۴۲۳ نفر، فوریه ۳۲۷ هزار و ۸۱۶ نفر، مارس ۳۶۳ هزار و ۵۴۷ نفر، آوریل ۳۸۱ هزار و ۷۶۹ نفر، می ۵۳۷ هزار و ۸۳۷ نفر، ژوئن ۵۵۱ هزار و ۱۴۲ نفر و جولای ۵۹۰ هزار و ۳۵۰ نفر گردشگر خارجی وارد ایران شدند.

بیشترین آمار ورودی گردشگر به ایران در ماه جولای ۲۰۲۳ (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۲) به ثبت سیده است که بیش از ۵۹۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شدند و پس از آن نیز به ترتیب در ماه‌های ژوئن و می به نسبت چهار ماه نخست سال، گردشگران بیشتری به ایران سفر کردند.

بنابراین، مجموع گردشگران بین‌المللی واردشده به ایران در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۳ (ژانویه تا جولای) به کمتر از سه میلیون نفر (۲ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۸۸۴ نفر) می‌رسد.

وضعیت سفر به ایران

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران نیز در تازه‌ترین آماری که منتشر کرده است از سفر سه میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۸۵ نفر در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ به ایران خبر داده است. معاون گردشگری نیز گفته است در این آمار اتباع کشورهای همسایه از جمله افغانستان را که به انگیزه‌های غیر گردشگری از جمله کار به ایران سفر کرده‌اند محاسبه نکرده‌اند و اتباعی در این آمار محاسبه می‌شوند که ویزای گردشگری داشته باشند.

براساس این آمار نیز بیشترین حجم سفرها به ایران در شهریورماه ۱۴۰۲ با  ۷۴۱ هزار و ۶۵۵ نفر ثبت شده است. پس از آن به ترتیب ماه‌های تیر (۶۳۷ هزار و ۶۹۲ نفر)، مرداد ( ۵۶۴ هزار و ۱۶ نفر)، خردادماه (۵۶۰ هزار و ۶۸۱ نفر) و اردیبهشت‌ماه (۵۳۷ هزار و ۸۶۸)  بیشترین حجم سفرها را به ایران شامل می‌شود. در فروردین‌ماه امسال نیز سفر ۳۱۲ هزار و ۲۷۳ نفر به ایران ثبت شده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس این آمار، رشد گردشگری ورودی در سال ۱۴۰۲ را نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ عدد ۳۷.۹۷ درصد اعلام کرده است.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا